Hundras till nybörjare?

Asko

Trådstartare
Hoppas att ni skulle kunna sätta undan lite tid till mig. Jag funderar på att skaffa hund efter jag har studerat färdigt och börjat jobba hemifrån, därför är jag nyfiken på vad för hundraser ni skulle kunna tipsa mig om och skulle vara ytterst tacksam för att få höra dem.

Jag har inte haft hund tidigare men har alltid varit förtjust i hundar, så en hundras passande för nybörjare skulle vara bra.

Och då har jag ju några viktiga punkter
- Ska kunna ha katt i samma hushåll
- Jag är, då man ska vara ärlig, inte den typen som går på långa promenader varje dag utan mera på kortare promenader
- Helst ingen pälsvård men har inget emot att kamma den då och då
- Sällskapshund, lite fostran bara
- Gärna ska den se ut som en hund också :p

Någon hundras som ni kommer tänka på?
Tack i förhand!

Sv: Hundras till nybörjare?

Tänker du aktivera den på något sätt mer än korta promenader (tex agility, lydnad eller annat)?
Om inte, varför vill du ha hund?

Menade inte så korta promenader som bara runt kvarteret, förlåt om jag uttryckte mig klumpigt.

Jag menade längre turer än så och lydnad :) Agility har jag inte testat någon gång men kan tänka mig att prova på det.

Senast ändrad:

Tänker du aktivera den på något sätt mer än korta promenader (tex agility, lydnad eller annat)?
Om inte, varför vill du ha hund?

Jag håller med, om du bara tänkte gos och korta promenader kan det bli svårt att få fred i hushållet. De flesta (alla?) raser behöver stimulans, hur mycket vi än försöker avla bort det. Lydnad som i tävlingslydnad eller vardagslydnad?

Och då har jag ju några viktiga punkter
- Ska kunna ha katt i samma hushåll Stämmer på de jag har träffat
- Jag är, då man ska vara ärlig, inte den typen som går på långa promenader varje dag utan mera på kortare promenader Borde funka
- Helst ingen pälsvård men har inget emot att kamma den då och dåÖronen behöver nog kammas lite
- Sällskapshund, lite fostran bara Jep, men det beror ju på vad du menar med "lite fostran" också ;)
- Gärna ska den se ut som en hund också :p Beror ju på vad du menar igen, det är ju en hund så ja - den ser nog ut som en också...

Cavalier är rasen jag tänker på.

Jag har bara träffat några stycken, men det har varit trevliga och lättlärda hundar, som lika gärna stannar hemma i sängen som tränar/går långpromenader or whatever ;) Jag är inte så insatt i rasen, men jag skulle nog vilja tipsa dig om att läsa lite om den i alla fall.

Lycka till med hundletandet :)

Okays :)

Alla hundraser är indelade i olika "rasgrupper". En av rasgrupperna kallas för "sällskapshundar" och mitt tips blir att börja kolla på de raserna.
Här kan du få snabb överblick på vilka raser som finns i gruppen http://kennet.skk.se/rasinfo/rasergrupp.aspx#9

Även vinthundar (grupp 10) brukar kunna passa bra som "förstahundar". Det man ska vara medveten om där är att de har enorm jaktlust och inte går att ha lösa utomhus hur som helst och när som helst. Däremot har de ett enormt behov av att få springa lösa, så inhägnat område för hundbus är helt klart att rekommendera. Annars är de lugna inomhus, går att prova "allt" med och går att ha med katter om man vänjer dem vid det från valpstadiet.

Menade inte så korta promenader som bara runt kvarteret, förlåt om jag uttryckte mig klumpigt.

Jag menade längre turer än så och lydnad :) Agility har jag inte testat någon gång men kan tänka mig det.

Då låter det som om du är öppen för att testa nya saker och då blir det ju genast lättare, massvis med hundraser nöjer sig med att testa olika saker så länge det är någon form av aktivering.

Angående problemet med katt tror jag inte att det är ett problem om du skaffar valp, om de växer upp tillsammans borde det inte bli det. Men kanske något med mindre jakt i. Tyvärr är det väl jakthundar som "ser ut som hundar" om jag tolkar det rätt.

Jag håller med, om du bara tänkte gos och korta promenader kan det bli svårt att få fred i hushållet. De flesta (alla?) raser behöver stimulans, hur mycket vi än försöker avla bort det. Lydnad som i tävlingslydnad eller vardagslydnad?

Jag ber om ursäkt, uttryckte mig klumpigt där i början. Är dock inte riktigt säker på vad som är skillnaden i tävlingslydnad och vardagslydnad? :crazy:

Är dock inte riktigt säker på vad som är skillnaden i tävlingslydnad och vardagslydnad? :crazy:

Vardagslydnad: hunden fungerar i vardagen. Den äter inte upp hela hemmet för dig, kan gå ordentligt i koppel på promenader, kommer vid inkallning om den är lös, går fint vid hundmöten osv. Sådant grejs.

Tävlingslydnad: Olika moment som lärs in för att sedan betygsättas på en tävlingsplan. Det finns olika lydnadsklasser och i de olika lydnadsklasserna ingår olika moment. I lättaste klassen ingår tex linförighet (hunden går fot vid ägarens sida och tittar upp på ägaren), apportering, ställande och läggande under gång (hunden går fot, lös och på kommando lägger sig eller ställer sig snabbt som f*n under tiden som ägaren fortsätter gå).

Det går alltså att ha utmärkt vardagslydnad på en hund men absolut inte vara redo för att tävla lydnad och jag har sett flera hundar som fungerar fint på tävlingslydnadsplanen men som är skitjobbiga hemma eftersom de inte har någon vardagslydnad.

---

Tillägg: Här kan du läsa om några olika tävlingsgrenar. Det går självfallet att träna samtliga grejer på hobbynivå utan att ha som mål att tävla, men det är ändå jättebra aktivering för hundarna. http://www.brukshundklubben.se/templates/Page____646.aspx

Och här, till vänster på startsidan, står det om ytterligare några tävlingsgrenar: http://www.shu.se/

Senast ändrad:

Angående problemet med katt tror jag inte att det är ett problem om du skaffar valp, om de växer upp tillsammans borde det inte bli det. Men kanske något med mindre jakt i. Tyvärr är det väl jakthundar som "ser ut som hundar" om jag tolkar det rätt.

Instämmer, min hund har jakt i sig och funkade hur bra som helst med katten som liten. Det gör han förresten fortfarande, men springer hon förbi hans nos så då sticker han efter. Och skäller. Och jagar.

När man väljer ras ska man nog gå inte så mycket på utseendet och väldigt mycket på insidan. Sedan kanske man har två lika lämpade raser och då kanske utseendet får avgöra ;)

Tack för tipset om sidan Red_Chili :D Där kan man frossa runt lite. Men angående vinthundar att de har jaktlusten, är det då inte som Ace senare sa - att det blir lite osäkert när man har katt i hushållet?

Ace:
Tyvärr är det väl jakthundar som "ser ut som hundar" om jag tolkar det rätt.

Menade bara att jag inte ville ha den sorten av hundar som man nästan inte kan se fram och bak på :grin:

Åh det där låter ju faktiskt spännande och kul!
Vardagslydnad blir något självklart för mig men tävlingslydnad låter som något roligt att fortsätta med när man drillat in det mesta av vardagslydnaden :) Men då bara som hobby, har inga planer på tävlingar just nu.

Vilka slags sällskapshundar kan passa med detta? För det finns väl variationer mellan raserna i fråga om koncentration bla.?

Senast ändrad:

Tack för tipset om sidan Red_Chili :D Där kan man frossa runt lite. Men angående vinthundar att de har jaktlusten, är det då inte som Ace senare sa - att det blir lite osäkert när man har katt i hushållet?

Nix, det blir inte osäkert med katt i hushållet OM du köper en valp som får vänja sig vid katter från start. (Det kan fungera med äldre hundar också, men är inte lika säkert)

Jag har själv vinthundar och den som jag haft från valp fungerar utmärkt med katter. Många(!) av mina vänner har både vinthund och katt och det fungerar utmärkt även för dem. Vissa vinthundar är dock sådana att de tar skillnad på familjens katter och andra katter, eller tar skillnad på om katterna är inomhus och lugna eller utomhus och springer.

Såhär blir det när jag kommer hem till morsan:
Katten rusar fram till dörren, ska absolut hälsa på unga dåren och vi kan knappt komma in i lägenheten innan de hälsat klart :p Kan tillägga att den katten var riktigt rädd för hunden när hon var valp och vi precis kommit hem.

62963_1577567050248_1567794103_31432464_7273311_n.jpg

37991_1515485538249_1567794103_31268842_4306717_n.jpg

Åh det där låter ju faktiskt spännande och kul!
Vardagslydnad blir något självklart för mig men tävlingslydnad låter som något roligt att fortsätta med när man drillat in det mesta av vardagslydnaden :) Men då bara som hobby, har inga planer på tävlingar just nu.

Vilka slags sällskapshundar kan passa med detta? För det finns väl variationer mellan raserna i fråga om koncentration bla.?

Som sagt; Cavaljer till exempel :D

I princip alla raser kan träna tävlingslydnad, alla kanske inte är lika lätta att vinna SM med dock.

Vilken fin hund och katt! :love: Men hur blir det då om man skaffar en ny katt?

Vovzing: Nu blev jag lite nyfiken ändå, hur menade du då?

Flatcoated retriever? Pälsen behöver bara borstas igenom ibland,inget man behöver ägna sig åt dagligen.
Den behöver ju helt klart aktiveras, det ä ju en aktiv ras. Jag går med min hund ca 2 timmar sammanlagt varje dag. Tränar lite, leker lite. Ska prova agility när jag gått en allmänlydnaskurs. När jag bodde hemma var han lös minst en promenad nästan varje dag. Nu har jag honom lös några gånger i veckan i alla fall. Sen finns det ju säkert flat med mer aktiveringsbehov än min, men det blir ju lite vad man gör det till oockså. Min tror dessutom att han är knähund :)
Har provat ha katt tillsammans med hunden några månader och det gick ganska bra. Katten var van vid hund sen tidigare. Man får ju ge det lite tid så dom få vänja sig vid varandra.
Flat är väldigt flamsig och valpig länge, och en del upplever det ju som jobbigt. För mig är det en del av charmen med rasen och jag tycker bara att det är roligt med en hund som är "ung" tills den dör typ. Det är en väldigt trevlig ras, social, lättlärd.
Har bara haft en hund förut, och det var hela familjens hund, det här är min första egna, så nybörjarhund tycker jag visst man kan säga.
Den första hunden var aktiv sällskapshund och det är min egna också.
Vissa kennlar säljer bara för jakt, medan andra nöjer sig med att hunden aktiveras.

håller med. Vi hade salkuki hundar när vi växte upp o ett antl katter. De sov tillsammans i sängen, kunde dricka vattens samtidigt osv. Aldrig några bekymmer :)

Ts> Jag har "din" hund :) Otroligt okomplicerad med andra djur, lätt att ha lös, social, noll aktiveringsbehov, älskar att ligga o mysa i soffan hela dagarna men har heller inga problem att gå promenader på runt milen, obefintlig pälsvård eftersom vil lämnar honom hos frisören var fjärde månad. Vill man bara vara hemma o det lugnt en dag är han med på det, men vill man ha en aktiv dag o leka o busa är han även med på det. Alltid med i stallet o strosar omkring själv. Skäller inte, biter aldrig sönder ngt, inga problem att lämna ensam, älskar att åka bil, tåg o buss.
En hund som charmar alla o som de flesta vill ta med sig hem ;)
Tyvärr en blandras....

101002019.jpg

Vilken fin hund och katt! :love: Men hur blir det då om man skaffar en ny katt?

Tja, för mig är sådant inget problem i alla fall. Min dåre fungerar ihop med alla katter, även grannars katter, katter utomhus osv. De två jag känner som köpt katt när hunden varit på plats först har det fungerat bra för, hunden har helt enkelt fått lära sig att katten är en del av familjen.

Och ang att träna med hundar, så absolut skiljer det sig hur lätta de är att träna med! Vissa har enorm vilja att samarbeta samt "orkar hur länge som helst" (inte så vanligt bland sällskapsraser eftersom sådana hundar ofta är väldigt krävande också) och vissa "går att träna med rätt motivation" men är inte superintresserade av det annars.

Jag är en av de personer som är övertygad om att alla hundar, oavsett ras och mentalitet, mår bra att få tänka lite, få lära sig lite tricks, kanske något lydnadsmoment osv. Och jag är övertygad om att det GÅR att lära alla hundar det.

Vinthundarna är mer självständiga än "vanliga hundar". Många gånger är det ungefär som att träna en katt när man tränar dem :p Det man får börja med då är att bygga upp en bra relation med hunden. Att redan från valpstadiet leka MED hunden (inte bara kasta leksaker åt den och låta den leka själv), att lära den gilla leka med olika leksaker och även leka med ägaren utan leksaker osv.

Lyckas man med det så får man en mycket mer lättmotiverad hund som gillar att göra saker med ägaren och då har man en utmärkt grund för att kunna lära den "allt möjligt".

Själv tränar jag tävlingslydnad och en hel del tricks med mina två salukis. Förhoppningsvis kommer jag tävla i lättaste lydnadsklassen med unga dåren det här året. Gamlingen kunde inte ett skvatt när jag fick henne, så henne lär jag saker "bara för skojs skull". Hon är ingen stjärna, men hon har kul :D

Glad 10åring:
dsc_8725-copy.jpg

Unga dåren när vi tränar "fritt följ":
dsc_7114-copy.jpg

Flatcoated retriever har jag faktiskt inte hört om, blev nyfiken - liknar rasen den vanliga retrieven i humöret? Vad är skillnaden?

Förresten, en lite allmän fråga som jag just kom på - tycker hundar om att ha vägar som de känner igen eller nya vägar att promenera på?

Ytterst tacksam för alla svar :D

Jag tror inte att Flatcoated Retriver är rätt ras för dig. De kräver ganska mycket och vad jag kan utläsa verkar du inte vilja ha en fullt så aktiv ras.

Tycker också att du ska kolla på rasgruppen sällskapshundar.
Här kan du se alla rasgrupper och vilka raser som hör till varje grupp. Om du bläddrar neråt hittar du sällskapshundarna under grupp 9.

Ett tips är att vara realistisk. Hur mycket kommer du vilja göra med hunden?
För även om det låter kul med lydnad och agility så kanske det inte är kul i slutändan. Och på sommaren kanske det är kul att vara ute i skogen eller på lydnadsplanen, men mitt i vintern kanske det känns mindre lockande.
Så var realistisk och om du inte vill gå långa promenader eller träna lydnad/bruks/agility oavsett väder och hur du mår så välj en ras med lågt aktiveringsbehov.

Många hundar tycker att det är kul att göra saker. Så oavsett vilken ras du väljer kommer den säkert hänga med på allt du vill hitta på.
Sen finns det andra raser som kräver mer. Då spelar det ingen roll vad du vill, hunden kommer äta upp din soffa om du inte aktiverar den ;)
:)

Ang vägar så tror jag inte det spelar så stor roll. Jag går samma skogsstig dagligen men det är ändå lika spännande att gå och nosa i backen. Men för människan kanske det är mer kul med varation :p

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 740
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 688
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 790
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
807
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka