Hunduppdatering del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Då var liten stor. I dag började Jarla löpa :)
Nu får vi se om Mamma Mu's intällning till henne ändras för i nuläget accepteras hon. Men det gjorde Lilla S med fram till hon löpte. :meh:
 
Zvante, min älskade Zvante :heart, fick somna in i tisdags morse. Han hade ju några beundrare här så känner att jag får skriva ett inlägg här och berätta. Han blev 11 år och 11 månader. Han fattas mig något oerhört, känns helt overkligt att han inte är här längre och aldrig kommer vara det. Jag har aldrig varit vuxen utan honom och jag förstår inte hur livet bara ska fortsätta nu...

Han ville plötsligt inte hoppa upp i soffan en dag förra veckan och sen började han gå sämre och sämre. I helgen bar jag runt honom överallt och han gick väldigt vingligt de få metrarna han gick, trots smärtstillande. När vi kom till veterinären hade jag redan bestämt mig för att låta honom somna in och veterinären gjorde bara en kort undersökning på honom och hon trodde att han fått ett diskbråck. Hade han varit kärnfrisk i övrigt hade jag kanske övervägt en operation osv, men han hade en massa sjukdomar så det räckte nu. Att han ens blev över 10 år är helt fantastiskt med tanke på allt han gick igenom i livet. För två veckor sen skuttade han glatt i skogen och det känns fint att ha den tanken med mig, det blev inget utdraget avslut för hans del.

Han somnade in lugnt och stilla på den bästa veterinärkliniken jag känner till. Det var bara vi och en annan patient på kliniken, inget spring/ljud/osv utifrån och veterinären var jättebra i den jobbiga situationen. När jag får hem hans aska ska han få sin sista vila på ett speciellt ställe.

Det sista jag viskade i hans öra var; Tack för allt, jag kommer älska dig för evigt :heart
27574600_1811451152198475_4695886232335417344_n.jpg
Beklagar sorgen. Det är aldrig lätt, de tar så stor plats i våra hjärtan de små.

En vän förlorade sin hund i blodförgiftning idag också. Livet är så skört ibland. :cry:
 
Känner mig just nu seriöst sugen på att sluta med vinthundar. Det verkar som om det ska bli ännu svårare att hålla på med lure coursing och så dyrt att jag inte kommer ha råd.

Ska jag inte kunna hålla på med det och bara kunna ha mina hundar som aktiva sällskapshundar, då kan jag ju lika gärna köpa någon av de raser som teoretiskt sett passar mig bättre, eller se om jag kan nörda in mig på någon mer krävande hundsport som gör att jag får ett behov av en bra aussie eller annan trevlig brukshund... Det är redan bökigt med saluki då det är skitsvårt att hitta bra hundar m.m. Kanske skulle vara skönt med något enklare.
 
Känner mig just nu seriöst sugen på att sluta med vinthundar. Det verkar som om det ska bli ännu svårare att hålla på med lure coursing och så dyrt att jag inte kommer ha råd.

Ska jag inte kunna hålla på med det och bara kunna ha mina hundar som aktiva sällskapshundar, då kan jag ju lika gärna köpa någon av de raser som teoretiskt sett passar mig bättre, eller se om jag kan nörda in mig på någon mer krävande hundsport som gör att jag får ett behov av en bra aussie eller annan trevlig brukshund... Det är redan bökigt med saluki då det är skitsvårt att hitta bra hundar m.m. Kanske skulle vara skönt med något enklare.

Så trist, vad är det som ändras?
 
Hundarna har tagit över min privata instagram fullständigt. Tror att de senaste 20-25 bilderna bara är hund, hund, hund, med någon avvikelse på libanesisk mat. :angel: Ska nog knåpa ihop en egen instagram till just hundarna men har fullständig namn-torka. Förslag? :D

Igår snöspårade vi. Lasse fick på sig spårselen för första gången på jag vet inte hur länge. Motivationen i spåret har ju varit nästintill obefintlig efter att vi började spåra på fält och Lasse hela tiden bytte spår mot att jaga sork. :meh: Blev så less. Nu försöker vi börja om, för valpen ska ju också få känna på spår. Gibbs fick en godisruta och så några meter spår från den. Lasse fick ett längre rakt spår där jag även dragit en boll och lagt i slutet. Ändå avvek han ett par gånger och satte näsan i små sorkgångar. Men eftersom jag såg var spåret låg exakt tack vare snön kunde jag korrigera med ett "nej!" och så återgå till spåret. Ska nog utnyttja snön så länge det går och se om det kan bli något av det här ändå, vore roligt att kunna starta appellklassen.
 
Är det någon som vet om man måste fylla i eventuell ras när man ansöker om delägarskap i ett kennelnamn?
 
Så trist, vad är det som ändras?
Jag har inte riktigt fått koll på det, hittar inte någon information på klubbens hemsida utan får höra från de som är mer inblandade i allt än vad jag är och än är inte allt bestämt heller. Klart är iaf att det kostar 450kr per hund som ska anmälas till de två tävlingarna nu i början på våren. Det enda jag hittar om prishöjningen på hemsidan är det här:
"PKLC har beslutat att tävlingsveterinär via Jordbruksverket ska anlitas vid de två EM-kvalificerande proven i Hovdala. Bakgrunden till beslutet är att det den 6 december inkommit en anmälan till länsstyrelsen i Skåne mot de två proven som hölls i Hovdala under april 2017. För att inte riskera reprimander från länsstyrelsen kommer därför tävlingsveterinär att anlitas enligt Jordbruksverkets regler för obligatoriska prov som är kval till mästerskap. Detta innebär tyvärr att anmälningsavgiften kommer att höjas ganska kraftigt då tävlingsveterinär via Jordbruksverket medför en betydande merkostnad för arrangerande LCK.
PKLC beklagar denna merkostnad men ser i dagsläget ingen annan lösning då det annars finns en risk att länsstyrelsen kan återkalla tillståndet för att bedriva LC-verksamhet."

Men ja, även övriga tävlingar kommer bli dyrare och det känns när man har två eller fler hundar som tävlar. Då kan även nämnas att proven här oftast är nationella. Det är bara ett internationellt prov i år. I tex Tyskland kostar det ca 100kr per hund och de har många internationella prov per år.

Jag kommer starta Ebrah några gånger, hon behöver bara ett cert till för att bli champion. Kan Aysu tävla så hoppas jag på EM-kval även för henne. Jag vet att hon har kapacitet för det. Då behöver hon tävla flera gånger, hur många beror på hur bra hon presterar. Men utöver det får vi se lite hur det blir. Det beror mycket på hur de ändrar regler m.m.
 
Jag har inte riktigt fått koll på det, hittar inte någon information på klubbens hemsida utan får höra från de som är mer inblandade i allt än vad jag är och än är inte allt bestämt heller. Klart är iaf att det kostar 450kr per hund som ska anmälas till de två tävlingarna nu i början på våren. Det enda jag hittar om prishöjningen på hemsidan är det här:
"PKLC har beslutat att tävlingsveterinär via Jordbruksverket ska anlitas vid de två EM-kvalificerande proven i Hovdala. Bakgrunden till beslutet är att det den 6 december inkommit en anmälan till länsstyrelsen i Skåne mot de två proven som hölls i Hovdala under april 2017. För att inte riskera reprimander från länsstyrelsen kommer därför tävlingsveterinär att anlitas enligt Jordbruksverkets regler för obligatoriska prov som är kval till mästerskap. Detta innebär tyvärr att anmälningsavgiften kommer att höjas ganska kraftigt då tävlingsveterinär via Jordbruksverket medför en betydande merkostnad för arrangerande LCK.
PKLC beklagar denna merkostnad men ser i dagsläget ingen annan lösning då det annars finns en risk att länsstyrelsen kan återkalla tillståndet för att bedriva LC-verksamhet."

Men ja, även övriga tävlingar kommer bli dyrare och det känns när man har två eller fler hundar som tävlar. Då kan även nämnas att proven här oftast är nationella. Det är bara ett internationellt prov i år. I tex Tyskland kostar det ca 100kr per hund och de har många internationella prov per år.

Jag kommer starta Ebrah några gånger, hon behöver bara ett cert till för att bli champion. Kan Aysu tävla så hoppas jag på EM-kval även för henne. Jag vet att hon har kapacitet för det. Då behöver hon tävla flera gånger, hur många beror på hur bra hon presterar. Men utöver det får vi se lite hur det blir. Det beror mycket på hur de ändrar regler m.m.

Kostnaden för veterinär är ju tyvärr rätt hög, vi har det i vallningen också men har iaf sluppit besikta hundarna (bara fåren kontrolleras).
 
Vi har veterinärundersökning för alla hundar inom Weightpull också, däremot är jag osäker på om det är ett krav och om vi betalar fullt arvode (eller om det finns en del goodwill inblandat). Brukar kosta runt 300 kr per start.
 
Jag har inte riktigt fått koll på det, hittar inte någon information på klubbens hemsida utan får höra från de som är mer inblandade i allt än vad jag är och än är inte allt bestämt heller. Klart är iaf att det kostar 450kr per hund som ska anmälas till de två tävlingarna nu i början på våren. Det enda jag hittar om prishöjningen på hemsidan är det här:
"PKLC har beslutat att tävlingsveterinär via Jordbruksverket ska anlitas vid de två EM-kvalificerande proven i Hovdala. Bakgrunden till beslutet är att det den 6 december inkommit en anmälan till länsstyrelsen i Skåne mot de två proven som hölls i Hovdala under april 2017. För att inte riskera reprimander från länsstyrelsen kommer därför tävlingsveterinär att anlitas enligt Jordbruksverkets regler för obligatoriska prov som är kval till mästerskap. Detta innebär tyvärr att anmälningsavgiften kommer att höjas ganska kraftigt då tävlingsveterinär via Jordbruksverket medför en betydande merkostnad för arrangerande LCK.
PKLC beklagar denna merkostnad men ser i dagsläget ingen annan lösning då det annars finns en risk att länsstyrelsen kan återkalla tillståndet för att bedriva LC-verksamhet."

Men ja, även övriga tävlingar kommer bli dyrare och det känns när man har två eller fler hundar som tävlar. Då kan även nämnas att proven här oftast är nationella. Det är bara ett internationellt prov i år. I tex Tyskland kostar det ca 100kr per hund och de har många internationella prov per år.

Jag kommer starta Ebrah några gånger, hon behöver bara ett cert till för att bli champion. Kan Aysu tävla så hoppas jag på EM-kval även för henne. Jag vet att hon har kapacitet för det. Då behöver hon tävla flera gånger, hur många beror på hur bra hon presterar. Men utöver det får vi se lite hur det blir. Det beror mycket på hur de ändrar regler m.m.

Fast 100kr/hund måste ju vara superbilligt?
Det känns som att det bara är de "vanliga" sporterna typ agility, rally som är billiga och kostar under 200kr..

För SSRKs retrieverprov ser prislistan ut så här:
  • A-prov (kkl, ekl) - max 600 kr
  • A-Prov i Norra Sverige (vilket är samma som datumgränsen för B-prov). Maxavgiften för kkl är 1 000 kr, enligt dispens från huvudstyrelsen.
  • A-prov, tvådagar prov - max 1000 kr i hela Sverige.
  • B-prov, samtliga klasser (nkl, ökl, ekl) - max 400 kr
  • C-prov, se respektive annons (vanligtvis 200-300kr, men C-prov är alltid inoff)
  • Tollingprov - max 400 kr
  • Praktiskt jaktprov - 700 kr
För wachtlarna ser prislistan ut så här:
Unghundsklass 350 kr
Nybörjarklass 400 kr
Öppenklass 400 kr,
Vildsvinsprov 400 kr
Skogsprov 400 kr

Men visst är det trist, det blir ju onekligen begränsande :down:
 
Kostnaden för veterinär är ju tyvärr rätt hög, vi har det i vallningen också men har iaf sluppit besikta hundarna (bara fåren kontrolleras).
Jo, den är ju det. Men veterinär har "alltid" varit ett krav på internationella tävlingar. På nationella tävlingar är det vanligtvis ingen veterinär på plats, ändå blir de tävlingarna dyrare och dyrare. Jag hade förstått det om det var för att funktionärer ska få lön. De gör ett kanonjobb. Men nu verkar det inte riktigt vara så och då förstår jag inte varför de ändå ska höja priserna.

@AraSlei, 100k/hund är absolut billigt! Men de kan ha många fler prov, tror de kan ha fler tävlande per prov också osv så klubben lär få in ungefär samma summa pengar ändå. Det är möjligt att vi i Sverige har utgifter som de inte har utomlands på samma sätt och att vi därför måste betala mer. Men ja, det är egentligen inte pengafrågan som är det allra viktigaste, det viktigaste för mig är att känna att det finns någon mening med att lägga de pengarna.

Som nu på LC. Då är det max 200 hundar per dag på nationell tävling. Det blir ungefär 100 lopp på förmiddagen och nästan lika många lopp på eftermiddagen. Hundarna springer då ca 800m per gång och det är alltså ett eller två lopp per dag. Två lopp är standard, men om hunden springer uselt eller vädret ställer till problem så blir det bara ett lopp. Det tar inte många sekunder per lopp med tanke på vilka hastigheter de kommer upp i :p Och tja. Det blir lite svårt till sist att motivera sig till att lägga ut flera tusenlappar per tävling för att se sin hund springa i max 2 min på en hel dag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Ni vet hur det fungerar. Förra tråden hittar ni här...
99 100 101
Svar
2 015
· Visningar
112 268
Senast: Viva
·
  • Låst
Relationer :devil: Fortsätt här..... Vi vill läsa allt, så var inte blyga, sista sidan på förra tråden finner ni här...
99 100 101
Svar
2 011
· Visningar
114 956
Senast: LenaH
·
Hundavel & Ras Del 1 http://www.bukefalos.com/threads/valp-2017.1412229/page-100#post-18206032 Här fortsätter vi!
38 39 40
Svar
780
· Visningar
57 570
Senast: bollen__
·
D
Övr. Hund Har du någonsin hamnat i nån dispyt/konflikt nån gång med nån närstående eller bekant eller kanske rentav främmande om din hund? Eller...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
6 482
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp