Kan du utveckla lite mer hur du menar?
Varför kan man inte hävda att religion är vidskepligt? Varför är det ok att le åt att tro på tomten eller spöken (övernaturliga väsen) men fult att le åt att tro på gud(ar) (också övernaturliga väsen)?
Så länge en individs personliga övertygelse inte skadar någon annan så ser jag ingen anledning att lägga mig i den över huvud taget. Organiserad religion däremot behöver granskas och vid behov också kritiseras.
Jesus uppväckte Lazarus från de döda. Och utförde ett stort antal andra mirakler.
Om nu dessa mirakler aldrig inträffat, och Jesus aldrig återuppstått på den tredje dagen, så faller många anledningar till att tro på kristendomen.
Dessutom så vet vi att hur universum kommit till (Big Bang), vi vet hur solsystemet kommit till och hur liv uppstått och utvecklats på jorden. Vi vet alltså att gud inte varit inblandad (en agnostiker skulle möjligen säga "vi vet inte om det kanske var gud som initierade Big Bang"), och skapade jorden på 6 dagar...
I dina ögon faller många anledningar till att tro på den kristna guden om man inte är bokstavstroende men du kan inte applicera din syn på alla. Att en gud skulle ligga bakom Big Bang är det sannerligen inte bara agnostiker som kan säga, det är snarare en utbredd tro inom de stora religiösa grupper som inte betvivlar vetenskapliga teorier.
Om du vill diskutera bibeln och de påståenden som görs där är jag helt fel person. Jag ser väldigt stora delar av bibeln endast som historiskt intressanta dokument, i likhet med många - kanske de flesta - kristna jag känner. Om du utgår från en diskussionspunkt där du jämställer troende med bokstavstroende så lär vi nog aldrig komma överens.