Hundförbud för olämliga ägare.

Sv: Hundförbud för olämliga ägare.

KL; Vill inte ha rasförbud, så den diskussitionen tänker jag inte fortsätta, men förslaget borde vara lite hårdare tycker jag. Om en hund attackerat en annan hund-koppeltvång och händer det igen-avlivning! Attack av människa-avlivning direkt!! Inga mesiga försöksperioder! Och detta borde rimligtvis då gälla oavsett vilken ras som utför attacken.

När man läser hur naggur och hans gelikar "argumenterar" så framstår deras val av favoritraser som mindre häpnandsväckande. Man kan säkert inte begära mer av dom. Eller så behöver de nåt som skyler över defekterna.

Jag är en hon till att börja med.

Och vad är det för fel på våra argument?

KL; Vill inte ha rasförbud, så den diskussitionen tänker jag inte fortsätta, men förslaget borde vara lite hårdare tycker jag. Om en hund attackerat en annan hund-koppeltvång och händer det igen-avlivning! Attack av människa-avlivning direkt!! Inga mesiga försöksperioder! Och detta borde rimligtvis då gälla oavsett vilken ras som utför attacken.

Precis. Men toror du att det bara blir koppeltvång om hunden anfaller en människa? Jag tror att det är mer om folk ringer och är oroliga pga av att hunden är lös och dom inte vågar så ut, om hunden uppträder på ett olämpligt sätt osv.

Biter den en annan hund så kanske den får munkorg.

biter den en människa - avlivning.

Det framkommer ju inte riktigt vart gränserna ska gå i artikeln...

Dom bilderna borde föranleda barnavårdsmyndigheterna att ingripa o ta hand om ungarna.

Dina kommentarer är bara pinsamma!

Å det barnet ser ut att må fruktansvärt dåligt!:smirk:

Och dvärgpinschrarna är säkert en förbrukningsvara. mördarhundarna brukar få slita dom i stycken på lördagar=/

Jag har åxå en dvärgpincher. min mördarhund har bott här över ett år. å tänka sig, dvärpinschern lever fortfarande! han har inte ens en liten skråma.

Senast ändrad av en moderator:

Jag är lite nyfiken på er ålder, ni som försvarar pitbull, amstaff och blandraser med dessa i?

Naggur, Glee osv?

Jag är 21, sambon 23.

Varför det är många yngre som har dessa raser tror jag beror på att för det första var pitbullen inte tillåten i sverige för ett par år sen, i och med det så ansågs även amstaffen och andra raser med liknande utseende "farlig" eftersom dom är så pass lika pitbullen.

Jag tror inte att det kommer fungera om någon skulle få för sig att förbjuda en ras.
Finns det någon som ärligt kan säga att den tror att rasen kommer upphöra att existera i Sverige bara för att den är förbjuden?

Nej det tror jag inte. Det fanns ett förbud för några år sedan. Då fanns det hundar i sverige ändå. Nu när raserna blivit så populära kommer det vara ännu svårare att få bort alla. olagliga importer, uppfödning i hemlighet osv kommer bli ett problem. Hundarna kommer hållas undangömda i källare osv och aldrig få gå ut.

Jag är 21, sambon 23.

Varför det är många yngre som har dessa raser tror jag beror på att för det första var pitbullen inte tillåten i sverige för ett par år sen, i och med det så ansågs även amstaffen och andra raser med liknande utseende "farlig" eftersom dom är så pass lika pitbullen.

En tanke... Staffar har funnits i Sverige sedan 60-talet. Det är bra konstigt att det tog 40 år att upptäcka att de är så farliga att ingen bör ha dem. :p

Där har du fel. Långt innan du var född fanns den medvetenheten. Du var bara inte med då. :)

Dessutom var inte "ägarunderlaget" detsamma eller lika stort som nu.

LIA

Jag menar inte att man inte visste vad det var för hundar. Det tror jag du vet att jag vet också, även om jag inte var född då..

Precis, ägarunderlaget var inte detsamma. Då tilltalade inte hundarna samma personer som idag.

Tack och hej, nu lämnar jag diskussionen!

Tack för svaret Naggur!

Mina synpunkter:

Dom får inte hur måna möjligheter som helst. Om en hund attackerar en människa straffas den knappast med koppeltvång. det blir förmodligen avlivning på en gång
Skulle inte tro det. Mot bakgrund av våra myndigheters vanliga flathet och förslagets utseende.

Jag anser att jag är en seriös hundägare. Jag har kolla på min hund och har henne alltid kopplad.
Är det detsamma som seriös hundägare?
Jag anser att det är människans fel att de har blivit som den blivit. Skyll inte på hundrasen! Den har inte valt att bli avlad för att kampa å få dåligt rykte.
Det är klart att det är människans fel. Som avlat fram rasen!!! Hundstackarna agerar bara efter dom förutsättningar vi gett och ger dom.
Kanske på sin plats att påminna om att människan står bakom alla hundraser. Det finns alltså ingen ras som funnits naturligt och sedan manipulerats av människan.

Skulle dom egenskaperna plötsligt ha försvunnit?
Nej. dom har inte försvunnit.
Det svaret säger väl egentligen allt vi behöver veta i den här diskussionen!

Ursäkta men vem har pratat om hamstrar?
Läs inläggen!

Finns säkert andra raser med samma positiva egenskaper. Men jag ser ingen anledning till varför jag skulle väla en sån istället bara för att folk har fördommar.
En anledning har du redan själv deklarerat ovan! Det är f ö inga fördomar, kamphundar har helt enkelt egenskaper som gör dom farligare än normalhunden.

LIA

Merparten av den personkategorin fanns inte här då. :smirk:

Det är bra konstigt att det tog 40 år att upptäcka att de är så farliga att ingen bör ha dem.
Det visste man alltså! Men riskerna att råka illa ut p g av dom var liksom inte desamma som idag.

Hej då.

LIA

Tack för svaret Naggur!

Mina synpunkter:

Dom får inte hur måna möjligheter som helst. Om en hund attackerar en människa straffas den knappast med koppeltvång. det blir förmodligen avlivning på en gång
Skulle inte tro det. Mot bakgrund av våra myndigheters vanliga flathet och förslagets utseende.
Okej. är inte så insatt i det så. men det är i alla fall ett steg i rätt riktning

Jag anser att jag är en seriös hundägare. Jag har kolla på min hund och har henne alltid kopplad.
Är det detsamma som seriös hundägare?
Delvis ja. Jag har henne kopplad och har koll på vad hon pysslar med. med andra ord kan hon inte göra någon skada

Jag anser att det är människans fel att de har blivit som den blivit. Skyll inte på hundrasen! Den har inte valt att bli avlad för att kampa å få dåligt rykte.
Det är klart att det är människans fel. Som avlat fram rasen!!! Hundstackarna agerar bara efter dom förutsättningar vi gett och ger dom.
Kanske på sin plats att påminna om att människan står bakom alla hundraser. Det finns alltså ingen ras som funnits naturligt och sedan manipulerats av människan.
Precis! det va de jag menade

Skulle dom egenskaperna plötsligt ha försvunnit?
Nej. dom har inte försvunnit.
Det svaret säger väl egentligen allt vi behöver veta i den här diskussionen!
Jasså? Dom har stor kamplust ja. Det kan man använda till något positivt. Kamplusten är inte bara bra för att skada.

Ursäkta men vem har pratat om hamstrar?
Läs inläggen!
Okej, ursäkta att jag missat att någon tycker att en "kamphund" är som en hamster

Finns säkert andra raser med samma positiva egenskaper. Men jag ser ingen anledning till varför jag skulle väla en sån istället bara för att folk har fördommar.
En anledning har du redan själv deklarerat ovan! Det är f ö inga fördomar, kamphundar har helt enkelt egenskaper som gör dom farligare än normalhunden.
Ja OM dom biter så blir det förmodligen allvarligare än andra hundbett. Vad är det för anledning jag deklarerat?

Merparten av den personkategorin fanns inte här då. :smirk:

Det är bra konstigt att det tog 40 år att upptäcka att de är så farliga att ingen bör ha dem.
Det visste man alltså! Men riskerna att råka illa ut p g av dom var liksom inte desamma som idag.

Hej då.

LIA

och vad beror de på? jo MÄNNISKORNA!

Kan du ge mig en siffra på hur många hundbett som orsakats av staffar 2006?

Har väldigt svårt att tro att den siffran är särskilt hög

Nej, inga siffror (orkar inte leta) men enligt media är kamphundar överrepresenterade med 10 mot 1 i skadestatistiken. Delvis antagligen för att dom orsakar så mycket värre skador än de flesta andra raser, när något väl händer.

Ja, vi är överens om att människan är ansvarig för att det finns kamphundar. Människan är också ansvarig för att dom hanteras på rätt sätt. Människan är slutligen ansvarig för om raserna finns i framtiden.

LIA

ja men glee pratade om staffarna. inte alla sorts "kamphundar". Just staffen är inte lika utsatt som amstaff, pitbull å blandraserna.

Sen så tycker jag inte att man kan säga att kamphundarna står för si och så mycket.

Man får ju se till raserna i sig. hur många amstaffar, pitbulls, staffar, dogo, fila, BLANDRASER osv.

För de allra flesta hundbett tror jag kommer av blandraser.

Japp, Glee talade om staff. I mitt första inlägg (som du svarade på) däremot talade jag om alla kampraser inkl korsningar, varför jag förutsatte att vi diskuterade dessa.

Kampraser + dito blandningar (alltså alla i klump) är det som avses i dom uppgifter som jag sett. Om man skulle kunna särskilja vissa raser/kombinationer av dom som "normal-farliga" vet inte jag, men det är väl inte omöjligt. I så fall blir ju utfallet för övriga kamphundar ännu sämre.

LIA

En liten hund som aldrig blivit utsatt för kamp känner knappast lust att slåss.

det är ju just det som är grejen. det gör den visst. jämför med jakthundar t ex. ett bra exempel är en bayersk/hannoveransk viltspårhund som aldrig spårat i hela sitt liv. ägarna satte hunden på spåret och alla år av prestationsavel visade sig. hunden spårade klockrent.

denna hund är en typisk näshund som lätt stänger av både öron och ögon och bara går på nosen. jag tror knappast att hon skulle reagera om hon såg en hare skutta upp, men får hon upp ett spår är det desto svårare att bryta henne. ett annat exempel är vinthundar vars jaktintresse försvinner så fort bytet är utom synhåll.

sådana egenskaper behöver inte tränas för att lusten ska väckas. tränas för att uppnå perfektion ja, men lusten är alltså medfödd.

du skriver att du är en seriös hundägare. ändå saknar du en viktig kunskapsbit om hundars beteende. i ditt fall är det extra viktigt att veta om att lusten att bita sig fast finns där hela tiden.

(sorry om det låter svamlilgt, mitt huvud är lite grötigt idag)

Liknande trådar

Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 410
Senast: Vicks
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 562
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 171
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka