JAG tycker inte det är helt absurt att jämföra djur med barn, djur har känslor precis som vi. Dem kan känna sorg,smärta,panik,rädsla,glädje etc. ''Biologiska imperativet'' Ja det måhända att vi ''ska'' föra vidare våra gener men nu är det ett flertal människor som inte vill eller inte kan få barn och därför har djur istället. Som jag själv, och jag vet inte hur andra känner men för mig så är det mitt barn och jag gör allt för mina hundar. Och det är vad jag tycker. Sen skiter jag i om andra tycker jag är löjlig som har dessa tankar.
Jag har själv stött på föräldrar som frågar om deras barn får klappa dem och ibland så har något av barnen börjat gråta eller backat undan för att mina är för stora. Detta respekterar jag självklart och går inte så att hunden stryker sig mot dem. Utan väljer att gå runt eller gå på andra sidan gatan. Men jag skulle aldrig sluta vara på vissa platser för att det kanske kommer förbi en hundrädd människa. Nejdu, dem flesta människor är så pass rörliga så att dem själva isåfall kan välja en annan väg eller byta sida.
Ja vilda djur försöker undvika bilar och vägar. Men när vi tar deras skog vart ska de då ta vägen?
Läste faktiskt om en hund på just detta forum som blivit påkörd och därefter är livrädd för bilar och vägar. Jag personligen hade själv undvikt vägar och bilar och istället tagit mina promenader i skogen.
Jag säger inte att vi är jämställda med djuren, men jag säger att djur har känslor, djur kan man lära, djur är kloka och oftast lojala. Sedan har dem ju sina instinkter kvar. Att jämföra rovdjur med våra tamdjur är ju absurt.