hunden ska med och vara överallt?

Ja, det är ett tabu vi har, även i Sverige.

"Ifrågasätt inte religion"

Jag brukar sällan ge mig in i diskussioner om tro (religionen), dels därför att det i regel är fruktlöst, dels därför att folk blir väldigt provocerade av ifrågasättande av religion, vilket ofta leder till dålig stämning.
Man skulle ju kunna tro att det är 1300 talet ännu.

Fast inte ens alla kristna har ju en gudstro. Det finns kristna som går i kyrkan bra mycket oftare än vad jag gör och följer kyrkliga ritualer noggrant som inte tror på gud.

Man föds ju inte som ateist heller, det skulle förutsätta att man hade ett gudsbegrepp när man är spädbarn.

Att just kristna ofta tycker att personer med andra religioner har fel åsikter enbart baserat på deras tro tycker jag låter väldigt generaliserande. Jag ser precis samma fördomar om människor från andra religioner hos agnostiker och ateister. Om något så upplever jag snarast en större tolerans i den kristna sfär jag rör mig i även om jag vet att det ser helt annorlunda ut i andra rörelser, inte minst utomlands.
Men den som inte tror, är väl inte kristen (eller muslim, jude, hindu...) ? Att gå till (i) kyrkan kan göras av diverse sociala skäl. Att besöka en kyrka t.ex. vid julottan "för att det är vackert" eller tradition, gör inte besökaren till kristen.

Att räkna personer som kristna, enbart för att de råkar vara medlemmar i svenska kyrkan, vilket vi blev automatiskt när vi döptes som spädbarn "förr i världen", och man inte gjort det aktiva valet att gå ur kyrkan, blir lite också lite märkligt.

Även jag besöker kyrkan, t.ex. på begravning, för att hedra den avlidne, och visa deltagande med den avlidnes släktingar, eller i samband med någons bröllop.
På motsvarande sätt besöker jag andra religiösa sammankomster, tillhörande andra religioner, just av sociala skäl, om det skulle vara lämpligt.
Jag blir inte vare sig troende kristen, jude eller muslim (eller något annat), för att jag går på en begravning... Jag väljer att vara en god medmänniska, till dem som förlorat en familjemedlem.

För att se någon som "kristen" (eller vilken som helst religionstillhörighet), vill jag påstå att det krävs att man väljer att definiera sig som troende (mer eller mindre starkt), efter åtminstone någon stunds betänketid, där man funderar över vad begreppet betyder.

Men den som inte tror, är väl inte kristen (eller muslim, jude, hindu...) ? Att gå till (i) kyrkan kan göras av diverse sociala skäl. Att besöka en kyrka t.ex. vid julottan "för att det är vackert" eller tradition, gör inte besökaren till kristen.

Att räkna personer som kristna, enbart för att de råkar vara medlemmar i svenska kyrkan, vilket vi blev automatiskt när vi döptes som spädbarn "förr i världen", och man inte gjort det aktiva valet att gå ur kyrkan, blir lite också lite märkligt.

Även jag besöker kyrkan, t.ex. på begravning, för att hedra den avlidne, och visa deltagande med den avlidnes släktingar, eller i samband med någons bröllop.
På motsvarande sätt besöker jag andra religiösa sammankomster, tillhörande andra religioner, just av sociala skäl, om det skulle vara lämpligt.
Jag blir inte vare sig troende kristen, jude eller muslim (eller något annat), för att jag går på en begravning... Jag väljer att vara en god medmänniska, till dem som förlorat en familjemedlem.

För att se någon som "kristen" (eller vilken som helst religionstillhörighet), vill jag påstå att det krävs att man väljer att definiera sig som troende (mer eller mindre starkt), efter åtminstone någon stunds betänketid, där man funderar över vad begreppet betyder.

Jag anser att den som själv definierar sig som kristen också ska få göra det utan att ifrågasättas.

Jag anser att den som själv definierar sig som kristen också ska få göra det utan att ifrågasättas.
Det var väl det jag sa:

Att, om man tänker efter lite, funderar över om man tror, och konstaterar att man tror, så är man kristen (eller vad man nu är).

Men att bli ifrågasatt för att man är religiös, varför skulle man slippa det?
Överhuvudtaget så riskerar man att bli ifrågasatt om man tar ställning, politiskt, religiöst eller som t.ex. djurrättsaktivist.

Att ha rätt att utöva sin religion, innebär inte att religion inte skulle få ifrågasättas och diskuteras.

Att oreflekterat, socialt betingat, kyrkbesökande skulle likställas med att vara kristen är inte speciellt genomtänkt.
Det är verkligen en ståndpunkt värd att diskuteras. Varför ska man gå i kyrkan, definiera sig som kristen, om man inte tror på gud? Det låter helsnurrigt.

Det var väl det jag sa:

Att, om man tänker efter lite, funderar över om man tror, och konstaterar att man tror, så är man kristen (eller vad man nu är).

Men att bli ifrågasatt för att man är religiös, varför skulle man slippa det?
Överhuvudtaget så riskerar man att bli ifrågasatt om man tar ställning, politiskt, religiöst eller som t.ex. djurrättsaktivist.

Att ha rätt att utöva sin religion, innebär inte att religion inte skulle få ifrågasättas och diskuteras.

Att oreflekterat, socialt betingat, kyrkbesökande skulle likställas med att vara kristen är inte speciellt genomtänkt.
Det är verkligen en ståndpunkt värd att diskuteras. Varför ska man gå i kyrkan, definiera sig som kristen, om man inte tror på gud? Det låter helsnurrigt.

Läs på om kristen ateism. Du må tycka att det är helsnurrigt men jag förstår inte riktigt varför du som ateist bryr dig om vilka som kallar sig kristna. Svenska kyrkan har inget problem med kristna ateister.

Jag ser en stor skillnad i att kritisera organiserad religion och att komma med allmänna nedsättande kommentarer om personer som har någon form av gudstro. Det senare påverkar ingen annan, till skillnad från politiska ställningstaganden(om man nu inte sitter på kammaren och tycker något för sig själv men inte ens bemödar sig om att rösta). Så, återigen, jag ser ingen som är upprörd över att man kritiserar religion - bara över att religiös tro kritiseras på ett mycket nedlåtande sätt.

Tycker du för övrigt att det är ok att folk ifrågasätter dig för att du är ateist? Jag tycker verkligen inte det.
Ja, det är helt OK. Att ifrågasätta varför jag är ateist, antirasist, eller något annat, så ägnar vi oss åt precis det som demokrati handlar om.

Genom att diskutera mina val, så lär jag mig mera, liksom förhoppningsvis den jag diskuterar med.

Det är i diskussioner om politik, livsåskådning med mera, som vi utvecklas, både som individer och i samhället i stort.

Om jag inte kan stå upp för mina åsikter, utan bara känner mig kränkt och vill slippa, så är det tämligen inskränkt. Då är mitt val att vara t.ex. ateist inte riktigt färdigtänkt.

Läs på om kristen ateism. Du må tycka att det är helsnurrigt men jag förstår inte riktigt varför du som ateist bryr dig om vilka som kallar sig kristna. Svenska kyrkan har inget problem med kristna ateister.

Jag ser en stor skillnad i att kritisera organiserad religion och att komma med allmänna nedsättande kommentarer om personer som har någon form av gudstro. Det senare påverkar ingen annan, till skillnad från politiska ställningstaganden(om man nu inte sitter på kammaren och tycker något för sig själv men inte ens bemödar sig om att rösta). Så, återigen, jag ser ingen som är upprörd över att man kritiserar religion - bara över att religiös tro kritiseras på ett mycket nedlåtande sätt.
Du motsäger dig själv. Dina resonemang gör gällande att det inte går att kritisera tro, utan att samtidigt kritisera samtliga som anser sig omfatta denna tro.

Det intressanta är att du verkar reagera på att mina inlägg skulle vara nedsättande mot kristen tro, men inte mot alla andra religioner.

Kristen ateisim är ett lite märkligt sätt för kyrkor att försöka värva medlemmar, som inte vågar släppa taget.
Varför välja jesus som central filosof, när det finns så väldigt många att välja på?

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 028
Senast: Farao
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 359
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 048
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 912
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar