hunden ska med och vara överallt?

Men inte nödvändigtvis mot pälsdjur, de flest torde vara pollenallergiker. De som löper störst risk att dö är nog nötallergiker och som därför borde vara de som man tog mest hänsyn till (borde nötter/vissa bönsorter vara förbjudna på resturanger? Stödjer ni lösviktsnötter i affären genom att köpa?). Jag hade en kollega som var förskräckligt allergisk mot äpplen.

Själv vill/behöver jag ofta ha med mig min hund - och därför främjar jag näringsidkare som tillåter djur i sina lokaler. Ni som inte gillar/tål hundar kan gå till dem, som inte tillåter dem. That's how we do it in a market economy.
Fast det skrev jag i ett tidigare inlägg att inte ALLA var allergiska mot pälsdjur men pälsdjursallergi är den vanligaste.

Det är ingen ''rättighet'' det är ett väldigt stort ansvarstagande. Precis som med barn. Men nu är det ju inte så att folk tänker på samhället när de tar med sina skrikiga ungar till cafeér, mataffärer etc. Dem måste ju tänka på alla som har migrän, inte tål höga ljudnivåer etc.

Det går inte anpassa sig till alla i samhället. Allergier för Jordnötter till exempel. Det är inte så att alla restauranger tar hänsyn till detta. Det finns dem som inte kan vara i samma rum som jordnötter. Ändå ha de det framme på buffén och det står ingen skylt utanför '' här serveras jordnötter''. Däremot finns det skyltar utanför som säger vart det är förbjudet att ha med hundar.
Hundrädda människor går inte att anpassa sig till, om jag är katträdd till exempel. Ska vi sätta in ett förbud mot att katter inte får springa lösa? Orm-rädda, ska vi skjuta bort alla ormar så att jag som är rädd för dem slipper att stöta på dem? för att jag måste kunna få vistas i skogen precis som alla andra?
Jag har både hund och barn och skulle aldrig komma på tanken att jämföra dom. De är olika arter, har olika behov och funkar inte på när lika dant.

Det är ett otyg med hundar som ska vara med överallt. På marknader - vem tycker det är roligt att vara hund på en marknad bland folkmyllret?

Jag gillar hundar MEN är allergisk. Och jag är inte alls glad åt folk som kommer med totalt igenslammade kläder när de har katt t ex. Jag blir jättedålig. Och att ta med hund eller katt in där jag ska vara innebär att jag får gå ut. Vet jag att jag ska till ett ställe med katt, kan jag medicinera ett par dagar innan. Men att t ex gå i butik och helt plötsligt bli ställd inför mitt allergiämne är inte alls roligt.

Och som tidigare beskrivits: folk har en övertro på hur uppfostrade och omtyckta deras hundar är :meh:

Jag har både hund och barn och skulle aldrig komma på tanken att jämföra dom. De är olika arter, har olika behov och funkar inte på när lika dant.

Det är ju en individuell fråga. Alla hundar är olika och alla barn är olika. Jag tycker något och du tycker något annat så det får man ju helt enkelt acceptera.

Har inte läst hela tråden.
Jag gillar ju att kunna ha med hundarna lite överallt. Har haft med mig till systembolaget och olika elektronikaffärer i sthlm utan problem, känns mera öppet och hundvälkommet där på ngt sätt. Det sköna med det är ju att när man ändå är ute och ska in en snabbis så slipper man lämna hunden innan. Kan ta ganska mycket extra tid att åka tåg osv hem för att lämna hunden och sen åka tillbaka igen.. Hunden får dessutom miljöträning. Jag har även gärna med mig på jobbet.
Däremot förstår jag givetvis att man inte tar med sig in i klädaffärer och mataffärer. Men på restaurang, cafeér och andra butiker har jag gärna med mig dom. Och angående hundrädda och allergiska så kan man ju ha ett allergifritt/djurfritt rum, eller tvärtom ett djurrum, vad nu än som är störst efterfrågan på :)

Jag förväntar mig inte (och vill inte) ta med mina katter överallt (inte heller mina hästar när jag hade dem). Dels för min omgivnings skull men även djurens, de trivs inte i alla miljöer. Jag anser att detsamma gäller hundar. Det finns dessutom människor som är allergiska och de som är rädda. Som flera andra också sagt, alltför många hundägare har en överdriven uppfattning om sitt pli på hunden :meh:

Att jämföra barn med djur är helt absurt, jag förstår inte hur man kan göra det (och då gillar jag inte barn).

Givetvis tycker jag det är helt ok att det finns serveringar som tydligt skyltar med att de gärna ser hundar som gäster. Då har hundägare någonstans att gå och de som vill undvika hundar av någon anledning kan göra det. Hundar (eller andra djur) har INGET i en mataffär eller klädaffär att göra.

Att förmänskliga sina djur och kalla dem sina barn på allvar är inte helt sunt. Jag tror aldrig jag ens gjort det på skämt med något av mina djur :crazy:

Fast det skrev jag i ett tidigare inlägg att inte ALLA var allergiska mot pälsdjur men pälsdjursallergi är den vanligaste.
Vanligast är pollenallergi (20% av befolkningen) ung 15% är pälsdjursallergiker. Så ja det är ett riktigt problem, men samtidigt är det inget skäl att förbjuda t.ex. en restaurangägare att släppa in husdjur om hen så önskar.

OM det däremot är så illa att folk fekvent dör av allergier - då måste vi sannolikt förbjuda hundar öht. Eller åtminstone på allmän plats.

PS jag anser att det är upp till den enskilde näringsidkaren att bestämma om hen vill ha husdjur i sin affär.

Jag förväntar mig inte (och vill inte) ta med mina katter överallt (inte heller mina hästar när jag hade dem). Dels för min omgivnings skull men även djurens, de trivs inte i alla miljöer. Jag anser att detsamma gäller hundar.
Jag är med på hur du menar, men det blir ändå lite tokigt att jämföra hur katter/hästar och hundar uppskattar en miljö eller ej. De har olika behov och olika beteende, så i vissa situationer där typ de flesta katter skulle avsky att vara - behöver det inte vara dåligt för hundar att vistas.

Sen håller jag med om att det inte är vettigt och bra för hundar att vara med i alla miljöer, men jag vågar nog påstå att det är en större del av en hunds liv att vara med sina ägare än vad det är för katter och att de allra flesta hundar är okej med att vara i märkliga miljöer (även om vår gamla katt hade älskat att få åka omkring på min axel och vara med på cafeer typ :D)

Jag är med på hur du menar, men det blir ändå lite tokigt att jämföra hur katter/hästar och hundar uppskattar en miljö eller ej. De har olika behov och olika beteende, så i vissa situationer där typ de flesta katter skulle avsky att vara - behöver det inte vara dåligt för hundar att vistas.

Sen håller jag med om att det inte är vettigt och bra för hundar att vara med i alla miljöer, men jag vågar nog påstå att det är en större del av en hunds liv att vara med sina ägare än vad det är för katter och att de allra flesta hundar är okej med att vara i märkliga miljöer (även om vår gamla katt hade älskat att få åka omkring på min axel och vara med på cafeertyp :D)

Jag menade inte exakt samma miljöer vad gäller de olika djurslagen men jag kan tex tänka mig att vissa hundar absolut inte mår bra på en knökfull och larmig marknad eller en rockkonsert.

Jag säger heller inte att hundar ska förbjudas i det offentliga rummet samtidigt som jag heller inte har några problem med att de inte är välkomna på alla ställen även om staten inte behöver reglera det i detalj (dvs individuella caféeägare ska fortfarande kunna bestämma det själva om det är förenligt med deras sätt att hantera maten).

Nu är jag ingen kattexpert, men jag tänker lite att det blir fel att jämföra katt - hund precis som det blir fel att jämföra hundar med barn. Många "bra" hundar tycker ju att det är superkul att hänga med på saker och uppleva en massa intryck - även om det såklart finns massor som hade haft det bättre hemma.

Det är väl ändå hyfsat ovanligt med katter (ormar, kaniner, marsvin?) som hade uppskattat en dag i typ slottskogen eller att mingla runt på grillkalas?

Så för att det är fler hundar som har skällt på en dag så ska EN person få ta skiten för 20 andras handlingar? Låter ju otroligt förnuftigt...
Jag hatar barnskrik men jag går inte runt och säger till folk att det borde vara barnförbud i världen. Men nästa gång jag stöter på 2 personer under en dag så ska jag säga till dem! För då får det fan vara nog med barnaskrik!

Har jag skrivit att det är rätt att en person får ta skäll pga 20 personers andra handlingar ber jag om ursäkt. Jag tyckte själv bara att det kunde vara en förklaring till varför han skrek åt dig.

Jag skriker varken åt föräldrar med barn som skriker eller gråter eller hundägare som har skälliga hundar pga att jag anser att det är ohyfsat att skrika åt folk.

Har jag skrivit att det är rätt att en person får ta skäll pga 20 personers andra handlingar ber jag om ursäkt. Jag tyckte själv bara att det kunde vara en förklaring till varför han skrek åt dig.

Jag skriker varken åt föräldrar med barn som skriker eller gråter eller hundägare som har skälliga hundar pga att jag anser att det är ohyfsat att skrika åt folk.

Du tycker det är fel och ändå sitter du och försvarar det?.. Du satt just och sa '' Det kanske var fler hundar som hade skällt den dagen, så det var därför han skällde på dig''

Sen säger du att du aldrig skulle göra så? Vad står du för egentligen?

Så för att det är fler hundar som har skällt på en dag så ska EN person få ta skiten för 20 andras handlingar? Låter ju otroligt förnuftigt...
Jag hatar barnskrik men jag går inte runt och säger till folk att det borde vara barnförbud i världen. Men nästa gång jag stöter på 2 personer under en dag så ska jag säga till dem! För då får det fan vara nog med barnaskrik!
Det är ingen som vill förbjuda hundar i värden
Nu är jag ingen kattexpert, men jag tänker lite att det blir fel att jämföra katt - hund precis som det blir fel att jämföra hundar med barn. Många "bra" hundar tycker ju att det är superkul att hänga med på saker och uppleva en massa intryck - även om det såklart finns massor som hade haft det bättre hemma.

Det är väl ändå hyfsat ovanligt med katter (ormar, kaniner, marsvin?) som hade uppskattat en dag i typ slottskogen eller att mingla runt på grillkalas?
Mina hästar jag har nu hade älskat att följa med på olika saker där det finns folk, helst även så många som möjligt klappade på dom, gamla ponnyn skulle dock inte tycka om det och min första häst skulle troligen tycka verken eller.

Du tycker det är fel och ändå sitter du och försvarar det?.. Du satt just och sa '' Det kanske var fler hundar som hade skällt den dagen, så det var därför han skällde på dig''

Sen säger du att du aldrig skulle göra så? Vad står du för egentligen?

Jag skrev så här:

" Det kanske var flera hundar som skällt den dagen? Jag hatar hundskall! Känns som att hela huvudet ska explodera av dom."

Vanligast är pollenallergi (20% av befolkningen) ung 15% är pälsdjursallergiker. Så ja det är ett riktigt problem, men samtidigt är det inget skäl att förbjuda t.ex. en restaurangägare att släppa in husdjur om hen så önskar.

OM det däremot är så illa att folk fekvent dör av allergier - då måste vi sannolikt förbjuda hundar öht. Eller åtminstone på allmän plats.

PS jag anser att det är upp till den enskilde näringsidkaren att bestämma om hen vill ha husdjur i sin affär.
Jag har aldrig förespråkat totalförbud utan invänder mot motsattsen....att djur ska med överallt. Har redan skrivit att jag hoppas på att det ska finnas valmöjligheter.
Att pälsdjursallergi var vanligast nämnes på Malou efter tio här om dagen då programmet handlade om detta. Tog för givet att fakta stämde då de hade en expert med i studion.

Det är ingen som vill förbjuda hundar i värden

Mina hästar jag har nu hade älskat att följa med på olika saker där det finns folk, helst även så många som möjligt klappade på dom, gamla ponnyn skulle dock inte tycka om det och min första häst skulle troligen tycka verken eller.
Och min lilla häst skulle tyckt att det var jättekul med alla människor, man kanske skulle få ett äpple

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 028
Senast: Farao
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 359
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 048
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 914
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar