Hunduppdateringstråden del 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
A höfter och fria armbågar för den här! :)

Bifogade filer

• F39ABE62-7F29-47EE-9853-6468964C36E1.webp
    F39ABE62-7F29-47EE-9853-6468964C36E1.webp
    104,1 KB · Visningar: 130
I registreringsreglerna står:
Livmoderimport
Vid registrering av livmoderimport kan utländskt undersökningsresultat åberopas för föräldradjuren i enligt med vad som ovan sägs om utländskt icke svenskägt avelsdjur. Observera dock att moderdjuret före nästa parning ska uppfylla SKKs krav för avel med importerad hund.

Men om tiken är svenskägd borde det ju krävas?
Hittade detta också:
https://kundo.se/org/svenska-kennelklubben/d/parat-med-dansk-hane-registrering-valpar/

Verkar som att man får bifoga de utländska hälsopappren i samband med registreringen av valparna.

Det jag tycker är konstigt är att röntgen inte står med när det är krav även utomlands för avel på Schäfer.
Vi har parat med två importer och de har fått med sina röntgenresultat från utlandet på avelsdata.

Vet en import där SKK krävde svensk röntgen pga hemlandets avläsningsystem. Tiken var parad vid införseln och fick efter valpningen röntgas för att valparna skulle få reggas. Tiken fick C och kullen avelsspärr.

Det där med att tiken skulle vara avelskorad förstår jag inte heller hur det har gått till, om det är sant.

Det jag tycker är konstigt är att röntgen inte står med när det är krav även utomlands för avel på Schäfer.
Vi har parat med två importer och de har fått med sina röntgenresultat från utlandet på avelsdata.

Vet en import där SKK krävde svensk röntgen pga hemlandets avläsningsystem. Tiken var parad vid införseln och fick efter valpningen röntgas för att valparna skulle få reggas. Tiken fick C och kullen avelsspärr.

Det där med att tiken skulle vara avelskorad förstår jag inte heller hur det har gått till, om det är sant.
Var tiken från tjekien eller bara född där o köpt från tex Ungern?
Dom har ett speciellt test där nere som måste utföras på bla bruksraser.

Var tiken från tjekien eller bara född där o köpt från tex Ungern?
Dom har ett speciellt test där nere som måste utföras på bla bruksraser.

Född i Tjeckien. Enbart Tjeckiskt i flera led. Har mina misstankar om att hon kommer från en stor schäferhandlare där pga hanen hon är parad med. Han har ju en kull tidigare i Sverige hos en kennel som köper in många Tjeckiska tikar. Det mesta rent skräp.

Det finns korningar på kontinenten också, efter tyskt mönster (Körung) med mentaltest och exteriörbedömning. Kan det inte vara en sådan som tiken har klarat?

Det finns korningar på kontinenten också, efter tyskt mönster (Körung) med mentaltest och exteriörbedömning. Kan det inte vara en sådan som tiken har klarat?

Kan så vara. Dock är det ju inte samma som vår titel och det stör mig. Men den här uppfödaren lär ha skarvat innan så det är nog så som @dobbis är inne på.

Så mycket lättare det blev att ha hund bara värmen kom :laugh:

Det var så skönt att bara sitta ute på trappan, hunden stundtals liggandes vid fötterna medan barnen lekte. Vi var ute i över 2 timmar, och fick även till ett litet träningspass med hunden.
På söndag börjar vi rallylydnad för nybörjare och om 2 veckor är det start på unghundskursen. Härligt, även om det blev lite impulsivt att ha två kurser samtidigt.
Sen när jag ska hinna själv träna på gymmet vet jag inte riktigt, för jag vill hellre njuta av våren utomhus än inne på¨ett svettigt gym :o

Imorgon är det mental- och exteriördag genom Sask på min hemmaklubb, ska bli väldigt intressant! Tinja ska även göra sin exteriörbeskrivning, så det är inte mer än rätt att hon tappat typ 50% av sin päls sen förra veckan :meh:

Äh dom bryr sig väl inte om pälsen så länge den är av rätt kvalité osv?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
817
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
366
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 494
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar