På vilket sätt har jag nedvärderat troende? Genom att hävda att tro är just tro, och inte något vetenskapligt bevisbart?Du menar, samma nedervärderande syn som du nu uppvisar gentemot troende?
Det där var väl ändå intressant.Eh really?
Det var nog den mest inskränkta och snäva tolkning av relegion som jag någonsin sett. För min del kan kärnan i all religion kokas ned till "Don't be an asshole" och det är en ganska trevlig regel som även ateister borde gilla.
Urklippt Wikipedia definition av religion:
Religion är kollektiv tro som grundar sig på en trosföreställning, t.ex. om gudar, andar, transcendenta själar (teism) eller andra övernaturliga fenomen. Gudarna ses ofta som skapare och som höjda över det jordiska. Religion kan även röra sig om motsvarande föreställningar om en högsta andlig verklighet eller yttersta sanning, med eller utan gudar. Andetro, förfäderstro och övertygelsen om en magisk verklighet är också uttryck för religion. Religioner förutsätter ofta existensen av en själ som lever vidare efter kroppens död.
Symbolik, myter, riter och traditioner hör till religionens kännemärken. Ytterligare en kort definition är att "religion är varje specifik tro när det gäller det övernaturliga, något som vanligen omfattar ritualer, en etisk kod, en livsfilosofi och en världsbild."[1] Religioner kan ses som olika svar på frågor om livets mening och mål och om moraliska krav och plikter mot medmänniskorna.[2] Som synonymer till ordet religion förekommer bland annat gudstro, tro, trosuppfattning, människans förhållande till högre makt, gudsdyrkan, gudsförhållande, gudalära, troslära, lära, samt kyrka, trossamfund, trosbekännelse, konfession, kult, system av riter. Alternativ till religiositet är ateism eller agnosticism.
Börja med att skilja mellan "religion" och diverse religioners trossatser.
Att vara en "asshole" kan vara fullt möjligt i en hel del religioner och i en hel del religiösa sammanhang.
Vad som är att vara en "asshole" varierar stort mellan olika kulturer och etiska system.