Hundsnack och uppdatering del 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blir inte klok på min tik.. Hon har vätska i tuttarna, en såpass att hon läcker stundtals. Inget annat tyder på skendräktighet, är tvärtom piggare och busigare än på länge.
Löpte senast i mitten av februari. Funderar på om jag måste uppsöka veterinär eller om jag kan ha lite is i magen? Vi är ju mitt i flytt + att bebis är beräknad till imorgon. Känner inte att jag har tid eg med att dra igång utredning av hunden också. Vad tror ni kloka själar?

Blir inte klok på min tik.. Hon har vätska i tuttarna, en såpass att hon läcker stundtals. Inget annat tyder på skendräktighet, är tvärtom piggare och busigare än på länge.
Löpte senast i mitten av februari. Funderar på om jag måste uppsöka veterinär eller om jag kan ha lite is i magen? Vi är ju mitt i flytt + att bebis är beräknad till imorgon. Känner inte att jag har tid eg med att dra igång utredning av hunden också. Vad tror ni kloka själar?

Kan hon ha fått ett tyst löp efter löpet i februari? Min förra hund hade oregelbundna löp, ibland vanliga löp och ibland tysta löp (tätt inpå varandra för att sedan dröja ett år till nästa löp).
Det låter som om hon är skendräktig, och då gäller att dra ned på maten och öka motionen :)

Kan hon ha fått ett tyst löp efter löpet i februari? Min förra hund hade oregelbundna löp, ibland vanliga löp och ibland tysta löp (tätt inpå varandra för att sedan dröja ett år till nästa löp).
Det låter som om hon är skendräktig, och då gäller att dra ned på maten och öka motionen :)
Jättesvårt att säga om hon haft ett tyst löp. Hon luktar ALLTID gott för hanar. Kan oftast inte ens umgås med kastrerade hanhundar. Har inte märkt något på henne i övrigt.
Alltså jag kan absolut minska maten lite, men hon är absolut inte överviktig utan snarare på gränsen till för smärt så det finns inte mycket att spela på. Motionen kan vi möjligtvis ändra på och göra den mer högintensiv, tänker intervaller och dyl. Men redan idag springer hon ett par mil minst varannan dag tillsammans med husse, utöver vanliga promenader då såklart.

Tänker nog att jag kollar upp henne när allt har lugnat sig lite här hemma.

Jättesvårt att säga om hon haft ett tyst löp. Hon luktar ALLTID gott för hanar. Kan oftast inte ens umgås med kastrerade hanhundar. Har inte märkt något på henne i övrigt.
Alltså jag kan absolut minska maten lite, men hon är absolut inte överviktig utan snarare på gränsen till för smärt så det finns inte mycket att spela på. Motionen kan vi möjligtvis ändra på och göra den mer högintensiv, tänker intervaller och dyl. Men redan idag springer hon ett par mil minst varannan dag tillsammans med husse, utöver vanliga promenader då såklart.

Tänker nog att jag kollar upp henne när allt har lugnat sig lite här hemma.

Min förra hund luktade också alltid gott! Hon kunde bara umgås med tikar pga att alla hanar (även kastrerade) var på henne.

Ja, testa med att öka intensiteten på motionen! Typ löpning, springa bredvid cykeln, simma etc.

Hoppas att detta hjälper.

Plockade drygt 50 krypande fästingar på Saran efter att vi varit ute och gått nu :rage: Ergo och Lyran nästan 20 st på dem var, på Pästen endast 4 st :confused: alla har gått i koppel och exakt samma runda, hur kan det skilja så? Men håller med er övriga, det är sjukt mycket fästingar i år... stackars alla vilda djur som måste stå ut med odjuren :(

Ok.. 25 grader i skuggan. Vindstilla. Solen har legat på ena sidan av huset hela morgonen + förmiddagen, så det känns som att gå in i en ugn när man går ut där. Det riktigt bränner...

Ni vet nog vad det betyder vid det här laget:
32006501_221354805129031_1788686452368867328_n.jpg

(Jag och Ebrah gömde oss i skuggan av en bil för att hon skulle få sola åtminstone några minuter. Nu är hon lycklig. När solen kommer runt huset och når balkongen vet jag att hon kommer sola där så mycket hon orkar.)

Alltså denna värmen är vidrigt jobbig om man inte bor vid en sjö. Inte ens kl 20 på kvällen är det skönt att gå promenad med hundarna :wtf:
Kännes lätt ångest inför morgondagens utställning där det förväntas bli 31-32 grader varmt....:nailbiting: Som tur är ska vi in kl 9 på morgonen, så vi kan gå hem snabbt direkt efter, men varma lär vi hinna bli ändå.

Ska också ut i värmen i morgon. Rallytävling. Tror jag kommer stryka mig från andra klassen och bara gå den första så hinner vi klart innan det blir för olidligt.

Alltså denna värmen är vidrigt jobbig om man inte bor vid en sjö. Inte ens kl 20 på kvällen är det skönt att gå promenad med hundarna :wtf:
Kännes lätt ångest inför morgondagens utställning där det förväntas bli 31-32 grader varmt....:nailbiting: Som tur är ska vi in kl 9 på morgonen, så vi kan gå hem snabbt direkt efter, men varma lär vi hinna bli ändå.

Var på utställning i Norge idag. Det var inte skönt. Fullkomligt omöjligt att få min värmehatande hund att visa upp sig, speciellt då de inte tillåter dubbelhandling på sina specialer, så han hade vissa likheter med en hösäck. Och matte höll på att smälta.

Fördelen med en värmehatande hund som värmehatandd ägare är att vi är på samma nivå :o:D
Påminner mig om en lapphundsägande vän jag hade för många år sedan. Hon och hennes hund blev överlyckliga när det var iskallt ute och massor av snö. Jag och tant Zala tittade på dem som om de båda helt förlorat hjärnan :p (Zala frös visserligen sällan, men hon älskade värmen lika mycket som Aysu.)

Påminner mig om en lapphundsägande vän jag hade för många år sedan. Hon och hennes hund blev överlyckliga när det var iskallt ute och massor av snö. Jag och tant Zala tittade på dem som om de båda helt förlorat hjärnan :p (Zala frös visserligen sällan, men hon älskade värmen lika mycket som Aysu.)
Haha precis så är det för mig och Svansson! Eller ja, vi är fullt nöjda med regn också! Vi älskar skogspromenader i höstregn :love:

Det där med värmen alltså, den tar verkligen hårt på gamle Svansson. Han är mest nöjd med att ligga i skugga i trädgården och förflyttar sig inte gärna några längre sträckor.
26FFB7B4-03D0-4B7F-84DE-249209E9883F.webp

Kvällsbada är okej men ja, det får inte vara för långt att gå och helst ska det innebära lite godis också. Så ja, det händer verkligen inte mycket i vårt liv just nu.

Det där med värmen alltså, den tar verkligen hårt på gamle Svansson. Han är mest nöjd med att ligga i skugga i trädgården och förflyttar sig inte gärna några längre sträckor.
Visa bifogad fil 15715
Kvällsbada är okej men ja, det får inte vara för långt att gå och helst ska det innebära lite godis också. Så ja, det händer verkligen inte mycket i vårt liv just nu.
Stackars pojk :( Hur gammal är han nu?

Han fyller 10 nästa månad och har verkligen blivit gammal fort tycker jag. I vintras var han väldigt pigg och glad så det är stor skillnad mot nu. :(
Usch så trist :( Det går inte att göra något lite extra för att hålla honom pigg och fräch? Värmen är det ju inte mycket att göra något åt, men i övrigt kanske det går att ge något kosttillskott, se över maten, ta honom till hundmassör som kan hjälpa honom att hållas lite fräschare i kroppen..?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
332
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Gamla tråden full :) tror siffrorna blev rätt? 😁
10 11 12
Svar
221
· Visningar
11 013
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
737
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat