Hundsnack och uppdatering del 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Usch, det kan säkert stämma. Rådjur verkar ju vara den främsta bäraren av större fästingar, men vi har inte mycket rådjur så i vårt fall kan vi inte skylla på dem :p

Rådjuren är tydligen nästa fas, när fästingen är äldre.

I skrivande stund är Criga på väg tillbaka till oss. Ägaren har blivit hastigt sämre pga sin behandling och hamnat på sjukhus igen :cry:
Transporthjälp hit gick att fixa. Här kan hon vara till max eftermiddagen 12 juni. Alltså inte ens två veckor. Sen reser vi uomlands och har INGEN mer att dumpa hundar på. Vi har redan pysttsat ut våra egna hos vänner och pensionat. Pensionat är inte ett alternativ för Criga då hon inte trivs i hundgård.
Enda lilla hopp vi har nu är att ägaren blir bättre över helgen och kan ta den mildare behandlingen (de tog tydligen en riktig tuffing direk) och må bra på den.
På måndag behöver vi ha kommit fram till ett svar. Kan hon åka hem till ägaren eller omplacering. Då har vi bara typ en vecka på oss att hitta ett hem till henne. :(

I skrivande stund är Criga på väg tillbaka till oss. Ägaren har blivit hastigt sämre pga sin behandling och hamnat på sjukhus igen :cry:
Transporthjälp hit gick att fixa. Här kan hon vara till max eftermiddagen 12 juni. Alltså inte ens två veckor. Sen reser vi uomlands och har INGEN mer att dumpa hundar på. Vi har redan pysttsat ut våra egna hos vänner och pensionat. Pensionat är inte ett alternativ för Criga då hon inte trivs i hundgård.
Enda lilla hopp vi har nu är att ägaren blir bättre över helgen och kan ta den mildare behandlingen (de tog tydligen en riktig tuffing direk) och må bra på den.
På måndag behöver vi ha kommit fram till ett svar. Kan hon åka hem till ägaren eller omplacering. Då har vi bara typ en vecka på oss att hitta ett hem till henne. :(

Är hon schysst med andra hundar, så kanske hon kan vara här hos oss, om ni behöver någon som kan passa henne när ni är utomlands i alla fall?

@Voff
Funkar det att åka bil alt. ligga där någon timme om vädret tillåter så får hon gärna vara hos oss. Våra är ju i hundgård alt. med i bilen om vi är iväg, under förutsättning att det går bra med andra hundar. :)

Men usch då! Hade det inte krockat med Arken zoo-jobbet hade jag tagit henne tillfälligt. :(

Svarar alla.
Hon funkar jättebra med hanar och okej med tikar. Den enda vi har märkt att det finns en spänning mellan är Jarla, men de är ju rätt jämngamla och Jarla kan vara lite bitchig och är ju rätt gasad av sig.

Hon är inte jätteglad i att åka bil. Det funkar för transport men hon blir dregglig. I kärran mår hon dock toppen så hon åker i den.

Eftersom tiken vi parat troligtvis är dräktig (mycket tyder på det) så ska vi hämta hem henne dagen efter vi kommer hem från resan. Då är det fullt här. Så efter 12 juni har vi ingen möjlighet att ha Criga mer så en mer permanent lösning måste tyvärr fram. Hon har åkt tillräcklig fram och tillbaka. Antingen kan hon åka hem nästa vecka eller så får det bli till ett nytt hem. För hennes skull.

Nu är hon iaf här igen. Var lite stressad i 10 min efter bilresan, värmen i bilen och det var nog lite tumultartat hemma när hon åkte, men nu ligger hon i skuggan och sover. Hon kom snabbt till ro.

I dag har vi varit på studiebesök med Jarla hos en vänn till mig som är villig att överta henne. Förutsatt att det funkar med hens andra hund. På lördag åker hon dit på några dagars prov då hen är ledig från jobb. Sen ska det "sugas på karamellen" i några dagar innan vi gör en längre provperiod. Det är ett aktivt och kunnigt hem där hon kommer att få mycket stimulans i form av spår, nosewok och tävlingslydnad.

Här har jag bara plockat en från ena katten, inget på den andra och knget på hundarna, än! Men däremot fick jag plocka en från bebisen i bakhuvudet igår kväll :wtf::( Nu är det hökögon för att se om det svullnar eller nåt.
Däremot blev både jag och hundarna fruktansvärt ställda igår kväll. Det hoppade fram en liten harunge till Chiko. :eek: Han skällde och gick fram till den och den bara satt kvar. Jag tog in hundarna och tog den och satte den 100 m ut på åkern. Släppte ut hundarna igen och så kom den tillbaka hoppande :eek::eek: Fick ta in hundarna och låta den sitta. Hittade den inte imorse så förhoppningsvis hittade den mamma igen.

Den harungen hade visst inget vett! Tur att det var din hund den mötte. Tollaren vi hade i familjen skulle ha käkat upp den om den skuttat fram till henne...

Det är så äckligt :(
Ja!
Vi var ute förut på en kort promenad (typ 20 minuter) och jag har edter det plockat 17 (!!!!) äckliga krypande fästingar. Plus ett antal under själva promenaden. Jag hatar dom satans blodsugarna :down: :mad: Framförallt som Svansson redan har sin klåda så blir det sådär lagom kul när en fästing biter, han blir lite svullen och kliar sig ännu mer. :arghh:

Den harungen hade visst inget vett! Tur att det var din hund den mötte. Tollaren vi hade i familjen skulle ha käkat upp den om den skuttat fram till henne...
Bägge mina hundar är snälla mot djur, OM dem sitter stilla. För bägge tycker det är skitkul att jaga springande saker men stannar den/det/djuret så luktar dem lite och går därifrån, även dem få gångerna dem dragit efter hare så går dem inte på haren utan springer bara efter.. Här jagas katt minst ett par gånger om dagen, tills katten tvärnitar och börjar gå istället då får den sig en puss på huvudet och sen fortsätter hundarna med sitt :meh:

Ja!
Vi var ute förut på en kort promenad (typ 20 minuter) och jag har edter det plockat 17 (!!!!) äckliga krypande fästingar. Plus ett antal under själva promenaden. Jag hatar dom satans blodsugarna :down::mad: Framförallt som Svansson redan har sin klåda så blir det sådär lagom kul när en fästing biter, han blir lite svullen och kliar sig ännu mer. :arghh:

Bläää :arghh::arghh: Stackars Svansson!

...och alla dessa satans MYGG! Det går inte att röra sig i skogen utan att bli fullkomligt attackerad, helt sjukt. Morgon- och kvällspromenaderna är verkligen allt annat än njutningsfulla. :down:

...och alla dessa satans MYGG! Det går inte att röra sig i skogen utan att bli fullkomligt attackerad, helt sjukt. Morgon- och kvällspromenaderna är verkligen allt annat än njutningsfulla. :down:
Instämmer! Vet inte om det är ovanan nu början av säsongen men jag som typ får fem muggbett om året har fått vaderna täckta med jättemyggbett som kliar som attan. Kommer nog undvika skogen på våra promenader den närmsta veckan :down:

Ugh jag tycker att det är mängder med fästingar i år, avskyvärda småkryp. Nu har dock Ascot inte fått bravecto eller ngt meddel. Bravecto ska han få men vi har fått avvakta pga av hans behandling av hjärnhinneinflammation med imurel (milt cellgift). Och halsband vill jag inte sätta på då han ständigt badar, hans dagis har knappas möjlighet att ta av det varje gång dom går och badar och jag vill inte att han hoppar i vattnet med fästingshalsband.

Vi ska dock på återkontroll idag med blodprov. Håller alla tummar och tassar att blodproven är bra (kollar efter ev biverkningar av imurel), att vi får börja trappa ner på kortisonet samt att vi kan ge bravecto! Viktigast är ju dock att blodproven är bra...
Så glaaaad! Äntligen är Ascots blodprov bra! :banana::banana::banana:
Veterinären mailade precis :). Vilken lättnad!

Vi åkte och hälsade på svärmor igår och tog med valpen och gammel-tanten, hon har ju inte sett dem mer än på bild. Gammel-tanten blev kvar där, svärmor vart jätte-förtjust i henne och hunden slappnade av på ett sätt hon hittills inte gjort hemma hos oss. Hon gick och utforskade och lekte tom med en boll inne, hemma hos oss har hon mest legat uppkrupen i soffan. Har fått uppdatering från svärmor nu på morgonen, det har gått såå bra.

Jahopp, detta var skrivet 11 mars. Har fått höra från svärmor hur bra det gått alltihopa hela tiden så hade släppt det helt. Nu plötsligt från klar himmel så "kan" hon inte ha kvar henne. Tydligen hoppar hennes andra hund på henne, den är ju i ett-års åldern nu och ganska odräglig. Lustigt att hon inte nämnt nåt om det innan då jag ändå pratat med henne med jämna mellanrum och frågat hur det går och då har allt varit så bra (senast typ två veckor innan hon släppte bomben). Fast mellan raderna så förstod jag det mer som att hon kommit på att det jobbigt att ha två hundar än att det var några allvarliga problem. Jag tyckte hon skulle kunnat behålla tanten och ge upp ett-åringen som jag skulle ha mycket lättare att hitta ett bra hem åt + att han nog skulle behöva mer stimulans än vad svärmor egentligen orkar med och ge honom. Samtidigt så förstår jag att man har svårt att ge upp en hund man haft sen den var valp (även om det skulle passa henne bättre att ha en äldre lugnare hund).
Få se hur det blir, jag hade vant mig vid att ha tre hundar nu och det blir ju en hel del knöligare med en fjärde (inte minst med att få plats med i bilen). Hoppas jag kan hitta ett bra hem till henne, annars får vi tillbaka henne om två veckor. Ett av de stora problemen var att hon inte riktigt kände sig trygg hos oss, antagligen för många hundar, hos svärmor verkade hon liksom slappna av från stunden hon kom innanför tröskeln. Aja, har lagt ut en efterlysning på facebook och hoppas nån vettig nappar..

Snart på väg hem till oss igen.. :
34033887_10214990482309743_5129292537520979968_n.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
332
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Gamla tråden full :) tror siffrorna blev rätt? 😁
10 11 12
Svar
220
· Visningar
10 891
Senast: pepp
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
737
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv