hunden ska med och vara överallt?

Vad tycker ni, är det en självklarhet att hunden ska följa med i affärer (kläd, mat, zoo etc), till cafe, jobbet, eller till tvättstugan?

Isf varför ,varför inte?

Jag ser hundar överallt på dessa ställena. Jag tycker mycket om hundar och saknar min egen nå så enormt även efter 5 år men jag tycker ändå inte att hundar har någonting att göra i affärerna, min fick aldrig följa med och allra minst ner till den allmänna tvättstugan. Jag är inte allergisk eller hundrädd men jag känner många som är det och upplever hundarna på dessa ställen som jobbiga.

Vidare så undrar jag varför många envisas med att få upp hundarna på parkbänkarna, varenda bänk häromkring är nedsmutsad med skitiga tassavtryck, vill man att hunden ska hoppa upp på saker så kan det väl vara på andra ställen än där människorövar ska sitta,eller? kan ju tillägga att det finns massor av bra stenar och välta träd att hoppa upp på här...

Finns många offentliga ställen jag tycker att det är big no no för en hund att vistas (med undantag för vissa tjänstehundar).
För mig är det på vissa platser helt obegripligt att hundar är med, tex tvättstugor, affärer etc och det har att göra med att det finns folk som är enormt allergiska och blir jättesjuka i en miljö de borde kunna vara fredade i.
Spelar mig ingen roll om hunden är liten heller och sitter i väska tex. En hund behöver inte vara med överallt, det är ett djur och jag önskade att många slutade hantera sina hundar som tvåbenta bäbisar.

Det finns också krav rent hygienmässigt på ett flertal ställen hund inte får vistas i.

Rent socialt är hundar rätt felplacerade många gånger också eftersom att de inte riktigt är som vi. En massa skällande, gruffande, orumsrena hundar skulle inte vara så trevligt i matbutiken direkt..

Hundar får vistas i butiker eller på andra offentliga ställen men företaget ska skylta om att det kan förekomma hund i lokalen

Senast ändrad:
Som sagt jag kan inte engelska, och jag har väl bara otur då som bor i en stad där många muslimer ( anledningen till att jag vet att dem är muslimer är för att dem bär burka och niqab) är rädda för hundar, för det är sanningen. Dem har en skräck i ögonen, och eftersom min hund går lugnt jämte mig så är det ju inte pga att han är aggressiv eller att han på något sett verkar hotfull mot dem.

Kanske är det dig de är rädda för? :meh:

Finns många offentliga ställen jag tycker att det är big no no för en hund att vistas (med undantag för vissa tjänstehundar).
För mig är det på vissa platser helt obegripligt att hundar är med, tex tvättstugor, affärer etc och det har att göra med att det finns folk som är enormt allergiska och blir jättesjuka i en miljö de borde kunna vara fredade i.
Spelar mig ingen roll om hunden är liten heller och sitter i väska tex. En hund behöver inte vara med överallt, det är ett djur och jag önskade att många slutade hantera sina hundar som tvåbenta bäbisar.

Det finns också krav rent hygienmässigt på ett flertal ställen hund inte får vistas i.

Rent socialt är hundar rätt felplacerade många gånger också eftersom att de inte riktigt är som vi. En massa skällande, gruffande, orumsrena hundar skulle inte vara så trevligt i matbutiken direkt..

Hundar får vistas i butiker eller på andra offentliga ställen men företaget ska skylta om att det kan förekomma hund i lokalen
Slår mig lite när jag läser det där att vissa människor inte heller borde vistas vid ställen där det bör vara hygieniskt och socialt..sist i mataffären så träffade jag på inte mindre än två personer som stank så mycket så jag var tvungen att gå därifrån. Kommer ta tid för mig att våga mig på att köpa frukter där igen..Tycker nog hundar ofta kan va fräschare än många människor faktiskt.

Slår mig lite när jag läser det där att vissa människor inte heller borde vistas vid ställen där det bör vara hygieniskt och socialt..sist i mataffären så träffade jag på inte mindre än två personer som stank så mycket så jag var tvungen att gå därifrån. Kommer ta tid för mig att våga mig på att köpa frukter där igen..Tycker nog hundar ofta kan va fräschare än många människor faktiskt.

Jo men fortfarande har bla butiker som hanterar livsmedel lagar och krav att följa.

En snabb tanke då som fortsättning.

Eftersom vi pratar om allergier etc, tex att hundar bör hålla sig borta från vissa ställen pga att det kan finnas pälsallergiker som vill vistas där. Men i verkligheten är det inte så enkelt.

Vad är värst tror ni för en pälsdjursallergiker om vi nu tex tar ett café som exempel:

* Att sitta bredvid en person som äger 3 schäfrar vars hår/mjäll/whatever sitter överallt på personens kläder?
* Att sitta bredvid en pudel, schnauzer osv som inte fäller och de flesta pälsdjursallergiker inte får en reaktion på ens inomhus?

Borde vi inte förbjuda personer från att vara på offentliga platser bärandes på allergener som päls etc då snarare?

Vissa nötallergiker har extremt svårt att sitta i närheten av någon som öppnar en påse jordnötter, men det är ju fullt tillåtet.

Allergener finns överallt i naturen och vårt samhälle, och just för pälsdjur så måste man inte ens ha med sig djuret för att ställa till det för allergiker. Så det är ju inte så svart och vitt..

Personligen tål jag verkligen inte rökare med inpyrda kläder på tåget, mår fysiskt jävligt illa av att sitta nära dem. Så jag måste flytta på mig bara för att de tvunget ska få döda sig själva med sin last. Hur ska vi egentligen dra gränserna?

Tex är det ovan lite svar på det du säger här. Aldrig hört nått illa om folk som äter nötter på tåg eller i tvättstugor. Hur många är egentligen så enormt allergiska mot hundar att de inte kan vistas i en tvättstuga där en hund varit förut? Isf kan man väl snacka ihop sig med sina grannar? :)

Håller med dig om att folk borde sluta behandla sina hundar som barn dock.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 028
Senast: Farao
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 359
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 048
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 912
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk politik nr 3
  • Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Vad gör vi? Del CCVII