hunden ska med och vara överallt?

Ska man tillåta hundar ska man väl tillåta alla hundar, inklusive tillhörande person/er och då finns det inget (förutom i bästa fall sunt förnuft hos hundägaren, men såna garantier finns aldrig, inte heller att "min hund gör aaaaaaldrig något den inte får!") som hindrar att man tar med sig en hund/människa/kattaggressiv hund av valfri storlek. Vilket ju kan bli otroligt obehagligt för alla. Hundrädda/allergiker/andra hundägare/barn/andra djur o.s.v.
Kan man inte visa dessa lite hänsyn? Eller varför är det så himla viktigt att släpa på hunden överallt?
Sen kan jag ju tycka att hundar/(päls)djur inte har på ställen där livsmedel hanteras att göra. Förstå vilket liv det blir om någon hittar ett hårstrå från din Fido i sin mat? Eller om din Fido tigger och dreglar vid andra bord?
Fido blir hungrig vid köttdisken och du bara ser på när Fido tar ett jätteskutt och hugger in på en saftig köttbit?
Fido försöker ta mat från ett barn?
Fido välter en servitris/servitör/gäster?
Ett barn kommer fram och vill klappa lille Fido, och Fido hugger? (inte alltid med flit)
Vårt samhälle är helt enkelt inte hundanpassat, Och det finns ingen logik i att hunden ska ha större rätt att vistas på offentliga platser än människan.
Det är väl bara att acceptera och vara glad åt de ställen som finns där man, med sunt förnuft, kan ha med sig hunden?

Tycker det är illa nog att hunden släpas med och binds utanför butiker. I de flesta fall sitter de snällt och väntar medan människan är inne i butiken 5-10 minuter, i näst bästa fall sitter hunden snällt och väntar medan människan roar sig i butiker några timmar. I näst-näst bästa fall sitter den och skäller konstant under denna korta tid.
I värsta fall går det snett, och då räcker det med de där 5-10 minutrarna till mer än väl innan katastrofen blir ett faktum.

Det finns helt enkelt för många skräckexempel av hundar/hundmänniskor/hundekipage för att det ska fungera i praktiken med att tillåta hundar i större utsträckning på offentliga platser.

Ska man tillåta hundar ska man väl tillåta alla hundar, inklusive tillhörande person/er och då finns det inget (förutom i bästa fall sunt förnuft hos hundägaren, men såna garantier finns aldrig, inte heller att "min hund gör aaaaaaldrig något den inte får!") som hindrar att man tar med sig en hund/människa/kattaggressiv hund av valfri storlek. Vilket ju kan bli otroligt obehagligt för alla. Hundrädda/allergiker/andra hundägare/barn/andra djur o.s.v.
Kan man inte visa dessa lite hänsyn? Eller varför är det så himla viktigt att släpa på hunden överallt?
Sen kan jag ju tycka att hundar/(päls)djur inte har på ställen där livsmedel hanteras att göra.

Hundar får inte vistas på ställen där livsmedel bereds, hanteras eller lagras, så är det redan. Det är upp till varje café- och restaurang- och butiksägare om hunden får komma in.

Förstå vilket liv det blir om någon hittar ett hårstrå från din Fido i sin mat? Eller om din Fido tigger och dreglar vid andra bord?
Fido blir hungrig vid köttdisken och du bara ser på när Fido tar ett jätteskutt och hugger in på en saftig köttbit?
Fido försöker ta mat från ett barn?
Fido välter en servitris/servitör/gäster?
Ett barn kommer fram och vill klappa lille Fido, och Fido hugger? (inte alltid med flit)
Vårt samhälle är helt enkelt inte hundanpassat, Och det finns ingen logik i att hunden ska ha större rätt att vistas på offentliga platser än människan.
Det är väl bara att acceptera och vara glad åt de ställen som finns där man, med sunt förnuft, kan ha med sig hunden?

Jag ÄR glad åt de ställen man får ta med sig hunden, och självklart hanterar jag hunden med sunt förnuft. Dvs den ligger på golvet, bredvid eller under bordet, hela vistelsen. Visst finns det galna, svårhanterliga hundar av slaget du beskriver ovan, men gällande de hundarna och ägarna är inte problemet att de får gå på café med hunden. Har man en hund som välter servitriser, gäster, bord, snor mat och dreglar tror jag 99,9 % av hundägarna är medvetna om det och inte tar med sig hunden på café eller restaurang. Eller så gör man det en gång och blir utkastad illa kvickt, om man inte hunnit fatta själv än att det var fel ställe för sig själv och hunden och snabbare än snabbt stuckit därifrån med svansen mellan benen.

Tycker det är illa nog att hunden släpas med och binds utanför butiker. I de flesta fall sitter de snällt och väntar medan människan är inne i butiken 5-10 minuter, i näst bästa fall sitter hunden snällt och väntar medan människan roar sig i butiker några timmar. I näst-näst bästa fall sitter den och skäller konstant under denna korta tid.
I värsta fall går det snett, och då räcker det med de där 5-10 minutrarna till mer än väl innan katastrofen blir ett faktum.

Det finns helt enkelt för många skräckexempel av hundar/hundmänniskor/hundekipage för att det ska fungera i praktiken med att tillåta hundar i större utsträckning på offentliga platser.

Hundar är tillåtna på offentliga platser. Tror det vore omöjligt att ändra en sådan lag.

Vad tycker ni, är det en självklarhet att hunden ska följa med i affärer (kläd, mat, zoo etc), till cafe, jobbet, eller till tvättstugan?

Isf varför ,varför inte?

Jag ser hundar överallt på dessa ställena. Jag tycker mycket om hundar och saknar min egen nå så enormt även efter 5 år men jag tycker ändå inte att hundar har någonting att göra i affärerna, min fick aldrig följa med och allra minst ner till den allmänna tvättstugan. Jag är inte allergisk eller hundrädd men jag känner många som är det och upplever hundarna på dessa ställen som jobbiga.

Vidare så undrar jag varför många envisas med att få upp hundarna på parkbänkarna, varenda bänk häromkring är nedsmutsad med skitiga tassavtryck, vill man att hunden ska hoppa upp på saker så kan det väl vara på andra ställen än där människorövar ska sitta,eller? kan ju tillägga att det finns massor av bra stenar och välta träd att hoppa upp på här...

Fortfarande är det fler caféer och restauranger som inte tillåter hund än som tillåter hund. Är man allergisk är det väl bara att välja en sådan restaurang? Jag kan inte se problemet. Är man allergisk mot parfym går man väl knappast till en parfymavdelning och så går man väl iväg om man hamnar bredvid en person med stark parfymdoft i busskön tex?

Eftersom det är upp till café-, restaurang- och butiksägarna att tillåta hund eller inte tänker inte jag som hundägare som ibland tar med hund på nämnda ställen förfasas över mitt och andra hundägares dåliga omdöme. Jag tar med hunden där det är tillåtet, låter bli på andra, och ser till att hunden sköter sig när den är med. Sköter sig på café eller restaurang innebär att den går in, får lägga sig, och därefter ligga still utan att synas eller höras. Ja, syns gör den om den inte får plats under, utan måste ligga bredvid bordet. Vi är trots allt inte hemma i vårt eget kök, där det råder andra regler. Det vet både hunden och jag.

Uteservering där hund inte är tillåtet har jag aldrig stött på.

Finner ingen anledning att släpa med hunden på affärer el tvättstuga, däremot kan det vara skönt om man är ute och går eller på semester att hoppa in på en uteservering och ha hunden med sig. Men det är stort nej till att sitta i möblerna. Hunden får vara på backen. Ogillar skarpt att hundar släpas upp i allmänna möbler/bänkar/bussäten mm.

hemma får ni ha hundarna var ni vill, i sängen , i knät, på bordet, i kylskåpet osv valfritt. Men respektera att folk kanske inte tycker det är så läckert att ha en hund i bordshöjd på restaurang /cafe
Fast du kan ju inte bara utgå från att du inte tycker någonting ser bra eller "läckert" ut. Jag tycker det ser vidrigt ut med människohårstrån som lossnat och sitter fast i möblerna. Men jag kan inte förbjuda folk att ha utsläppt hår ändå. Det funkar liksom inte så. Man kan inte göra regler och lagar baserade på vad vissa tycker är äckligt. Man måste se om det gör någon skada. Och enligt mig, så stör inte min hund allmänheten på något sätt om hon sitter i mitt knä. Det är ju till och med så att hon tar upp mindre plats än om hon skulle ligga på golvet på någon trång uteservering.

Nyfiken fråga till de som tycker hundar ska få vara med på allmänna platser inomhus som affärer, restauranger, caféer....hur ska allergiker göra?
Lämna lokalen när det kommer in en hund?
Har en extremt pälsdjursallergisk bror och han skulle absolut inte kunna vistas i samma lokal som en hund eller gå in på tex en restaurang där en hund nyss legat i en timme el två för att husse och matte ätit middag.

Så rent praktiskt. Hur skulle det funka?

Jag förstår frågan, men människor är allergiska mot mycket. Personer som är allergiska mot parfymdofter, vad gör de? djur får ju åka kollektivt, hur gör din bror där? Jag förstår absolut din synpunkt, dock tror jag det är svårt att dra en gräns, människor är allergiska mot väldigt mycket i sin närhet. (Min mamma kan tex inte vistas på restauranger etc pga hennes allergi mot parfymdoft.)

Jag tänker att de som inte kan tänka sig en situation där det vore praktiskt att ta med hunden in i en butik eller dylikt lever ett helt annat liv än mig. Därmed inte sagt att jag tycker det är självklart att jag ska få ta med dem men när det är tillåtet och passande gör jag det utan att skämmas.

Jag förstår frågan, men människor är allergiska mot mycket. Personer som är allergiska mot parfymdofter, vad gör de? djur får ju åka kollektivt, hur gör din bror där? Jag förstår absolut din synpunkt, dock tror jag det är svårt att dra en gräns, människor är allergiska mot väldigt mycket i sin närhet. (Min mamma kan tex inte vistas på restauranger etc pga hennes allergi mot parfymdoft.)
På parfym kan jag svara för jag är parfymallergiker. Jag får lämna kassaköer mm om någon luktar starkt parfym. Mildare går att fixa en kort stund. Jag jobbar med livsmedel och då är parfym förbjudet. Likaså när jag jobbat som personlig assistent. Kollektivt åker jag aldrig. En av anledninarna är jusst parfym. Vid ett tillfälle har de fått möblera om i ett flygplan då jag hamnade bakom en som hade stark parfym.
Min bror åker aldrig kollektivt. Han har aldrig kunna köpa begagnade bilar och kunde bara hyra av hyresvärdar som hade djurförbud i sina fastigheter. Nu har han hus sen 13 år tillbaka. Så han har alltid fått välja att gå undan i alla situationer som många av oss andra nog tar för givet. Det har komplicerat mycket givetvis.

Ska också tilläggas att även där det är tillåtet med hundar finns det inget som hindrar butiksägaren från att be hundägaren att lämna lokalen om hundarna inte sköter sig. Precis som det är tillåtet att be människor som stör att lämna ens butik. Man får inte fysiskt avhysa människor men det gäller även när hundar är förbjudet. Så det är ju lite av en icke fråga.

Fortfarande är det fler caféer och restauranger som inte tillåter hund än som tillåter hund. Är man allergisk är det väl bara att välja en sådan restaurang? Jag kan inte se problemet. Är man allergisk mot parfym går man väl knappast till en parfymavdelning och så går man väl iväg om man hamnar bredvid en person med stark parfymdoft i busskön tex?

Eftersom det är upp till café-, restaurang- och butiksägarna att tillåta hund eller inte tänker inte jag som hundägare som ibland tar med hund på nämnda ställen förfasas över mitt och andra hundägares dåliga omdöme. Jag tar med hunden där det är tillåtet, låter bli på andra, och ser till att hunden sköter sig när den är med. Sköter sig på café eller restaurang innebär att den går in, får lägga sig, och därefter ligga still utan att synas eller höras. Ja, syns gör den om den inte får plats under, utan måste ligga bredvid bordet. Vi är trots allt inte hemma i vårt eget kök, där det råder andra regler. Det vet både hunden och jag.

Uteservering där hund inte är tillåtet har jag aldrig stött på.

Jag diskuterar utifrån att hundar borde bli tillåtna på fler ställen än idag. Jag tycker också att det kan vara trevligt att ta med hunden och fika men då på ett ställe som är anpassat till hundar och där det framgår för alla att hundar är välkomna, så att allergiker kan välja bort det. Jag kan också tycka att det är självklart att affärsinnehavare tillåter hundar men samma där - det ska framgå.
Däremot tycker jag inte att man som hundägare behöver kunna ta med sig hunden till fler ställen än vad som går idag. Om man får ta med sig hunden till en uteservering, fine. Om restauranginnehavaren inte vill ha hundar där så är det bara att acceptera. Själv ser jag rätt ofta hundar som släpas med till direkt olämpliga ställen, så jag litar definitivt inte på att hundägare själva gör bra bedömningar.

Jag är lite tudelad i frågan.
Jag tycker inte att hundar ska få vara med överallt.
Jag tycker självklart synd om allergiker.
Jag tycker inte att jag ska behöva anpassa mitt liv efter allergiker. Inte efter rökare heller.
Håller helt, även jag är tudelad i frågan.

I praktiken är det svårt att hela tiden behöva anpassa sig till allergiker, det finns väldigt många olika typer av allergier. Och det blir ju krasst så att det är allergikerna själva som får anpassa sig mest då väldigt få platser går att hållas helt sterila för att inte orsaka besvär för någon.

Lite anspassning givetvis men att dra det så långt att man inte får ta med sig hundar på offentliga platser utomhus tycker jag är att dra det för långt. Ser gärna att det kan få finnas alternativ som nån redan skrivit i tråden, på vissa ställen typ ett cafe är det tillåtet med hund och på andra är det inte, då kan hundägare och allergiker ömsesidigt anpassa sig efter varandra på ett smidigare sätt.

Jag ser ingen anledning att släpa med mig hundarna överallt. Och även om det var möjligt att ta med dem skulle jag knappast vilja ha med dem till t.ex. mataffären. Självklart ur hygiensynpunkt och med tanke på allergiker, men även för att jag inte vill behöva ha koll på dem.

Däremot tycker jag det är trevligt att kunna ta med dem till en uteservering på sommaren och i kollektivtrafiken.

Håller helt, även jag är tudelad i frågan.

I praktiken är det svårt att hela tiden behöva anpassa sig till allergiker, det finns väldigt många olika typer av allergier. Och det blir ju krasst så att det är allergikerna själva som får anpassa sig mest då väldigt få platser går att hållas helt sterila för att inte orsaka besvär för någon.

Lite anspassning givetvis men att dra det så långt att man inte får ta med sig hundar på offentliga platser utomhus tycker jag är att dra det för långt. Ser gärna att det kan få finnas alternativ som nån redan skrivit i tråden, på vissa ställen typ ett cafe är det tillåtet med hund och på andra är det inte, då kan hundägare och allergiker ömsesidigt anpassa sig efter varandra på ett smidigare sätt.
Det tycker jag låter som en lagom anpassning. Hundar behöver inte få vara med överallt, och allt behöver inte vara anpassat efter allergiker :)

Jag tror att jag har extra svårt för just allergifrågan då vi har allergiker i släkten som inte beter sig jätteokej.
Typ. Katten har varit i stugan. Allergiker vet inte att katten varit i stugan. Allergiker kan vara i stugan. vs Allergiker vet att katten varit i stugan. Allergiker blir fullständigt rabiat ang katten varit i stugan. osv.

Naturligtvis inser jag att alla allergiker inte är så, men det ändrar ändå inte det faktum att jag känner mig som ett tjurigt barn och tvärsemot. Inser också att lagom anpassning vore det bästa. Jag har inget behov av att ha med mig min hund överallt men att man tex kan få sitta på en uteservering om man är på resande fot och behöver äta på sommaren är ju trevligt.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 028
Senast: Farao
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 359
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 048
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 913
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025