Hundförbud för olämliga ägare.

Sv: Hundförbud för olämliga ägare.

För de allra flesta hundbett tror jag kommer av blandraser.

Ja och i manga fall ar det da kombinationer mellan sk kamphundsraser som paras ihop med hundar som tex bordercollie, dalmatiner, skarpare jaktspetsar eller skarpare draghundar tex gronlandshund.

Lustigt ar dock att det bara ar kamphundsdelen av generna som far skulden for "allt ont".

Kolla sjalva pa vilka hundblandningar som folk soker nya agare till pga av "allergi".

Det ar nastan alltid stora unga hanhundar i aldern ca 9-18 manader och de har valdigt valdigt ofta stor procentandel border collie i sig.

Jag tycker jag ofta ser dobermann x schafer x border collie
eller rottveiler x bordercollie x riesensnauzer
schafer x bordercollie x kamphund

och liknande kombinationer

For att inte tala om

Siberian Husky x dalmatiner x bordercollie x rottveiler som jag sag annons pa en gang. Sakert en bra modell for att avla fram sana dar ulvar som orcherna rider pa i sagan om ringenbockerna! :)

/KT

en annan tanke varför det är mest blandraser som står för betten:

"fel folk" bryr sig inte om att skaffa en renrasigreggad amstaff eller annan "kamphund". dom vill bara ha en tuff hund. då är det lättast och billigast att skaffa en blandras.

Vad jag menar är att det inte är hunden det är fel på. utan att den hamnar i fel händer.
Det spelar igentligen ingen roll om det hade varit en renrsaig eller inte. det hade slutat på samma sätt ändå.

lite krångligt kanske=)

en annan tanke varför det är mest blandraser som står för betten:
Så det är ett faktum nu? Vad har du för siffror som visar det?
Hur är förhållandet i antal renrasiga kampare jämfört med blandraser?

LIA

men ursäkta att man råkar skriva fel. du har ju uppenbarligen läst vad jag skrev innan så då kanske man kan fatta...

Som det här då, menar du?
För de allra flesta hundbett tror jag kommer av blandraser.
Något måste du väl ha som underbygger åsikten? Siffror? Utredningar?

Men jag tänker gärna vidare i dom banorna också. Hur ser förhållandet "bitna av" kamphundblandningar resp övriga blandningar ut?
Hur ser förhållandet ut mellan kampblandningar och övriga blandningar, totalt?
Man måste ju ha relationerna klara för sig, för att överhuvud taget kunna använda några siffror.

Samtidigt vet vi att statistik ljuger. Hur lägger man t ex in påverkan av olika människotyper, olika ändamål etc? Vad man kan få fram, är generella bilder av hur det ser ut. Och dom bilderna talar ju inte direkt till kampisarnas fördel, eller hur, även om vi sorterar bort dom mesta överdrifterna?

LIA

Men fel händer kan mkt väl vara en välmenande person som tror att en hund alltid blir vad man gör den till, det behöver absolut inte vara ett kriminellt eller halvkriminellt pucko. Dödsfallen i USA är såvitt jag han hitta ofta inom vanliga familjer.
PL

ja vissa har inte mycke hundkunskap att bidra med:bump:

jo, vissa hundar föds onda, eller rättare sagt sjuka. Vissa hundtyper har nedärvda anlag som leder till att "ondskan" blommar ut när lägetär det rätta. Precis som att en basset ger sig iväg o spårar på egen hand eller en spets skäller ohjedat så angriper kamphundarna allt som lever.
Om det inte vore så så skulle inte kamphundarna vara så överrepresenterade då det gäller angrepp med SVÅRA skador. Dom svarar troligen för 95% av de skador som lemslästat männsikor.

En av de sjukligheter som dessa missfoster har är att de saknar ett av hunddjurens viktigaste anlag, nämligen bithämningen. Den är bortavlad för länge sen. Det är detta som innebär att en kamphundattack leder till värre skador än 1000 golden-attacker. Golden har lärt många fler ungar en nyttig läxa än vad dom skadat.

Ja vissa har inte mycket hundkunskap att bidra med :bump:

ok, det kan vara mellan 90 o 98%.
att man avlat bort bithämningar på småhundarna - ger det det grönt ljus för kamphundarna, eller hur kommer dom in i bilden?

Kan inte träffat många pitbull El. Amstaff Va? :banana:

EX:

En blandning amstaff / dalmatiner, om den biter någon:d
Vem får skitten, amstaff el Dalmatinern :banana:

tveksamt om du ens var påtänkt när listener började träna problemhundar...

om du korsar en rottweiler med en labbe och hunden börjar vakta sitt ben, vilken ras är det troligtvis som har slagit igenom i den situationen?

om du korsar en rottweiler med en labbe och hunden börjar vakta sitt ben, vilken ras är det troligtvis som har slagit igenom i den situationen?

Ja, du hur ska du veta det.
Beror ju på vem av dom som är mest driftstark :banana:

En schäfer biter säkert hårdare än en kamphund, men den slutar bita när den anser jobbet gjort, och den biter inte mer än vad den behöver. Det ligger i flockdjurets natur att ha bithämningar.
En schäferattack tar max 5 sek, en pitbull angriper så länge offret rör sig.
Det är egentligen där som skillnaden ligger. Om man räknar ANTALET angrepp så ligger pitbull klart i lä för schäfer, golden etc, men vad är väl ett blåmärke i skinkan mot en avsliten arm?

Det där va ju inte rikitgt rätt :d
Polisen har ju haft riktiga problem med sina hundar att sluta bita :o

jo, vissa hundar föds onda, eller rättare sagt sjuka. Vissa hundtyper har nedärvda anlag som leder till att "ondskan" blommar ut när lägetär det rätta. Precis som att en basset ger sig iväg o spårar på egen hand eller en spets skäller ohjedat så angriper kamphundarna allt som lever.
Om det inte vore så så skulle inte kamphundarna vara så överrepresenterade då det gäller angrepp med SVÅRA skador. Dom svarar troligen för 95% av de skador som lemslästat männsikor.

En av de sjukligheter som dessa missfoster har är att de saknar ett av hunddjurens viktigaste anlag, nämligen bithämningen. Den är bortavlad för länge sen. Det är detta som innebär att en kamphundattack leder till värre skador än 1000 golden-attacker. Golden har lärt många fler ungar en nyttig läxa än vad dom skadat.

Va menar du med bithämningar?

Dina kommentarer är bara pinsamma!
håller med dej.
Å det barnet ser ut att må fruktansvärt dåligt!:smirk:
jajamensan, det är därför barnet visar tänderna:D
Och dvärgpinschrarna är säkert en förbrukningsvara. mördarhundarna brukar få slita dom i stycken på lördagar=/
ja det blir juh lite dyrt i längden..men det kan det vara värt, bara min kära kamphund får tugga lite. det blir en ny Dp varje onsdag!:D
Jag har åxå en dvärgpincher. min mördarhund har bott här över ett år. å tänka sig, dvärpinschern lever fortfarande! han har inte ens en liten skråma.

:eek: :eek: VA?? inte EN skråma?min hund hade genast ätit upp honom :rofl:

K.L
Vad det gäller förslaget tycker jag det är bra, och jag hoppas att det går igenom och att det avsätts resurser så att polisen ingriper mot olämpliga hundägare. Däremot så tror jag tyvärr att det är alldeles för lätt att "komma runt" lagen. Hunden kan ju vara skriven på tjejen, morsan osv.

Å andra sidan så tror jag inte på ett rasförbud, det var rasförbudet som fick intresset för rasen bland kriminella element att explodera i mitten på 90-talet. Antalet pb å pbblandisar ökade enormt på bara ett par år trots förbudet...

(Intressant kuriåsa är att skk gjort en kovändning, antagligen insåg de att flera skkgodkända raser ligger i farozonen med rasförbud. Jag har nämligen ägt hundsport som hade en artikel om "dessa mördarhundar" som beskrev hundarna som moster som de absolut inte ville ha in i landet, nu lite över 10 år senare heter det "vi har alltid ansett att det är ett ägarproblem" )

Liknande trådar

Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 410
Senast: Vicks
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 562
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 171
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka