hunden ska med och vara överallt?

Mina hästar är en del av min familj lika mycket som hunden var, så då ska jag med andra ord få ta med dem in i affären också? Ponnyn är inte större än en varghund och inte skäller han heller.

Någon annan kanske har ormar som de ser som en del av familjen och vill ta med sig överallt.

Ser du hur hopplöst subjektivt ditt argument är?
Ja ska hundarna få vara tillåtna över allt ska alla djur det. Annars är det dubbelmoral ;)

Har inte läst hela tråden man jag gissar att det visst finns en ganska stor möjlighet till att vi har fler hundallergiker i sverige kontra utomlands. Just för att man utsätts för allergenerna i större utsträcking där när hundarna är tillåtna överallt.
Det finns studier som visar på att för rigid renlighet inte är bra för vårt immunförsvar. Och att ju tidigare man utsätts för allergener desto mindre risk att man blir allergisk.

Sen är det extremt få som är hyperallerigiska/kan ej vistas i samma rum som någon som äter jordnötter osv. Finns en studie där de öppnat jordnötter precis ovanför dessa hyperallergiskas huvuden och inte någon behövde köras till sjukhus, de flesta visade inte några symptom alls, några få fick lite rinnig näsa och kli i ögonen, mycket lindriga symptom. Det visade sig att typ alla fall som gav en större reaktion har på något sätt fått i sig jordnötter.

btw Jag tycker att hundar inte ska vistas i mat/klädaffärer. Men däremot att de ska vara välkomna på alla uteserveringar. Det är väldigt trevligt om det finns möjlighet att ta med dom in på ett cafe också om det finns plats. Tvättstugan finns väl ingen anledning till o ta med hunden utom i undantagsfall.
Djuraffärer ser jag som en självklarhet att man får ta med hunden in i så man kan prova saker - och det får man ju i regel också, med undantag för löptikar vilket jag kan förstå.
Jobbet om det fungerar praktiskt, det är även bra för arbetsmiljön och de anställda.

En hund mår ju oftast bra med att vara med sin familj/flock, så jag ser det som välkomnande att den får vara med i olika miljöer, istället för att ligga ensam hemma och vänta på att någon kommer hem. Undantag är ju tvättstugan där man oftast är ca 5 minuter i taget, i klädaffärer, där man går in och bara kollar läget lite. På cafe och uteservering är jag positivt inställd om hunden kan vara med, då det ger mer frihet till hundägare som inte kan lämna hunden hemma och ändå kan leva sitt liv med kafebesök och liknande. .

Har inte läst hela tråden man jag gissar att det visst finns en ganska stor möjlighet till att vi har fler hundallergiker i sverige kontra utomlands. Just för att man utsätts för allergenerna i större utsträcking där när hundarna är tillåtna överallt.
Det finns studier som visar på att för rigid renlighet inte är bra för vårt immunförsvar. Och att ju tidigare man utsätts för allergener desto mindre risk att man blir allergisk.

Det finns en annan anledning till att allergierna skulle kunna vara mer utbredda här och det är att vi bor i så välisolerade hus.

Jag har familj i Tyskland (med hundar) men delar inte din erfarenhet.

Sen känns det som en utopi att alla hundar i södra Europa är så mycket mer väluppfostrade än i norr? Hundar som skäller kanske blir utkastade? Eller så har folk vett på att endast ta med sig lugna och lydiga hundar.
Jag bor i (en rätt stor stad i) Tyskland och är en sån där som gärna tar med hunden lite överallt. Restauranger (oberoende av "finhetsgrad") är väldigt sällan ett problem (ofta kommer de t o m med en skål vatten till hunden). Klädaffärer och andra affärer på stan är oftast helt ok (var i affärer på stan med hunden senast idag...). Hunden har varit med på flera konferenser (oftast i universitetsbyggnader). Hundvänliga hotell är oftast rätt lätt att hitta. Helt ok att ta med hunden på resor - och det finns inga speciella djurkupeer på tex tåg. Har t o m haft med hunden in till doktorn en gång... Det enda som är strikt hundförbjudet här är mataffärer. Ingen ser sur ut om man har med hunden (snarare tvärt om) och det verkar som om ingen är allergisk. Jag tycker det är milsvid skillnad mot Sverige.

Det där med att hundarna faktiskt "sköter sig bättre" här jämfört med i Sverige tycker jag faktiskt stämmer. Folk är mycket mindre stela i umgänget med hundar. "Alla" (inte jag, men väldigt många) har sin hund lös och de går gladeligen och hälsar på både folk och fä utan att någon blir upprörd (det här har iofs jag problem med, eftersom min hund inte är överförtjust i andra hundar...). I vilket fall. Hundar här verkar helt enkelt mer avslappnade i sociala situationer, kanske just för att de är med mer och möter främmande hundar på ett annat sätt. (Inga värderingar i det - jag beter mig mer svenskt och tycker inte att min hund alltid behöver hälsa på allt och alla.)

Jag hade verkligen önskat att jag kunde ta med hunden överallt. Och jag ska erkänna att jag tar med henne på så många ställen jag bara kan.. Alla restauranger där det är tillåtet med hund/det finns möjlighet att sitta ute, stallet, kollektivtrafiken, shoppinggalleriorna osv. Vid shoppinggalleriorna får hon dock inte följa med in i butikerna utan vi är alltid två isf, en som passar henne under tiden den andra testar kläder.

Men jag försöker samtidigt ta hänsyn till andra människor. Där hon är med ska hon sköta sig och inte störa omgivningen, punkt slut. På restauranger och serveringar ska hon sitta i mitt knä eller bredvid stolen och inte försöka slicka på andras mat. På bussen ska hon sitta still i mitt knä och inte ta upp någon plats eller skita ner sätena (håret hamnar på mina lår). I stallet ska hon inte skrämma hästarna och vara lugn och följsam. Går vi inne i stan ska hon gå bredvid mig och inte gå fram till folk.
Så jag kan iaf inte se att hon är något problem för folk. Aldrig varit med om att folk ens brytt sig om henne (annat än dem som tycker hon är fin och vill hälsa). :)

Jag hade verkligen önskat att jag kunde ta med hunden överallt. Och jag ska erkänna att jag tar med henne på så många ställen jag bara kan.. Alla restauranger där det är tillåtet med hund/det finns möjlighet att sitta ute, stallet, kollektivtrafiken, shoppinggalleriorna osv. Vid shoppinggalleriorna får hon dock inte följa med in i butikerna utan vi är alltid två isf, en som passar henne under tiden den andra testar kläder.

Men jag försöker samtidigt ta hänsyn till andra människor. Där hon är med ska hon sköta sig och inte störa omgivningen, punkt slut. På restauranger och serveringar ska hon sitta i mitt knä eller bredvid stolen och inte försöka slicka på andras mat. På bussen ska hon sitta still i mitt knä och inte ta upp någon plats eller skita ner sätena (håret hamnar på mina lår). I stallet ska hon inte skrämma hästarna och vara lugn och följsam. Går vi inne i stan ska hon gå bredvid mig och inte gå fram till folk.
Så jag kan iaf inte se att hon är något problem för folk. Aldrig varit med om att folk ens brytt sig om henne (annat än dem som tycker hon är fin och vill hälsa). :)
Vad är det för fel på din hund som inte kan sitta på golvet?

Min tölp på 40 kilo föredrar också mitt knä framför golvet/marken. Blir dock inga långa stunder eftersom benen domnar efter ett tag... Tycker gott man kan ha hunden i knäet om man vill det så länge den inte stör omgivningen.

Mina hästar är en del av min familj lika mycket som hunden var, så då ska jag med andra ord få ta med dem in i affären också? Ponnyn är inte större än en varghund och inte skäller han heller.

Någon annan kanske har ormar som de ser som en del av familjen och vill ta med sig överallt.

Ser du hur hopplöst subjektivt ditt argument är?
Klockrent =D

Om ägaren till butiken/caféet/restaurangen tillåter det kan jag inte se att det skulle vara förbjudet?

Med tanke på hur många det är som inte har koll på sina hundar så tycker jag inte hundarna ska få följa med in i affärer, restauranger o dyl. Eftersom jag jobbar på ett ställr där hundar, katter mm av naturliga skäl uppehåller så har jag har jag noterat att en hög andel djurägare har noll koll på vad deras små pälsklingar styr trots att de har dem i koppel max 2 meter ifrån sig. Det kissas och bajsas hej vilt, tuggas på foderpåsar osv trots att ägaren är precis i närheten. Hur fräscht skulle det vara att handla nerkissade varor i matbutiken? Eller behöva kryssa fram mellan hundskitar och pinkpölar när man ska prova kläder...

hemma får ni ha hundarna var ni vill, i sängen , i knät, på bordet, i kylskåpet osv valfritt. Men respektera att folk kanske inte tycker det är så läckert att ha en hund i bordshöjd på restaurang /cafe

hemma får ni ha hundarna var ni vill, i sängen , i knät, på bordet, i kylskåpet osv valfritt. Men respektera att folk kanske inte tycker det är så läckert att ha en hund i bordshöjd på restaurang /cafe

Det finns massa saker folk gör på uteserveringar som jag tycker är äckligt. Röker, tex. Petar näsan. Spottar. Hånglar. Det gör inte att det är fel att hångla vid bordet, bara att jag får lära mig att lägga mitt krut på annat.

Vad tycker ni, är det en självklarhet att hunden ska följa med i affärer (kläd, mat, zoo etc), till cafe, jobbet, eller till tvättstugan?
Självklarhet - nej

Men, jag tycker det är jättebra och roligt att hundar kan följa med på ex vissa caféer, arbetsplatser och med allmänna transportmedel. Så länge det finns ställen där hundar inte är välkomna (som då allergiker kan välja) så ser jag inte heller ett problem med att de är välkomna på andra ställen. Det måste ju vara upp till varje enskild näringsidkare att få bestämma om de vill tillåta husdjur eller ej.

Sen kan jag tycka att det vore fint om fler ex äldreboenden och dylikt har möjlighet att hålla djur alternativ få besök av terapihundar, även i kommunal regi. (Men då med möjligheten att också välja boenden där det inte är okej) Samtidigt förstår jag att det kanske inte är möjligt, men jag tror ändå att det hade kunnat vara en stor vinst för många om det blev enklare och fanns fler möjligheter för äldre att ta med sig sina djur när de flyttade till ett äldreboende.

På vilket sätt påverkar det någon annan (som inte sitter vid samma bord) om en person har sin hund i knäet på en restaurang/café? (mer än att det inte är "läckert")

Jag bor i en småstad där hundarna är tillåtna så gott som överallt - naturligtvis inte i matvarubutiker - och jag stortrivs med att kunna knalla in på puben för en kopp kaffe eller en öl på vägen hem efter långpromenaden. De flesta har till och med sådan klädsel i sofforna att jyckarna kan få sitta i möblerna. ;)
Uppför de sig inte åker de väl ut som alla andra bångstyriga gäster. Svårare än så är det faktiskt inte.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 028
Senast: Farao
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 359
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 048
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 913
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar