Hundförbud för olämliga ägare.

Sv: Hundförbud för olämliga ägare.

Du hade en Staff va? Alltså en engelsk? :) Glömde nämna den!

Nä, jag var mest nyfiken på vilken genomsnitts åldern va på er som försvarade dem!

Jag lägger till, hur gamla är ni som har SK kamphundsraser?

Jag lägger till, hur gamla är ni som har SK kamphundsraser?

jag är 22. min sambo är 24.
spelar det någon roll? igentligen?
jag tror inte de äldre med sk kamphunds raser sitter inne o diskuterar på ett hästforum...

Jag tror inte att det kommer fungera om någon skulle få för sig att förbjuda en ras.
Finns det någon som ärligt kan säga att den tror att rasen kommer upphöra att existera i Sverige bara för att den är förbjuden?

Nej, förbjuds någon ras så kommer det troligtvis bara leda till att det är uteslutande fel "hund-människor" som har rasen, för dom vill fortfarande ha hunden för att skrämmas med...

En sak som får mig att fundera är hurvida de agressiva hundarna och felaktiga hundägarna som blir dömda till koppeltvång kommer följa det?
En hund blir ju inte aggressiv om den inte har fel någonstans, nästan alltid fel ägare då. Och om ägaren är såpass olämplig att hunden blir aggressiv kommer denne knappast använda sig av koppel/munkorg?
Eller vart någonstans dras gränsen för "aggressiv hund"?

Sedan är det ju en annan sak, hur skall polisen ha möjlighet att kontrollera så att koppeltvången m.m. efterföljs?
I dagens läge hinner dem ju knappt kolla upp misshandel, våldtäkter osv. Kommer det mer poliser tro?

Tack för svaret, Glee.

1 Dom grundläggande avelsmålen kommer du inte undan på många, många generationer, om ens någonsin. Bl a beroende på dom korsningar som gjordes. Dessutom förekommer fortfarande hundhetsning. Varifrån kommer dom hundarna tror du?

2 Inget svar på frågan?

3 Boxer, för att ta ett exempel. Den har allt det positiva du räknade upp.

LIA

Finns det någon som ärligt kan säga att den tror att rasen kommer upphöra att existera i Sverige bara för att den är förbjuden?
Självklart går det. Varför inte?
I dessa DNA-dagar borde det vara relativt enkelt att fastställa om en hundindivid är besläktad med en ras som är förbjuden. I värsta fall måste vi gå tillbaka till hundskatt och registrering samt införa obligatorisk märkning.

En ev svårighet att se till att lagen efterlevs, är inte något skäl att inte införa den. Se alla lagar vi har idag! :angel:

En anti-kamphundslag tillsammans med förbud för "fel" individer att äga eller på något sätt handha hund, borde greja biffen.

Skriver LIA, som avskyr förbud. :o

En schäfer biter säkert hårdare än en kamphund, men den slutar bita när den anser jobbet gjort, och den biter inte mer än vad den behöver. Det ligger i flockdjurets natur att ha bithämningar.
En schäferattack tar max 5 sek, en pitbull angriper så länge offret rör sig.
Det är egentligen där som skillnaden ligger. Om man räknar ANTALET angrepp så ligger pitbull klart i lä för schäfer, golden etc, men vad är väl ett blåmärke i skinkan mot en avsliten arm?

Kom ihag att det ar samma sorts hundagare som gav tex schafern daligt rykte for ca 20 ar sedan som har sk "pitbulls" idag och som orsakar olyckor med sina hundar.

En hundagare som bara ar intresserad av att ha hunden som cool penisforlangare och som vapen kan gora en dodarmaskin av nastan vilken hundras som helst bara den ar tillrackligt "stor" till kroppshyddan for att inge viss respekt.

/KT

En schäfer biter säkert hårdare än en kamphund, men den slutar bita när den anser jobbet gjort, och den biter inte mer än vad den behöver.
Vilket inte gor en schafer fel hanterad MER ofarlig an en "pitbull"

Varfor skulle schafern fortsatta att bita och bita? Det racker ju med ETT val avvagt hugg efter strupen sa har den avlivat sitt byte....:)

Varfor tror du att militaren har schafrar tex som bevakningshundar( hangarhundar)?

/KT

1 Dom grundläggande avelsmålen kommer du inte undan på många, många generationer, om ens någonsin. Bl a beroende på dom korsningar som gjordes. Dessutom förekommer fortfarande hundhetsning. Varifrån kommer dom hundarna tror du?

Ja, som sagt förnekar jag inte att de egenskaperna fortfarande finns. Men all seriös avel har de senaste hundra åren, om inte mer, varit inriktad på att minska sådana tendenser.

2 Inget svar på frågan?
Jag tror att det beror på rasernas historia men också till stor del deras utseende. Det finns många fler raser som skulle vara livsfarliga i händerna på dom här typerna men de har inte det "rätta" utseendet, det är vad jag tror.

3 Boxer, för att ta ett exempel. Den har allt det positiva du räknade upp.

Men den härstammar ju från Bullenbeissern, som användes till tjurhetsning.

Jag tycker väldigt mycket om boxrar men de är för stora och jag tror att de kräver för mycket aktivering för min smak.

Jo, jag är medveten om problemet. Det är därför jag anser att både olämpliga hundraser och olämpliga människor ska bort från vår hundvärld.

Det går inte att blunda för dom egenskaper som finns i en djurart/ras. Dom går att påverka/stärka/försvaga på lång sikt och med rätt avel. Hur många fler generationer innan kampraserna ens kommit till schäferns pålitlighetsnivå?

Man kan också, med skicklighet, kunskap och tur, få en tiger tam och go som den snällaste huskatt. Men inte sjutton kan vi tillåta folk att ha tigrar som husdjur för det. Detta, att det fordras speciellt lämpliga hundägare, är ett ytterligare argument mot potentiellt farliga raser.

LIA

Detta, att det fordras speciellt lämpliga hundägare, är ett ytterligare argument mot potentiellt farliga raser.

LIA

Alla hundraser ar potentiellt farliga! Till och med en liten tax eller en dvargpinscher kan svart sarga folk om den verkligen blivit illa behandlad sa att den blivit folkilsken.

Den ENDA hund jag hitills i mitt 41 ariga liv blivit biten av ( och jag har traffat en hel del hundar aven sk kamphundar) var en dvargspets (pomeranian).

Jag menar inte att sk kamphundar ar sarskilt opalitliga snarare den typ av manniskor som har dessa hundar i icke seriost syfte.

/KT

1 För mig ett tillräckligt argument mot raserna.

2 Utseendet? Jag undrar det jag. För mig ser dom inte speciellt märkvärdiga ut. Nej, svaret är nog ett annat.

3 Mja, stora? Betr mängden aktivering så nöjer dom sig med den mängd man erbjuder dom. Som dom flesta raser. Boxer var ett exempel, det finns fler.

Alla hundar härstammar från varg. Vi har i alla tider gjort vad vi kunnat för att fjärma dom från sitt ursprung, vilket gett oss hanterbara raser. Så tyckte en del idioter att man skulle välja en ny väg, och det fortsätter än i dag, nämligen få hundar som är så mycket som möjlligt fokuserade på att döda artfränder. Att det inte alltid stannar vid artfränder ser vi då och då.

Tips! Ingenting hindrar att du (m flera) avlar fram en hundras med alla dom egenskaper du vill ha. Yttre såväl som inre. Snälla vovvar! :)

LIA

Till potentiellt farliga raser kan jag svårligen räkna in acessoar-raser m fl, även om individer kan vara bitska.

Men du missförstod mig. Det framgår både nu och då att endast "lämpliga" människor ska ha dessa kampraser. Det är säkert riktigt, men därmed ett argument mot raserna. Enligt min uppfattning.

Rasernas pålitlighet kan säkert diskuteras, fr a sett i olika situationer, men det som främst talar mot dom, är dom konsekvenser som blir resultatet, när det blir fel.

LIA

1 För mig ett tillräckligt argument mot raserna.
Då har vi nog kommit fram till samma sak som sist, att vi tycker olika. :)

2 Utseendet? Jag undrar det jag. För mig ser dom inte speciellt märkvärdiga ut. Nej, svaret är nog ett annat.
Ryktet spelar såklart roll också. Alla rubriker osv har ju blivit självuppfyllande genom att de spär på det ytterligare.

3 Mja, stora? Betr mängden aktivering så nöjer dom sig med den mängd man erbjuder dom. Som dom flesta raser. Boxer var ett exempel, det finns fler.
Ja, jag tycker de är för stora.

Så tyckte en del idioter att man skulle välja en ny väg, och det fortsätter än i dag, nämligen få hundar som är så mycket som möjlligt fokuserade på att döda artfränder. Att det inte alltid stannar vid artfränder ser vi då och då.
STOR överdrift.. Staffarna var tvungna att fungera i de trångbodda samhällen de levde i, ofta med flera andra hundar i samma hem. Det hade aldrig gått om de bara var inriktade på att döda.

Tips! Ingenting hindrar att du (m flera) avlar fram en hundras med alla dom egenskaper du vill ha. Yttre såväl som inre. Snälla vovvar! :)

Jo, jag kan inte tillräckligt om genetik för att avla och är inte intresserad. Dessutom är jag alldeles nöjd med min ras och vill inte ha någon annan.

Till potentiellt farliga raser kan jag svårligen räkna in acessoar-raser m fl, även om individer kan vara bitska.

Men du missförstod mig. Det framgår både nu och då att endast "lämpliga" människor ska ha dessa kampraser. Det är säkert riktigt, men därmed ett argument mot raserna. Enligt min uppfattning.

LIA

Manga raser som ses som sk assesoir-raser har ett forflutet som/fortfarande ar jakthundar.

Jag skulle svarligen se raser som Jack Russel terrier eller Tax som harmlosa efter att ha sett hur enkelt dessa kan ha ihjal bade rav och gravling nere i gryt med hjalp av bade sin dadkraft , envishet och bettstyrka.

Taxar tex har ett temperament som VAL kraver sin agare!

Det ar inte sa lange sedan som tex Chihuaua anvandes som vakthundar. Visserligen da som varselhundar som arbetade i kombination med storre reaser.

Det ar endast LAMPLIGA manniskor som ska ha hund, oavsett vilken ras av hund det galler!!!!!

/KT

Lågt i tak då, om man inte får ha åsikter som du inte gillar?
Klart man får ha åsikter jag inte gillar. men det va inte vad tråden handlade om. nu har den redan spårat ur så skit sak samma!

Jag tycker förslaget är blaha-blaha. Så typiskt politikerfegt. Dräggen får hur många möjligheter som helst att hålla sig med penisförlängare, medan folk och hundar strimlas.
Dom får inte hur måna möjligheter som helst. Om en hund attackerar en människa straffas den knappast med koppeltvång. det blir förmodligen avlivning på en gång

Nej, förbjud alla raser (och blandningar med inslag av dessa raser) som är avlade för kamp eller motsvarande. Låt oss slippa dom. Vi (seriösa hundägare, nuvarande och blivande) har inget behov av dom!!!
Jag anser att jag är en seriös hundägare. Jag har kolla på min hund och har henne alltid kopplad. Hon har inte gjort en jävel något ont! Och jag och min sambo har ett behov av henne. vi älskar våran hund! Jag har inget behov av tex schäfrar, jag tycker inte att dom ska förbjudas för det. Jag anser att det är människans fel att de har blivit som den blivit. Skyll inte på hundrasen! Den har inte valt att bli avlad för att kampa å få dåligt rykte.

Ni kamphundsälskare, kan ni ge seriösa svar på följande frågor?

1 Kamphundar är framavlade med enda målet att dom ska (vilja och kunna) slåss med och döda andra varelser. Skulle dom egenskaperna plötsligt ha försvunnit?
Nej. dom har inte försvunnit. Men all hundar föds inte aggressiva! En liten hund som aldrig blivit utsatt för kamp känner knappast lust att slåss. Men när man sätter ihop den med en hund som lärt sig att slåss för sitt liv så e de klart att hundstackarn inte bara står där å väntar på att bli dödad. De är en instingt att försvara sig själv. Nästa gång den här lilla hunden blir instoppad hos en annan hund så är det inget konstigt att den försvarar sig igen. Självklart finns det hundar med lynnesfel, det finns det bland alla raser. Dessa kamphundar hade andra viktiga uppgifter innan svinen kom på att man kunde ha dom till hundkamp. Dom vaktade boskap, försvarade barn i ghetton osv.

2 Dräggen väljer alltså kamphundar. Varför det, tror ni? Om dessa nu är att jämföra med hamstrar?
Personligen skulle jag bli betydligt med skraj för en rottis t ex.
Ursäkta men vem har pratat om hamstrar? Jag tror att utseendet och ryktet är de största anledningarna

3 En fråga som jag ställt ett antal gånger utan att ha fått svar på. Vilka positiva egenskaper har kamphundar och som saknas hos alla andra raser? I Sverige etablerade alltså.
Finns säkert andra raser med samma positiva egenskaper. Men jag ser ingen anledning till varför jag skulle väla en sån istället bara för att folk har fördommar.

4 Om dräggen skaffar sig kamphundar för behovet av penisförlängare/ respekt, vad är er ursäkt? Lite :devil: !
För att jag gillar deras temperament och egenskaper

Liknande trådar

Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 410
Senast: Vicks
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 562
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 171
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur