Sv: Hundmedborgartest?
Jag vill dock inte att massor av främlingar ska komma och hålla på med min hund.
Nej, det behöver man som ägare inte tillåta i parti och minut, men
de flesta hundar bör ändå klara av att främmande människor hanterar dem om det skulle behövas/om det ändå händer nån gång.
Förstår inte varför så många tror att man som ägare ska tillåta att hunden ska behöva utsättas för allt möjligt (inte bara dessa moment) i parti och minut baserat på att hundar bör klara av dylika bassituationer/baslydnadsgrejor i vardagslivet
Det är ju ändå upp till ägaren att avgöra om man vill att andra ska få klappa hunden osv..
Jag är då glad över att alla mina hundar med lätthet klara av det som är uppradat på den listan
Hade de inte gjort det hade 3 av mina jämtar helt missat wds när det gick i sverige, eftersom jag blev sjuk och därmed inte kunde åka ner och ställa.
Det löste sig väldigt smidigt eftersom de pulades in i en bil med andra människor och hundar, den gamle (
) dumpades av i Uppsala hos Kamomilla och hennes hundar 1-2 dagar innan utställningen; fick bo i lägenhet med småhundar och främmande människor & katter, fick åka pendel, gå i okänd miljö med okänd människa osv.
Övriga hängde med vidare till annat ställe och alla tre fick gå på en så stor utställning med för dem relativt främmande människor och en djäkla massa hundar och alla skötte sig mig veterligen tämligen utmärkt och då pratar vi ändå jakthundar som bor mitt i ingentinget här uppe, som inte är vana stadsmiljö, trängsel, pendeltåg/tunnelbana osv osv osv och ingen av dem hade problem med något av detta..
Jag hade dock inte förväntat mig annat än att skulle fixa den resan, just för att jag anser dem ha bra mental grund, basic uppfostran och förmågan att fungera även om inte matte håller i snöret, även om de givet testar lite mer om de kan dra i koppel lite osv, men vid enkel tillsägelse så accepterar de det och lyder även andra riktigt bra på just dessa basicgrejor.