Hur mycket är det som är helt anpassat efter allergiker?Det tycker jag låter som en lagom anpassning. Hundar behöver inte få vara med överallt, och allt behöver inte vara anpassat efter allergiker
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur mycket är det som är helt anpassat efter allergiker?Det tycker jag låter som en lagom anpassning. Hundar behöver inte få vara med överallt, och allt behöver inte vara anpassat efter allergiker
Hur ska jag veta det?Hur mycket är det som är helt anpassat efter allergiker?
Nä just det. Det är väl inte mycket som är anpassat, jag vet inte heller så jag låter bli mycket.Hur ska jag veta det?
Jag förstår dock inte riktigt vad det har med allergikern i min släkt att göra?Nä just det. Det är väl inte mycket som är anpassat, jag vet inte heller så jag låter bli mycket.
Inte jag heller, tycker det är en allmän generell fråga om hänsyn från båda sidor.Jag förstår dock inte riktigt vad det har med allergikern i min släkt att göra?
På parfym kan jag svara för jag är parfymallergiker. Jag får lämna kassaköer mm om någon luktar starkt parfym. Mildare går att fixa en kort stund. Jag jobbar med livsmedel och då är parfym förbjudet. Likaså när jag jobbat som personlig assistent. Kollektivt åker jag aldrig. En av anledninarna är jusst parfym. Vid ett tillfälle har de fått möblera om i ett flygplan då jag hamnade bakom en som hade stark parfym.
Min bror åker aldrig kollektivt. Han har aldrig kunna köpa begagnade bilar och kunde bara hyra av hyresvärdar som hade djurförbud i sina fastigheter. Nu har han hus sen 13 år tillbaka. Så han har alltid fått välja att gå undan i alla situationer som många av oss andra nog tar för givet. Det har komplicerat mycket givetvis.
Jag diskuterar utifrån att hundar borde bli tillåtna på fler ställen än idag. Jag tycker också att det kan vara trevligt att ta med hunden och fika men då på ett ställe som är anpassat till hundar och där det framgår för alla att hundar är välkomna, så att allergiker kan välja bort det. Jag kan också tycka att det är självklart att affärsinnehavare tillåter hundar men samma där - det ska framgå.
Däremot tycker jag inte att man som hundägare behöver kunna ta med sig hunden till fler ställen än vad som går idag. Om man får ta med sig hunden till en uteservering, fine. Om restauranginnehavaren inte vill ha hundar där så är det bara att acceptera. Själv ser jag rätt ofta hundar som släpas med till direkt olämpliga ställen, så jag litar definitivt inte på att hundägare själva gör bra bedömningar.
Idag fick jag vänligt be en dam som tog med sig hunden in i idrottshallens omklädningsrum att ta ut den för att sonen inte skulle bli sjuk. Lite hänsyn tycker jag nog att man som djurägare får ta.
Idioter finns det överallt, även bland hundägare. Själv tycker jag det är rätt korkat och ser inte nyttan med att släpa en hund ner i tvättstugan eller in i ett omklädningsrum i en idrottshall.
Måste cafét eller restaurangen vara speciellt anpassat för hund? Jag har två ganska stora saker och de får följa med dit de är välkomna även om det inte är specifikt för hundar. De ligger still på golvet, utan att vara i vägen för gäster och servitörer. Jag har varit på något hundcafé här i Stockholm, och det var ganska tråkigt. Det är mysigare med vanliga caféer. Är det inte bara att sticka in huvudet och fråga om hundar får följa med eller inte? Det gör jag. Måste det stå en skylt? Jag kan tänka mig att många ställen inte direkt vill skylta med att de tillåter hund, utan vill vara med diskreta med det. De är liksom inga hundcaféer men ställen där hund får följa med. Om du förstår skillnaden.
Nej, jag nämnde det tidigare....normala kläder funkar. Oftast är man ju inte nerlusad med hundhår. Hästkläder däremot går absolut inte. När vi bodde under samma tak så fick jag byta om i garaget och gå raka vägen till duchen när jag varit i stallet. Hans dotter rider och hon duchar och byter om hos sin kompis. Andra får köra henne till stallet.Jobbigt att vara så allergisk! Jag förstår verkligen det. En person i min närhet var så där allergisk. Livet blir verkligen begränsat. Den personens partner kunde inte ens fika i trädgården hos grannar som hade hund. Även om partnern inte kom i kontakt med hunden. Just i det fallet vet jag inte om det låg mer än allergi bakom, men ändå. Hen var verkligen allergisk mot allt möjligt.
När man är så där allergisk som din bror, då blir det svårt att göra vanliga grejor som vi andra inte tänker på. Som du skriver. Men jag angående det här med café och restaurang. Kan han inte bli sjuk även på ett icke hundtillåtet ställe om han hamnar bredvid en som har umgåtts med hund? Eller är det bara om det funnits hund i lokalen?
Nej men alltså det är ju sån jäkla bullshit bara att det skulle vara så. Jag har bott i Madrid - där har du skällande, olyckliga jyckar som bor ute i trädgården och är glada om de får gå på en promenad om dagen. Hundarna är knappt välkomna i ägarnas egna hem - och definitivt inte på restauranger och kaféer.Sen känns det som en utopi att alla hundar i södra Europa är så mycket mer väluppfostrade än i norr?
Fast om det inte finns någon skylt som anger att hundar är tillåtna, hur ska allergiker och hundrädda veta vilka ställen de ska undvika?
Dessutom måste ofta en viss anpassning finnas av lagmässiga skäl eftersom ingen tillredning av livsmedel får ske i lokaler där djur vistas.
Det hundcafé jag har erfarenhet av är jättemysigt och det kommer folk dit även utan hund. Jag gillar dessutom att kunna binda upp min hund så att jag kan vara helt säker på att han stannar kvar där han ska även om han inte brukar ha några problem att ligga och softa om jag ber honom.
Alltså jag blir helt paff, allergiker ska anpassa sig efter hundägare men hundägarna ska inte anpassa sig efter allergiker? När hundägandet är självvalt men allergin verkligen inte är det?
Och argumenten att vi ska anpassa oss efter ALLA allergier, annars ska vi inte anpassa oss alls är ju bara konstigt.
Då tycker jag folk får anpassa sig efter rökare och inte tvärtom. För det är precis lika självvalt som hundägande.
Och nej, jag har bott mycket ute i Europa och inte sjutton får hundar följa med in på kafeer. Det anses ohygieniskt, betydligt värre än i norden. De får inte ens åka kollektivtrafik.
Anpassa sig. Genom att inte ta med hunden där det är tillåtet? Hur skulle man då det att fungera? Ska alla hundägare kollektivt komma överens om att det är en dålig idé att fika med hunden trots att det är tillåtet på vissa ställen?
Självklart tar man inte med hunden dit där det inte är tillåtet, sitter längst bak i bussen, tar de dörrar där det står hund tillåtet på i tunnelbanan osv. Att ta med sig hund på café där det är tillåtet, är det att inte anpassa sig? Det finns fler caféer där det inte är tillåtet med hund.
Fråga?
Precis så tolkade jag trådstarten också....utefter trådens rubrik. ÖVERALLT.Fast jag förstod det så att vi diskuterade huruvida det skulle vara tillåtet överallt med hund. Så tolkade jag trådstarten. Och jag reagerade på en mängd svar som antydde att allergikerna skulle anpassa sig och inte tvärtom.