Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
DjurplågeriKränkt Border Collie för att han måste vila mellan träningarna. Men han har varit duktig. Och bra ångestträning för mig med.
Tänk när man äntligen hittar rätt leksak. Bägge jyckarna gillar den och leker tillsammans. Allt annat har slaktats eller ratats efter någon stund. Och den rullar inte in under möbler heller.
Haha här brukar det vara tvärtom. Dem hetsar och stressar och förväntar sig ett litet-golvmopps-voff och istället får dem två 40kg jyckar i full attack mode med visade tänder och skall som kommer från svanstippen. Dem hoppar lika högt varenda gång och backar några meter Att hundarna eg skulle slicka varenda människa till döds vet ju inte demNär det går förbi ett gäng " tuffa " män under kvällspromenaden och försöker trigga Kexet genom att skälla på honom () och Kexet inte ens bemödar sig att titta på dem. Kändes ganska bra inombords faktiskt att se deras min när de inte fick någon reaktion från varken hund eller matte.
. Det jag vill ha är en "lagom" hund, en gårdshund som inte har allt för stora krav verken mentalt eller fysiskt men som ändå tycker det är kul att hänga med och som gärna rusar ihop med sambons jaktlabbe. Lagom päls, borstning någon gång i veckan och bad efter behov, det är ungefär vad jag kan sträcka mig till, eventuellt kanske trimning 1-2 ggr om året men där går gränsen. Pälsen ska vara så pass att hunden klarar att vara i hundgård med isolerat (möjligen också uppvärmt) hundhus vintertid utan att frysa. Att lämna hunden i hundgården med täcke är inget alternativ. Den ska helst vara relativt tystlåten, ingen skällmaskin men får såklart markera om det kommer folk. Sambons labbe är en gnällare av rang och det driver mig till vansinne... Storleken har ingen jättebetydelse i sammanhanget, Filimon var 85 över manken så måtten på hundgården och hundhuset är därefter. Bomba mig.
Vilket gängJag har arrangerat kurs åt rasklubben i helgen, och det har varit en otroligt intressant helg!
Vi tog in en kille som blivit välkänd framförallt de senaste åren, och han jobbar nästan enbart med jakthundar. Jag höll inte med honom om allt, men han hade en hel del intressanta teorier och det blev flera ögonöppnare för mig, framförallt med Floyd. Hela helgen har egentligen gått ut på att lära sig att läsa sin hund, vilka signaler den ger och hur vi ska använda vår kropp för att besvara den på olika sätt.
Jag var mest mest i periferin på kursen, så igår när alla åkt tog jag med grabbarna till sjön för lite simning. 20 min effektiv simning efter båten och sedan fick de lattja i vattnet i en halvtimme. Otis nöjessimmade, Floyd.. dök? Lärde sig hålla andan under vattnet? Utforskade bottnen? Knäppa labrador
Valparna växer och frodas, och någon har öppnat ögonen helt nu, andra är på god väg de har börjat resa sig och ta några stapplande och svajiga steg. Igår klippte vi klorna på alla när vi vägde dem, det var onekligen lite pilligt att klippa 144 små miniklor Det börjar bli ett bastant gäng, de största väger närmare 800 gram nu.
Vilket gäng
Har inte gått någon kurs för instruktören ni hade i helgen, har bara sett en massa klipp från honom på fb och hört andra som träffat honom att han ska vara riktigt bra på att läsa hund. Låter som en kul kurs iallafal!
Det är sådana aha-upplevelser man ofta behöver för att komma vidare - oavsett om det är rocket science eller inteEller hur
Ja, han är verkligen duktig!
Han var väldigt duktig på att skala ner övningar och göra träningen begriplig och lättfattlig för alla, jag tror att alla deltagare kände att de fick verktyg för vardagen och flera anmälde redan nu till nästa års kurs. För min del tycker jag att det bästa med kursen var att jag blev mycket mer medveten om hur mitt kroppsspråk påverkar min hund, och att jag ofta visar en annan sak än vad jag faktiskt menar. Ett jättetydligt exempel var när man ger hunden belöningar, att man alltid ska belöna ifrån hunden och inte mot hunden. Snabba rörelser mot hunden upplevs av reptilhjärnan som ett hot, och även om det blir trevligt för hunden när godishanden väl är framme och den äter, så förtas en stor del av belöningen av "hotet" som rörelsen emot ger.
Han visade bl a en jättetydlig bildserie på just det, på en ung kelpievalp som tränades på kloss. Erfaren matte som hade en kelpie sedan tidigare som hon tävlar högt i lydnad med.
Valpen var helt avslappnad och glad under själva momentet, men när matte levererade belöningen (på ett helt normalt sätt, dvs sträckte fram en godisbit mot valpen) fällde valpen öronen bakåt och slickade sig snabbt om nosen - tecken för obehag. När valpen åt godisen var kroppen glad och avslappnad igen.
Inte rocket science på något sätt, och kanske något alla redan kan - men för mig var det lite av en aha-upplevelse
Det är sådana aha-upplevelser man ofta behöver för att komma vidare - oavsett om det är rocket science eller inte
Det blir en kurs nästa år också? Låter som något vi inte får missa
Jag och sambon gick också på kurs för honomoch vi var jättenöjda. Man blir smärtsamt medveten om hur klumpig och långsam man är i sitt kroppspråk
Kinkig uppfödareJag försökte få gå årets kurs men @AraSlei tyckte att det var lite för tidigt.