Man bör även göra skillnad på anekdoter och generala förhållanden.
Lol. "generala" ?? Generella.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Man bör även göra skillnad på anekdoter och generala förhållanden.
Vad är det som gör att din livsåskådning är den enda rätta? För även du har en livsåskådning som du nu vill att alla ska följa eftersom du anser att det är rätt och alla andra sätt att se på världen är primitiva, precis på samma sätt som kristna missionärer försökte pracka på kristendomen på hinduerna eftersom de ansåg att hinduism var primitivt...Jag har mycket svårt att se religioner som något fint och viktig. Jag ser det som utvecklingsteg som behövts för att rationalisera världen runt oss, när den varit skrämmande och besvärlig. Men det är något som vi ökade kunskaper, ökad bildning och utbildning bör lämna bakom oss.
Religion är inte fint, det är primitivt. Det finns ingen anledning att krama religioner.
Det gör inte jag, och många med mig.
Jag har dock inte sagt att vi ska förbjuda, vare sig religioner eller märkliga kostfilosofier (så länge det inte handlar om självskadebeteenden eller skadar t.ex. ett barn), eller någon annan livshållning, så länge det inte skadar utövaren eller någon runt utövaren.
Men jag är övertygad om att tala klartext om att religion=vidskepelse är helt oskadligt, och väldigt viktigt.
Människor behöver inte religion för att agera som moraliska och altruistiska varelser, det verkar vara inbyggt i vårt sätt att vara. Det finns en hel del forskning i ämnet.
Att det sedan finns filosofer eller religionshistoriker (oftast troende av den ena eller andra sorten) som hävdar att det är ett religiöst trossystem som krävs för att människor ska fungera som sociala varelser, är - religiöst nonsens.
Det finns människor som verkligen tror på att gud(ar) är verklig! Ser du inte det som ett problem?
Om man verkligen tror att en (eller flera) gud(ar) styr över våra liv eller över hur planeten och kosmos fungerar, så får man ofta väldiga problem att ta till sig hur vetenskap förklarar hur saker fungerar.
Se t.ex. korrelationen mellan kristna och klimatförnekare i USA.
Nja, du har väldigt svårt att ta till dig, som de flesta som inte läst på eller reflekterat, över religion, att:Vad är det som gör att din livsåskådning är den enda rätta? För även du har en livsåskådning som du nu vill att alla ska följa eftersom du anser att det är rätt och alla andra sätt att se på världen är primitiva, precis på samma sätt som kristna missionärer försökte pracka på kristendomen på hinduerna eftersom de ansåg att hinduism var primitivt...
Fler undersökningar visar att allt fler människor i världen säger sig ha en guds syn eller övertygelse, skillnaden mot tidigare är att religion allt mer går åt en personlig övertygelse istället för att rätta in sig i större sammanhang. Jag tror att du skulle vinna lite mer förståelse för människor om du läste på lite om religionsvetenskap, jag var inte riktigt lika svart/vit som du är när jag började läsa men jag fått allt större insikter om att det är väldigt mycket jag inte förstår, och att människor i olika sociala kontexter har väldigt olika syn på saker och ting.
Nja, du har väldigt svårt att ta till dig, som de flesta som inte läst på eller reflekterat, över religion, att:
Ateism inte är en "tro", till skillnad från religiös övertygelse, som just är en "tro".
Det finns inga fakta som stöder tron på gudar.
När man tror på någon form av gud, oavsett det religiösa utanverket med heliga böcker, profeter, heliga byggnader m.m., så just "tror" man.
Det första man får göra är att kasta allt vad faktagranskning och källkritik åt sidan, och hänge sig åt det mystiska.
Och bara för att miljarder människor är indoktrinerade till att tro på diverse religioner, så betyder det inte att alla dessa människor har rätt i att "gud" finns.
Det finns ett behov bland människor att ingå i sociala sammanhang, på väldigt många håll i världen som det viktigt att ingå i det lokala religiösa sammanhanget för att få vara en (fullvärdig) del av samhället.
Jag bodde under några år på 1970-talet i USA och gick på college. För mig var det häpnadsväckande hur viktigt och definierande det var för folk att höra till en kyrklig församling. Vilken församling/trosinriktning man tillhörde, definierades utifrån olika sociala kontext, och etnisk bakgrund. Att dessutom regelbundet besöka gudstjänster var mer eller mindre självklart.
Man kan tycka, att bland studenter, så skulle kyrkligheten vara betydligt mindre, vilket den var, men som svensk var detta något som var svårt att inte observera. Väldigt många hade också en påtagligt fördömande/nedvärderande syn på dem som hade en variant av "tro", för att inte nämna dem som inte ville "tro" alls.
Sedan så misstänker jag att du själv har en tro, eftersom du blir så enormt provocerad av att jag ifrågasätter "religion".
Väldigt många hade också en påtagligt fördömande/nedvärderande syn på dem som hade en variant av "tro", för att inte nämna dem som inte ville "tro" alls.
Fast där är du lite ute och cyklar tycker jag. Vad gud är och hur folk upplever denna gud är olika för olika troende. För många är det en "andlig" känsla dom har i sig, en känsla som medför en väldig trygghet. Det betyder inte att man ifrågasätter "big bang" liksom. En del ifrågasätter säkert rubbet men långt ifrån alla.Det finns människor som verkligen tror på att gud(ar) är verklig! Ser du inte det som ett problem?
Om man verkligen tror att en (eller flera) gud(ar) styr över våra liv eller över hur planeten och kosmos fungerar, så får man ofta väldiga problem att ta till sig hur vetenskap förklarar hur saker fungera.
Det måste man verkligen inte göra för att man är troende! Fördomar där. För en hel del visst, men långt ifrån alla kastar allt vad vetenskap innebär.Det första man får göra är att kasta allt vad faktagranskning och källkritik åt sidan, och hänge sig åt det mystiska.
Och då tror ju du på att gudar inte finns. Det är din tro, för varför är tex din känsla mer betydande än en med en känsla av att den har en "gud" med sig? Vad är det som säger att det vi inte ser det finns inte? Dom som har känslan av att någon "gud" är med dom i livet och det är såpass stark känsla att den inger en väldigt trygghet och stabilitet i livet, vad är det som säger att den känslan inte är äkta? Eller är det bara en bunt psykotiska människor som inbillar sig den?Ateism inte är en "tro", till skillnad från religiös övertygelse, som just är en "tro".
Rart du tror att jag blir provocerad för att du inte vill erkänna att du har en livsåskådning? Är det nu jag bör tala om att inte jag heller har någon särskild stark tro på någon gud? Däremot har jag en väldigt stark tro på alla människors rätt till livsåskådning utan att bli dömda och nedvärderade. Jag läser religionsvetenskap för att ämnet religion intresserar mig, när jag var ung så såg jag världen svart och vit som du verkar göra och fäktades med idén att bara religion försvann så skulle alla få det så mycket bättre. Men med åren så har jag insett att religion har väldigt lite med förtryck att göra, däremot använder sig människor av religion för att förtycka andra, både ateister och fundamentalister och allt där emellan.Nja, du har väldigt svårt att ta till dig, som de flesta som inte läst på eller reflekterat, över religion, att:
Ateism inte är en "tro", till skillnad från religiös övertygelse, som just är en "tro".
När man tror på någon form av gud, oavsett det religiösa utanverket med heliga böcker, profeter, heliga byggnader m.m., så just "tror" man.
Det första man får göra är att kasta allt vad faktagranskning och källkritik åt sidan, och hänge sig åt det mystiska.
Och bara för att miljarder människor är indoktrinerade till att tro på diverse religioner, så betyder det inte att alla dessa människor har rätt i att "gud" finns.
Det finns ett behov bland människor att ingå i sociala sammanhang, på väldigt många håll i världen som det viktigt att ingå i det lokala religiösa sammanhanget för att få vara en (fullvärdig) del av samhället.
Jag bodde under några år på 1970-talet i USA och gick på college. För mig var det häpnadsväckande hur viktigt och definierande det var för folk att höra till en kyrklig församling. Vilken församling/trosinriktning man tillhörde, definierades utifrån olika sociala kontext, och etnisk bakgrund. Att dessutom regelbundet besöka gudstjänster var mer eller mindre självklart.
Man kan tycka, att bland studenter, så skulle kyrkligheten vara betydligt mindre, vilket den var, men som svensk var detta något som var svårt att inte observera. Väldigt många hade också en påtagligt fördömande/nedvärderande syn på dem som hade en variant av "tro", för att inte nämna dem som inte ville "tro" alls.
Sedan så misstänker jag att du själv har en tro, eftersom du blir så enormt provocerad av att jag ifrågasätter "religion".
Detsamma! Du har en traditionell och nedvärderande syn på något du har svårt att greppa:Rart du tror att jag blir provocerad för att du inte vill erkänna att du har en livsåskådning? Är det nu jag bör tala om att inte jag heller har någon särskild stark tro på någon gud? Däremot har jag en väldigt stark tro på alla människors rätt till livsåskådning utan att bli dömda och nedvärderade. Jag läser religionsvetenskap för att ämnet religion intresserar mig, när jag var ung så såg jag världen svart och vit som du verkar göra och fäktades med idén att bara religion försvann så skulle alla få det så mycket bättre. Men med åren så har jag insett att religion har väldigt lite med förtryck att göra, däremot använder sig människor av religion för att förtycka andra, både ateister och fundamentalister och allt där emellan.
Du får gärna fortsätta att vara ateist, även det är en livsåskådning som har sin förklaringsmodell, andra livsåskådningar har sina förklaringsmodeller för hur världen ser ut. Intressant nog när jag har läst på om i princip alla större religioner på högskolenivå så finns grundtanke i alla om icke-våld och tolerans, något som de flesta människor ställer sig bakom oavsett livsåskådning...
Personligen har jag svårare att sätta in mig själv i ett fack, jag tror inte på någon allsmäktig gud som är med i petar i vardagen, däremot tror jag att alla människor har en inneboende möjlighet att göra gott och om nu någon vill kalla den en inre gud, så varför skulle jag säga emot dem? Som sagt, jag tror att du kanske skulle behöva vidga ditt synfält och sluta vara nedvärderande mot dem som inte tror som du...
Jag är inte nedvärderande alls, jag förkastar bara behovet av "gud".
Att jag för min del som radikal ateist, ser all religion som villfarelse, och gränsande till debilt, har inte med saken att göra.
Och att religion (tron på gudomliga väsen som styr människors liv och sätter upp regler för människor) är vidskepligt vansinne.
Jag vet ärligt talat inte om vi kommer längre, du verkar inte ens inse att du är nedvärderande, jag har varken försökt bevisa att det finns någon gud eller inte, jag försöker peka på att det finns människor som tror på en gud och det är deras rättighet att få tro. Men att som du gjorde från början och la på en grupp människor åsikter för att de tror är något som jag helt vänder mig emot.Detsamma! Du har en traditionell och nedvärderande syn på något du har svårt att greppa:
Att man inte behöver någon "gud", eller religiös tro.
Jag är inte nedvärderande alls, jag förkastar bara behovet av "gud".
Att världsreligionerna har en hel ideer om icke-våld eller intolerans, är väl ingen nyhet? Det finns också inslag där man argumenterar för den egna gruppens överlägsenhet.
Det går utmärkt att körsbärsplocka sig fram genom vilken religion som helst, och endera få den till fruktansvärt våldsam och intolerant, eller till att vara tolerant och förlåtande på alla sätt och vis.
Men det stadiet har åtminstone jag passerat för ett halvsekel sedan eller så, och har övergått till att intressera mig för frågan om "gud".
Och jag har inte hittat någon gud som går att bevisa. Har du?
Och att jag skulle se världen som svartvit, får stå för dig. Det är din tolkning.
Tolkningen kan lika gärna vara att de som anser att religion är viktigt och nödvändigt, har en svartvit och begränsad världsbild, som är utan plats för de som anser att religion/gud(ar) inte behövs.
Och som jag sagt tidigare: inom områden som teologi, religionshistoria, och filosofi, finns en tendens till självförstärkande argumentation, där "tro" och behovet av att "tro", leds via cirkelbevis till att vara en naturnödvändighet hos människan.
Det här är en intressant diskussion, men passar kanske inte riktigt under hundforumet.
Kan man flytta den till Senior på något sätt?
Nu ska jag gå och ta hand om mina hästar några timmar, och ser fram emot att fortsätta diskutera.
Gärna med flera än de som råkat hitta en religionsdiskussion under hund...
Jag har haft två mycket nära bekanta som är muslimer, shia och sunni. Båda sa att hundar räknas till orena djur. Att jag sen ser många iranier (kanske inte muslimer) gå omkring med sina hundar här i området gör att jag tror många skulle vilja ha hund som sällskapsdjur i sina hemländer också.Kom på...kan höra med svågern nästa gång. Han är muslim!
Det är upp till var och en vad man anser sig behöva.Att man inte behöver någon "gud", eller religiös tro.
Vad krävs det för bevis då för dig? Eller vad skulle bevis vara?Och jag har inte hittat någon gud som går att bevisa. Har du?
Här finns det något vi tycker olika om:
Jag tycker definitivt att "vi" måste kalla vidskepelse för vad det är.
Alltså våga inse att det inte finns någon/några gudar, och att religion är människors påhitt, för att förtrycka människor.
Ingen religion är bättre än någon annan, religion är argumentation för att få den underpriviligierade delen av en folkgrupp att underkasta sig en elit. Och underkastar man sig så kommer man till "himlen" (eller blir upptagen i eliten), gör man det inte, så hamnar man i helvetet (eller avrättas, t.ex. som häxa)...
Nja, du har väldigt svårt att ta till dig, som de flesta som inte läst på eller reflekterat, över religion, att:
Tja, t.ex. att någon verkligen sett och kunnat påvisa en gud. Såvitt jag vet har ingen det.Vad krävs det för bevis då för dig? Eller vad skulle bevis vara?