Hundsnack och uppdatering del 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men eller hur...

Det är väldigt sällan de är skotträdda, vissa linjer isf.
Denna har tre fel, långhår (de blir så varma, mina korthår bryr sig inte om värme), hane och troligtvis oreggad. Jag hoppas verkligen att de hittar nåt hem, någon annan som tycker det är en ball ras...

Jag som har kh har inte fattat vitsen med lh :p vad är deras fördelar?

Du som har mer koll på rasen- har det alltid funnits två varianter? Ökar andelen lh?

Jag som har kh har inte fattat vitsen med lh :p vad är deras fördelar?

Du som har mer koll på rasen- har det alltid funnits två varianter? Ökar andelen lh?
Långhårens fördelar är ju att de har en tjockare päls, de klarar kyla bättre. Men på mitt långhår tyckte jag att det var ganska jobbigt, jag fick hålla på och kyla henne ofta eftersom jag är som mest aktiv under sommarhalvåret.
Annars har de inte lika bra resultat på jaktprov som korthår, jag upplever många som lite loja utan det där trycket, men på senare år har det kommit några riktigt bra.

Nja, långhåren är ett senare påhitt, men det har funnits ganska länge. Det är ju öppen stambok mellan korthår och långhår i Sverige, så det kan födas långhår i korthårskullar och just de blandkullarna är där det kommit lite långhår de senaste åren, utöver de som avlar rent långhår.
Andelen långhår ökar inte, det reggas max 10-12 individer per år, ibland 0.

Långhårens fördelar är ju att de har en tjockare päls, de klarar kyla bättre. Men på mitt långhår tyckte jag att det var ganska jobbigt, jag fick hålla på och kyla henne ofta eftersom jag är som mest aktiv under sommarhalvåret.
Annars har de inte lika bra resultat på jaktprov som korthår, jag upplever många som lite loja utan det där trycket, men på senare år har det kommit några riktigt bra.

Nja, långhåren är ett senare påhitt, men det har funnits ganska länge. Det är ju öppen stambok mellan korthår och långhår i Sverige, så det kan födas långhår i korthårskullar och just de blandkullarna är där det kommit lite långhår de senaste åren, utöver de som avlar rent långhår.
Andelen långhår ökar inte, det reggas max 10-12 individer per år, ibland 0.

Tack! Intressant med skillnader i jaktprov, särskilt om det är från blandkullar.

För egen del lägger jag hellre på ett täcke vid kyla, även om det ibland är synd med en hund som vägrar lägga sig ute om det är svalare än 20 grader

Varit på blåbärstävling i agilty idag, Nessie diskade sig i tunnelracet men var super-duktig (matte var otydlig och gav tunnelkommando och duktigt som hon är så tar hon närmaste tunnelingång) men vi kom igenom blåbärs och öppna hoppklassen. Maken vann tunnelracet med lilla Nike, kom tvåa i blåbärsracet och diskade sig i öppna men Nike hade himla bra fart!

Nike idag:
34558720_10215027195227543_7925112399479177216_n.jpg

I helgen blir det klass 1 agilitytävling på lördag och kurs i gambler/snooker på söndagen. På torsdag så ska jag tävla Nessie i lydnad startklass för första gången :nailbiting:.

Bästa är att jag hittat ett hem till hunden svärmor har, en gammal gymnasiekompis ska ta henne och jag håller alla tummar och tår för att det ska gå super-bra. Åker och lämnar henne imorgon och kollar läget, funkar det så vet jag att hon har ett bra hem där hon kommer få vara till sina sista dar.

Åh. Idag tog jag mig iväg till vårt favoritställe. Det är lite bökigt att åka dit, men så väl värt det! När vi kom fram kunde Ebrah vara lös i en timme, Aysu i ungefär 1 1/2 timme. Det var varierande natur och båda hundarna var hur glada som helst. De lekte, strosade runt, lekte mer, jag tränade inkallning som f*n med Ebrah och var så nöjd med att hon idag skötte sig mycket bra. Det märktes verkligen att när hon väl förstod att hon skulle få vara lös ett bra tag, då blev allt lättare. Då höll hon sig närmare och kom snabbt på inkallning, nästan snabbare än Aysu som ibland "bara skulle tugga på ett grässtrå" :p

Sen dess har båda sovit lugnt här hemma och till middag blev det varsitt stort kycklinglår.

Jag har också börjat fundera lite på om det skulle gå att flytta, så att vi bor närmare favoritstället. I dagsläget går det inte, men kanske inom ett år att det skulle vara genomförbart? Det finns ett fint bostadsområde i närheten med lägenheter som.. tja, de är ju dyra som fan men inte dyra med stockholmsmått mätt. Det skulle troligen gå att lösa bra med jobbet, vi skulle fortfarande ha lätt att hälsa på mina föräldrar, jag skulle bo närmare en fantastisk vän och ja, promenadstället så nära att vi faktiskt kan ta oss dit varje dag.

Så ja, det ska jag utan tvekan undersöka närmare. Och så ska jag hålla koll lite på bostadspriserna samt diskutera det hela lite med vännen som faktiskt bor ungefär där jag vill bo. Han har säkert bättre koll än mig på hur det skulle gå rent praktiskt med allt.

Och justja, skaffar jag bil igen så skulle det vara närmare till en av mina favoritbrukshundklubbar. Då skulle jag kanske kunna börja träna där också.

Hemma från en härlig spadag med sambon :love: när vi kom hem gick vi en långrunda med hundarna och sedan hjälpte han mig att kasta lite dummies till Floyd. Vi ligger i hårdträning inför Unghundsderbyt i helgen :nailbiting::eek:
Jag har så dåliga tävlingsnerver, blir verkligen apnervös. Tur att min hund inte verkar bry sig så mycket, på WT:t i helgen gick han ju som en klocka trots att matte stod och skakade som ett asplöv :p

Hemma från en härlig spadag med sambon :love: när vi kom hem gick vi en långrunda med hundarna och sedan hjälpte han mig att kasta lite dummies till Floyd. Vi ligger i hårdträning inför Unghundsderbyt i helgen :nailbiting::eek:
Jag har så dåliga tävlingsnerver, blir verkligen apnervös. Tur att min hund inte verkar bry sig så mycket, på WT:t i helgen gick han ju som en klocka trots att matte stod och skakade som ett asplöv :p
Jag läste spad-dag och tänkte nyfiket vad ska ni bygga nu? :p Men en spadag lät mycket härligare!
Skönt att han inte verkar bry sig, jag är också en sån som skakar och typ kräks innan :crazy:

Jag läste spad-dag och tänkte nyfiket vad ska ni bygga nu? :p Men en spadag lät mycket härligare!
Skönt att han inte verkar bry sig, jag är också en sån som skakar och typ kräks innan :crazy:

Spad-dag ska vi ha lite längre fram, när vi ska bredda gången till hundhuset :D
Spadag var så skönt :love: känner mig som en ny människa!

Ja, så himla skönt. Iofs är det nog för att han laddar till tusen, vilket kan bli lite väl häftigt :angel:
Så jobbigt att bli så nervös! Hur ska vi få bort detta? :p

Min bästa väns sambo har en tendens att dra upp Tinja liiiiite väl mycket i varv.. Vilket ledde till att min väns mamma nu inte har någon yogaboll längre :o En lego-bil rök nästan med också, tillslut ville alla hundar ha tag i den :p

Vi upptäckte även att om någon spelar flöjt så tillkallar det alla hundar i huset :rofl:

Har nog världens tröttaste hund..

Idag fick jag lyfta henne ur sängen (knep ihop ögonen och försökte ignorera mig) ut i trädgården så hon kunde kissa. Hon förstod inte alls detta fenomen. Fick bära henne till bilen och in i hundburen där hon somnade om.

Väl på jobbet vaknade hon till med lite leksaker.

Pratade nyss med sambon och vanligtvis brukar Effie reagera när han går upp först men inte idag. Stensov.

Hon hade en lååång fartfylld dag igår med basenjisar hela dagen klart man är trött.

Jag har inte skrivit något om detta sen sist då jag vet att detta inte skulle vara populärt här men min mamma beslutade sig för att kastrera Pucken (helt hennes beslut - jag personligen var fortfarande tvehågsen). Hon valde titthålsoperation som var lite dyrare men med betydligt mindre operationssår, och jag tycker att det har visat sig i att det har läkt jättefint trots att hon är yvig unghund med allt det innebär :angel: Annars var hon oförskämt pigg direkt från dag ett, det märktes knappt att hon hade varit sövd samma dag hon kom hem :up:

Den gången jag var ute med henne sedan dess så var jag lite extra uppmärksam för att se om det fanns någon skillnad. Möjligen har hon varit lite mera hoppig och sett spöken efteråt, men hon är ju inne i spökåldern så förhoppningsvis är det bara en fas och hon släpper det snabbt iallafall. Vi mötte en liten tyst yorkshireterrier som Puck såg på långt avstånd men ville helst inte gå förbi, men det gick lätt att övertala henne och när jag berömde henne så slappnade hon av. Det är många hundar som bor i området så förhoppningsvis var det bara en enstaka händelse.
Jag har lite svårt att släppa kontrollen trots att det inte är min hund, jag försöker säga åt mig själv att mamma kan visst ta hand om henne och att jag behöver inte alltid komma med saker att påpeka om :angel::o:angel:

Någon som vet hur man ska gå tillväga för att tvätta en hundbädd? Det är en ganska stor hundbädd i tyg med stoppning och antiglid undertill. Jag känner att den måste fräschas upp. Några tips om hur man kan göra? Jag kan inte tvätta den utomhus (lägenhet) och har inget badkar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
334
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Gamla tråden full :) tror siffrorna blev rätt? 😁
10 11 12
Svar
221
· Visningar
11 019
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka