Hunduppdatering del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Att vakna till en unken lukt och en stoooor pöl med bajs.. Och små pölar runt om. För att inte tala om alla småskvätt som blivit för att bajssaften träffat golvet med så hög hastighet.

Hjälp mig gärna att hålla tummarna för att hon snart blir bra (och för att hon inte bajsar ner hela jobbet ikväll, det vore pinsamt och fantastiskt opraktiskt..). Och för att hon ska förlåta mig när hon inte får någon frukost.
 
Idag var det dags för andra försöket i startklass. Första gången (förra sommaren) bröt domaren efter två moment för han fick totalt frispel och skulle hälsa på allt och alla. Sen var jag anmäld ett par gånger till men strök mig för det kändes inte som vi hade kommit framåt. Nu har vi tränat en hel massa under vintern och matte har fått bli ganska mycket skarpare samtidigt som det har gått att börja belöna med boll utan att han sticker, så nu var det dags att testa igen.

Vi började med en acceptabel linförighet, han kan bättre men det är fortfarande ett svagt moment. Sen satte vi en perfekt inkallning och fick en tia, vilket innebar applåder och det var mindre bra. Då tror Breeze nämligen att man ska springa till sina fans, men som tur var satt publiken bakom en liten avspärrning så han höll sig på banan. Han hade dock tappat fokus så vi tog oss bara precis igenom sitt under marsch, fjärrdirigering och apport (där brukar han vara säker annars, tyvärr). Vi ryckte upp oss till hoppet och fick en åtta, men nollade helheten så det räckte inte till godkänt. Är dock riktigt nöjd ändå med tanken på hur det har sett ut tidigare. Han är extremt utåtriktad till och med för att vara boxer, min lilla galning. :)
 
@AraSlei, 100k/hund är absolut billigt! Men de kan ha många fler prov, tror de kan ha fler tävlande per prov också osv så klubben lär få in ungefär samma summa pengar ändå. Det är möjligt att vi i Sverige har utgifter som de inte har utomlands på samma sätt och att vi därför måste betala mer. Men ja, det är egentligen inte pengafrågan som är det allra viktigaste, det viktigaste för mig är att känna att det finns någon mening med att lägga de pengarna.

Som nu på LC. Då är det max 200 hundar per dag på nationell tävling. Det blir ungefär 100 lopp på förmiddagen och nästan lika många lopp på eftermiddagen. Hundarna springer då ca 800m per gång och det är alltså ett eller två lopp per dag. Två lopp är standard, men om hunden springer uselt eller vädret ställer till problem så blir det bara ett lopp. Det tar inte många sekunder per lopp med tanke på vilka hastigheter de kommer upp i :p Och tja. Det blir lite svårt till sist att motivera sig till att lägga ut flera tusenlappar per tävling för att se sin hund springa i max 2 min på en hel dag.

Ja, det förstår jag!
Det är som de som har retrievers som piper, som att ha en hund som springer LC dåligt då. Kul att ha lagt 700kr i startavgift, så piper hunden efter 10 min och du är ute ur provet :p
Men 200 starter på en dag är ju galet mycket, det är ju nästan som agilitytävlingarna!
 
Ja, det förstår jag!
Det är som de som har retrievers som piper, som att ha en hund som springer LC dåligt då. Kul att ha lagt 700kr i startavgift, så piper hunden efter 10 min och du är ute ur provet :p
Men 200 starter på en dag är ju galet mycket, det är ju nästan som agilitytävlingarna!
Haha, ja.
200 är maxantalet på de nationella, på de internationella tävlingarna är det inget maxantal. Det blir många hundar på en helg! För då kör de alltså 200 hundar på lördagen, 200 på söndagen. Whippet + några numerärt små raser ena dagen, saluki + några andra numerärt små raser andra dagen.
 
Att vakna till en unken lukt och en stoooor pöl med bajs.. Och små pölar runt om. För att inte tala om alla småskvätt som blivit för att bajssaften träffat golvet med så hög hastighet.

Hjälp mig gärna att hålla tummarna för att hon snart blir bra (och för att hon inte bajsar ner hela jobbet ikväll, det vore pinsamt och fantastiskt opraktiskt..). Och för att hon ska förlåta mig när hon inte får någon frukost.
Hatar den lukten... tar fan flera dagar innan den går ur huset.
 
Fått ett hundförarbälte av kärasten i födelsedagspresent. Har länge övervägt att köpa ett men dragit mig lite för det då jag varit rädd att det bara skulle bli hängande i hallen tillsammans med alla andra "bra att ha" köp. Men jag måste säga att gud vad jag älskar det! Så himla skönt att ha händerna fria. Kommer fan aldrig gå en hundpromenad med kopplet i handen igen alltså. Länge leve bälte. Överväger att komplettera med ett expanderkoppel.
 
Idag var det ett helt underbart väder med strålande sol, och både träningen i sökskogen och på appellplanen gick toppen :up: !

1BA43C08-A329-4E2D-90C3-EE9F958F5389.jpeg
 
Fått ett hundförarbälte av kärasten i födelsedagspresent. Har länge övervägt att köpa ett men dragit mig lite för det då jag varit rädd att det bara skulle bli hängande i hallen tillsammans med alla andra "bra att ha" köp. Men jag måste säga att gud vad jag älskar det! Så himla skönt att ha händerna fria. Kommer fan aldrig gå en hundpromenad med kopplet i handen igen alltså. Länge leve bälte. Överväger att komplettera med ett expanderkoppel.

Expanderbälte är toppen! Skulle gärna haft ett längre dock, har bara hittat runt 2 meter.
 
Tips: På SVT 2 på måndag kl 18 går ett program som heter "Fantastiska hundar".
Jag gissar dock på att det kan vara något för den som behöver få upp pulsen lite, för såhär står det i programbeskrivningen...
"Vem är människans bästa vän egentligen? Över 500 miljoner hundar finns på jorden. Möt Duncan, den tvåbenta hunden som blivit en världskändis. Och Milly, världens minsta hund som ryms i en tekopp. En annan hund med distinkt utseende är Tuna, som med sitt extrema överbett har lockat till över en miljon följare. Möt de udda exemplen bland våra fyrbenta vänner. Inga andra däggdjur har så vitt skilda utseenden som hunden, människans närmaste husdjur."

:grin:
Jag ska i alla fall titta och hoppas på något intressant.

Tillägg:
Direkt därefter, kl 18:45, då sänder de "Ett hundliv" som visst handlar om någon hemlös hund som någon tar hand om. 10 min långt program.
 
Idag var det dags för andra försöket i startklass. Första gången (förra sommaren) bröt domaren efter två moment för han fick totalt frispel och skulle hälsa på allt och alla. Sen var jag anmäld ett par gånger till men strök mig för det kändes inte som vi hade kommit framåt. Nu har vi tränat en hel massa under vintern och matte har fått bli ganska mycket skarpare samtidigt som det har gått att börja belöna med boll utan att han sticker, så nu var det dags att testa igen.

Vi började med en acceptabel linförighet, han kan bättre men det är fortfarande ett svagt moment. Sen satte vi en perfekt inkallning och fick en tia, vilket innebar applåder och det var mindre bra. Då tror Breeze nämligen att man ska springa till sina fans, men som tur var satt publiken bakom en liten avspärrning så han höll sig på banan. Han hade dock tappat fokus så vi tog oss bara precis igenom sitt under marsch, fjärrdirigering och apport (där brukar han vara säker annars, tyvärr). Vi ryckte upp oss till hoppet och fick en åtta, men nollade helheten så det räckte inte till godkänt. Är dock riktigt nöjd ändå med tanken på hur det har sett ut tidigare. Han är extremt utåtriktad till och med för att vara boxer, min lilla galning. :)
Tinja blir övertaggad av applåder då hon tror det vankas prisutdelning (vilket hon ÄLSKAR), så jag har helt sonika sagt till publiken/de andra tävlande att de inte får applådera när vi kör :p
 
Tinja blir övertaggad av applåder då hon tror det vankas prisutdelning (vilket hon ÄLSKAR), så jag har helt sonika sagt till publiken/de andra tävlande att de inte får applådera när vi kör :p

Ja,ska göra så nästa tävling. :) Tok-boxer som han är så tror han applåd betyder att hans fanklubb (dvs alla människor inom synhåll enligt honom) vill att han kommer och hälsar.
 
Tips: På SVT 2 på måndag kl 18 går ett program som heter "Fantastiska hundar".
Jag gissar dock på att det kan vara något för den som behöver få upp pulsen lite, för såhär står det i programbeskrivningen...
"Vem är människans bästa vän egentligen? Över 500 miljoner hundar finns på jorden. Möt Duncan, den tvåbenta hunden som blivit en världskändis. Och Milly, världens minsta hund som ryms i en tekopp. En annan hund med distinkt utseende är Tuna, som med sitt extrema överbett har lockat till över en miljon följare. Möt de udda exemplen bland våra fyrbenta vänner. Inga andra däggdjur har så vitt skilda utseenden som hunden, människans närmaste husdjur."

:grin:
Jag ska i alla fall titta och hoppas på något intressant.

Tillägg:
Direkt därefter, kl 18:45, då sänder de "Ett hundliv" som visst handlar om någon hemlös hund som någon tar hand om. 10 min långt program.
Jag blir frustrerad av programbeskrivningen redan :D

Här är det en trött matte och nio inte fullt så trötta hundar. Haft första heldagskursen sen valparna kom, de uppskattade inte att vara bortstängda och ha tråkigt hela dagen, trots att de fick vara med och störa på lunchen :p
 
Här har varit en fantastisk vårvinterdag i dag. Skägget och Mamma Mu fick en långpromenad vid havet. Ny miljö var uppskattat av dem. Sen åkte vi hem till vänner som bjöd oss fyra på semlor och banankaka. Mamma Mu tyckte nog hon hamnat i himmelriket :D

LhZCdBE.jpg

F5W4ZPv.jpg

Skägget är väldigt lurvig nu och är i stort behov av pälsvård. Han ser ju smällfet ut :nailbiting:
zfDxfIP.jpg

k2tN1cC.jpg

SmRG2uy.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Ni vet hur det fungerar. Förra tråden hittar ni här...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
112 268
Senast: Viva
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här...
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
114 956
Senast: LenaH
·
Hundavel & Ras Del 1 http://www.bukefalos.com/threads/valp-2017.1412229/page-100#post-18206032 Här fortsätter vi!
38 39 40
Svar
780
· Visningar
57 570
Senast: bollen__
·
D
Övr. Hund Har du någonsin hamnat i nån dispyt/konflikt nån gång med nån närstående eller bekant eller kanske rentav främmande om din hund? Eller...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
6 482
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp