Du motsäger dig själv. Dina resonemang gör gällande att det inte går att kritisera tro, utan att samtidigt kritisera samtliga som anser sig omfatta denna tro.
Det intressanta är att du verkar reagera på att mina inlägg skulle vara nedsättande mot kristen tro, men inte mot alla andra religioner.
Kristen ateisim är ett lite märkligt sätt för kyrkor att försöka värva medlemmar, som inte vågar släppa taget.
Varför välja jesus som central filosof, när det finns så väldigt många att välja på?
Nej, jag motsäger inte mig själv. Jag tycker att man alltid ska kunna kritisera organiserad religion, eftersom den kan få stort(negativt) inflytande inte bara på dess anhängare utan även på andra personer och hela samhällen. En enskilds persons gudstro(eller avsaknad av sådan) är däremot dennes ensak, så länge hen inte försöker påverka andra med den. Detsamma gäller folk med andra övertygelser eller livsåskådningar - vegetarianer, existentialister, absolutister och agnostiker.
Vad får dig att tycka att jag bara tycker att dina inlägg är nedsättande mot kristen tro? Jag diskuterar genomgående om religion kontra gudstro i allmänhet, utom när det handlade om att alla kristna skulle ha gemensamma egenskaper.
Kristen ateism är inget som kyrkan kommit på.