Hundsnack och uppdatering del 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Röntgade Gibbs i onsdags. Förändringar i framför allt vänster armbåge och höger bog, eventuellt OCD men veterinären var väldigt försiktig med att uttala sig eftersom hon inte kunde rasen, de är ju speciella med sin benställning. Vi har släppt lite på restriktionerna med resultatet att hältan kommer tillbaka precis när han ska resa sig upp efter vila, bara några små pyttesteg. Bilderna är skickade till ortoped på Strömsholm. Ska själv kontakta en ortoped som jag vet är duktig på corgis, och få ett utlåtande därifrån också.

Men ja. Där är vi nu alltså.
Min lilla valp. :cry:

Vilken otur! Bra att du lyssnade på magen och röntgade.

Röntgade Gibbs i onsdags. Förändringar i framför allt vänster armbåge och höger bog, eventuellt OCD men veterinären var väldigt försiktig med att uttala sig eftersom hon inte kunde rasen, de är ju speciella med sin benställning. Vi har släppt lite på restriktionerna med resultatet att hältan kommer tillbaka precis när han ska resa sig upp efter vila, bara några små pyttesteg. Bilderna är skickade till ortoped på Strömsholm. Ska själv kontakta en ortoped som jag vet är duktig på corgis, och få ett utlåtande därifrån också.

Åh, vad tråkigt :(. Är det markanta förändringar eller mindre förändringar som vet. såg? Bra att det verkar vara en vettig vet iallafall som erkänner att de inte kan rasen, hoppas det inte är så farligt eller att det går att avhjälpa relativt enkelt.
Skönt att du åkte in och kollade iallafall istället för att dröja ut på det, håller tummarna för en diagnos som ger bra prognos framöver!

Mindre kul med galen valpskrutt inomhus när det är blött och regnigt ute :mad:. Hon vägrar iallafall inte att göra ifrån sig ute :D

Jag vet hur det känns. Prognosen är iaf god både i armbåge och bog vad jag vet? Och veckorna går fortare än man tror.

Men fasen. Hoppas du kan hitta ett proffs. Vi har taiträ inte haft hältor på någon av våra (som vi inte direkt kunnat relatera till typ skärsår pga glas).

Åh, vad tråkigt :(. Är det markanta förändringar eller mindre förändringar som vet. såg? Bra att det verkar vara en vettig vet iallafall som erkänner att de inte kan rasen, hoppas det inte är så farligt eller att det går att avhjälpa relativt enkelt.
Skönt att du åkte in och kollade iallafall istället för att dröja ut på det, håller tummarna för en diagnos som ger bra prognos framöver!

@FrauleinLeo du hade väl tänkt honom till avel? Håller extra tummar för att ni hittar problemet och det inte inkräktar på planerna.

Åh vad trist! :(
Stackars Gibbs

Så jäkla tråkigt :(
Operation i ett tidigt skede har ju oftast en bra prognos, och ännu är han ju ung. Jag håller tummarna :heart

Som jag förstod det var det små förändringar, vilket bidrog till att hon var så försiktig med att säga vad det skulle kunna vara.

Jag vet hur det känns. Prognosen är iaf god både i armbåge och bog vad jag vet? Och veckorna går fortare än man tror.

Ja, som jag förstått det är det en god prognos ändå, speciellt nu när vi verkar ha upptäckt det tidigt. Vad det nu är. Men gissningen går ju till OCD.

@FrauleinLeo du hade väl tänkt honom till avel? Håller extra tummar för att ni hittar problemet och det inte inkräktar på planerna.

Jo, det var ju tanken. Men det är ju i princip uteslutet nu. OCD har ju en ärftlig faktor. Jag har svårt att se att det skulle kunna vara något annat, men vi väntar som sagt på svar från ortoped.

Ja fast han hade ju kunnat bli smärtlindrad och sluppit ha ont, fått ett bandage omlagt (ja det går även i ljumsken), och fått evtl övriga mediciner i väntan på åtgärd. Det är vanligt att man gör så om det börjar bli sent eller är mycket att göra då icke-livshotande sår inte prioriteras före en magomvridning eller krampande hund till exempel. Om de har erbjudit er vård har de ju gjort vad de kunnat.

Resonemanget att det kanske kommer något akut kan jag till viss del förstå om man är få i personalen och inte vill riskera att stå fast med en narkos mitt i natten pga ett sår om det kommer in ett livshotande sjukt djur som är i behov av akut vård. Nu har jag ingen aning om var du varit och hur situationen såg ut, jag kan helt förstå din sida men många gånger finns det faktiskt bra anledningar till att just ditt djur inte får vård direkt.
Sitter du på humanakuten händer det också att du efter många timmars väntan skickas hem och får uppsöka vårdcentralen nästa dag istället.

Dom erbjöd ingen vård. Och det var inte mitt i natten. Vi bad om bandage och smärtlindring men det gick inte.

Senast ändrad:
Hunden har haft en lugn dag medan matte jobbat i trädgården. Vi har tränat på att inte springa vid staketet och skälla när andra hundar går förbi. Går sådär...
I morgon ska vi ut och tävla (rally) och som tur är verkar det inte bli fullt så soligt och varmt som idag.

Skulle träna hund på eftermiddagen, men så började det åska. Tog en powernap med Rost istället :D
32227197_10155711618043666_800660261357748224_n.jpg

Hela dagen har spenderats hos vänner. Tilla älskar att bara hänga med oss ute och glo när barnen badar, grannen klipper gräset osv. Efter ett antal timmar orkade hon inte hålla vakten längre utan kom fram från skuggan och la sig att sova likt en död i solen. Blev nästa orolig att hon skulle bli grillad O_o
Flyttade henne 3 ggr men hon la sig att steka i solen igen så jag gav upp.
Hon orkade dock masa sig upp när de va nån som sa nått om pizza :laugh:
Så efter några pizzakanter åkte vi hem och nu sover hon återigen som en död, denna gång i soffan :love:

Bifogade filer

• 3E9C000B-4698-4D27-A7AC-9E78A5A43B40.webp
    3E9C000B-4698-4D27-A7AC-9E78A5A43B40.webp
    617,8 KB · Visningar: 71
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
332
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Gamla tråden full :) tror siffrorna blev rätt? 😁
10 11 12
Svar
220
· Visningar
10 795
Senast: pepp
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
733
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka