Hundrastgård, kommunal

movi

Trådstartare
Hur högt bör/ska staketet vara i en kommunal hundrastgård? Tanken slog mig idag när jag traskade förbi hundrastgården och en stor hund kom rusandes mot staketet och tog sig nästan över, den hade inte haft problem att hoppat över. Kan tänka mig att det är max 1,10 högt, ser ut som ett vanligt trädgårdsstängsel i höjd.

Hur högt bör/ska staketet vara i en kommunal hundrastgård? Tanken slog mig idag när jag traskade förbi hundrastgården och en stor hund kom rusandes mot staketet och tog sig nästan över, den hade inte haft problem att hoppat över. Kan tänka mig att det är max 1,10 högt, ser ut som ett vanligt trädgårdsstängsel i höjd.
De flesta är alldeles för låga. Nyligen hoppade en shitbull ut ur en hundrastgård här och klippte en bet hund som gick förbi utanför :meh:

Jag kan tyvärr tänka mig att de som sätter upp kommunala hundrastgårdarna oftast inte har så mycket insyn i hur bra hundars fysik/hoppförmåga kan vara. Sen finns kanske inte det säkerhetstänket så de har gjort den riskbedömningen ang uthoppande hundar, de tänker kanske att det bara kommer vara snälla, lydiga hundar som använder hundrastgårdarna...

Oftast, i alla fall här, så är det inte dom lydigaste som är innanför staketet. Vill inte möta många av dom lösa... Jag kopplar alltid min hund när vi går förbi och det händer även att jag tar en annan väg beroende på vad som finns på andra sidan staketet. Ska nog skicka ett mail till kommunen, gör om gör rätt. Den är ändå så liten och tråkig på en fd liten liten igenvuxen fotbollsplan som kommunen hittade i gömmorna...

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 221
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 332
Senast: Tonto
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 600
Senast: Ragdoll
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
842

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist
  • Atletix
  • DIY hästvård

Omröstningar