Hunden följer med ut på ridturerna!!!????

Sv: Hunden följer med ut på ridturerna!!!????

Rider man ut får man räkna med att möta fler "farliga" saker än lösa hundar.

Bor man som många med häst på landet så är lösa hundar ett ganska naturligt inslag i en hästs liv.
Övning ger färdighet som det heter. Miljöträning...

Javisst får man räkna med att möta andra farliga saker.
Men hundar ska man inte behöva räkna med.

Jag säger inget om folk har ordentlig ordning på dem, men så verkar det sällan vara. Hästfolk som skaffar hund och släpar med den till stallet brukar sällan lägga övrig tid på hunden, vare sig med promenader eller lydnadsövningar.

Om nu din hund är så lydig, varför koppla den överhuvudtaget?

En säkerhetsaspekt. Han är hund och han vet inte att man ska gå på trottoaren, även om jag säger till så måste jag hålla 100 % koll på honom för att han inte skulle få för sig något och då får han all koncentration och hästen får noll (jag är ju fortfarande på en hästrygg för att rida?).
Sedan om det skulle komma en hund och han skulle få för sig att gå dit, även om jag säger till så kanske han hinner fram en meter eller så sedan för att vända, en bil kommer och så har jag ingen hund mer.. :crazy: oavsett hur lydig han är så är han ju ett djur och de är inte fullt pålitliga.

En säkerhetsaspekt. Han är hund och han vet inte att man ska gå på trottoaren, även om jag säger till så måste jag hålla 100 % koll på honom för att han inte skulle få för sig något och då får han all koncentration och hästen får noll (jag är ju fortfarande på en hästrygg för att rida?).
Sedan om det skulle komma en hund och han skulle få för sig att gå dit, även om jag säger till så kanske han hinner fram en meter eller så sedan för att vända, en bil kommer och så har jag ingen hund mer.. :crazy: oavsett hur lydig han är så är han ju ett djur och de är inte fullt pålitliga.

Okej...... men det går att träna hunden till att gå på trottoaren.
Min hund går aldrig ut i vägen, hon går fram till trottoarkanten o sätter sig o väntar på att man ska säga det magiska ordet VARSÅGOD.
Det krävs mkt mkt träning och tålamod, men det går. Och det är underbart när det ger resultat.

Okej...... men det går att träna hunden till att gå på trottoaren.
Min hund går aldrig ut i vägen, hon går fram till trottoarkanten o sätter sig o väntar på att man ska säga det magiska ordet VARSÅGOD.
Det krävs mkt mkt träning och tålamod, men det går. Och det är underbart när det ger resultat.

Japp och den träningen och tålamodet tänker jag hellre lägga ned på studierna och hästen faktiskt. Hur fult det än låter så har jag inte tiden eller orken till det- och inte när man inte får hjälp av familjen att fortsätta den träningen. Jag är nöjd med detta och sedan när jag skaffar hund då tränar jag den till att gå på trottoaren :p

Japp och den träningen och tålamodet tänker jag hellre lägga ned på studierna och hästen faktiskt. Hur fult det än låter så har jag inte tiden eller orken till det- och inte när man inte får hjälp av familjen att fortsätta den träningen. Jag är nöjd med detta och sedan när jag skaffar hund då tränar jag den till att gå på trottoaren :p

hehehehe, det låter bra det :banana:
Ha det så bra du!!! :D

Jag har också min vovve med på ridturer,inte alla! Och tycker inte det är fel i det,men det gäller ju att ha lydnaden på den,och även tänka på att man kan möta hundrädda människor i skogen,och det kan jag ju göra även om vi promenerar! Men visar man hänsyn och så när man möter folk,då brukar man få positiva svar om lydig hund och att det ser trevligt ut osv!
Och aldrig låta vovven få springa och jaga djuren i skogen,för det är som gjort för att få ovett!
Men vett och etikett,hänsyn och trevligt uppförande,då tycker jag att det är ok!
Här är vovven och jag på ridtur!
15260032.jpg

Du har väl samma ras som TS o kan då ge henne lite tips hur man kan gå tillväga.

skällde just på en medryttare i grannstallet, som låter hennes hundar komma upp til mig skällandes- varav mina hästar får jucket iom att ingen människa syns till med dem..
hon svarade- Då vet jag det!- snorkfröken.
Sen får de dra järnet fast det är en krök o hon inte ser om det kommer en människa eller en häst.
Dessa hundar är bevakningshundar o lydiga, men man är lat o struntar i att tänka på annat än sitt.

Ska ta henne när hon kommer tillbaka.:devil:

Jag har alltid, alltid min hund med mig. Även när jag rider inne i byn. Och hon går lös.
Jag har också bra koll på henne och hon kan gå fot fast jag sitter på hästen, sitter vid sidan om vi möter andra hundar etc. Sen finns det givetvis alltid människor som är hundrädda och det måste man respektera, jag gör detta genom att hålla hunden nära och på motsatt sida av hästen när vi möter ngn.

Öhh........... Jag har en Rottweiler och en Bordercollie, men det är bara Rottweilern som följer med ut på ridturerna. :banana:

Hoppsan. jag hänger väl inte med riktigt.:angel:
em rottis är väl lättare än en Riesen:confused:

Tuffa hundar båda två,kan bli fel i fel händer,men i rätta händer underbara familjehundar!

Holy crap vilken häftig färg på manen :eek: Man får väl inte se en helkroppsbild på hästen eller..? :cool:

Psst, kika nedanför movis namn, på vänstersidan. Hon har lagt en länk till pixbox där. Där man kan kika mer både på fina hunden :love: och på hästen. Som är en skäck (jag var in och smygtittade på hunden och den var med på en bild)

Psst, kika nedanför movis namn, på vänstersidan. Hon har lagt en länk till pixbox där. Där man kan kika mer både på fina hunden :love: och på hästen. Som är en skäck (jag var in och smygtittade på hunden och den var med på en bild)

FIIIIIIIN :love:
väldigt OT men jag ser att hästen har eksem (kan vara ute och cyklar men manen är bortkliad iaf?) :crazy: i så fall jag lider med movis, min donna har också det :/

.... tillbaka till ämnet... :D

FIIIIIIIN :love:
väldigt OT men jag ser att hästen har eksem (kan vara ute och cyklar men manen är bortkliad iaf?) :crazy: i så fall jag lider med movis, min donna har också det :/

.... tillbaka till ämnet... :D

lite ot
ja hon får eksem på sommaren i man och svans,stackarn! men i somras var det inte alls så mycket! annat bete!

Jag har min ena hund med mig när ja ska ut å rida å d e inga problem har träffat på älg där hon stannade när ja sa till å sen när ja å den andre tjejen som har sin häst här, rider ut så har hon med sig sin lille hund å jag min hund å d e inga problem. Har träffat på andra i skogen m sina jobbiga jakt taxar å andra små hundar(ursäkta men d e bara små hundar bland grannarna) som skäller hej vilt å sliter i kopplet när man kommer. Å dom går ändå på marken m dom i koppel... Tänk om dom inte hade gått i koppel då kunde va som helst hända:( Å jag tycker att ja å den andre tjejen har mer pli på våra fast vi rider:angel: Men visst utan pli,utan lös hund när man rider tycker jag i allafall:angel:

Min hund följer med ut, han kommer när jag visslar...kommer det en bild, häst/hund eller männsika...så visslar jag och så kommer han direkt.

Har aldrig vart några problem, tycker det är perfekt att ha med sig hunden ut när man rider...en ordentlig promenad:)

Sen har vi det omvända. Jag har tre hundar (jakthundar), dom går inte med då mina hästar avskyr hundar:-) Blir inte någon speciellt avkopplande ridtur..

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 360
Senast: Trassel12
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 163
Senast: malumbub
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 574
Övr. Hund Jag har tagit på mig uppdraget att vara dagmatte 06.00-15 ca, detta är varannan vecka. Det är 2 st lite mindre hundar. Vi kom överens...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 628
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar