hunden ska med och vara överallt?

Kan du utveckla lite mer hur du menar?

Varför kan man inte hävda att religion är vidskepligt? Varför är det ok att le åt att tro på tomten eller spöken (övernaturliga väsen) men fult att le åt att tro på gud(ar) (också övernaturliga väsen)?

Så länge en individs personliga övertygelse inte skadar någon annan så ser jag ingen anledning att lägga mig i den över huvud taget. Organiserad religion däremot behöver granskas och vid behov också kritiseras.

Jesus uppväckte Lazarus från de döda. Och utförde ett stort antal andra mirakler.
Om nu dessa mirakler aldrig inträffat, och Jesus aldrig återuppstått på den tredje dagen, så faller många anledningar till att tro på kristendomen.

Dessutom så vet vi att hur universum kommit till (Big Bang), vi vet hur solsystemet kommit till och hur liv uppstått och utvecklats på jorden. Vi vet alltså att gud inte varit inblandad (en agnostiker skulle möjligen säga "vi vet inte om det kanske var gud som initierade Big Bang"), och skapade jorden på 6 dagar...

I dina ögon faller många anledningar till att tro på den kristna guden om man inte är bokstavstroende men du kan inte applicera din syn på alla. Att en gud skulle ligga bakom Big Bang är det sannerligen inte bara agnostiker som kan säga, det är snarare en utbredd tro inom de stora religiösa grupper som inte betvivlar vetenskapliga teorier.

Om du vill diskutera bibeln och de påståenden som görs där är jag helt fel person. Jag ser väldigt stora delar av bibeln endast som historiskt intressanta dokument, i likhet med många - kanske de flesta - kristna jag känner. Om du utgår från en diskussionspunkt där du jämställer troende med bokstavstroende så lär vi nog aldrig komma överens.

Varför kan man inte hävda att religion är vidskepligt? Varför är det ok att le åt att tro på tomten eller spöken (övernaturliga väsen) men fult att le åt att tro på gud(ar) (också övernaturliga väsen)?
För mig är det en enkel förklaring på det där. Jag tror på det jag vill tro på och det som ger en mening och en trygghet i mitt liv. Jag vill tex inte tro på spöken pga att jag är livrädd för dom. För mig är inte tron något övernaturligt väsen som spöken är på det sättet även ifall vissa saker har vissa likheter.

Vem är det som säger att det är fult att le åt tron på gud? Jag har aldrig stött på någon riktigt faktiskt som tar illa upp av att någon inte tror. Inte ens präster liksom.

Låt oss ta ett verkligt exempel ur den kristna bibeln istället.
Dessutom så vet vi att hur universum kommit till (Big Bang), vi vet hur solsystemet kommit till och hur liv uppstått och utvecklats på jorden. Vi vet alltså att gud inte varit inblandad (en agnostiker skulle möjligen säga "vi vet inte om det kanske var gud som initierade Big Bang"), och skapade jorden på 6 dagar...
Och där påstår jag tex att gud faktiskt var med och skapade alla tillfällen för jorden att skapas. Sen står inte allt bokstavligt hela tiden i bibeln, en bibeltext kan uppfattas på många olika sätt beroende på den som läser den.
Jesus uppväckte Lazarus från de döda. Och utförde ett stort antal andra mirakler.
Om nu dessa mirakler aldrig inträffat, och Jesus aldrig återuppstått på den tredje dagen, så faller många anledningar till att tro på kristendomen.
Trots min inte helt extremkristna syn på allt så tror jag på att Jesus återuppstod men inte som ett spökeaktigt sätt och därför tycker inte jag att det är så läskigt så att säga.

För mig är det en enkel förklaring på det där. Jag tror på det jag vill tro på och det som ger en mening och en trygghet i mitt liv. Jag vill tex inte tro på spöken pga att jag är livrädd för dom. För mig är inte tron något övernaturligt väsen som spöken är på det sättet även ifall vissa saker har vissa likheter.

Jag tycker det är intressant att prata med de som har tro som dig. Som ateist så föreställer jag mig ju bara hur din tro "känns" liksom. Jag kan inte riktigt fatta hur valet att tro på en gud ger mening och trygghet i livet. Är det tanken att man själv inte kan påverka saker och ting på en viss nivå som ger tryggheten/lugnet?

Det jag inte förstår är hur en troende människa inte förstår hur det är att vara ateist. Som jag skrev förut så tror du väl som kristen inte på Kali eller Shiva antar jag? Eller typ Zeus? En ateist tror inte på någon gud av samma anledning som att du inte tror på Zeus (ursäkta att jag bara antar det, men det är väl rätt fair om du är kristen), det är enkelt som en plätt.

Vem är det som säger att det är fult att le åt tron på gud? Jag har aldrig stött på någon riktigt faktiskt som tar illa upp av att någon inte tror. Inte ens präster liksom..

Det finns ganska många troende (inom olika religioner) som ser ner på folk som inte tror på (deras) gud. Även om de kanske inte alltid tar illa upp.

Jag tycker det är intressant att prata med de som har tro som dig. Som ateist så föreställer jag mig ju bara hur din tro "känns" liksom. Jag kan inte riktigt fatta hur valet att tro på en gud ger mening och trygghet i livet. Är det tanken att man själv inte kan påverka saker och ting på en viss nivå som ger tryggheten/lugnet?

Det jag inte förstår är hur en troende människa inte förstår hur det är att vara ateist. Som jag skrev förut så tror du väl som kristen inte på Kali eller Shiva antar jag? Eller typ Zeus? En ateist tror inte på någon gud av samma anledning som att du inte tror på Zeus (ursäkta att jag bara antar det, men det är väl rätt fair om du är kristen), det är enkelt som en plätt.

Det finns ganska många troende (inom olika religioner) som ser ner på folk som inte tror på (deras) gud. Även om de kanske inte alltid tar illa upp.

Jag ver hur bägge känns, jag är döpt och konfirmerad men numera ateist.

Jag lever på precis samma sätt som innan men nu svär jag när något går fel, förut bad jag till Gud.

Typ

Jag ver hur bägge känns, jag är döpt och konfirmerad men numera ateist.

Jag lever på precis samma sätt som innan men nu svär jag när något går fel, förut bad jag till Gud.

Typ

Samma här, döpt, konfirmerad och sedermera ateist :up:

Fast jag var nog rätt agnostiskt lagd som liten med, min konfirmation var inte så kristen egentligen, utan mer att prata om livet i allmänhet.

Det förstår jag som troende alldeles utmärkt(även om jag tycker att det mest logiska är att vara agnostiker).

Jag har för övrigt inte själv alltid varit troende.

Exakt! Alla kristna är ateister i relation till någon gud.

Nej ingen människa har ju alltid varit troende, logiskt sett.

Ja alltså, agnostisk ateist då om vi ska vara petiga. Ateist räcker för att bemöta frågan om tro, men ska vi prata om en påstådd guds existens så är agnostikerbiten relevant.

Exakt! Alla kristna är ateister i relation till någon gud.

Nej ingen människa har ju alltid varit troende, logiskt sett.

Ja alltså, agnostisk ateist då om vi ska vara petiga. Ateist räcker för att bemöta frågan om tro, men ska vi prata om en påstådd guds existens så är agnostikerbiten relevant.

Jag trodde inte att jag behövde vara mer specifik, men ok - jag gick från agnostiker till troende i vuxen ålder.

Det intressanta är att bibeln egentligen inte förutsätter att det inte finns andra gudar - däremot ska man bara tillbe en gud. Och som vanligt så finns det inget som "alla" kristna är.

Jag trodde inte att jag behövde vara mer specifik, men ok - jag gick från agnostiker till troende i vuxen ålder.

Det intressanta är att bibeln egentligen inte förutsätter att det inte finns andra gudar - däremot ska man bara tillbe en gud. Och som vanligt så finns det inget som "alla" kristna är.

Jag fattade det... För att förklara vad jag menade så finns det ingen människa som föds med en inbyggd kristen (eller någon annan religiös) tro.

Alla kristna är troende på (en kristen) gud, eller?
Alla kristna tillber enbart en gud.
Tex.

Senast ändrad:
Jag fattade det... För att förklara vad jag menade så finns det ingen människa som föds med en inbyggd kristen (eller någon annan religiös) tro.

Alla kristna är troende på gud, eller?

Det är ju självklart att man inte föds med någon tro, så det var svårt att inte ta det som ett svar på vad jag skrev.

Ja, i stort sett alla kristna tror på gud(med undantag för de som är kristna av tradition) men det betyder inte nödvändigtvis att alla tycker att andra religioner "har fel".

Det är ju självklart att man inte föds med någon tro, så det var svårt att inte ta det som ett svar på vad jag skrev.

Ja, i stort sett alla kristna tror på gud(med undantag för de som är kristna av tradition) men det betyder inte nödvändigtvis att alla tycker att andra religioner "har fel".

Sorry visste inte att du tyckte det var självklart. Det är ju en intressant punkt tycker jag, vad är det som gör att man "blir" religiös? Att inte födas med någon tro på en gud = att födas som ateist. And all that.

Nej mina exempel var ett svar på det du sa - att det inte finns något som alla kristna är. Vilket det gör.

Och nej, håller med dig om att alla kristna nödvändigtvis inte tycker att andra religioner "har fel". Ofta tycker de dock att personer som har åsikter eller trosuppfattningar som motsäger deras (åsikter baserade på deras kristna tro), "har fel".

Sorry visste inte att du tyckte det var självklart. Det är ju en intressant punkt tycker jag, vad är det som gör att man "blir" religiös? Att inte födas med någon tro på en gud = att födas som ateist. And all that.

Nej mina exempel var ett svar på det du sa - att det inte finns något som alla kristna är. Vilket det gör.

Och nej, håller med dig om att alla kristna nödvändigtvis inte tycker att andra religioner "har fel". Ofta tycker de dock att personer som har åsikter eller trosuppfattningar som motsäger deras (åsikter baserade på deras kristna tro), "har fel".

Fast inte ens alla kristna har ju en gudstro. Det finns kristna som går i kyrkan bra mycket oftare än vad jag gör och följer kyrkliga ritualer noggrant som inte tror på gud.

Man föds ju inte som ateist heller, det skulle förutsätta att man hade ett gudsbegrepp när man är spädbarn.

Att just kristna ofta tycker att personer med andra religioner har fel åsikter enbart baserat på deras tro tycker jag låter väldigt generaliserande. Jag ser precis samma fördomar om människor från andra religioner hos agnostiker och ateister. Om något så upplever jag snarast en större tolerans i den kristna sfär jag rör mig i även om jag vet att det ser helt annorlunda ut i andra rörelser, inte minst utomlands.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 028
Senast: Farao
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 359
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 048
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 912
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben