Hunduppdateringstråden del 17

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag kom vi äntligen igång med träningen att bygga muskler på labbens rygg. 200 gram på vardera sida, sjukgymnasten sa 300 men hade inte så mycket okokta makaroner :angel:.
Om han inte gör sig illa på nåt vis lär vi kunna öka till 400 om två veckor. Kanske 300 om en vecka.
Herrn står dock som en hösäck på bilden :p.

Fin form på din labbe :)

Ska vi skaffa en liten sjukstuga för klantiga vinthundar tillsammans? :angel: Corinne har också en tå som förmodligen behöver kollas noggrannare på, hon envisas dock med att bita ihop. :cautious:
Haha, ja... Nu verkar Ebrahs tass något bättre. Hon går nästan som vanligt och svullnaden har lagt sig något. Får bli en lugn, lång koppelpromenad idag och så kanske jag kan få kolla närmare på tassen senare.

Nu har vi börjat lite efter konvalecentveckorna, men jag gick lite för fort fram tror jag, Vi la ut dummiesarna det första vi gjorde utan att gå linjen alls. Märkte tydligt att hon blev osäker, bröt på mitten och kom in igen, skickade igen, och gick då hela linjen ut. Sen är hon snabb ut, och missar gärna de då som ligger nära, men nu vet jag vad vi får öva på iaf. Jag får bli tydligare och bättre på att "förbereda". Kontentan för dagen blev väldigt glad och taggad, men osäker.

Jag har haft en sjal till Nose Work förut. Den var alldeles för stor. Idag bestämde jag mig för att ty ihop den till något som fungerar. Och det gör den!
Fast inte blev det vackert :rofl: Att sy när man är sjuk kanske inte är det smartaste. Men fungera kommer den!

Det brukar ju fixa sig. Så drygt att betala 2000 för att höra ”vila och koppelpromenader”. Jag är för snål för det.
Jag med. Innan veterinärbesök tänker jag alltid igenom vad de troligen säger, vad som kommer göras osv. Är det något jag kan göra själv så finns det inte en chans att jag betalar andra för att göra det åt mig :p (har tex sett hundar hos veterinär med små skrapsår där veterinär inte kunnat göra mer än tvätta och sätta på något plåsterliknande. Sådant hade jag aldrig åkt in för)

Ville UNDERBAR dag det har varit idag :love:! Strålande sol och blå himmel, trevligt sällskap och hundträning, vad mer kan en begära :up:?

Pu har fått köra sitt första upplet för i år, Nuke har fått köra uppletsövningar och sitt första spår tillsammans med mig, och villen härlig spårhund han var!

AEDAEB6A-593D-453B-9C77-D1DAF75E01A4.webp

Lyxa och snusrarna har gått en rejäl skogspromenad med maken och sen fick hon fredagsfysa på hundsimmet och mysa på vibben.

Nu har vi 6 trötta och nöjda hundar här hemma och jag har slängt mig i soffan och tänker inte röra mig härifrån på hela kvällen :D!

Vilket väder :love:
Vi har gjort klart hundhuset så långt vi kan nu, så nu måste elektriker och rörmokare göra sitt innan vi kan fortsätta :bump:
Tog ut Floyd för en liten snabbträning, och gjord lite läxa med fotgående, avlämningar, stoppsignal och dirigeringsträning. Han var duktig, men vi gjorde bara ett kort pass för han var rätt mör sedan gårdagen :D typ första gången han är trött dagen efter träning, i vanliga fall är han bara det efter en jaktdag :laugh: efter det tog jag alla hundarna och gick 8km i skogen och njöt av solen.
De har legat ute i trädgården under dagen medan vi snickrat och ätit köttben. En rätt nöjd flock här hemma nu, så jag och sambon ska åka och hämta lite käk innan vi checkar ut för dagen. Sådana här dagar skulle jag kunna ha jämt :D

Aska är drygt ett år och har sovit i vår säng varje natt sedan hon kom. Tills för ett par veckor sedan. Helt plötsligt följer hon inte med mig när jag går och lägger mig längre utan ligger kvar i sin korg eller i soffan. Ibland kommer hon in till oss efter några timmar men ofta sover hon kvar hela natten i vardagsrummet. Jag saknar henne och har lite svårt att sova :cry:
Överlag har hon blivit mer självständig. Hon är lätt att lämna ensam och följer inte efter mig när jag rör mig i huset längre. Kan det vara att hon börjat vara hos dagmatte, tro? Hon älskar att vara där och jag tänker att hon kanske växer av det på något sätt. Eller bara blir så mentalt tillfreds att hon helst bara vill vila hemma.

Aska är drygt ett år och har sovit i vår säng varje natt sedan hon kom. Tills för ett par veckor sedan. Helt plötsligt följer hon inte med mig när jag går och lägger mig längre utan ligger kvar i sin korg eller i soffan. Ibland kommer hon in till oss efter några timmar men ofta sover hon kvar hela natten i vardagsrummet. Jag saknar henne och har lite svårt att sova :cry:
Överlag har hon blivit mer självständig. Hon är lätt att lämna ensam och följer inte efter mig när jag rör mig i huset längre. Kan det vara att hon börjat vara hos dagmatte, tro? Hon älskar att vara där och jag tänker att hon kanske växer av det på något sätt. Eller bara blir så mentalt tillfreds att hon helst bara vill vila hemma.
Skalman var ca halvåret när han bestämde sig för att inte vilja sova i sängen mer. Han ligger där en stund, men när jag släcker och ska sova så glider han ner och lägger sig i en bädd eller en bur. Han vill helt enkelt inte bli störd när han sover :)
Det tog ett bra tag innan jag vande mig, men jag försöker se det positivt att jag har mer plats själv då Mini trängs bakom nacken på mig :D

Skalman var ca halvåret när han bestämde sig för att inte vilja sova i sängen mer. Han ligger där en stund, men när jag släcker och ska sova så glider han ner och lägger sig i en bädd eller en bur. Han vill helt enkelt inte bli störd när han sover :)
Det tog ett bra tag innan jag vande mig, men jag försöker se det positivt att jag har mer plats själv då Mini trängs bakom nacken på mig :D
Sid med! Han sov ju alltid i sängen förut. Men nu ligger han en liten stund och gosar sen försvinner han ner på golvet/till bädden. Om han tycker att man rör på sig för mycket så försvinner han fortare! :p

Det brukar ju fixa sig. Så drygt att betala 2000 för att höra ”vila och koppelpromenader”. Jag är för snål för det.
Eller hur. Jag kollar så att lederna känns ok hela vägen och att det inte är kännbar fraktur. Om jag inte hittar någon uppenbar orsak så vilar vi i några dagar innan jag vänder mig till veterinär. 99.9% av gångerna så blir det bra av sig själv på 2-3 dagar!

A23A71F0-BA1B-418B-866B-707CD909CDF1.webp

Lyran firar 1 år idag :D
Tyvärr lyckades hon få en spricka i trampdynan på morgonrundan, så la på ett litet omslag för att undvika slickadet en stund. Lyran var inte superglad direkt, tittade på mig med sorgsen blick och ba ”på min födelsedag och allt...” :rofl:

Hon får laxolja i maten, har hela tiden haft torra trampdynor, men vad kan jag göra mer?

Alltså jag vill ha riktigt vår nu - med värme. Här är minusgrader på nätterna och bara få plus dagtid, vilket gör att den snö som finns och som då givetvis ligger kvar i stort sett alla mer skuggade platser såsom upptrampade stigar i skogen, gör att det är snorhalt i skogen. Alla stigar och även elljusspåret är täckta av blank och snorhal is. Det är så trist knata asfaltspromenader och vill ut i skogen - och nej, mina icebugs är för varma nu, så fötterna dör värmedöden om jag använder dom :p
Gillar heller inte när Skalman slirar omkring i hög hastighet på blankis :meh:

Så mer sol och mer värme åt folket nuuu :)

Lyran firar 1 år idag :D
Tyvärr lyckades hon få en spricka i trampdynan på morgonrundan, så la på ett litet omslag för att undvika slickadet en stund. Lyran var inte superglad direkt, tittade på mig med sorgsen blick och ba ”på min födelsedag och allt...” :rofl:

Hon får laxolja i maten, har hela tiden haft torra trampdynor, men vad kan jag göra mer?

Hon är så jäkla söt :D

Vad har ni för underlag i hundgården? Jag vet typ inga hundar med mjuka, fina trampdynor som står på singel i hundgårdarna.. Inklusive mina egna :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
820
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
369
Senast: chimichanga
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924
Övr. Hund Hundägare nuförtiden ringer veterinären för hunden ätit några tomater, riskakor eller chips och åker raka vägen och kräker hunden om den...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
5 494
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar