hunden ska med och vara överallt?

Är det ingen som reflekterat över hur mycket lugnare och mer harmoniska de flesta hundar är utomlands än här i Sverige? Det är i stort sett aldrig några problem vid hundmöten, människomöten osv. Inte heller när hundarna är med på restauranger brukar det vara några problem, de ligger lugnt under bordet. Kan det bero på att hundarna får vara med mer från att de är små och på så sätt blir mer socialtränade?

På parfym kan jag svara för jag är parfymallergiker. Jag får lämna kassaköer mm om någon luktar starkt parfym. Mildare går att fixa en kort stund. Jag jobbar med livsmedel och då är parfym förbjudet. Likaså när jag jobbat som personlig assistent. Kollektivt åker jag aldrig. En av anledninarna är jusst parfym. Vid ett tillfälle har de fått möblera om i ett flygplan då jag hamnade bakom en som hade stark parfym.
Min bror åker aldrig kollektivt. Han har aldrig kunna köpa begagnade bilar och kunde bara hyra av hyresvärdar som hade djurförbud i sina fastigheter. Nu har han hus sen 13 år tillbaka. Så han har alltid fått välja att gå undan i alla situationer som många av oss andra nog tar för givet. Det har komplicerat mycket givetvis.

Jobbigt att vara så allergisk! Jag förstår verkligen det. En person i min närhet var så där allergisk. Livet blir verkligen begränsat. Den personens partner kunde inte ens fika i trädgården hos grannar som hade hund. Även om partnern inte kom i kontakt med hunden. Just i det fallet vet jag inte om det låg mer än allergi bakom, men ändå. Hen var verkligen allergisk mot allt möjligt.

När man är så där allergisk som din bror, då blir det svårt att göra vanliga grejor som vi andra inte tänker på. Som du skriver. Men jag angående det här med café och restaurang. Kan han inte bli sjuk även på ett icke hundtillåtet ställe om han hamnar bredvid en som har umgåtts med hund? Eller är det bara om det funnits hund i lokalen?

Jag diskuterar utifrån att hundar borde bli tillåtna på fler ställen än idag. Jag tycker också att det kan vara trevligt att ta med hunden och fika men då på ett ställe som är anpassat till hundar och där det framgår för alla att hundar är välkomna, så att allergiker kan välja bort det. Jag kan också tycka att det är självklart att affärsinnehavare tillåter hundar men samma där - det ska framgå.
Däremot tycker jag inte att man som hundägare behöver kunna ta med sig hunden till fler ställen än vad som går idag. Om man får ta med sig hunden till en uteservering, fine. Om restauranginnehavaren inte vill ha hundar där så är det bara att acceptera. Själv ser jag rätt ofta hundar som släpas med till direkt olämpliga ställen, så jag litar definitivt inte på att hundägare själva gör bra bedömningar.

Idioter finns det överallt, även bland hundägare. Själv tycker jag det är rätt korkat och ser inte nyttan med att släpa en hund ner i tvättstugan eller in i ett omklädningsrum i en idrottshall.

Måste cafét eller restaurangen vara speciellt anpassat för hund? Jag har två ganska stora saker och de får följa med dit de är välkomna även om det inte är specifikt för hundar. De ligger still på golvet, utan att vara i vägen för gäster och servitörer. Jag har varit på något hundcafé här i Stockholm, och det var ganska tråkigt. Det är mysigare med vanliga caféer. Är det inte bara att sticka in huvudet och fråga om hundar får följa med eller inte? Det gör jag. Måste det stå en skylt? Jag kan tänka mig att många ställen inte direkt vill skylta med att de tillåter hund, utan vill vara med diskreta med det. De är liksom inga hundcaféer men ställen där hund får följa med. Om du förstår skillnaden.

Idioter finns det överallt, även bland hundägare. Själv tycker jag det är rätt korkat och ser inte nyttan med att släpa en hund ner i tvättstugan eller in i ett omklädningsrum i en idrottshall.

Måste cafét eller restaurangen vara speciellt anpassat för hund? Jag har två ganska stora saker och de får följa med dit de är välkomna även om det inte är specifikt för hundar. De ligger still på golvet, utan att vara i vägen för gäster och servitörer. Jag har varit på något hundcafé här i Stockholm, och det var ganska tråkigt. Det är mysigare med vanliga caféer. Är det inte bara att sticka in huvudet och fråga om hundar får följa med eller inte? Det gör jag. Måste det stå en skylt? Jag kan tänka mig att många ställen inte direkt vill skylta med att de tillåter hund, utan vill vara med diskreta med det. De är liksom inga hundcaféer men ställen där hund får följa med. Om du förstår skillnaden.

Fast om det inte finns någon skylt som anger att hundar är tillåtna, hur ska allergiker och hundrädda veta vilka ställen de ska undvika? Dessutom måste ofta en viss anpassning finnas av lagmässiga skäl eftersom ingen tillredning av livsmedel får ske i lokaler där djur vistas. Det hundcafé jag har erfarenhet av är jättemysigt och det kommer folk dit även utan hund. Jag gillar dessutom att kunna binda upp min hund så att jag kan vara helt säker på att han stannar kvar där han ska även om han inte brukar ha några problem att ligga och softa om jag ber honom.

Jobbigt att vara så allergisk! Jag förstår verkligen det. En person i min närhet var så där allergisk. Livet blir verkligen begränsat. Den personens partner kunde inte ens fika i trädgården hos grannar som hade hund. Även om partnern inte kom i kontakt med hunden. Just i det fallet vet jag inte om det låg mer än allergi bakom, men ändå. Hen var verkligen allergisk mot allt möjligt.

När man är så där allergisk som din bror, då blir det svårt att göra vanliga grejor som vi andra inte tänker på. Som du skriver. Men jag angående det här med café och restaurang. Kan han inte bli sjuk även på ett icke hundtillåtet ställe om han hamnar bredvid en som har umgåtts med hund? Eller är det bara om det funnits hund i lokalen?
Nej, jag nämnde det tidigare....normala kläder funkar. Oftast är man ju inte nerlusad med hundhår. Hästkläder däremot går absolut inte. När vi bodde under samma tak så fick jag byta om i garaget och gå raka vägen till duchen när jag varit i stallet. Hans dotter rider och hon duchar och byter om hos sin kompis. Andra får köra henne till stallet.
När vi träffas så kan vi vara ute med hundarna. Han och familjen hänger med på vandringar mm men han är inte nära hundarna. Det är stor skilnad på utomhus och innomhusmiljöer. Han skulle inte ha några problem att dela uteservering med en hund. Men inne på en restaurang...ofta med heltäckande mattor, dukar och gardiner...mycket för kvalster att sätta sig i...det skulle gå mindre bra.

En annan aspekt är att även allergiker och hundrädda jobbar ju ute i samhället på affärer, hotell, restauranger mm. Så det är ju inte bara andra kunder/besökare som kan bli drabbade.

Brorsan har snickarfirma. Innomhusjobb i hem med husdjur får han lägga på någon av sina anställda. Jag själv som parfymallergiker hade problem med vissa kunder när jag jobbade som servitris och i kassa. Som servitris kunde man iaf byta bord med en kollega men kassan var ju inte bara att lämna.

Sen känns det som en utopi att alla hundar i södra Europa är så mycket mer väluppfostrade än i norr?
Nej men alltså det är ju sån jäkla bullshit bara att det skulle vara så. Jag har bott i Madrid - där har du skällande, olyckliga jyckar som bor ute i trädgården och är glada om de får gå på en promenad om dagen. Hundarna är knappt välkomna i ägarnas egna hem - och definitivt inte på restauranger och kaféer.

När jag läste att det Sverige skulle vara hundovänligt jämfört med resten av Europa skrattade jag bara. Tyskland kanske är hundhimmelen på jorden men i övrigt varierar det VÄLDIGT mycket i Europa vad man har för syn på hundar.

Just nu handlar det om pälsdjursallergi och hur det är att leva med det på Malou Efter tio på kanal 4:)

Fast om det inte finns någon skylt som anger att hundar är tillåtna, hur ska allergiker och hundrädda veta vilka ställen de ska undvika?

Fråga?

Dessutom måste ofta en viss anpassning finnas av lagmässiga skäl eftersom ingen tillredning av livsmedel får ske i lokaler där djur vistas.

Ställena måste såklart följa lagar och regler.

Det hundcafé jag har erfarenhet av är jättemysigt och det kommer folk dit även utan hund. Jag gillar dessutom att kunna binda upp min hund så att jag kan vara helt säker på att han stannar kvar där han ska även om han inte brukar ha några problem att ligga och softa om jag ber honom.

Trevlig att det finns mysiga hundcaféer också. För min del är det trevligt att det finns vanliga caféer där jag vanligen rör mig som välkomnar hund, och att jag inte måste gå till ett specifikt område för att fika. Det är inte direkt att fika med hunden som är målet, utan att fika när jag är ute och går där jag gillar att gå.

Alltså jag blir helt paff, allergiker ska anpassa sig efter hundägare men hundägarna ska inte anpassa sig efter allergiker? När hundägandet är självvalt men allergin verkligen inte är det?
Och argumenten att vi ska anpassa oss efter ALLA allergier, annars ska vi inte anpassa oss alls är ju bara konstigt.

Då tycker jag folk får anpassa sig efter rökare och inte tvärtom. För det är precis lika självvalt som hundägande.

Och nej, jag har bott mycket ute i Europa och inte sjutton får hundar följa med in på kafeer. Det anses ohygieniskt, betydligt värre än i norden. De får inte ens åka kollektivtrafik.

Fick jag lära mig något nytt. Var femte svensk är allergisk och pälsdjursallergi är den vanligaste.
Det finns mao lika många allergiker som hundar i Sverige även om inte alla dessa är allergiska mot just pälsdjur.

Alltså jag blir helt paff, allergiker ska anpassa sig efter hundägare men hundägarna ska inte anpassa sig efter allergiker? När hundägandet är självvalt men allergin verkligen inte är det?
Och argumenten att vi ska anpassa oss efter ALLA allergier, annars ska vi inte anpassa oss alls är ju bara konstigt.

Då tycker jag folk får anpassa sig efter rökare och inte tvärtom. För det är precis lika självvalt som hundägande.

Och nej, jag har bott mycket ute i Europa och inte sjutton får hundar följa med in på kafeer. Det anses ohygieniskt, betydligt värre än i norden. De får inte ens åka kollektivtrafik.

Anpassa sig. Genom att inte ta med hunden där det är tillåtet? Hur skulle man då det att fungera? Ska alla hundägare kollektivt komma överens om att det är en dålig idé att fika med hunden trots att det är tillåtet på vissa ställen?

Självklart tar man inte med hunden dit där det inte är tillåtet, sitter längst bak i bussen, tar de dörrar där det står hund tillåtet på i tunnelbanan osv. Att ta med sig hund på café där det är tillåtet, är det att inte anpassa sig? Det finns fler caféer där det inte är tillåtet med hund.

Anpassa sig. Genom att inte ta med hunden där det är tillåtet? Hur skulle man då det att fungera? Ska alla hundägare kollektivt komma överens om att det är en dålig idé att fika med hunden trots att det är tillåtet på vissa ställen?

Självklart tar man inte med hunden dit där det inte är tillåtet, sitter längst bak i bussen, tar de dörrar där det står hund tillåtet på i tunnelbanan osv. Att ta med sig hund på café där det är tillåtet, är det att inte anpassa sig? Det finns fler caféer där det inte är tillåtet med hund.

Fast jag förstod det så att vi diskuterade huruvida det skulle vara tillåtet överallt med hund. Så tolkade jag trådstarten. Och jag reagerade på en mängd svar som antydde att allergikerna skulle anpassa sig och inte tvärtom.

Fast jag förstod det så att vi diskuterade huruvida det skulle vara tillåtet överallt med hund. Så tolkade jag trådstarten. Och jag reagerade på en mängd svar som antydde att allergikerna skulle anpassa sig och inte tvärtom.
Precis så tolkade jag trådstarten också....utefter trådens rubrik. ÖVERALLT.
Jag ser inga problem öht att det finns olika alternativ. Det jag hänger upp mig på är att hundar ska ha tillträde ÖVERALLT i offentliga samanhang och miljöer och därmed stänga ute många människor. Jag har aldrig tyckt att hundar ska stängas ute från ALLA offentliga miljöer.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 028
Senast: Farao
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 359
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 048
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 913
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025