hundfunderingar

Sv: hundfunderingar

*knapplån* staffar är fina, de jag träffat har charmat mig totalt.... men jag velar ändå... måste åka till uppfödare och prata lite mer....
 
Sv: hundfunderingar

filiduttan skrev:
*knapplån* staffar är fina, de jag träffat har charmat mig totalt.... men jag velar ändå... måste åka till uppfödare och prata lite mer....
Det tips jag kan ge är att du kontaktar uppfödare som har raser som tilltalar dig och be dem att berätta om rasen .Förklara vad du vill göra med din blivande hund så ska du se att du får massor av hjälp med rasval och till och med kanske kan sålla bort någon av de raserna som du fastnat för så det blir lättare att välja. Har du frågor om goldens är du välkommen att Pm:a. Sedan finns det ju alltid rasklubbar att gå in på där du kan söka uppfödare :) Om du är intresserad av spaniel och retrievers finns sidan ssrk.se
 
Sv: hundfunderingar

jo jag är rätt påläst på retrievers i alla fall och har vart med i rasklubbarna... :-) golden kan vara intressant.... men det känns lite svårt att hitta fin kull.... vill ha mer jakttypen sådana fall än den där "sönderavlade" utställningstypen...


idag är jag mest inne på dvärgschnauzer eller schnauzer
 
Sv: hundfunderingar

filiduttan skrev:
jo jag är rätt påläst på retrievers i alla fall och har vart med i rasklubbarna... :-) golden kan vara intressant.... men det känns lite svårt att hitta fin kull.... vill ha mer jakttypen sådana fall än den där "sönderavlade" utställningstypen...


idag är jag mest inne på dvärgschnauzer eller schnauzer
Sönderavlade kan jag väl inte hålla med om precis ...det beror ju på vilken uppfödare du väljer att köpa valp ifrån. Jag har själv en uställningsgolden där linjeaveln är minimalt låg så som sagt så finns linjeavel i de flesta raser! Kan rekomendera flera kanonkennlar med jaktlinjer.
 
Sv: hundfunderingar

filiduttan skrev:
schnauzer är trevliga, dock trimras och jag är inte så hajj på det.... iofs finns det ju trimmare att lämna vovven hos... men men.... jag gillar de flesta raser men känner att jag kan ju inte skaffa tio st ;) utan måste leta tills jag hittar en jycke som har allt jag vill ha.... det är SVÅRT.... jag vill ha en hund som utan problem kan vara koppellös hela sitt liv..... en följsam familjekär hund, inte för mkt vakt eller tex som collie, dåliga nerver och skotträdsla... (har haft collies)

Tja, att hitta en hund som fungerar utan koppel handlar sällan om rasval, utan snarare om tid och vilken individ man har - men det vet du ju redan, eller hur?

Trimning lär man sig ganska snabbt om man har intresset, men det tar tid i anspråk.
 
Sv: hundfunderingar

Malin_Orebro skrev:
Våran cocker är inte särskilt krävande, han kan lika gärna ligga i soffan och dega som att följa med på långpromenader eller en inlines tur!

Så bra för dig då. Enligt många och långa trådar här på Buke så "skall" alla retrivers och spaniel jakttränas, lydnadstränas osv för att må bra.

De spaniels jag träffat har samtliga varit skitjobbiga att gå med i koppel. Drar som galningar och är allmänt understimulerade. Det har fått mig att fundera på om det inte ligger något i det som rasentusiasterna skriver; rasen behöver mycket stimulans för att må bra.
 
Sv: hundfunderingar

Flinisen skrev:
Det tips jag kan ge är att du kontaktar uppfödare som har raser som tilltalar dig och be dem att berätta om rasen .Förklara vad du vill göra med din blivande hund så ska du se att du får massor av hjälp med rasval och till och med kanske kan sålla bort någon av de raserna som du fastnat för så det blir lättare att välja. Har du frågor om goldens är du välkommen att Pm:a. Sedan finns det ju alltid rasklubbar att gå in på där du kan söka uppfödare :) Om du är intresserad av spaniel och retrievers finns sidan ssrk.se

Filiduttan har ju haft en flatcoated retriver som hon nu omplacerat. Då kanske man kan anta att hon vet lite grand om vad rasen kräver.

Du skriver i många trådar om hur vansinnigt mycket en golden kräver och ÄNDÅ skall du nu göra reklam för rasen till en person som bara vill ha en sällskapshund. Hur skall du ha det?

Jag tycker hela den här tråden är en unken "göra reklam för sin ras"-tråd utan vidare eftertanke alls. Framförallt kan man fundera på varför filiduttan omplacerar en hund för en hyfsat kort period i hennes liv.

Kan inte retrivern komma tillbaka hem? Eller har Filiduttan bara tröttnat och nu vill ha nytt?

Ja, jag är sur - för jag tycker att hela situationen stinker.
 
Sv: hundfunderingar

prinsessfeminist skrev:
Filiduttan har ju haft en flatcoated retriver som hon nu omplacerat. Då kanske man kan anta att hon vet lite grand om vad rasen kräver.

Du skriver i många trådar om hur vansinnigt mycket en golden kräver och ÄNDÅ skall du nu göra reklam för rasen till en person som bara vill ha en sällskapshund. Hur skall du ha det?

Jag tycker hela den här tråden är en unken "göra reklam för sin ras"-tråd utan vidare eftertanke alls. Framförallt kan man fundera på varför filiduttan omplacerar en hund för en hyfsat kort period i hennes liv.

Kan inte retrivern komma tillbaka hem? Eller har Filiduttan bara tröttnat och nu vill ha nytt?

Ja, jag är sur - för jag tycker att hela situationen stinker.

Hur F*N ska jag kunna veta att hon omplacerat sin flat???? Tror du jag är tankeläsare eller?? Hon skrev att hon var intresserad av Golden med jaktlinjer och då skrev jag ju till svar att jag kan rekomendera kennlar med jaktlinjer i. Sedan skrev hon att hon tänker aktivera sin hund med ex hobbylydnad. Det är väl jättebra eller hur? Man behöver inte tävla bara för att ha en golden men man kan heller inte tro att den inte behöver aktiveras. Hon skrev inte enbart till sällskap lilla vän!! Läs texten som hon skrev i sitt första inlägg!!!!!!!!! Jag gör inte reklam för rasen utan skrev att hon kan få pm:a om hon har nån fråga.

Du behöver inte hoppa på mig eller bli förbannad..jag försöker bara vara snäll och hjälpa till och om du har problem med Filiduttan så är inte det mitt problem.

Ja jag blir också förbannad när typer inte kan läsa och fatta det som folk skriver...Lär dig läsa!!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hundfunderingar

sluta nu bråka ;)

jag omplacerade min flat av en slump, först skulle han ut på foder under graviditeten, men det visade sig att i samma veva förlorade en vän sin hund och tog min grabb på prov, dom trivdes så himla bra att han fick bli hennes. Jag gör alltid det bästa för hunden även om det svider för mig själv. Flatten fick mkt stimulans hos mig fram tills jag inte kunde gå pga foglossningen.
Jag är mkt medveten att retrievers är jakthundar. Jag ser inte retrievers som sällskapshundar. Alla hundar behöver stimulans, retrievers mnst lika mkt som bruksraser såsom schäfer osv.

Nu är jag fortfarande inne på dvärgschnauzer och ska kolla det allternativet mera.
 
Sv: hundfunderingar

filiduttan skrev:
sluta nu bråka ;)

jag omplacerade min flat av en slump, först skulle han ut på foder under graviditeten, men det visade sig att i samma veva förlorade en vän sin hund och tog min grabb på prov, dom trivdes så himla bra att han fick bli hennes. Jag gör alltid det bästa för hunden även om det svider för mig själv. Flatten fick mkt stimulans hos mig fram tills jag inte kunde gå pga foglossningen.
Jag är mkt medveten att retrievers är jakthundar. Jag ser inte retrievers som sällskapshundar. Alla hundar behöver stimulans, retrievers mnst lika mkt som bruksraser såsom schäfer osv.

Nu är jag fortfarande inne på dvärgschnauzer och ska kolla det allternativet mera.
Det blir säkert bra vad än du väljer tror jag :) Tråkigt för dig att du fick foglossning :( Och du gjorde helt rätt i att placera om din flat och rå om dig själv. Det var nog det bästa för både dig och vovven :)
 
Sv: hundfunderingar

Som någon annan gjorde blir jag att tänka på en Cavallier King Charles Spaniel. Har ingen själv men det är den ras jag tycker bäst om och troligen en sån jag ska skaffa när jag blir "stor". Den är visserligen inte den största av alla hundraser. Men de är aktiva och trevliga familjehundar. Det negativa med dem är att många hundar av rasen har blåsljud på hjärtat...
 
Sv: hundfunderingar

Javan skrev:
Första inlägget.....


Javan
Behöver ju inte vara omplacering bara för att den flyttar till en kompis under graviditeten. Jag kan inte veta vad som hände sen ju.
 
Sv: hundfunderingar

inlägg nr 16 använder hon själv ordet omplacera.

Kan vara bra att läsa hela tråden innan man svarar?

Javan
 
Sv: hundfunderingar

Javan skrev:
inlägg nr 16 använder hon själv ordet omplacera.

Kan vara bra att läsa hela tråden innan man svarar?

Javan
Har inte tid eller ork att läsa igenom hela tråden utan svarar bara på inläggen som är riktade till mig :smirk: Det vore jobbigt om man behövde läsa igenom alla trådar man skrivit i.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hundfunderingar

Dvärgsnauzer skulle säkert passa er riktigt bra! Det är en liten hund som ställer upp på det mesta, min kusin har två stycken som hon tränar/tävlar lydnad och agility med. Jätte trevliga hundar :)

Har du tittat på finsk lapphund? Söta, lättlärda, följsamma hundar som inte kräver riktigt lika mycket som många andra vallhundsraser. Negativt med lapphunden är att den kan ha lätt att ta till skall då det är en skällande vallhund i grund och botten.
 
Sv: hundfunderingar

Vad sägs om en Kooikerhondje. Liten hund i stor förpackning. Har inte ägt någon själv men träffat en del och tycker dom är helsköna hundar!

Gå in här och kolla för mer info om rasen http://www.skooi.se/index.php
 
Sv: hundfunderingar

Har du barn och vill ha en aktiv men lugn och snäll hund finns det bara 1 grupp! Vinthund! Största problemet är att de jagar med synen, allt som rör sig är kalaskul men om man tränar hunden från när den är valp torde det inte vara några problem. De lever länge, älskar promenader och aktivitet lika mycket som att ligga på rygg i soffan och sova. Vinthund
Jag har två whippettikar som är lagom i storleken för min familj, skadefria (ta i trä) och äter totalt 4 dl torrfoder/dag. Alltid positiva och kärvänliga!
bus.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 776
Senast: Praefatio
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 471
Senast: Johannna1
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 465
Senast: Elektron
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 077
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp