Ibland är det befriande att bara få ranta om hundar och avel med en likasinnad
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja det får man,för skk för inte in utländska resultat,ber bara om kopior inför reg.Jag har kommit över en valpkull av rasen Schäfer som annonseras ut av en registrerad kennel som jag är fundersam över. Få se om någon här kan göra mig smartare.
Föräldrarna är från Tjeckien. Tiken saknar MH och har helt blanka veterinärdata, dvs inga röntgenresultat. Tiken reggades in i år och kullen föddes i slutet av feb så det kan vara livmodersimport. Hanen finns på avelsdata och har en kull sen tidigare med svensk tik och den blir 1 år snart.
Hundarna borde väl vara röntgade i Tjeckien och ha sitt resultat på avelsdata?
I annonsen framgår även att tiken är avelskorad. Finns den Svenska typen av korning utomlands med mentaltest? Eftersom hon saknar MH så kan hon inte ha gjort någon korning här och hon har inget på avelsdata. Hittade tiken på Workingdog och där saknar hon meriter men är röntgad.
Kort sagt. Jag tycker det är konstigt att det inte finns ett dugg på hundarna. Varken titlar, röntgen, index, MH eller annat. Hela avelsdata är blankt utom för stamtavlan.
Får man regga avkommor med noll info om föräldrarna bara för att det är livmodersimport? Känns ju lika knapphändigt som köksavel
Ja det får man,för skk för inte in utländska resultat,ber bara om kopior inför reg.
Dobbis med HD,ED,Patella,ögon,hjärta och ULat trakialsystem UA hund o blanka papper på hunddata.
Japp,valparna är nog reg som livmoderimporterÄven om tiken är Svenskregistrerad vid valpningen?
Det har varit lite olika, på det sämsta stället så var de väldigt noga med avtal men på mitt stamställe så swishar jag bara betalningen när jag lämnar. De har utskrivet på hemsidan vad som gäller men sist jag var där så konstatera de att de nästan inte tog in nya bokningar utan hade fullt upp med "stamkunder". Sista åren har de inte annonserat heller utan har fått alla sina kunder på rekommendationer från de som har varit där tidigare.Ska lämna hunden på hundpensionat för första gången om ca en månad. Är så klart nervös men stället har bra rykte och jag var där och tittade idag och det verkar bra.
Men kommer nu efterhand på att hon inte nämnde något om ett avtal eller kontrakt. Brukar man skriva något sådant?
Jag har kommit över en valpkull av rasen Schäfer som annonseras ut av en registrerad kennel som jag är fundersam över. Få se om någon här kan göra mig smartare.
Föräldrarna är från Tjeckien. Tiken saknar MH och har helt blanka veterinärdata, dvs inga röntgenresultat. Tiken reggades in i år och kullen föddes i slutet av feb så det kan vara livmodersimport. Hanen finns på avelsdata och har en kull sen tidigare med svensk tik och den blir 1 år snart.
Hundarna borde väl vara röntgade i Tjeckien och ha sitt resultat på avelsdata?
I annonsen framgår även att tiken är avelskorad. Finns den Svenska typen av korning utomlands med mentaltest? Eftersom hon saknar MH så kan hon inte ha gjort någon korning här och hon har inget på avelsdata. Hittade tiken på Workingdog och där saknar hon meriter men är röntgad.
Kort sagt. Jag tycker det är konstigt att det inte finns ett dugg på hundarna. Varken titlar, röntgen, index, MH eller annat. Hela avelsdata är blankt utom för stamtavlan.
Får man regga avkommor med noll info om föräldrarna bara för att det är livmodersimport? Känns ju lika knapphändigt som köksavel
Så härligt att höra! Håller tummarna för honom, dig och hela flocken nu att inget mer ska trassla för er.Åker och hämtar Fridolf nu
Träning med labradorerna igår. Älskar att det är ljust så länge nu
En träningskompis hade tinat lite vilt, så vi lade ut ett b-provssök. Jag har inte gjort några stora sök med Floyd eftersom jag inte riktigt vetat hur man gör. Vi gjorde ett tidigt i höstas med vår träningsgrupp, men då fick vi strul med kallviltet. Han noterade att det låg där, tittade på mig och ba "eh morsan, här ligger lite omtinade lik om du vill ha, jag letar vidare efter det riktiga! ".
Det var inte så smart att köra jakt på kaja tidigt på morgonen och sedan köra en kallviltsträning efteråt Då hade han även lite svårt att täcka mark, han tog sig inte ut mer än typ 30m kanske.
Så, viss oro fanns inför gårdagens träning Men det gick fint! Han täckte verkligen marken, så det behöver jag inte oroa mig det minsta för. När han hade ett vilt kvar tyckte han att han nog behövde söka större än vad han gjort tidigare och tog sig över en 120cm hög stenmur och jobbade vidare där ute. Han upptäckte dock rätt snart att det inte fanns någon vittring där och tog sig tillbaka in i området. Det är verkligen så kul att se hur de jobbar med sin näsa och hjärna!
Han var väldigt spontan på allt vilt, förutom den första kaninen som han faktiskt gick förbi. För att direkt ta kanin nr2 Fick visa honom att han faktiskt skulle ta kanin nr 1 också, men gjorde ingen stor sak av det, och på näsa sök tog han alla direkt. Skönt!
Sååå, nu börjar det väl bli dags att anmäla till B-prov
Spännande, vilket tänker du anmäla till? Jag försöker planera min vår här och vilka prov jag ska försöka åka på.
Jag tänkte anmäla antingen det i Trekanten eller det i Helsingborg
Tänkte först anmält till bägge, men blev lite snål 400 spänn/start är fan inte billigt alltså.
Nej det är inte billigt alltså!
Stor anledning till att tollarfolk inte åker på retrieverprov. Betalar 400kr för att hunden ska pipa en sekund så man nollar. Men jag har ju beställt en tyst hund så ska väl inte få det problemet...
Tänkte först anmält till bägge, men blev lite snål 400 spänn/start är fan inte billigt alltså.
Nej det är inte billigt alltså!
Stor anledning till att tollarfolk inte åker på retrieverprov. Betalar 400kr för att hunden ska pipa en sekund så man nollar. Men jag har ju beställt en tyst hund så ska väl inte få det problemet...
Men vad gnälliga ni är jag har betalt 1000 spänn för vissa prov. Tänk att det ska in kopplingsavgifter och sånt i de 400.. gissar att funktionärer ska ha milerästtning etc, det är ju billigt
B-proven kanske borde vara dyrare och A-proven billigare? För visst är det så att de flesta startar bara B-prov?Ja, när (om, hehe) vi kommer upp i praktiska prov och A-prov blir det ännu dyrare. Jag riktigt längtar
B-proven kanske borde vara dyrare och A-proven billigare? För visst är det så att de flesta startar bara B-prov?
Fast vissa ser det nog som en bra träning. 400 är en försumbar summa då.Ja, så borde det vara.. B-proven lottas nästan alltid dessutom, det verkar vara svårt att få plats. Särskilt den här säsongen, när nästan alla aprilprov har ställts in pga is
Tvådagars A-prov ligger på en tusenlapp, endagars på 600, de praktiska på 700 och B-proven på 400. Man kanske inte kommer helt oförberedd till ett prov med de priserna iaf