hunden ska med och vara överallt?

Du motsäger dig själv. Dina resonemang gör gällande att det inte går att kritisera tro, utan att samtidigt kritisera samtliga som anser sig omfatta denna tro.

Det intressanta är att du verkar reagera på att mina inlägg skulle vara nedsättande mot kristen tro, men inte mot alla andra religioner.

Kristen ateisim är ett lite märkligt sätt för kyrkor att försöka värva medlemmar, som inte vågar släppa taget.
Varför välja jesus som central filosof, när det finns så väldigt många att välja på?

Nej, jag motsäger inte mig själv. Jag tycker att man alltid ska kunna kritisera organiserad religion, eftersom den kan få stort(negativt) inflytande inte bara på dess anhängare utan även på andra personer och hela samhällen. En enskilds persons gudstro(eller avsaknad av sådan) är däremot dennes ensak, så länge hen inte försöker påverka andra med den. Detsamma gäller folk med andra övertygelser eller livsåskådningar - vegetarianer, existentialister, absolutister och agnostiker.

Vad får dig att tycka att jag bara tycker att dina inlägg är nedsättande mot kristen tro? Jag diskuterar genomgående om religion kontra gudstro i allmänhet, utom när det handlade om att alla kristna skulle ha gemensamma egenskaper.

Kristen ateism är inget som kyrkan kommit på.

Är det tanken att man själv inte kan påverka saker och ting på en viss nivå som ger tryggheten/lugnet?
Näe, eller jo delvis. Sen en trygghet i att man blir förlåten för misstag, det finns en förståelse för att vi begår misstag och det är okej. Slippa stressen med att vara perfekt för att duga.
Det jag inte förstår är hur en troende människa inte förstår hur det är att vara ateist.
Har jag någonstans skrivit att jag inte förstår hur det är att vara ateist? Jag är inte helt oförmögen att leva mig in i andras tankesätt och förstå dom. Jag är troende för min skull, inte för någon annans skull. Om man har andra sätt att se på livet och inte är i behov av något utöver ens egna existens så visst, är väl jättebra.
Det finns ganska många troende (inom olika religioner) som ser ner på folk som inte tror på (deras) gud. Även om de kanske inte alltid tar illa upp.
Det finns det, och det finns säkerligen lika många ateister som ser ner på folk som har någon slags tro. Kommer alltid vara folk som ser ner på andra.

Men att bli ifrågasatt för att man är religiös, varför skulle man slippa det?
Överhuvudtaget så riskerar man att bli ifrågasatt om man tar ställning, politiskt, religiöst eller som t.ex. djurrättsaktivist.
Grejen är lite med ifrågasättande av någons tro, det är ifall den som ifrågasätter nöjer sig med svaret att man tror pga att man vill. Visst kan man vidare fråga varför, men vad spelar svaret för roll egentligen då tex såna som du är väldigt låsta i synerna på tro oavsett.

Det spelar som sagt ingen roll vad jag skriver tex att jag upplever och att det för mig är "bevis". Oavsett om du inte kan bevisa att det är vetenskapligt så tror du ändå inte på vad jag upplever. Det går inte att förklara vetenskapligt men det är inte något annat iallafall.

Det är en viss skillnad att ifrågasätta en djurrättsaktivist eller en politisk ställning då det är lätt att relatera till även ifall man inte har samma åsikt i vissa frågor.

Men det verkar ju inte bara handla om dina grannar. Du har ju med grannarna som exempel talat generellt om muslimer, kvinnor klädda i burka mm. Har du försökt prata med dom andra som reagerat lika dant?

Nej jag har inte försökt prata med dem andra som reagerar likadant eftersom dem går bort ifrån mig. Ska jag skrika efter dem och be dem komma tillbaka så jag kan prata med dem?

Måste bara inflika lite att där jag går ut och går med min hund så finns ett asylboende, dom älskar min vovve där majoriteten av dom som är utanför när jag går förbi. Och min vovve verkar uppskatta dom. Dom vill ofta leka med honom, kasta pinnar och bollar och så. I början så kan jag ju säga att jag själv blev lite förvånad över deras uppskattande av hunden.

Dom pratar för övrigt relativt bra engelska både småbarnen och dom vuxna.

Som sagt jag kan inte engelska, och jag har väl bara otur då som bor i en stad där många muslimer ( anledningen till att jag vet att dem är muslimer är för att dem bär burka och niqab) är rädda för hundar, för det är sanningen. Dem har en skräck i ögonen, och eftersom min hund går lugnt jämte mig så är det ju inte pga att han är aggressiv eller att han på något sett verkar hotfull mot dem.

Nej jag har inte försökt prata med dem andra som reagerar likadant eftersom dem går bort ifrån mig. Ska jag skrika efter dem och be dem komma tillbaka så jag kan prata med dem?
Mao så drar du alla över en kant pga hur du uppfattar dina grannar.

Jag är inte rasist eftersom jag själv är utlänning. Så där kommer du ingen vart.
Googla ordet rasist är du snäll.
Rasist är en person som dömmer andra eller behandlar andra olika utefter utseende, religion, härkomst och liknande. En person från finland kan ha rasistiska åsikter om svenskar, en grek bosatt i sverige kan har rasistiska fördommar om engelskmän osv.
Du dömde nyss en person här pga att hon hade en ren på avataren och därför drog du den förutfattade meningen att hon inte kunde ha koll på om folk bar burka.
Det är ett typiskt exempel på vad rasism grundar sig i.

Eftersom du har en ren på bilden kanske du bor högt upp i Sverige'? Rätta mig om jag har fel.
Men i de större städerna är detta ganska vanligt förekommande.
Antar att Göteborg räknas som större svensk stad. Har bott i invandrartäta områden där och såg inte en enda burka i hela stan på 2 år. Nu bor jag 8 mil ifrån Göteborg och är där hyffsat ofta. Har fortfarande inte sett en enda burka.

Och så har jag frågat min muslimske svåger om det här med att hundar är orena i deras tro.
Svaret är nej. Det står tydligen ingenting i koranen som gör att de har anledning att ha agg eller rädsla mot hundar.
Han sa dock att i vissa länder tolkas koranen och tron lite olika precis som kristendommen och andra religioner kan göra men nej...muslimer undviker eller räds inte hundar. Det har alltså INTE med religion om en människa från ett annat land undviker din hund.

Nu lämnar jag tråden för ämnet har spårat ur.

Jag har inte läst hela tråden, men jag ser absolut inget fel i att ta med sin hund där det är okej. Humla är med mig så ofta det går, utmärkt träning för henne.
Idag har vi kollat kläder i Göteborg, vi fick några riktigt bra träningstillfällen med människor, lite lekträning, lydnadsträning, passivitetsträning och nu är hon helt slut.

Googla ordet rasist är du snäll.
Rasist är en person som dömmer andra eller behandlar andra olika utefter utseende, religion, härkomst och liknande. En person från finland kan ha rasistiska åsikter om svenskar, en grek bosatt i sverige kan har rasistiska fördommar om engelskmän osv.
Du dömde nyss en person här pga att hon hade en ren på avataren och därför drog du den förutfattade meningen att hon inte kunde ha koll på om folk bar burka.
Det är ett typiskt exempel på vad rasism grundar sig i.

Men herregud.. beror ju helt på hur man tolkar det. Det var absolut inte dömande, man ser vad man vill se. Anledningen till ifall hon nu är bosatt högt upp i Sverige är att det inte är lika många från andra länder där uppe, utan mer nere i storstäderna. Gör om gör rätt säger jag bara..

Okej fel av mig :) Jag vet ju inte hur det är där med just muslimer. Men här jag bor så är det väldigt många och också många som bär burka/niqab

Jag kan börja med att skriva att ditt påstående att det inte är lika många från olika länder där uppe är snett tänkt. Även om dom är inte mindre till antalet sett så "ses" dom mer än i en storstad.

Jag är själv uppvuxen brevid en flyktingförläggning på en plats där det lever renar, vi var 650 bofasta i min by och tog emot 350 st nyanlända. Dvs våran befolkning ökade med mer än 50 % då.

Även om det är över 20 år sedan så ser läget nästan likadant ut nu med i många av småkommunerna där uppe.

Lilla Pajala har tex tagit emot 570 st nyanlända, i Pajala kommun lever det ca 2000 personer.

Boden kommun har tagit emot 1688 st och i där bor det ca 18 300 personer.

Tror att du behöver läsa på innan du yttrar dig om att dom från norr ser så få folk från andra länder. Där uppe SYNS dom mer även om dom är färre pga att dom inte smälter in bland alla andra invånare.

en länk du bör läsa http://www.migrationsverket.se/down...ner+i+Migrationsverkets+mottagningssystem.pdf

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 028
Senast: Farao
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 359
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 048
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 912
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?