Hundsnack och uppdatering del 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kränkt Border Collie för att han måste vila mellan träningarna. Men han har varit duktig. :love: Och bra ångestträning för mig med.

Bifogade filer

• C1562633-934C-45EC-A794-EA80F526F901.webp
    C1562633-934C-45EC-A794-EA80F526F901.webp
    277,5 KB · Visningar: 53
När det går förbi ett gäng " tuffa " män under kvällspromenaden och försöker trigga Kexet genom att skälla på honom (:grin:) och Kexet inte ens bemödar sig att titta på dem. Kändes ganska bra inombords faktiskt att se deras min när de inte fick någon reaktion från varken hund eller matte.

Hemma ifrån en intensivhelg med vallning fredag-söndag. Både Floki och jag är helt slut, men det har varit så himla roligt och intressant att kunna köra på lite mer. Bäst gick det igår, för idag var nog alla hjärnceller slut på både mig och hunden. :angel::cautious:

Och Floki har haft det så otroligt skoj med en hel flock med BCs att leka med. :)

När det går förbi ett gäng " tuffa " män under kvällspromenaden och försöker trigga Kexet genom att skälla på honom (:grin:) och Kexet inte ens bemödar sig att titta på dem. Kändes ganska bra inombords faktiskt att se deras min när de inte fick någon reaktion från varken hund eller matte.
Haha här brukar det vara tvärtom. Dem hetsar och stressar och förväntar sig ett litet-golvmopps-voff och istället får dem två 40kg jyckar i full attack mode med visade tänder och skall som kommer från svanstippen. Dem hoppar lika högt varenda gång och backar några meter :D:D Att hundarna eg skulle slicka varenda människa till döds vet ju inte dem :rofl:

. Det jag vill ha är en "lagom" hund, en gårdshund som inte har allt för stora krav verken mentalt eller fysiskt men som ändå tycker det är kul att hänga med och som gärna rusar ihop med sambons jaktlabbe. Lagom päls, borstning någon gång i veckan och bad efter behov, det är ungefär vad jag kan sträcka mig till, eventuellt kanske trimning 1-2 ggr om året men där går gränsen. Pälsen ska vara så pass att hunden klarar att vara i hundgård med isolerat (möjligen också uppvärmt) hundhus vintertid utan att frysa. Att lämna hunden i hundgården med täcke är inget alternativ. Den ska helst vara relativt tystlåten, ingen skällmaskin men får såklart markera om det kommer folk. Sambons labbe är en gnällare av rang och det driver mig till vansinne... Storleken har ingen jättebetydelse i sammanhanget, Filimon var 85 över manken så måtten på hundgården och hundhuset är därefter. Bomba mig.

En leonbeger? :love: Akilles är en livsnjutare, han mår som bäst när han får vara med sin familj och älskar att få följa med på vardagliga saker. Det bästa han vet är att åka bil, hälsa på mormor och morfar samt vara i verkstaden. När det kommer till den mentala stimulansen tränar vi lite nose work till och från men då han är med nästan hela tiden och ständigt är involverad i det som händer är han nöjd ändå. Fysisk stimulans består av dagliga promenader och leka med valpen. Hans päls är vattenavstötande och tålig för alla väder, jag borstar honom en gång i veckan för att förebygga uppkomsten av tovor och klipper ned pälsen på tassarna. Bada gör han vid behov, vilket är max 2 gånger per år. Akilles kan morra lite och skälla om det går förbi andra hundar eller om det ringer på dörren, annars gör han inte mycket väsen av sig. För det mesta sitter han och filosoferar eller lunkar runt och rekar läget.

Jag har arrangerat kurs åt rasklubben i helgen, och det har varit en otroligt intressant helg!
Vi tog in en kille som blivit välkänd framförallt de senaste åren, och han jobbar nästan enbart med jakthundar. Jag höll inte med honom om allt, men han hade en hel del intressanta teorier och det blev flera ögonöppnare för mig, framförallt med Floyd. Hela helgen har egentligen gått ut på att lära sig att läsa sin hund, vilka signaler den ger och hur vi ska använda vår kropp för att besvara den på olika sätt.

Jag var mest mest i periferin på kursen, så igår när alla åkt tog jag med grabbarna till sjön för lite simning. 20 min effektiv simning efter båten och sedan fick de lattja i vattnet i en halvtimme. Otis nöjessimmade, Floyd.. dök? Lärde sig hålla andan under vattnet? Utforskade bottnen? Knäppa labrador :D

Valparna växer och frodas, och någon har öppnat ögonen helt nu, andra är på god väg :love: de har börjat resa sig och ta några stapplande och svajiga steg. Igår klippte vi klorna på alla när vi vägde dem, det var onekligen lite pilligt att klippa 144 små miniklor :D Det börjar bli ett bastant gäng, de största väger närmare 800 gram nu.
35616842_484668871976630_3111897156789731328_n.jpg

Jag har arrangerat kurs åt rasklubben i helgen, och det har varit en otroligt intressant helg!
Vi tog in en kille som blivit välkänd framförallt de senaste åren, och han jobbar nästan enbart med jakthundar. Jag höll inte med honom om allt, men han hade en hel del intressanta teorier och det blev flera ögonöppnare för mig, framförallt med Floyd. Hela helgen har egentligen gått ut på att lära sig att läsa sin hund, vilka signaler den ger och hur vi ska använda vår kropp för att besvara den på olika sätt.

Jag var mest mest i periferin på kursen, så igår när alla åkt tog jag med grabbarna till sjön för lite simning. 20 min effektiv simning efter båten och sedan fick de lattja i vattnet i en halvtimme. Otis nöjessimmade, Floyd.. dök? Lärde sig hålla andan under vattnet? Utforskade bottnen? Knäppa labrador :D

Valparna växer och frodas, och någon har öppnat ögonen helt nu, andra är på god väg :love: de har börjat resa sig och ta några stapplande och svajiga steg. Igår klippte vi klorna på alla när vi vägde dem, det var onekligen lite pilligt att klippa 144 små miniklor :D Det börjar bli ett bastant gäng, de största väger närmare 800 gram nu.
35616842_484668871976630_3111897156789731328_n.jpg
Vilket gäng :love:

Har inte gått någon kurs för instruktören ni hade i helgen, har bara sett en massa klipp från honom på fb och hört andra som träffat honom att han ska vara riktigt bra på att läsa hund. Låter som en kul kurs iallafal! :)

Vilket gäng :love:

Har inte gått någon kurs för instruktören ni hade i helgen, har bara sett en massa klipp från honom på fb och hört andra som träffat honom att han ska vara riktigt bra på att läsa hund. Låter som en kul kurs iallafal! :)

Eller hur :love:

Ja, han är verkligen duktig!
Han var väldigt duktig på att skala ner övningar och göra träningen begriplig och lättfattlig för alla, jag tror att alla deltagare kände att de fick verktyg för vardagen och flera anmälde redan nu till nästa års kurs. För min del tycker jag att det bästa med kursen var att jag blev mycket mer medveten om hur mitt kroppsspråk påverkar min hund, och att jag ofta visar en annan sak än vad jag faktiskt menar. Ett jättetydligt exempel var när man ger hunden belöningar, att man alltid ska belöna ifrån hunden och inte mot hunden. Snabba rörelser mot hunden upplevs av reptilhjärnan som ett hot, och även om det blir trevligt för hunden när godishanden väl är framme och den äter, så förtas en stor del av belöningen av "hotet" som rörelsen emot ger.
Han visade bl a en jättetydlig bildserie på just det, på en ung kelpievalp som tränades på kloss. Erfaren matte som hade en kelpie sedan tidigare som hon tävlar högt i lydnad med.
Valpen var helt avslappnad och glad under själva momentet, men när matte levererade belöningen (på ett helt normalt sätt, dvs sträckte fram en godisbit mot valpen) fällde valpen öronen bakåt och slickade sig snabbt om nosen - tecken för obehag. När valpen åt godisen var kroppen glad och avslappnad igen.

Inte rocket science på något sätt, och kanske något alla redan kan - men för mig var det lite av en aha-upplevelse :D

Eller hur :love:

Ja, han är verkligen duktig!
Han var väldigt duktig på att skala ner övningar och göra träningen begriplig och lättfattlig för alla, jag tror att alla deltagare kände att de fick verktyg för vardagen och flera anmälde redan nu till nästa års kurs. För min del tycker jag att det bästa med kursen var att jag blev mycket mer medveten om hur mitt kroppsspråk påverkar min hund, och att jag ofta visar en annan sak än vad jag faktiskt menar. Ett jättetydligt exempel var när man ger hunden belöningar, att man alltid ska belöna ifrån hunden och inte mot hunden. Snabba rörelser mot hunden upplevs av reptilhjärnan som ett hot, och även om det blir trevligt för hunden när godishanden väl är framme och den äter, så förtas en stor del av belöningen av "hotet" som rörelsen emot ger.
Han visade bl a en jättetydlig bildserie på just det, på en ung kelpievalp som tränades på kloss. Erfaren matte som hade en kelpie sedan tidigare som hon tävlar högt i lydnad med.
Valpen var helt avslappnad och glad under själva momentet, men när matte levererade belöningen (på ett helt normalt sätt, dvs sträckte fram en godisbit mot valpen) fällde valpen öronen bakåt och slickade sig snabbt om nosen - tecken för obehag. När valpen åt godisen var kroppen glad och avslappnad igen.

Inte rocket science på något sätt, och kanske något alla redan kan - men för mig var det lite av en aha-upplevelse :D
Det är sådana aha-upplevelser man ofta behöver för att komma vidare - oavsett om det är rocket science eller inte :D
Det blir en kurs nästa år också? Låter som något vi inte får missa :up:

Det är sådana aha-upplevelser man ofta behöver för att komma vidare - oavsett om det är rocket science eller inte :D
Det blir en kurs nästa år också? Låter som något vi inte får missa :up:

Ja, verkligen :D
Det verkar så, om vi bara kan få ihop datumen! Det tycker jag ni ska hänga på om ni har möjlighet :up:

Jag och sambon gick också på kurs för honomoch vi var jättenöjda. Man blir smärtsamt medveten om hur klumpig och långsam man är i sitt kroppspråk :o

Ja, men eller hur :o Jätteinspirerande och lite jobbigt :D

Har trött hund efter fem dagar på goldenläger. Gick runt kvarteret på förmiddagen för att hon skulle få göra ifrån sig. Det är visserligen tryckande varmt men hon brukar inte tycka att den lilla omvägen för att slänga bajspåsen är onödig. Vi kanske går en riktig promenad i kväll. Eller bara hänger i trädgården.

Men hon har gjort mycket nytt sista dagarna och klarat det galant. Två långa bilresor, bo på nytt ställe och dela det med främmande hundar, lämnas flera gånger om dagen (matte skulle äta, ha teori och delta i kvällsaktiviteter) samt träna nya saker.

Vi har varit på träningshelg hos Ammos uppfödare igen. Lika roligt och lärorikt som vanligt!
Ammo har inte gjort många knop idag, och när jag tyckte att det var dags att gå ut på fm rundan ca 15h efter kvällsrundan så var Ammo inte direkt stressad ut ;)
Vi har mest kört lydnad men även lite kickbike och annat.

Nu har vi mycket mer att öva på igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
332
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Gamla tråden full :) tror siffrorna blev rätt? 😁
10 11 12
Svar
220
· Visningar
10 873
Senast: pepp
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
735
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka