Sv: Hundmedborgartest?
+1.
Jag tycker nog också mer att det i så fall ska vara ägaren man ska kolla upp.
Visst är detta mycket basic grejer som
bör klaras av men fortfarande så är hundarna individer.
Min stora höna hade utan problem klarat att bli hanterad/borstad, passera i grupp, acceptera främmande människor, hundmöten mm.
Däremot hade hon antagligen inte kommit på inkallning, då jag fick henne när hon var 1,5 år och har alldeles för mycket jakt i sig för att kunna träna upp det (vi jobbar på det, men för tillfället sitter det bara 1 av 5 gånger ungefär).
Betyder det då att min hund, som älskar andra människor och även om hon hade blivit nervös fortfarande med största sannolikhet klarat alla momenten förutom det, inte ska bli godkänd trots att jag ALLTID har henne kopplad? (Så att det inte påverkar någonting i vardagen att hon inte kan inkallning 100%).
Eller som en vän till mig, vars hund alltid har älskat att leka med andra hundar fram tills en viss ålder då det bara small och nu jobbar vännen som en dåre för att få henne att fungera med andra hundar, jobbar varenda hundmöte som sker för att det ska gå framåt. Hon hade med största sannolikhet klarat alla andra moment med glans, men ska hon inte få godkänt fast hon har en ägare som gör allt hon kan för att få det att fungera?
Det är i grund och botten en bra grej, det tycker jag också, vill bara se det lite från "andra sidan" också