Hundsnack och uppdatering del 18

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det inte sjukt mycket fästingar i år eller? :arghh: Igår efter kvällsrundan plockade jag 7 stycken som kröp på Otis och 4 stycken på Ladda. Ingen på Floyd dock, men jag tror att han badade bort dem.. När vi varit inne en stund och alla hundarna varit med i köket tog jag 6 stycken till som kröp på golvet :wtf: Jag antar att de kryper av hundarna pga att de har halsband på sig?

Jag köpte en trimmer för ett tag sedan, jag tror att jag ska raka hundarna där de små djävlarna gärna sätter sig, så att de är lättare att se.

Jag har bara sett 1 fästing den kröp på mopsen som är obehandlad,Gissa har fått Bravecto. Fralladamerna har frontline på sig.

Vilka roliga hundar jag har då. Både morsan och hennes sambo är bortresta nu, så för första gången någonsin har de varit ensamma en hel arbetsdag. Eller ja, hundrastaren har tagit ut dem två gånger, men de har inte haft något sällskap i hemmet som de annars har åtminstone största delen av dagen.

När jag kom hem sa de inte direkt någonting, stod och viftade på svansarna bara. Sedan gosade vi i soffan i någon enstaka minut innan jag behövde äta. Då gick de ut på balkongen och sket i mig :D Men ja, jag är glad att det fungerar så bra som det gör. Att de faktiskt kan vara hemma utan att hitta på dumheter eller må dåligt.

Däremot funderar jag lite på imorgon. Jag har möjlighet att äta lunch hemma imorgon, vilket skulle innebära att jag är hemma en halvtimme mitt på dagen ungefär. Ska jag göra det, eller är det bara dumt att störa hundarnas nu invanda rutiner där jag är borta allt i ett sträck..?

Vilka roliga hundar jag har då. Både morsan och hennes sambo är bortresta nu, så för första gången någonsin har de varit ensamma en hel arbetsdag. Eller ja, hundrastaren har tagit ut dem två gånger, men de har inte haft något sällskap i hemmet som de annars har åtminstone största delen av dagen.

När jag kom hem sa de inte direkt någonting, stod och viftade på svansarna bara. Sedan gosade vi i soffan i någon enstaka minut innan jag behövde äta. Då gick de ut på balkongen och sket i mig :D Men ja, jag är glad att det fungerar så bra som det gör. Att de faktiskt kan vara hemma utan att hitta på dumheter eller må dåligt.

Däremot funderar jag lite på imorgon. Jag har möjlighet att äta lunch hemma imorgon, vilket skulle innebära att jag är hemma en halvtimme mitt på dagen ungefär. Ska jag göra det, eller är det bara dumt att störa hundarnas nu invanda rutiner där jag är borta allt i ett sträck..?

Är dom så lugna så tror jag inte att du kommer störa dom. :)

Är det inte sjukt mycket fästingar i år eller? :arghh: Igår efter kvällsrundan plockade jag 7 stycken som kröp på Otis och 4 stycken på Ladda. Ingen på Floyd dock, men jag tror att han badade bort dem.. När vi varit inne en stund och alla hundarna varit med i köket tog jag 6 stycken till som kröp på golvet :wtf: Jag antar att de kryper av hundarna pga att de har halsband på sig?

Jag köpte en trimmer för ett tag sedan, jag tror att jag ska raka hundarna där de små djävlarna gärna sätter sig, så att de är lättare att se.

Vi har iaf väldigt mycket. Men det har stigit gradvis de senaste åren. Hörde från en zoolog att ju mer smågnagare det fanns ju fler fästingar då fästingarna tydligen suger blod i omgångar och första "fästingbarnen" börjar på gnagare.
Här skjuter man mycket räv och vi har inga direkta rovfåglar men möss och sork i mängder så det kanske stämmer.

Kolla @Voff vad som blev levererat till morsan igår! Personlig leverans rakt :D
IMG_20180530_142733.webp

Den som fått Nexgard har inte haft en enda. Tiken som har valpar har fått några stycken på 6 veckor (vågar inte ge henne Nexgard när hon ger di) och valpen jag passade i nästan två veckor sammanlagt fick inte en enda trots inget skydd. Så jag upplever inte att det är något ”fästingår” här i fästingland :)
Har du inget skydd på dina eller får dom ändå?

Den som fått Nexgard har inte haft en enda. Tiken som har valpar har fått några stycken på 6 veckor (vågar inte ge henne Nexgard när hon ger di) och valpen jag passade i nästan två veckor sammanlagt fick inte en enda trots inget skydd. Så jag upplever inte att det är något ”fästingår” här i fästingland :)
Har du inget skydd på dina eller får dom ändå?

Vad skönt!
Mina tre går med Seresto, men de får dem i pälsen i alla fall. Vi rör ju oss i skog och högt gräs varje dag, så det kanske spelar in?
Det känns inte som att fästingarna trivs i pälsen när de har halsbanden på, eftersom de kryper runt på golvet när hundarna kommit in från promenad och legat ner en stund :wtf: Jag har nog plockat 4-5 stycken som suttit fast på dem.

Vi har iaf väldigt mycket. Men det har stigit gradvis de senaste åren. Hörde från en zoolog att ju mer smågnagare det fanns ju fler fästingar då fästingarna tydligen suger blod i omgångar och första "fästingbarnen" börjar på gnagare.
Här skjuter man mycket räv och vi har inga direkta rovfåglar men möss och sork i mängder så det kanske stämmer.

Usch, det kan säkert stämma. Rådjur verkar ju vara den främsta bäraren av större fästingar, men vi har inte mycket rådjur så i vårt fall kan vi inte skylla på dem :p

Vi har inte sett några fästingar här hemma, men under trippen söderut så plockade vi från alla tre, både som kröp och satt fast, de har fått nexguard. Plockade även från husse, men han har inte fått något fästingmedel.
Nu kanske det beror på var vi stannade och så men jag upplever inte att det varit lika mycket när vi åkt den här tiden tidigare år, vi har ju ändå varit en del kring Jönköpingstrakten.

Ugh jag tycker att det är mängder med fästingar i år, avskyvärda småkryp. Nu har dock Ascot inte fått bravecto eller ngt meddel. Bravecto ska han få men vi har fått avvakta pga av hans behandling av hjärnhinneinflammation med imurel (milt cellgift). Och halsband vill jag inte sätta på då han ständigt badar, hans dagis har knappas möjlighet att ta av det varje gång dom går och badar och jag vill inte att han hoppar i vattnet med fästingshalsband.

Vi ska dock på återkontroll idag med blodprov. Håller alla tummar och tassar att blodproven är bra (kollar efter ev biverkningar av imurel), att vi får börja trappa ner på kortisonet samt att vi kan ge bravecto! Viktigast är ju dock att blodproven är bra...

Här har jag bara plockat en från ena katten, inget på den andra och knget på hundarna, än! Men däremot fick jag plocka en från bebisen i bakhuvudet igår kväll :wtf::( Nu är det hökögon för att se om det svullnar eller nåt.
Däremot blev både jag och hundarna fruktansvärt ställda igår kväll. Det hoppade fram en liten harunge till Chiko. :eek: Han skällde och gick fram till den och den bara satt kvar. Jag tog in hundarna och tog den och satte den 100 m ut på åkern. Släppte ut hundarna igen och så kom den tillbaka hoppande :eek::eek: Fick ta in hundarna och låta den sitta. Hittade den inte imorse så förhoppningsvis hittade den mamma igen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
332
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Gamla tråden full :) tror siffrorna blev rätt? 😁
10 11 12
Svar
220
· Visningar
10 888
Senast: pepp
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
737
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat