Hundförbud för olämliga ägare.

Sv: Hundförbud för olämliga ägare.

Vilken ras har avlats för att vakta och vilken ras har avlats för "will to please"?

oavsett ras så finns det drifstarka hundar å mindre.
Så det är ju inte lätt att säga, även om jag förstår vad du menar.

Sen är det ju oxå så att rasstandarden som en renrasig hund har, kan ju göra att olika drifter inte gör sig bra tillsammans i en blandning

Intressant kuriåsa är att skk gjort en kovändning, antagligen insåg de att flera skkgodkända raser ligger i farozonen med rasförbud. Jag har nämligen ägt hundsport som hade en artikel om "dessa mördarhundar" som beskrev hundarna som moster som de absolut inte ville ha in i landet, nu lite över 10 år senare heter det "vi har alltid ansett att det är ett ägarproblem"

:rofl: :rofl: det är ganska skrattretande. men det är viktigt att man är medveten om det när deras "experter" uttalar sig om olika raser. de kan ju inte gärna hävda att deras fina rashundar kanske har lite otrevligheter i sig, för de har ju godkänt dem.

nu är du ute och cyklar igen...

en rottweiler är avlad för att vakta. man har valt ut föräldradjur med mycket vaktegenskaper och på så vis fått fram en ras som gärna vaktar.

en labrador får absolut inte vakta, speciellt inte sina byten. en apportör som känner minsta lust att behålla bytet själv blir en ganska oduglig jakthund.

en rottweiler besitter också en ganska stor skärpa. de ska kunna ta i från tårna och avvärja ganska stora hot.

en labrador ska inte ha någon större skärpa. viss viltskärpa för att avdöda vilt kan finnas, men generellt saknar de förmåga att bli riktigt förbannade.

en rottweiler ska också kunna arbeta reltivt självständigt. den ska kunna ta egna beslut om vad och när ett angrepp ska ske.

en labrador måste vara oerhört lyhörd för sin förare och vilja ta och bibehålla kontakt, även på längre avstånd.

så... om en blandning mellan rottweiler och labrador börjar vakta sitt ben, vilken ras egenskaper är det som kommit fram?

nä kan du tänka dig? inte en enda skråma. Jag som ville ha en mördarhund som kan försvara mig mot alla skurkar när jag driver runt på stan på kvällarna. men hon verkar helt oduglig!:mad:

Dock har dvärgpinschern blivit påflugen och biten ganska rejält av en schäfer.

Även min mördarhund har blivit påflugen flera gånger av denna schäfer som valp. och en riesen.

En gammal grannes schäfer flög på våran gamla mopstant å ruskade runt. hon högg mammas avleshanne när han va valp rätt över ryggen så det gick hål. hon flög på sin egen flockmedlem, en dvärgpudel på typ 15 år som va helblind. ruskade runt så hon slet av en muskel.

Man skulle kanske skaffa sig en schäfer istället. dom verkar mycket bättre på att bitas.

Min "livsfarliga, opålitliga mördarhund" anfaller främlingar med pussar bara. Fan dvärgpinschern e bra mycket mer skräckinjagande!

schäfrar kan vara ganska otrevliga ibland. men med tanke på att de är sveriges vanligaste ras, och har varit det hur länge som helst, är de inblandade i förvånansvärt få incidenter. bullhundar utgör en extremt liten del av den totala hundpopulationen i sverige.

min egen schäfer tillhör den otrevligare sorten. hon har tyvärr varit inblandad i flera incidenter. en hund fick sys med ett par stygn. en ganska låg skadefrekvens vilket visar att trots stor rädsla och ilska finns bithämningarna kvar. en pitbull i hennes situation hade sannolikt orsakat förödelse.

nu är du ute och cyklar igen...

en rottweiler är avlad för att vakta. man har valt ut föräldradjur med mycket vaktegenskaper och på så vis fått fram en ras som gärna vaktar.

en labrador får absolut inte vakta, speciellt inte sina byten. en apportör som känner minsta lust att behålla bytet själv blir en ganska oduglig jakthund.

en rottweiler besitter också en ganska stor skärpa. de ska kunna ta i från tårna och avvärja ganska stora hot.

en labrador ska inte ha någon större skärpa. viss viltskärpa för att avdöda vilt kan finnas, men generellt saknar de förmåga att bli riktigt förbannade.

en rottweiler ska också kunna arbeta reltivt självständigt. den ska kunna ta egna beslut om vad och när ett angrepp ska ske.

en labrador måste vara oerhört lyhörd för sin förare och vilja ta och bibehålla kontakt, även på längre avstånd.

så... om en blandning mellan rottweiler och labrador börjar vakta sitt ben, vilken ras egenskaper är det som kommit fram?

Fins 2 linjer inom labrador & i holland kör dom även polisen skydd med dom. Så visst fins det vassa labbar.

en hund behöver ingen skärpa för att klara skyddsträning. vet minst en hund (schäfer) som hade obetydlig skärpa och tävlades i elitskydd (svensk-).

men av ren nyfikenhet undrar jag vad det är för linjer? det finns ju en bukeanvändare med en ganska vass (vass på riktigt) labbe. men så ska de inte vara.

en hund behöver ingen skärpa för att klara skyddsträning. vet minst en hund (schäfer) som hade obetydlig skärpa och tävlades i elitskydd (svensk-).

men av ren nyfikenhet undrar jag vad det är för linjer? det finns ju en bukeanvändare med en ganska vass (vass på riktigt) labbe. men så ska de inte vara.

Kan ingeting om stam på labbe, men ska se om jag kan ta reda på svaret på din fråga.

Sen blir jag väldigt nyfiken på vad det är för schäfer, nämn gärna namn.

Idag registreras ca 10000 staffar varje år i England. Det är den 5:e vanligaste rasen där. KONSTIGT att det inte händer fler olyckor.

Inte ett dugg konstigt. I England faller sådana nämligen under "Dangerous Dogs Act, 1991" - lagen om farliga hundar - och måste ha munkorg eller motsvarande och vara kopplade vilket man ofta ser (utom på Hampstead Heath :crazy: ). Du kan ju se hur många som blev åtalade bara i Londonområdet 1992-2004:

http://www.theyworkforyou.com/wrans/?id=2006-05-15b.68261.h

Har för mig att Schweiz har en munkorgslag också vilket jag tycker är utmärkt. Den gäller inte hemma i familjen men ute i offentlighet och på så vis slipper man att förbjuda raser vilket jag tycker är bra för det är ju sällan bara hundens fel - många är ju helt klart p-förlängare bland tuffa killar och ett förbud skulle bara skapa en massa smuggling, dold uppfödning, ännu vildare blandraser och annat förutom att det skulle beröva er som verkligen gillar och kan rasen era möjligheter. Nä, fram för offentlig munkorg helt enkelt. Då slipper man det mesiga förslaget nu - det är ju för sent att vifta med förbud när ett barn redan fått ansiktet sönderbitet...

Senast ändrad:

Vill bara påpeka att knähundar kan vara farliga de med.. Kanske de inte kan bita ihjäl en människa på samma sätt som tex en kamphund.. men de kan bitas så att man får ärr eller framstående men...

Se bara på "Cesar" många av de problemhundar han tar sig an är små söta knähundar..

Har själv haft en omplaceringshund (en Cavalier).. dålig i psyket.. Han bet mig en gång i ansiktet.. kunde ha blivit något av det, men som tur var gick det bra..

:bow:

Undrar hur de 14% tänker som vill förbjuda farliga raser istället. Vem bestämmer vilka som ska ingå i farliga.. och vad i hela friden säger att de människor som vill ha en farlig hund inte tar en annan, tillåten ras.. Då får vi förbjuda allt utom knähundar till slut :cool:

Vill bara påpeka att knähundar kan vara farliga de med.. Kanske de inte kan bita ihjäl en människa på samma sätt som tex en kamphund.. men de kan bitas så att man får ärr eller framstående men...

Se bara på "Cesar" många av de problemhundar han tar sig an är små söta knähundar..

Har själv haft en omplaceringshund (en Cavalier).. dålig i psyket.. Han bet mig en gång i ansiktet.. kunde ha blivit något av det, men som tur var gick det bra..

Har inte läst hela tråden!

Men aggressiva hundar behöver inte bara
vara aggressiva mot människor.. T ex våran
hund är aggressiv mot andra hanhundar !

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 410
Senast: Vicks
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 562
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 171
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka