hunden ska med och vara överallt?

Vad tycker ni, är det en självklarhet att hunden ska följa med i affärer (kläd, mat, zoo etc), till cafe, jobbet, eller till tvättstugan?

Isf varför ,varför inte?

Jag ser hundar överallt på dessa ställena. Jag tycker mycket om hundar och saknar min egen nå så enormt även efter 5 år men jag tycker ändå inte att hundar har någonting att göra i affärerna, min fick aldrig följa med och allra minst ner till den allmänna tvättstugan. Jag är inte allergisk eller hundrädd men jag känner många som är det och upplever hundarna på dessa ställen som jobbiga.

Vidare så undrar jag varför många envisas med att få upp hundarna på parkbänkarna, varenda bänk häromkring är nedsmutsad med skitiga tassavtryck, vill man att hunden ska hoppa upp på saker så kan det väl vara på andra ställen än där människorövar ska sitta,eller? kan ju tillägga att det finns massor av bra stenar och välta träd att hoppa upp på här...

Jag tycker absolut inte hundar hör hemma i mataffärer, andra affärer, i tvättstugan, på café eller restaurang. På jobbet hade jag själv gärna haft med mig en hund i så fall hade jag ju kunnat skaffa en egen :) , men jag inser olämpligheten i det eftersom jag jobbar på en arbetsplats där olika människor kommer och går och kan vara både allergiska och hundrädda.

Sen tycker jag inte om regler som inte följs, på stranden där jag brukar bada är det hundförbud, ändå är det alltid någon som inte respekterar det och tar med sig vovven. Det finns faktiskt flera särskilda hundstränder om man vill bada med sin hund.

Precis så tolkade jag trådstarten också....utefter trådens rubrik. ÖVERALLT.
Jag ser inga problem öht att det finns olika alternativ. Det jag hänger upp mig på är att hundar ska ha tillträde ÖVERALLT i offentliga samanhang och miljöer och därmed stänga ute många människor. Jag har aldrig tyckt att hundar ska stängas ute från ALLA offentliga miljöer.
Vad olika man kan tolka. Jag tolkar det som att hen undrar varför man tar med sig hunden överallt. Om det är en självklarhet att hunden ska följa med överallt, inte om hunden ska få följa med överallt. Och att hen inte tycket att hundar har något i ex. butiker att göra oavsett om butiken tillåter det.

Precis så tolkade jag trådstarten också....utefter trådens rubrik. ÖVERALLT.
Jag ser inga problem öht att det finns olika alternativ. Det jag hänger upp mig på är att hundar ska ha tillträde ÖVERALLT i offentliga samanhang och miljöer och därmed stänga ute många människor. Jag har aldrig tyckt att hundar ska stängas ute från ALLA offentliga miljöer.

Nej herregud, det tycker ju inte jag heller! Klart att det ska finnas alternativ för hundmänniskor med deras följeslagare. Jag tycker också att uteserveringar är helt okej område för hundar, men jag tycker också att det ska stå klart och tydligt. Jag tycker heller inte att det är fel att djur får åka kollektivt, även om det skapar stora problem för allergiker. Där är det också bra att det finns speciella sittplatser för folk med djur. Jag tycker, och nu får jag väl spott och spe för det, att det är okej att djur begränsas i offentliga lokaler. Det är ingen rättighet att ta med sin hund överallt, samma som det inte är någon rättighet att rida överallt eller ta med sin tama get.

Är det ingen som reflekterat över hur mycket lugnare och mer harmoniska de flesta hundar är utomlands än här i Sverige? Det är i stort sett aldrig några problem vid hundmöten, människomöten osv. Inte heller när hundarna är med på restauranger brukar det vara några problem, de ligger lugnt under bordet. Kan det bero på att hundarna får vara med mer från att de är små och på så sätt blir mer socialtränade?

Jo, jag har tänkt rätt mycket på det. Till exempel i Paris och Berlin går hundar lösa, möter de någon annan kanske de nosar lite försiktigt, kanske inte. Ligger en hund utanför en affär så får den ligga ifred för andra hundar som går förbi.

Här i Sverige är det snarare så att man blir förvånad om man ser hundar som kan mötas på ett civilicerat sätt, tror absolut att det beror på att hundar i Sverige inte är vana vid att umgås med andra hundar på ett avslappnat sätt för att de inte tränas från att de är små.

Nej herregud, det tycker ju inte jag heller! Klart att det ska finnas alternativ för hundmänniskor med deras följeslagare. Jag tycker också att uteserveringar är helt okej område för hundar, men jag tycker också att det ska stå klart och tydligt. Jag tycker heller inte att det är fel att djur får åka kollektivt, även om det skapar stora problem för allergiker. Där är det också bra att det finns speciella sittplatser för folk med djur. Jag tycker, och nu får jag väl spott och spe för det, att det är okej att djur begränsas i offentliga lokaler. Det är ingen rättighet att ta med sin hund överallt, samma som det inte är någon rättighet att rida överallt eller ta med sin tama get.
Håller helt med dig :up:

Vad tycker ni, är det en självklarhet att hunden ska följa med i affärer (kläd, mat, zoo etc), till cafe, jobbet, eller till tvättstugan?

Isf varför ,varför inte?

Jag ser hundar överallt på dessa ställena. Jag tycker mycket om hundar och saknar min egen nå så enormt även efter 5 år men jag tycker ändå inte att hundar har någonting att göra i affärerna, min fick aldrig följa med och allra minst ner till den allmänna tvättstugan. Jag är inte allergisk eller hundrädd men jag känner många som är det och upplever hundarna på dessa ställen som jobbiga.

Vidare så undrar jag varför många envisas med att få upp hundarna på parkbänkarna, varenda bänk häromkring är nedsmutsad med skitiga tassavtryck, vill man att hunden ska hoppa upp på saker så kan det väl vara på andra ställen än där människorövar ska sitta,eller? kan ju tillägga att det finns massor av bra stenar och välta träd att hoppa upp på här...

Jag släpar gärna med mig min hund större delen av dygnet och är inte gärna ifrån henne.
Men jag tycker man får tänka på andra. Jag vill därför inte ha med min hund i alla affärer, alla restauranger etc.
Nu är det väl få som blir rädda för hennes 3 kg. Men allergiska tänker jag mer på.
Jobbet är dock ok för mig att ha med iom att det är i stall.

Jag tycker det är trevligt att det finns caféer och liknande där hundar är välkomna, däremot tycker jag inte hunden ska in i affärer och absolut inte in i tvättstugor. Min hund får inget ut av att gå i affärer eller följa med till tvättstugan så det finns dels ingen mening för honom med det och dels tänker jag på allergiska/hundrädda.
På mitt nuvarande jobb kan jag inte ha med hund då jag jobbar på hälsocentral, när jag jobbade inom kommunen fungerade det utmärkt att ha med honom på kontoret.

Sen tycker jag inte om regler som inte följs, på stranden där jag brukar bada är det hundförbud, ändå är det alltid någon som inte respekterar det och tar med sig vovven. Det finns faktiskt flera särskilda hundstränder om man vill bada med sin hund.
Här håller jag helt med dig! Det är verkligen skittrist när folk inte kan respektera att hundar inte är välkomna på vissa ställen. Det skapar ju så himla mycket problem för alla som faktiskt sköter sig.

Och på samma tema så inte direkt riktat till dig - jag avskyr när folk påpekar att hundar minsann inte är välkomna på vissa ställen trots att de faktiskt är det. Ofta brukar det vara högst otrevliga människor som tar sikte på en från andra sidan stranden och ger en världens utskällning trots att hund är tillåtet, hunden hålls kopplad och vi är 10 meter från närmsta person :grin: Sånt gör att jag på pin kiv vill släppa lös min hund bredvid personen så han kan rusa runt och skvätta sand och vatten :grin: Vilket jag SÅKLART INTE gör, men tanken slår mig.

Sen kan jag tycka att det är tråkigt när det råder totalt hundförbud på kommunala badplatser året runt - framförallt om det gäller i hela kommunen så det inte finns någonstans där det är okej att vara som är en rimlig badplats. Jag förstår att det troligtvis beror på att hundarna kan tänkas skita på badplatsen under resten av året, men jag tänker lite fördomsfullt att den som inte har vett att plocka upp efter sig inte heller respekterar den skylten :down: vilket gör att alla som faktiskt sköter sig drabbas och inte kan låta hunden bada på en folktom badplats i september :(

Här håller jag helt med dig! Det är verkligen skittrist när folk inte kan respektera att hundar inte är välkomna på vissa ställen. Det skapar ju så himla mycket problem för alla som faktiskt sköter sig.

Och på samma tema så inte direkt riktat till dig - jag avskyr när folk påpekar att hundar minsann inte är välkomna på vissa ställen trots att de faktiskt är det. Ofta brukar det vara högst otrevliga människor som tar sikte på en från andra sidan stranden och ger en världens utskällning trots att hund är tillåtet, hunden hålls kopplad och vi är 10 meter från närmsta person :grin: Sånt gör att jag på pin kiv vill släppa lös min hund bredvid personen så han kan rusa runt och skvätta sand och vatten :grin: Vilket jag SÅKLART INTE gör, men tanken slår mig.

Sen kan jag tycka att det är tråkigt när det råder totalt hundförbud på kommunala badplatser året runt - framförallt om det gäller i hela kommunen så det inte finns någonstans där det är okej att vara som är en rimlig badplats. Jag förstår att det troligtvis beror på att hundarna kan tänkas skita på badplatsen under resten av året, men jag tänker lite fördomsfullt att den som inte har vett att plocka upp efter sig inte heller respekterar den skylten :down: vilket gör att alla som faktiskt sköter sig drabbas och inte kan låta hunden bada på en folktom badplats i september :(

Håller med om att det är tråkigt att alla får lida för att vissa inte sköter sig. Där jag bor finns det ganska generöst med särskilda hundstränder. Visst, det är kanske inte de allra finaste stränderna som plockats ut som hundstränder, men möjligheten finns att ha med sig hunden till havet en heldag. När jag hade hund kändes det därför extra tråkigt när man valt att lämna hunden hemma och åkt till en lite finare strand med hundförbud, där folk struntat i reglerna och tagit med sina vovvar.

Nu blev jag nyfiken på påföljder, finns det egentligen några påföljder? Förutom att folk kan få sura miner och påpekanden från sina medbadande kan någon komma och avvisa de som har med hunden?

Blir inte det lite som att säga "jag som rökare ska inte behöva anpassa mig till ickerökare"?

Fast just så resonerar väldigt många rökare.
Här röks det precis vid skyltar med rökförbud, nämner man lite försiktigt att "hej, kan du röka någon annanstans, det är rökförbud här och jag får svårt att andas av cigarettrök" så blir det ofta ett jävla liv osv.

Jag tippar på att de som inte besväras av rökning märker hur slarviga rökare ofta är, men jag som får rejäla andningsproblem anpassar hela mitt liv efter sådant. Nämner jag mina anpassningar för någon, framförallt någon som röker, så säger de att mina problem bara är psykiska och att ingen forskning tyder på att någon människokropp kan fungera så som min verkar göra. (tex verkar jag reagera olika på olika sorters cigaretter, det ska tydligen vara helt omöjligt)

Fast just så resonerar väldigt många rökare.
Här röks det precis vid skyltar med rökförbud, nämner man lite försiktigt att "hej, kan du röka någon annanstans, det är rökförbud här och jag får svårt att andas av cigarettrök" så blir det ofta ett jävla liv osv.

Jag tippar på att de som inte besväras av rökning märker hur slarviga rökare ofta är, men jag som får rejäla andningsproblem anpassar hela mitt liv efter sådant. Nämner jag mina anpassningar för någon, framförallt någon som röker, så säger de att mina problem bara är psykiska och att ingen forskning tyder på att någon människokropp kan fungera så som min verkar göra. (tex verkar jag reagera olika på olika sorters cigaretter, det ska tydligen vara helt omöjligt)
Precis. Och jag vet att allergiker ofta också anses som "överdrivna". Har en släkting som tycker brorsarn är fåning som inte vill besöka henne...hon har ju dammsugit extra för hanns skull :cool:

Mina hästar är en del av min familj lika mycket som hunden var, så då ska jag med andra ord få ta med dem in i affären också? Ponnyn är inte större än en varghund och inte skäller han heller.

Någon annan kanske har ormar som de ser som en del av familjen och vill ta med sig överallt.

Ser du hur hopplöst subjektivt ditt argument är?
Okej om man nu ska vara sån, hästar finns till och med som ledarhästar i USA tex, går med överallt där ledarhundar går, så varför inte också i Sverige. Vill man och har sån koll så varför inte?

Jag har faktiskt sett en som hade en papegoja med sig ute bland folk i affärer.

Precis. Och jag vet att allergiker ofta också anses som "överdrivna". Har en släkting som tycker brorsarn är fåning som inte vill besöka henne...hon har ju dammsugit extra för hanns skull :cool:

Det finns ju massor av människor som påstår vara sig allergiska mot ditt och datt (tex hundar) när de egentligen bara inte tycker om dom. Jag har träffat ett flertal som dessutom erkänt det. Min bästa vän påstod sig vara jätteallergisk mot katt (i stil med din bror). Jag har katt och såg aldrig någonsin några tecken på allergi hos henne och en dag så passade det sig med katt och hon var snabbt uppe i fem egna. Hon har aldrig pratat om sin "allergi" efter det. Bara ett exempel.

Det finns ju massor av människor som påstår vara sig allergiska mot ditt och datt (tex hundar) när de egentligen bara inte tycker om dom. Jag har träffat ett flertal som dessutom erkänt det. Min bästa vän påstod sig vara jätteallergisk mot katt (i stil med din bror). Jag har katt och såg aldrig någonsin några tecken på allergi hos henne och en dag så passade det sig med katt och hon var snabbt uppe i fem egna. Hon har aldrig pratat om sin "allergi" efter det. Bara ett exempel.
Det ändrar ju inte det faktum att var femte svensk ÄR allergisk.

Det ändrar ju inte det faktum att var femte svensk ÄR allergisk.
Men inte nödvändigtvis mot pälsdjur, de flest torde vara pollenallergiker. De som löper störst risk att dö är nog nötallergiker och som därför borde vara de som man tog mest hänsyn till (borde nötter/vissa bönsorter vara förbjudna på resturanger? Stödjer ni lösviktsnötter i affären genom att köpa?). Jag hade en kollega som var förskräckligt allergisk mot äpplen.

Själv vill/behöver jag ofta ha med mig min hund - och därför främjar jag näringsidkare som tillåter djur i sina lokaler. Ni som inte gillar/tål hundar kan gå till dem, som inte tillåter dem. That's how we do it in a market economy.

Jag är allergisk mot katt men har 2 egna, tål egentligen inte pälsdjur alls men har haft både 2 katter, 1 hund och 1 häst samtidigt.

Tål inte gräs, hö, hösilage eller pollen heller. Det är dom värsta av dom allergierna jag har!

Men jag väljer själv att äta allergitabletter vissa perioder när det är som värst. Mina egna djur klarar jag av bra men andras kan ge svullna ögon, andnöd, eksem mm

Jag tycker man ska få ha med sin hund där man vill.
Mina hundar är mina barn, jag hade inte lämnat mina barn hemma om jag skulle åka iväg och vara ute hela dagen. Det främjar en social relation för hunden, det är motion och psykisk stimulans. Sedan kan jag tycka att detta verkligen är HÖGST individuellt. Där jag bor brukar det vara en ''torg dag'' då det är en hel del knallar inne i stan. Stötte på en hund där som stod med svansen mellan benen och bara skadade. Ägaren bara ryckte med sig hunden och man såg hur rädd den var. En del hundar mår inte bra av att vara i folksamlingar. Men generellt tycker jag att de hundar som fungerar bland människor utan att vara störande eller ska fram och hälsa på allt och alla dem får gärna vara med!

Har aldrig någonsin sett en hund i en mataffär, hellre dem tar med den in än att jag hittar den död i en bil på parkeringen för att ägaren var inne och storhandlade och kanske inte kunde lämna hunden ensam.

Jag har ända sedan min ena var valp tagit med honom på torget i stan för att den skulle få social träning. Nu tog vi emot en gatuhund från irland och han var mycket osäker bland människor och vi tyckte det var en bra idé att ta med honom dit. Det enda problemet är att han skäller på andra hundar och det gjorde han en gång. Då hör jag från ett av stånden att en gubbe säger högt '' Hundar borde förbjudas'' och jag svarade snabbt tillbaka '' Gamla gubbar borde förbjudas!'' :laugh:

Jag tycker man ska få ha med sin hund där man vill.
Mina hundar är mina barn, jag hade inte lämnat mina barn hemma om jag skulle åka iväg och vara ute hela dagen. Det främjar en social relation för hunden, det är motion och psykisk stimulans. Sedan kan jag tycka att detta verkligen är HÖGST individuellt. Där jag bor brukar det vara en ''torg dag'' då det är en hel del knallar inne i stan. Stötte på en hund där som stod med svansen mellan benen och bara skadade. Ägaren bara ryckte med sig hunden och man såg hur rädd den var. En del hundar mår inte bra av att vara i folksamlingar. Men generellt tycker jag att de hundar som fungerar bland människor utan att vara störande eller ska fram och hälsa på allt och alla dem får gärna vara med!

Har aldrig någonsin sett en hund i en mataffär, hellre dem tar med den in än att jag hittar den död i en bil på parkeringen för att ägaren var inne och storhandlade och kanske inte kunde lämna hunden ensam.

Jag har ända sedan min ena var valp tagit med honom på torget i stan för att den skulle få social träning. Nu tog vi emot en gatuhund från irland och han var mycket osäker bland människor och vi tyckte det var en bra idé att ta med honom dit. Det enda problemet är att han skäller på andra hundar och det gjorde han en gång. Då hör jag från ett av stånden att en gubbe säger högt '' Hundar borde förbjudas'' och jag svarade snabbt tillbaka '' Gamla gubbar borde förbjudas!'' :laugh:

Jag tycker inte det är en rättighet att ha hund, det är lika mycket en skyldighet och ett ansvar mot hunden och samhället vi lever i.

Om jag personligen inte kan lösa ett problem jag har skaffat mig - exempelvis en hund som inte kan lämnas ensam när jag ska åka och handla - ska då en allergiker eller en hundrädd få betala den notan?

Jag tycker inte det är en rättighet att ha hund, det är lika mycket en skyldighet och ett ansvar mot hunden och samhället vi lever i.

Om jag personligen inte kan lösa ett problem jag har skaffat mig - exempelvis en hund som inte kan lämnas ensam när jag ska åka och handla - ska då en allergiker eller en hundrädd få betala den notan?

Det är ingen ''rättighet'' det är ett väldigt stort ansvarstagande. Precis som med barn. Men nu är det ju inte så att folk tänker på samhället när de tar med sina skrikiga ungar till cafeér, mataffärer etc. Dem måste ju tänka på alla som har migrän, inte tål höga ljudnivåer etc.

Det går inte anpassa sig till alla i samhället. Allergier för Jordnötter till exempel. Det är inte så att alla restauranger tar hänsyn till detta. Det finns dem som inte kan vara i samma rum som jordnötter. Ändå ha de det framme på buffén och det står ingen skylt utanför '' här serveras jordnötter''. Däremot finns det skyltar utanför som säger vart det är förbjudet att ha med hundar.
Hundrädda människor går inte att anpassa sig till, om jag är katträdd till exempel. Ska vi sätta in ett förbud mot att katter inte får springa lösa? Orm-rädda, ska vi skjuta bort alla ormar så att jag som är rädd för dem slipper att stöta på dem? för att jag måste kunna få vistas i skogen precis som alla andra?

Med tanke på hur många idioter till hundägare som det finns så tycker jag att det inte behöver vara friare än vad det är... Sonen var trots uppväxt med hundar hysteriskt rädd för hundar under flera år, så pass att han kunde kasta sig i panik ut i gatan om det om en hund nära. Trots att jag förklarade för rätt många hundägare att sonen är hundrädd så nog f*n kom de närmare med orden "Min hund är jättesnäll, det kommer att bota honom" :banghead::banghead: Nej jag tror inte att random stor slafsig hund på stan kommer att få honom att bli mindre rädd... :rage: Idag så hanterar han det bra, med stora hundar som kommer nära så står han still och titta upp i luften, vilket ger att de flesta hundar ignorera honom. Välkända hundar som våran egen och daghunden kan han till och med leka med, på sina villkor. Dvs inga brottningslekar men ibland lite dragkamp osv.
Så jo hundrädda människor går att anpassa sig till, håll din hund nära dig bland folk och se till att den inte kliver fram till allt och alla... Väldigt enkelt faktiskt... ;)

Sen upplever jag som fler att det sälla när ett problem med väluppfostrade hundar, med förra som var mer van att vara med ute så har vi suttit på flera restauranger med uteservering trots att de har haft hundförbud på dörren. En trevligt ställd fråga blir ofta bemött på ett bra sätt, när hunden dessutom kurar ihop sig och somnar vid fötterna, ja då är det sällan någon som klagar.

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 028
Senast: Farao
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 359
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 048
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 913
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V