hunden ska med och vara överallt?

Jag ser flera skäl till varför hundar(förutom ledarhundar) inte ska följa med överallt.
Allergiker
Hundrädda
Och inte minst att jag hela tiden ser hundägare som har alldeles för höga tankar om sin lilla älskling och sitt hundägarskap. De tycker inte att deras hund stör alls trots att den skäller konstant, pissar på saker, står och utmanar andra hundar(haha, du är allt en liten tuffing du Tusse!), stör människor som inte vill ha med den att göra(men den är ju så liten och söt) och är pestig i största allmänhet.
Den typen av människor skulle också släpa med sig sina hundar in i affärer och restauranger om det var ok.

Det verkar fungera väldigt bra i alla andra länder i Europa, är bara här i Norden det är så extremt hundovänligt.
Dessutom är det ovanligt att vara sådär extremt allergisk. Jag har ingen aning om hur andra extrema allergiker gör, men jag antar att de undviker ställen där de kan utsättas för sin allergi. Tänker på extrema nötallergiker, citrusallergiker, fiskallergiker etc.
Allergiker får ju avstå från så mycket ändå så varför ska nån med hund få begränsa ännu mera? Nä nån måtta får det vara med hundägandet.

Jag tycker hundar bör få följa med på dom flesta ställen förutsatt att hunden kan uppföra sig. Hundar är en del av samhället och en del av familjerna, sen kanske det är onödigt och mera jobbigt än nödvändigt att dra med hunden överallt dock. Ofta går saker och ting fortare ifall hunden är hemma eller i bilen om man ska iväg på ärenden.

Detta med allergier tycker jag är väldigt konstigt, hundmänniskor överlag bör isåfall inte få vistas någonstans där det kan vara allergiska heller om dom inte har väldigt hårfria kläder och inte har rört någon hund samma dag. För jo, är man så allergisk att man inte kan vara ens i samma lokal så att säga som hundar så är man även så allergisk mot människorna som har hundar också.

Jag tycker hundar bör få följa med på dom flesta ställen förutsatt att hunden kan uppföra sig. Hundar är en del av samhället och en del av familjerna, sen kanske det är onödigt och mera jobbigt än nödvändigt att dra med hunden överallt dock. Ofta går saker och ting fortare ifall hunden är hemma eller i bilen om man ska iväg på ärenden.

Detta med allergier tycker jag är väldigt konstigt, hundmänniskor överlag bör isåfall inte få vistas någonstans där det kan vara allergiska heller om dom inte har väldigt hårfria kläder och inte har rört någon hund samma dag. För jo, är man så allergisk att man inte kan vara ens i samma lokal så att säga som hundar så är man även så allergisk mot människorna som har hundar också.
Ja om människorna går omkring med igengrodda kläder som inte tvättats på nåt år så märker man det.

Fast det är ju i stort sett bara i Norden som man inte får ha med sig hundar på caféer och restauranger och jag kan inte tänka mig att man är mer allergisk mot pälsdjur här än i övriga Europa. Tror det mer handlar om vana, utomlands är det ingen som ens reflekterar över att hunden är med men här blir man uttittad även om man är på en sån restaurang där de får vara.

Jag vet en tjej som är extremt allergisk mot hundar, men även mot starka dofter, cigarettrök mm. Hennes liv är såklart väldigt begränsat pga detta men jag tror faktiskt det är fler som blir riktigt sjuka av stark parfym eller cigarettrök än av hundar.

Har även en vän som är väldigt allergisk mot jordnötter. Hon blir dålig om hon är hemma hos någon som ätit jordnötter flera veckor tidigare, har svårt att gå på krogen och när hon ska flyga ber de alltid alla på planet att absolut inte öppna en påse jordnötter. Även hennes liv är begränsat av allergin.

Jag har ganska många vänner som är allergiska mot hundar. Det börjar klia på dom om hundarna slickar och det börjar rinna i näsan om de borrar ner huvudet i hundens päls men de känner inte av hundarna om de inte har närkontakt med dom. Och der tror jag är den vanligaste formen av allergi. Som tur är det få personer som blir väldigt sjuka av att bara vistats i samma lokal som en hund.

Vilka länder är det du syftar på där man får ha med hunden på restaurang? Jag känner nämligen inte till ett enda land som är så hundvänligt. I UK och Tyskland kan du ibland få ta med en lugn och väluppfostrad hund på en enkel pub eller cafè, särskilt ute på landsbygden, men på en riktig restaurant får man verkligen inte ta med hundar.

Jag tycker inte hundar hör hemma i butiker etc, de flesta hundar är inte alls så väluppfostrade som deras ägare inbillar sig. :grin: I tillägg till allergirisken finns det många människor som är rädda för hundar och så jäkla kul är det inte att ha 2-3 hundar som gnyr och skäller när man ska ha en mysig middag eller fikastund...

Senast ändrad:

Uppenbarligen är det inte så alla allergiker funkar då min bror inte reagerar på oss i familjen som har hund (dock går vi inte runt med kläder nerlusade med hundhår) men han reagerar om vi sitter i uterummet (ca 30 m2) med hund. Är uterummet öppet går det bra men han har svårt att vistas i det stängt de närmaste dagarna efteråt.

Ja om människorna går omkring med igengrodda kläder som inte tvättats på nåt år så märker man det.
Jag tvättar mina oftare än så..och faktiskt om du nu inte visste det så märker dom som är allergiska åt det mera extrema hållet av ifall man har hund hemma även ifall man tvättar kläderna, räcker ibland att klappa eller krama hunden så märker dom av det sen. Isåfall så får man varje gång man ska lämna lägenheten eller bilen byta om till helt nytvättade kläder som inte på något vis varit i kontakt med hunden.

För om man nu ska ta sån extrem hänsyn till alla allergiker så är det så man måste göra. Men eftersom dom flesta hundägare inte gör så så anser dom ju det är okej att gå in på ställen där allergiker kan vara även ifall dom inte precis bytt om till nya kläder.

Jag tycker att antingen får man stå för sin åsikt att hundar inte har på ställen att göra pga allergiker och då ska heller inte dom kläderna eller nånting man har på sig varit i kontakt med någon hund heller för isåfall tar man ingen hänsyn. Då kan ibland lika gärna hela hunden följa med.

Uppenbarligen är det inte så allergiker funkar dåmin bror inte reagerar på oss i familjen som har hund (dock går vi inte runt med kläder nerlusade med hundhår) men han reagerar om vi sitter i uterummet (ca 30 m2) med hund. Är uterummet öppetgår det bra men han har svårt att vistas i det stängt de närmaste dagarna efteråt.
Uppenbart så är det ju så dom fungerar en del allergiker. Min kusin är sådan, han kan inte vara med mig om jag inte har kläder som inte kommit i kontakt med min hund alls. Räcker att jag kramar min hund och tänka sig även ifall jag inte är nedlusad av hundhår så märker han av det. Är en sådan då inte värd att ta hänsyn till? Är hans allergi för ovanlig för att det ska tas hänsyn till? Eller ljuger kanske han om sin allergi? Gör sig till kanske?

Ska man ta hänsyn till allergiker så ska man ta hänsyn till alla allergiker. Och då måste man som hundmänniska respektera det och aldrig gå ut med kläder som har rört en hund. För ja, det existerar folk som reagerar på det. Dock så har jag konstigt nog aldrig stött på en allergiker som anser att hundarna bör stängas ute från det mesta, dom tar ansvar för sin allergi och ser till att vara där dom kan vara, tar tabletter osv så det fungerar ändå.

Senast ändrad:
Uppenbart så är det ju så dom fungerar en del allergiker. Min kusin är sådan, han kan inte vara med mig om jag inte har kläder som inte kommit i kontakt med min hund alls. Räcker att jag kramar min hund och tänka sig även ifall jag inte är nedlusad av hundhår så märker han av det. Är en sådan då inte värd att ta hänsyn till? Är hans allergi för ovanlig för att det ska tas hänsyn till? Eller ljuger kanske han om sin allergi? Gör sig till kanske?

Ska man ta hänsyn till allergiker så ska man ta hänsyn till alla allergiker.
Jag reagerade på din generallisering i första inlägget och tillade att så var inte fallet för ALLA.
Poängen med det är just det att alla ska få samma hänsyn.

Vilka länder är det du syftar på där man får ha med hunden på restaurang? Jag känner nämligen inte till ett enda land som är så hundvänligt. I UK och Tyskland kan du ibland få ta med en lugn och väluppfostrad hund på en enkel pub eller cafè, särskilt ute på landsbygden, men på en riktig restaurant får man verkligen inte ta med hundar.

Jag tycker inte hundar hör hemma i butiker etc, de flesta hundar är inte alls så väluppfostrade som deras ägare inbillar sig. :grin: I tillägg till allergirisken finns det många människor som är rädda för hundar och så jäkla kul är det inte att ha 2-3 hundar som gnyr och skäller när man ska ha en mysig middag eller fikastund...

Jo då i Tyskland får man ta med hunden nästan överallt, samma gäller för Österrike och Ungern.
Undantaget mataffär men det har jag inte heller proble med.
Jag har bott i en storstad i Tyskland och där får hundarna till och med följa in på apotek! O_o

Jag har haft min hund både på finare restaurang, pub, bar och café i Tyskland. Hundarna där har varken gnytt, skällt, pissat på saker eller tuggat sönder något. Inte heller brytt sig om andra hundar som kommer in.
Så jag har aldrig fått en middag eller fikastund förstörd pga någon hund som gnyr, däremot barn som härjar, skriker och gråter eller fulla människor som brölar.

Jag får intrycket av att många av er som är väldigt anti mot att ha hund på café aldrig upplevt hundkulturen i Mellaneuropa.

Jag reagerade på din generallisering i första inlägget och tillade att så var inte fallet för ALLA.
Poängen med det är just det att alla ska få samma hänsyn.
Grejen är ju att börjar man prata allergier, då måste man förutsätta att alla är så extremt allergiska för att det ska vara någon idé. Så jag förutsätter ju att dom som anser att man pga allergier ska lämna hunden hemma även ser till att aldrig lämna hemmet med kläder som har rört någon hund. Men så är det sällan för det blir ohållbart i längden att leva så ifall man har hundar i hemmet.

Bättre att säga att man gör så gott man kan. Sunt förnuft liksom. Hundar är en del av samhället och sålänge hundarna är uppfostrade tillräckligt att inte hoppa och knuffa på folk eller helt enkelt märkas av för mycket osv så bör dom kunna vara med på många fler ställen än vad dom är på idag.

Jag har familj i Tyskland (med hundar) men delar inte din erfarenhet.

Sen känns det som en utopi att alla hundar i södra Europa är så mycket mer väluppfostrade än i norr? Hundar som skäller kanske blir utkastade? Eller så har folk vett på att endast ta med sig lugna och lydiga hundar.

Grejen är ju att börjar man prata allergier, då måste man förutsätta att alla är så extremt allergiska för att det ska vara någon idé. Så jag förutsätter ju att dom som anser att man pga allergier ska lämna hunden hemma även ser till att aldrig lämna hemmet med kläder som har rört någon hund. Men så är det sällan för det blir ohållbart i längden att leva så ifall man har hundar i hemmet.

Bättre att säga att man gör så gott man kan. Sunt förnuft liksom. Hundar är en del av samhället och sålänge hundarna är uppfostrade tillräckligt att inte hoppa och knuffa på folk eller helt enkelt märkas av för mycket osv så bör dom kunna vara med på många fler ställen än vad dom är på idag.

Det är stor skillnad på att upphålla sig i samma rum som allergikällan och att upphålla sig i samma rum som någon som bär med sig spår av allergikällan. Hunden avger mycket mer allergener än en människa.

Och jag vet inte hur du gör, men jag brukar iaf ta på mig rena kläder när jag går ut och äter eller shoppar. Nu för tiden har jag bara katter men jag går knappast ut bland folk i kläderna jag använde när jag borstade katterna och städade kattlådan. :p

Så kan man inte underlätta för alla allergiker så behöver man inte ta hänsyn till någon?

Däremot håller jag med om att göra sitt bästa och då lämnar jag den största källan till allergier hemma. Hunden. Och jag går inte på restaurang i hundkläder, eller restaurangklädd hemma bland hundarna :)

Jag har inget behov av att ta med mig hundarna överallt för det mesta. Är jag i min hemstad lämnar och dem oftast hemma om det inte är lämpligt att de följer med. Det svåra är när man är bortrest, det är inte så kul att lämna hunden ensam på ett helt nytt ställe tycker jag och det är inte heller alltid det går att lämna dem i bilen. Nu är vi som tur är två stycken så en får vakta hundarna vid behov om vi måste in någonstans där de inte är välkomna. De har självklart åkt buss, tåg och tunnelbana i avsett utrymme.

Angående allergi. Jag tror inte att det egentligen är värre om jag går i ett rum med kläder som varit i kontakt med mina hundar än om själva hunden kommer in i rummet för majoriteten av allergiker. Jag har olika kläder på jobb och fritid men det går inte att hålla arbetskläderna sterila från hundhår och partiklar. Ska man anpassa sig efter de mest extrema allergikerna så finns det nog flera saker som borde förbjudas helt på offentliga platser som exempelvis nötter, skaldjur, fisk, ägg och parfym.

Det som är trevligt nu är att det kommer allt fler ställen där hundar är tillåtna. Vi var på en mycket trevlig weekend på ett slott i höstas där hundarna fick vara med hela tiden om vi ville. De var med i puben och restaurangen, det fungerade superbra med mina hundar. Det var en annan hund som skällde lite på dem när vi kom in i restaurangen. Alla vi träffade där var positivt inställda till hundar. De som är allergiska kan ju undvika sådana ställen som är öppet hundvänliga.

Så kan man inte underlätta för alla allergiker så behöver man inte ta hänsyn till någon?

Däremot håller jag med om att göra sitt bästa och då lämnar jag den största källan till allergier hemma. Hunden. Och jag går inte på restaurang i hundkläder, eller restaurangklädd hemma bland hundarna :)
Som sagt sunt förnuft. Att förbjuda hundar överallt är ingen lösning då dom som verkligen behöver tas hänsyn till inte tas hänsyn till iallafall, dom som har tydliga problem med det, dom tas det väldigt sällan någon hänsyn till. Men dom kanske inte är så viktiga. För det är så det blir. Och så blir det för övrigt med allt, parfymer osv, det är det få som undviker att sätta på sig pga allergier. Men hund just är det viktigt att undvika att utsätta folk för.

Om butiksägaren tillåter, hunden sköter sig och inte är stressad tycker jag att det är okej att ta med sig hunden. På ställen där hund inte är tillåten ska de respekteras oavsett om hunden är liten eller inte.

Som sagt sunt förnuft. Att förbjuda hundar överallt är ingen lösning då dom som verkligen behöver tas hänsyn till inte tas hänsyn till iallafall, dom som har tydliga problem med det, dom tas det väldigt sällan någon hänsyn till. Men dom kanske inte är så viktiga. För det är så det blir. Och så blir det för övrigt med allt, parfymer osv, det är det få som undviker att sätta på sig pga allergier. Men hund just är det viktigt att undvika att utsätta folk för.
Kanske för att pälsdjursallergi är en av de vanligaste allergierna och för att det är hyffsat lätt för djurägare att iaf underlätta något så när för de som är känsliga.

Tycker det finns grader på problemet. Hundar är ju tillåtna på många ställen och även en del caféer och restauranger. Därför ser inte jag personliggen det vettiga i att de ska vara tillåtna ÖVERALLT utan jag tycker djurägare får anpassa sig. Det är ändå ett fritt, medvetet att skaffa djur.

Kanske för att pälsdjursallergi är en av de vanligaste allergierna och för att det är hyffsat lätt för djurägare att iaf underlätta något så när för de som är känsliga.
Så med andra ord så är dom med pälsallergi mera viktiga än andra med allergier som har det svårt. Och sen underlättar ju som sagt få hundägare för dom som är riktigt allergiska iallafall.
Tycker det finns grader på problemet. Hundar är ju tillåtna på många ställen och även en del caféer och restauranger. Därför ser inte jag personliggen det vettiga i att de ska vara tillåtna ÖVERALLT utan jag tycker djurägare får anpassa sig. Det är ändå ett fritt, medvetet att skaffa djur.
Som sagt, sunt förnuft. Jag ser ingen mening med att ha med hunden överallt om det går att lämna den hemma eller i bilen när man ska in snabbt till olika affärer. Ofta är det jobbigare för hunden att vara med men ibland kan man inte lämna dom. Och jag tycker inte alls att hundar får vara med på många ställen, tycker det är väldigt begränsat. Att förbjuda hundar helt någonstans är ändå inte någon lösning. Man måste tycker jag inse att hundar är en del av samhället, en del av familjerna nu. Och allt man gör är val som påverkar andra, men tydligen så är bara vissa viktiga nog att underlätta för. Dubbelmoral till max tycker jag.

Mina hästar är en del av min familj lika mycket som hunden var, så då ska jag med andra ord få ta med dem in i affären också? Ponnyn är inte större än en varghund och inte skäller han heller.

Någon annan kanske har ormar som de ser som en del av familjen och vill ta med sig överallt.

Ser du hur hopplöst subjektivt ditt argument är?

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 028
Senast: Farao
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 359
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 048
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 913
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar