Hundsnack och uppdatering del 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Röntgade Gibbs i onsdags. Förändringar i framför allt vänster armbåge och höger bog, eventuellt OCD men veterinären var väldigt försiktig med att uttala sig eftersom hon inte kunde rasen, de är ju speciella med sin benställning. Vi har släppt lite på restriktionerna med resultatet att hältan kommer tillbaka precis när han ska resa sig upp efter vila, bara några små pyttesteg. Bilderna är skickade till ortoped på Strömsholm. Ska själv kontakta en ortoped som jag vet är duktig på corgis, och få ett utlåtande därifrån också.

Men ja. Där är vi nu alltså.
Min lilla valp. :cry:
O nej vad tråkigt att det var så,:( men skönt att du litade på din magkänsla och åkte in igen.

Igår var vi och badade med hundarna, helt fantastiskt väder! Imorgon blir det agility-tävling för oss och på tisdag är det tredje tillfället i lydnad startklass-kursen för mig och Nessie.
Idag ska vi till Nessies uppfödare på träff, vi var välkomna med hela flocken så det kan bli livat :D. Ligist-valpen har nu på morgonen varit utanför staketet och sprungit, troligen hoppat över *suck*. Få se hur vi löser det, känns som om den där hunden ger mig fler gråa hår för var dag som går.. :banghead:

Aw yes, jag är frisk och på benen igen. Livet hemma känns nästan normalt - nio border collies som är så trötta att de inte ens vaknar när jag fixar deras middag. Till och med lyckats trötta ut de två konvalecenterna :banana::banana:

Utbrända border collies är fantastiska :D

Börjar så smått ångra min strategi för att få hunden att inte skälla/fixera/vilja leka med grannens valp när vi är i trädgården. Jag försökte vara roligare - och lyckades faktiskt. Men nu kommer hon med leksak så fort valpen är ute, och jag måste avbryta det jag gör och leka... :p

Och så fick vi tredje kvalificerande resultatet i rallylydnad nybörjarklass idag. Dags att träna in nästa klass!

Någon har fått bada, köra uppletande och lydnad idag. Lyckligt blötdjur :D

32372821_1697367970349158_4531868517997215744_n.jpg

Tjohoo! :D

Tanthunden behöver både aktiveras lite mer än bara promenader och henne går det ju inte att ha lös alls och dessutom behöver hon nog bygga lite muskler i mitt tycke och uppvuxen med travhästar som jag är så tänker jag mig att släpa däck är lämpligt. Dock personbilsdäck då och inget traktordäck :D

Lurar också på att sätta upp nån typ av balans"hinder" för båda, nu har jag ju ytorna för sånt utanför dörren igen och spånar efter olika aktiviteter att roa damerna med, utöver spår, promenader och vanlig koppellydnad.

Valpen går ju att ha lös än, för hon har inte tänt till i jakten, så kom gärna med roliga tips som ska funka både för henne och för kopplad fauvetant :idea:

Tanthunden behöver både aktiveras lite mer än bara promenader och henne går det ju inte att ha lös alls och dessutom behöver hon nog bygga lite muskler i mitt tycke och uppvuxen med travhästar som jag är så tänker jag mig att släpa däck är lämpligt. Dock personbilsdäck då och inget traktordäck :D

Lurar också på att sätta upp nån typ av balans"hinder" för båda, nu har jag ju ytorna för sånt utanför dörren igen och spånar efter olika aktiviteter att roa damerna med, utöver spår, promenader och vanlig koppellydnad.

Valpen går ju att ha lös än, för hon har inte tänt till i jakten, så kom gärna med roliga tips som ska funka både för henne och för kopplad fauvetant :idea:

Vi kör mycket dogparkour, här om dagen fick han öva balans genom att gå på ett stort byggrör. Min man höll i selen och stöttade upp hunden om det behövdes. Byggde trappa upp med lastpallar. Övade även att hoppa upp med framtassarna på en gunga. Vi tränar på det mesta; små stubbar, nedfällda träd, stenar med lagom mellanrum så han kan stå med baktassarna på en och framtassarna på en annan osv.

I trädgården kör vi lös eller med sele, beroende på vart vi tränar men i skogen är han kopplad. Så det fungerar vilket som, man anpassar efter hunden.

Nu håller vi på att träna in att dra, så just nu drar han en planka lite överallt för att vänja sig vid tyngden och att det skramlar. Väntar in en ordentlig dragsele innan vi ökar träningen.

Jarla har spårat varje morgon sen i torsdags. Nu är det hårdkörning på spåren. Efter spåren fick hon bada och simma i sjön. Värmen har slagit ut hela flocken som inte har haft någon ambition att öht förflytta sig i dag.
Jag tog fram vattenslangen vid lunchtid så Mamma Mu och Criga fick svalka av sig och leka lite. Utöver det så har de legat som strandade valar på olika skuggiga platser i trädgården hela tagen. Mamma Mu sov så hårt att hon inte hörde oss när vi gick runt och letade efter henne. Hon låg däckad under en buske :p

Idag har vi lite vilodag här. Vi gick till en rastgård, hundarna fick skrota runt lite. Sedan gick vi mot nästa rastgård, stannade och pratade med områdets alkisar på vägen dit, skrotade runt en stund i den rastgården och gick hem. Inte mycket fart på damerna idag, men lite skuttade de runt. Annars gick de mest runt och nosade.

Måste också säga att alkisarna var lite roliga. De blev överförtjusta i mina damer, klappade, gullade och pratade med dem. Sedan började de berätta om lite allt möjligt och pratade även om hur häftiga de tyckte att mina hundar var. Efter några minuter passerade en ung man med amstaffliknande sak. Någon av alkisarna blev imponerad av den, men de andra avbröt honom snabbt och pratade högt om att mina hundar skulle utklassa den där på en gång, att mina var så mycket snabbare, hade så mycket mer muskler och var allmänt så väldigt mycket coolare :p

Wissla och jag har varit iväg med träningskompisen och hennes två kelpar på tvådagarsvandring med natt i tält.
Med alldeles för många kilon på de tvåbentas ryggar har vi inte gått så långa sträckor men väl varit ute i många timmar de här dagarna. Och med massor med bad och natt utomhus så är nu iaf min kelpie trött och nöjd för ikväll!

2042F4D6-273F-4407-81F4-BB5CCC5786E5.webp

Bild1: W bar sin egna mat iaf :up:
Bild2: Vyn från gårdagskvällen där vi tältade (fantastiskt fint!)
Bild3: Alla 3 ganska nöjda och trötta sista biten på väg tillbaka till bilen
Bild4: Försöker flirta till sig av kompisens lunch :angel:

Kan man inte ha långhelg varje helg? :D
Vi har solat och badat hela helgen, och för Floyd har det blivit lite träning också. Premiärsimmat efter båten som sagt, och igår fick Floyd och Otis simma en kvart vardera igen. Nöjda grabbar :D

Ladda har fått ta det lite lugnt med motionen och bara gått de vanliga promenaderna och lattjo-badat. På bilden står hon ihopkurad och startklar att hoppa efter bollen som ligger och guppar retligt i vattnet :laugh:

31364153_208169239789383_6484616403176390656_n.jpg

Håller med, långhelg var helt underbart :love:
Hunden fick för första gången för i år gå ner till ån. Nackdelen med långa ben är att han inte behövde simma. Men vilken besvikelse när han skulle gräva ett hål precis i kanten och vattnet hela tiden rann tillbaka, han har nog aldrig blivit mer snopen :rofl:

Igår hade han egentligen vilodag, men så kom traktorerna till åkern efter att barnen lagt sig. Så jag struntade i studierna, så vi passade istället på att göra rallylydnad och allmän lydnad (gå fot, platsliggning med inkallning, stanna under ett frikommando samt en hel del stadga på ligg, sitt och stå när traktorn var nära oss). Så himla bra träning, för sen som pricken över i:et på störningsmoment så kom det mest populäraste katten att jaga också. Tänk att behöva träna och låta henne gå lugnt ut från trädgården trots att man är lös och kan få henne att springa ut. (nej, han har aldrig fått jaga katterna men just nu verkar han ha glömt det :meh:)

20180514092344-217.209.183.95.jpg

Ammo och jag har testat agility igår med dobermannklubben. Var superkul! Full fart och boll, allt man behöver i en aktivitet hälsar Ammo. (Och tunnlar är bäääst - Ammo)

Ammo är en talang, men matte är för långsam - så att få ihop hela banan utan fnurror var lite för svårt. Hade jag bara varit mer av en löpare så hade det nog inte varit ett problem.
Jag har numera en snygg västbränna efter att ha suttit i solen hela dagen, är SÅ nöjd med mitt beslut att ha på mig keps ;)
32349770_10155147982551707_5364452515351887872_o.jpg
32640618_10155147985211707_6722789652752760832_o.jpg
32349930_1409324405838033_2756034463203852288_o.jpg

Förutom att kunna springa jättefort igenom eller hoppa över tunneln - så är den även utmärkt att vila sig och bollen i när solen skiner:
32454243_10155147983646707_4238196890727874560_o.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
332
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Gamla tråden full :) tror siffrorna blev rätt? 😁
10 11 12
Svar
220
· Visningar
10 795
Senast: pepp
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
733
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka