Hundsnack och uppdatering del 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag och Skrällis har varit på träningstävling i nosework. Första gången någonsin vi tränat med andra, hittills har det bara varit hemma där jag själv vetat var gömman finns. Skrälle var duktig, när han väl fattade vad vi skulle göra, matte not so much. Min stora utmaning kommer vara att våga lita på när jag tror att han markerar. Nu var jag för långsam två gånger och då ”släpper” han. Men lite nytändning blev det, har inte tränat så mycket NW senaste månaderna 😊

Jarla är på prov sen i går hos en vän till mig. Hittills har det gått bra. Viktigast är att hon funkar med den andra hunden och det gör hon.

Criga har åkt hem till sin ägare. De har kommit på lösningar ifall ägaren blir inlaggd igen. Blir situationen ohållbar i längden så blir det omplacering men isf kommer det att planeras innan.

Vi har troligtvis en ny hund på gång. En vuxen och färdigröntgad!! Inga mer överraskningar tack :meh:
Tiken är uppfödd av vår tränare, är 2 år HD:A, fri fram, Ryggröntgad ok, OCD-testad ok, DNA har BH-prov och är färdig att köras upp i IPO1 i höst. Hon är exporterad till Tyskland men ägaren har tydligen lessnat av lite och lämnar tillbaka henne.
Extra kul är att hon är efter hanen vi parade med sist när tiken gick tom. Nu får vi i så fall den linjen ändå :)
Hon kommer till Sverige om nån vecka och ska mellanlanda hos uppfödaren. Sambon ska se henne lite i träning och så först innan vi bestämmer oss.

Jag har bestämt mig för att införskaffa något extra för att kyla ner ena vovven, men vet inte exakt vad ännu... Vi går såklart de längre promenaderna på morgonen eller kvällen, men det kan ju behövas svalkas ner mitt på dagen också vissa dagar (vid tävling t.ex.). Vad tycker ni funkar bäst? Kylväst/halsband/täcke/silvertäcke/annat?
Vi har en kyldyna, men tänkte komplettera med något mer :)

Jarla är på prov sen i går hos en vän till mig. Hittills har det gått bra. Viktigast är att hon funkar med den andra hunden och det gör hon.

Criga har åkt hem till sin ägare. De har kommit på lösningar ifall ägaren blir inlaggd igen. Blir situationen ohållbar i längden så blir det omplacering men isf kommer det att planeras innan.

Vi har troligtvis en ny hund på gång. En vuxen och färdigröntgad!! Inga mer överraskningar tack :meh:
Tiken är uppfödd av vår tränare, är 2 år HD:A, fri fram, Ryggröntgad ok, OCD-testad ok, DNA har BH-prov och är färdig att köras upp i IPO1 i höst. Hon är exporterad till Tyskland men ägaren har tydligen lessnat av lite och lämnar tillbaka henne.
Extra kul är att hon är efter hanen vi parade med sist när tiken gick tom. Nu får vi i så fall den linjen ändå :)
Hon kommer till Sverige om nån vecka och ska mellanlanda hos uppfödaren. Sambon ska se henne lite i träning och så först innan vi bestämmer oss.

Låter ju som att det skulle kunna bli riktigt bra det där! Härligt med att kanske få den linjen ändå som ni hade planerat innan. Hoppas allt går bra nu så att det löser sig för er, ni är värda allt flyt ni kan få. :)

Höll på att förbereda oss för läggning när hundarna blev eld och lågor ute på altanen. Rådjur står och skriker i skogen, precis vid oss. Tar in hundarna och lyssnar ett tag, rådjuret sticker iväg skrikandes och förmodligen med hundskall efter sig. :cry:

Tog ficklampan och gick en runda, såg spår från både hund och rådjur. Usch så förbannad jag blir. Kan tänka mig både en och annan grannhund som det skulle kunna vara. Ska bli så skönt att flytta härifrån.

Nu hoppas jag verkligen ni får lite av den tur som ni förtjänar :heart

Alltså. Jag blir tokig på alla som påstår att hundarna blir varmare av att slicka på is och dricka kallt vatten.

Att kallt vatten i stora mängder inte är bra är en sak. Men att dom skulle bli varmare av det är ju bara :banghead:

Konstigt att Ninja började frysa idag när de fick fryst mat som sysselsättning. Måste vara något fel på henne :angel:

Någon som har några funderingar vad som kan skapa att en äldre hund har fått ganska grav seperationsångest? Hunden har aldrig haft detta problem tidigare i sina 8 år men nu kan jag knappt lämna hunden ensam utan att hon river halva huset.
Kan knappt lämna henne hos mina föräldrar heller trots hon har sällskap av dom. :cautious:
När det kommer till denna hund och nya saker som uppstår står jag alltid som ett stort frågetecken...

Höll på att förbereda oss för läggning när hundarna blev eld och lågor ute på altanen. Rådjur står och skriker i skogen, precis vid oss. Tar in hundarna och lyssnar ett tag, rådjuret sticker iväg skrikandes och förmodligen med hundskall efter sig. :cry:

Tog ficklampan och gick en runda, såg spår från både hund och rådjur. Usch så förbannad jag blir. Kan tänka mig både en och annan grannhund som det skulle kunna vara. Ska bli så skönt att flytta härifrån.

Hörde både hundskall och 2 skott hemmavid i förrgår. Vad jagar man nu? :confused:

Ingenting med ställande eller drivande hund, vi får hoppas att det var eftersök på trafikskadat vilt :up:

Denna drev iaf i 10-15 min och hade ståndskall i ca 5 min innan 2 skott hördes. Men det kanske var nått trafikskadat.

Någon som har några funderingar vad som kan skapa att en äldre hund har fått ganska grav seperationsångest? Hunden har aldrig haft detta problem tidigare i sina 8 år men nu kan jag knappt lämna hunden ensam utan att hon river halva huset.
Kan knappt lämna henne hos mina föräldrar heller trots hon har sällskap av dom. :cautious:
När det kommer till denna hund och nya saker som uppstår står jag alltid som ett stort frågetecken...
Vår gamle vorsteh blev som dement på äldre dagar och fick också separationsångest. Han blev inte bättre och fick vandra vidare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
334
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Gamla tråden full :) tror siffrorna blev rätt? 😁
10 11 12
Svar
221
· Visningar
11 013
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
737
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka