hunden ska med och vara överallt?

Har utländska grannar som av antagligen deras religion är rädda för mina hundar. Jag går inte förbi dem i trappan utan låter dem gå först. Men trots att dem är så rädda att dem ryggar tillbaka så blir jag så jävla förbannad när dem står 10 meter ifrån och lockar på mina hundar! GÖR INTE DET om ni är så jävla rädda. Klart dem vill hälsa när någon lockar på dem? Dem får skylla sig själva!

Har utländska grannar som av antagligen deras religion är rädda för mina hundar. Jag går inte förbi dem i trappan utan låter dem gå först. Men trots att dem är så rädda att dem ryggar tillbaka så blir jag så jävla förbannad när dem står 10 meter ifrån och lockar på mina hundar! GÖR INTE DET om ni är så jävla rädda. Klart dem vill hälsa när någon lockar på dem? Dem får skylla sig själva!

1. Varför skulle någon pga sin religion vara rädd för hundar?!

2. Har du försökt förklara för dem att de inte ska locka på hundarna?

Det är nog mer pga kultur än religion. Rädsla vet jag inte, men det är många från vissa kulturer som verkligen ser hundar som smutsiga skitdjur - och kanske även är mer rädda för dem, generellt sett.

Det är nog mer pga kultur än religion. Rädsla vet jag inte, men det är många från vissa kulturer som verkligen ser hundar som smutsiga skitdjur - och kanske även är mer rädda för dem, generellt sett.
Vilka skulle dessa kulturer vara :confused:
Tycker jag har haft med människor från väldigt olika kulturer och religioner att göra både privat och inom yrke, och kan inte se att det varit något generellt för någon kultur.

Vilka skulle dessa kulturer vara :confused:
Tycker jag har haft med människor från väldigt olika kulturer och religioner att göra både privat och inom yrke, och kan inte se att det varit något generellt för någon kultur.

Jag har pratat med flera från mellanöstern som beskrivit det för mig, att de inte direkt var hundälskare i allmänhet. Exakt land kommer jag inte ihåg dock! Kanske missvisande att säga nått generellt för en hel kultur, men jag har iaf träffat på de åsikterna och förklaringarna bland hundrädda och hund-ogillande från de regionerna.

Mina asiatiska kompisar har också rätt konstig syn på hundägande ibland...

Jag har pratat med flera från mellanöstern som beskrivit det för mig, att de inte direkt var hundälskare i allmänhet. Exakt land kommer jag inte ihåg dock! Kanske missvisande att säga nått generellt för en hel kultur, men jag har iaf träffat på de åsikterna och förklaringarna bland hundrädda och hund-ogillande från de regionerna.

Mina asiatiska kompisar har också rätt konstig syn på hundägande ibland...
I många länder vaccineras inte hundar mot rabies och det finns smittor och parasiter som gör att man håller sig undan, men jag har inte hört att någon religion el kultur har något emot hundar som djur.

I många länder vaccineras inte hundar mot rabies och det finns smittor och parasiter som gör att man håller sig undan, men jag har inte hört att någon religion el kultur har något emot hundar som djur.

Nej och därför sa jag nu med att man kanske inte kan säga rent ut "kultur x hatar hundar". Men olika djur ses definitivt i olika ljus i olika kulturer. I Sverige äter vi gladeligen kräftor, i Japan ses de som äckliga smutsiga djur. I Sverige är hundar i regel gulliga eller fina djur, i andra länder ses de som farligare, och/eller potentiella smittobärare som du säger. Förstås till stor del pga standarden på uppfödning, djurhållning och attityd till djuret som sådant.

I många länder springer hundar mycket friare på gatorna utomhus. Och gatuhundar är vanligt. Många som växer upp bland dem får mer rädsla eller gillar helt enkelt inte hundar, och detta blir en del av kulturen.

I Singapore är det inte ovanligt att ha hundar till största delen inomhus i lägenhet och lära dem "gå på pappret" istället för att gå ut med dem som vi gör här i Sverige. Jag som växt upp här i Sverige skulle aldrig tänka att det vore något annat än djurplågeri, men så ser inte min singaporeanska kompis på det. Även om hon också fattar förstås att man BÖR gå ut med hundarna.

Det finns definitivt kulturella skillnader i hur vi behandlar och ser på olika djur!

1. Många inom muslimska tron tycker att hundar är smutsiga och vidriga djur. Det är mycket ofta jag stöter på kvinnor med ''burka?'' och barn och barnen blir fascinerade av hunden till exempel. Och går mot hunden, det är nästan ren panik från föräldrarna. Ibland kan det vara att vi går förbi enbart vuxna, och dem är lika rädda för hundarna.

2. Jo jag har redan försökt men dem pratar inte svenska..

1. Många inom muslimska tron tycker att hundar är smutsiga och vidriga djur. Det är mycket ofta jag stöter på kvinnor med ''burka?'' och barn och barnen blir fascinerade av hunden till exempel. Och går mot hunden, det är nästan ren panik från föräldrarna. Ibland kan det vara att vi går förbi enbart vuxna, och dem är lika rädda för hundarna.

Nej det är inte något i den islamska tron som gör att muslimer är rädda för hundar, däremot är rabies väldigt vanligt i Mellanöstern och därmed är "hundar på gatan" en risk och något man bör akta sig för. Den handlar alltså inte om religion utan om kultur, även kristna från Mellanöstern är lika rädda för hundar.

Om du vill kommunicera med dina grannar så kan du prova med engelska, det är betydligt mer vanligt att folk kan än svenska.

Nu vill jag inte göra detta till en tråd om religion och burkor.. Vad jag vet så är burka (niqab?) den som bara lämnar ögonen synliga. Det är inget jag har sett så ofta direkt. Däremot den varianten som täcker allting utom ansiktet, det är inte helt ovanligt i våra fyra största städer.

Anyways, det är som ni säger kulturellt baserat. Som jag skrev förut så är synen på olika djur (och därmed även hundar) olika inom olika kulturer. Det är inget konstigt med det.

Nu vill jag inte göra detta till en tråd om religion och burkor.. Vad jag vet så är burka (niqab?) den som bara lämnar ögonen synliga. Det är inget jag har sett så ofta direkt. Däremot den varianten som täcker allting utom ansiktet, det är inte helt ovanligt i våra fyra största städer.

Anyways, det är som ni säger kulturellt baserat. Som jag skrev förut så är synen på olika djur (och därmed även hundar) olika inom olika kulturer. Det är inget konstigt med det.
Varför använder du ord som du inte vet vad de betyder? Enda syftet verkar vara att sprida fördomar o främlingsfientlighet.

Nej det är inte något i den islamska tron som gör att muslimer är rädda för hundar, däremot är rabies väldigt vanligt i Mellanöstern och därmed är "hundar på gatan" en risk och något man bör akta sig för. Den handlar alltså inte om religion utan om kultur, även kristna från Mellanöstern är lika rädda för hundar.

Om du vill kommunicera med dina grannar så kan du prova med engelska, det är betydligt mer vanligt att folk kan än svenska.

Om jag inte kan engelska då?

Var bor man om man mycket ofta stöter på kvinnor med burka? Låter mest som fördomar de lux!

Jadu, då bor man i ett invandrartätt kvarter. Och snacka inte om fördomar! Jag är så less på det där. Om jag stöter på 20 personer om dagen som har grönt hår och sedan diskuterar om det ja då skulle jag väl säga '' nästan alla i den byn har grönt hår''. Är det också fördomar då? Det är fördomar dock att du verkar tro att jag är rasist.

Varför använder du ord som du inte vet vad de betyder? Enda syftet verkar vara att sprida fördomar o främlingsfientlighet.

Nu får du ta och lägga av med ditt fördomar snack. Att säga att folk bär burka i storstäder är inga jävla fördomar. Är det fördomar att säga att folk brukar bära jeans i storstäder också? Sånt här gör mig så förbannad, när folk missbrukar fördomar/rasism/trakasserier.

Om jag inte kan engelska då?
Nu vet jag inte hur gammal du är men jag har svårt att tro att du ska vara över 70 år och yngre än det har alla fått undervisning i engelska i skolan, lagstadgat. Om du nu har lyckats ta dig igenom det svenska skolsystemet utan att lära dig ett enda ord engelska så har du betydligt större problem än att inte kunna kommunicera med dina grannar. Är det så att du själv tycker att du är dålig på engelska så kan jag trösta dig med att det spelar ingen roll, dina grannar är nog glada bara någon försöker kommunicera med dem även på stapplig engelska och språk har den fördelen att ju mer man över, desto lättare går det. Dessutom finns det alldeles utmärkta appar och sidor på nätet som kan hjälpa till om man behöver hjälp att hitta ord man själv inte kan.

Vi har en hund ute på foder till en familj där mannen är muslim från Syrien. Ingen i hans släkt har det minsta problem med hunden. Vet att den passas av olika släktingar vid behov.
Har även själv levt två år ihop med en muslim. Ingen i hans släkt, vänner eller andra i bekantskapen hade något emot hundar. Så att det har med religionen som sådant att göra är inte sant.
Däremot berättade en arbetskamrat att han sett en gatuhund äta av en död människa under kriget i Bosnien och det satte sina spår i vad just han kände för hundar. Dock förstod han ju att det skedde pga omständigheter.

Nu vet jag inte hur gammal du är men jag har svårt att tro att du ska vara över 70 år och yngre än det har alla fått undervisning i engelska i skolan, lagstadgat. Om du nu har lyckats ta dig igenom det svenska skolsystemet utan att lära dig ett enda ord engelska så har du betydligt större problem än att inte kunna kommunicera med dina grannar. Är det så att du själv tycker att du är dålig på engelska så kan jag trösta dig med att det spelar ingen roll, dina grannar är nog glada bara någon försöker kommunicera med dem även på stapplig engelska och språk har den fördelen att ju mer man över, desto lättare går det. Dessutom finns det alldeles utmärkta appar och sidor på nätet som kan hjälpa till om man behöver hjälp att hitta ord man själv inte kan.

Nu lever vi ju i Sverige och jag förutsätter att man ska ha lärt sig svenska då de har bott här i över 10år..

Nu lever vi ju i Sverige och jag förutsätter att man ska ha lärt sig svenska då de har bott här i över 10år..
Hur ska de kunna lära sig svenska om ingen pratar med dem? Integration är inte ett ensidigt jobb utan det är något som vi alla måste hjälpas åt med. Prova att prata med dem på svenska till att börja med och ta hjälp av engelskan om det behövs. Jag förstår ärligt talat inte problemet, dina granar är rädda men söker kontakt med din hund/dig, det är väl ett ypperligt tillfälle att prata med varandra?

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 028
Senast: Farao
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 359
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 048
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 913
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar