Hundsnack och uppdatering del 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Första veterinären sa nervskador i ryggen för att han haltade i någon minut i samband med att han sprungit omkull och sen bra igen två gånger plus att hon tyckte att hans reflexer i bakbenen inte fungerade. Trodde typ att jag skulle behöva avliva min valp.

Vi fick remiss till ortoped och röntgade allt osv. Visade sig att den första veterinären gjorde helt fel när hon kollade reflexerna. Floki var helt normal men slapp i musklerna i rumpan. Ortopeden rekommenderade att vi musklade upp honom. :)

Usch, just feldiagnosticering är jag också nojjig för. Finns ett flertal historier om corgis med hälta som sedan blivit feldiagnosticerade med short ulna. Blärgh.

Igår blev det lite spår för vildarna. P g a lat och tidsbrist lade jag bara ett spår, som Floyd fick gå först. Han spårade lite i somras, men han förstod verkligen inte vad som menades :laugh: Nu verkar polletten ha trillat ner i alla fall och han gjorde ett fint men lite hetsigt spår igår :)
Efter det fick Otis spåra samma spår och med tanke på att jag och Floyd precis gått spåret spårade han väldigt lugnt och sansat. Han var noga om att hålla sig i spårkärnan hela tiden och verkade inte störas av att vi gått det tidigare. Efter det fick Ladda gå samma spår också. Hon har fått spåra efter andra hundar tidigare (inte helt ovanligt vid eftersökssituationer) och löste det fint. Vet ju dock inte om hon spårade klöven eller Otis, men hon höll sig i kärnan hon också i alla fall.

Jag lade ett nytt direkt efteråt igår, som legat över natten och som vi ska gå ikväll.
31522537_2056223257984803_8965477787808825344_n.jpg
Har alltid tänkt att det ska vara ett spår till varje hund men som du nämner med eftersöksbiten så är det ju inte alls omöjligt att de får spåra delar där annan hund varit före. Det får vi testa nästa gång :)

Har alltid tänkt att det ska vara ett spår till varje hund men som du nämner med eftersöksbiten så är det ju inte alls omöjligt att de får spåra delar där annan hund varit före. Det får vi testa nästa gång :)

Nej, det händer ju ändå emellanåt :) Jag tänker att det kan vara bra att träna på det i alla fall. Sedan får man ju lite kvitto på vad de spårar också, i alla fall om hunden före inte varit så spårnoga :p

Igår blev det lite spår för vildarna. P g a lat och tidsbrist lade jag bara ett spår, som Floyd fick gå först. Han spårade lite i somras, men han förstod verkligen inte vad som menades :laugh: Nu verkar polletten ha trillat ner i alla fall och han gjorde ett fint men lite hetsigt spår igår :)
Efter det fick Otis spåra samma spår och med tanke på att jag och Floyd precis gått spåret spårade han väldigt lugnt och sansat. Han var noga om att hålla sig i spårkärnan hela tiden och verkade inte störas av att vi gått det tidigare. Efter det fick Ladda gå samma spår också. Hon har fått spåra efter andra hundar tidigare (inte helt ovanligt vid eftersökssituationer) och löste det fint. Vet ju dock inte om hon spårade klöven eller Otis, men hon höll sig i kärnan hon också i alla fall.

Jag lade ett nytt direkt efteråt igår, som legat över natten och som vi ska gå ikväll.
31522537_2056223257984803_8965477787808825344_n.jpg

Vi brukar också köra hunarna på samma spår, eller iaf att Frak får gå om andra hund. Däremot brukar vi ha en klöv i slutet och en klöv i fickan, så när första hunden spårar riktigt bra så slänger man klöven över huvudet på hunden och bryter spåret innan det egentligen är slut. Sen får andra hunden spåra hela spåret någon timme senare och komma fram till den ursprungliga klöven. Då blir det väldigt tydligt om hund nr 2 går på klövspåret eller tidigare hund. En riktigt bra övning! :up:

Vi brukar också köra hunarna på samma spår, eller iaf att Frak får gå om andra hund. Däremot brukar vi ha en klöv i slutet och en klöv i fickan, så när första hunden spårar riktigt bra så slänger man klöven över huvudet på hunden och bryter spåret innan det egentligen är slut. Sen får andra hunden spåra hela spåret någon timme senare och komma fram till den ursprungliga klöven. Då blir det väldigt tydligt om hund nr 2 går på klövspåret eller tidigare hund. En riktigt bra övning! :up:

Smart! Jag hade med en extra klöv ifall någon av hundarna gärna ville bära med den första hem, men jag har inte tänkt på att göra på det sättet. Tack för input, så ska jag göra idag!

Tack för tipset, det ska vi med testa :)

Sonic skar sig rejält på nått på promenaden, så nu sitter vi på jävla AniCura och väntar på att de ska sy. De ville skriva in honom över natten(!) för att jag ska slippa vänta... Såg ut att vara helt under, bara hud som är skadad men det var långt och glipade stort så definitivt i behov av stygn.
20180509_171015.webp

24 grader varmt, strålande sol och ledig dag = åka till havet och blöta ner fötterna ;)

Ammo har sprungit som en galning i vattnet och trots att det var ännu grundare än vanligt när vi var där så är han nog rätt mör i kroppen nu. Han ligger utslagen på golvet iaf och verkar nöjd! Han är verkligen ett baddjur den här alltså!

20180508_142034.jpg

20180508_142247_003.jpg

20180508_142105red.jpg

Var en sheltie som blev glykolförgiftad och tyvärr avled efter att ha busat och badat där vid Lomma Strand, så var försiktig :heart

Var en sheltie som blev glykolförgiftad och tyvärr avled efter att ha busat och badat där vid Lomma Strand, så var försiktig :heart
Jo jag såg det på fb men jag känner mig inte särskilt orolig. Han är en kräsen en som inte äter saker ute och havsvatten är det trots allt liten risk att glykolen kommer ifrån. :)

Min stackars trattpelle :( Jourkliniken ville antingen lägga in honom över natten och ta "när det blir tid" eller skicka hem oss och låta oss återkomma imorgon... Jag ringde faktiskt till min ordinarie veterinär, trots att det var 3 timmar efter hennes stängningstid. Och vips så fick vi komma in där <3
32207563_10155707300348666_8953826503607451648_n.jpg

En sena skadad och sydd, samt ett antal stygn både inuti och i huden. Allt som allt tog det ett par timmar. Lägger blodiga bilder i spoiler.
32187227_10155707300498666_7032292623964438528_n.jpg

32105602_10155707300413666_2751137818234322944_n.jpg

Min stackars trattpelle :( Jourkliniken ville antingen lägga in honom över natten och ta "när det blir tid" eller skicka hem oss och låta oss återkomma imorgon... Jag ringde faktiskt till min ordinarie veterinär, trots att det var 3 timmar efter hennes stängningstid. Och vips så fick vi komma in där :heart
32207563_10155707300348666_8953826503607451648_n.jpg

En sena skadad och sydd, samt ett antal stygn både inuti och i huden. Allt som allt tog det ett par timmar. Lägger blodiga bilder i spoiler.
32187227_10155707300498666_7032292623964438528_n.jpg

32105602_10155707300413666_2751137818234322944_n.jpg

Aj aj stackarn :heart

Hur ser läkningsprocessen ut när en sena var av?

Aj aj stackarn :heart

Hur ser läkningsprocessen ut när en sena var av?
Det var (citat min veterinär på facebook) "Inte sena men senliknande bindvävsskiva under carpal pad.". Har inte fått så mycket hemgångsråd än mer än för att vi ska klara oss förbi helgen, men det blir ett tag i koppel, så mycket fattade jag. Ska in med Daud för återbesök nästa vecka och ska fråga mer om Sonic och rehab då.

Han kommer alltså att få skjuta upp sin träningsstart några veckor...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
331
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Gamla tråden full :) tror siffrorna blev rätt? 😁
10 11 12
Svar
220
· Visningar
10 726
Senast: pepp
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
733
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat