Hunden följer med ut på ridturerna!!!????

Sv: Hunden följer med ut på ridturerna!!!????

Har med min jycket på ridturer. Han lyssnar precis som din. Sitter fot då vi möter folk/hundar o andra djur. Ute i skogen kan han sticka stundvis. Men där är det inte så många som rider eller vistas då det inte är älgjakt. Tror det är bara jag om inte jag har sällskap av någon. Och då är min hund med då oxå.

Jag har bara fått trevliga o glada reaktioner om att jag har min hund med mej då jag rider ut o har honom med. De tycker det är roligt. Även då andra följer med så tycker de att jag ska ta med mej jycken.

Sen känner de flesta till mej o mina djur i området. Och jag kommer överens med alla. Så inga bekymmer där inte. Vi har väldigt bra stämmning i området.

Jag tycker det är trevligt att möta ett sånt ekipage (häst, ryttare, hund) ute i skogen. Ser så mysigt ut :love:

Och ni som är emot det, för att era hästar blir rädda, se det som miljöträning. Hundar kan man ju möta överallt, oavsett om de är med häst och ryttare eller med fotgängare.

Tar oxå med vovven ut ibland när jag rider. Att hunden måste vara kopplade vissa tider finns det inte lag på, däremot på "koppeltvång" som även innefattar att hunden kan vara okopplad om den "framförs som om den vore kopplad" tror jag att det står...

Jag tycker det är trevligt att möta ett sånt ekipage (häst, ryttare, hund) ute i skogen. Ser så mysigt ut :love:

Och ni som är emot det, för att era hästar blir rädda, se det som miljöträning. Hundar kan man ju möta överallt, oavsett om de är med häst och ryttare eller med fotgängare.

Det är inte hästen som är rädd - det är jag!
Och ja - tyvärr möter man okopplade hundar lite överallt...
Jag har dock inga som helst problem med hundar som går snällt bredvid matte/husse och inte bryr sig om mig.;)

Det är inte hästen som är rädd - det är jag!
Och ja - tyvärr möter man okopplade hundar lite överallt...
Jag har dock inga som helst problem med hundar som går snällt bredvid matte/husse och inte bryr sig om mig.;)

Fick bara en blid i huvudet. Min hund sitter nog snällt brevid på komando. Men morrar högt o viftar på svansen! Han biter upp läpparna så det ser ut som o han har dubbla snusar på båda sidorna! Men stannar snällt. Så sprätter det i kroppen på honom.
Men som sagt. Sitter snällt brevid. Hur skulle du reagera om du mötte oss??:p

Fick bara en blid i huvudet. Min hund sitter nog snällt brevid på komando. Men morrar högt o viftar på svansen! Han biter upp läpparna så det ser ut som o han har dubbla snusar på båda sidorna! Men stannar snällt. Så sprätter det i kroppen på honom.
Men som sagt. Sitter snällt brevid. Hur skulle du reagera om du mötte oss??:p

Hm. Det beror nog på hur stor han är och hur stor chans jag anser mig ha att brotta ner honom.

Såna människor är bara att nonchalera. För det första var det en fånig anledning hon tog upp och helt ovesentlig men du har dessutom lagen på dig sida. Man ska alltid respektera människor och höra på vad de har att säga men när de kommer med en så onödig kommentar så är det ingenting att ägna sin tid åt.

Jag hade talat om för henne att jag inte bryter mot någon lag och att hon får miljöträna sin häst för sånt som den kan stöta på i naturen om hon tycker att det är obehagligt att möta på såna saker. Eller låta bli att rida ut.

Jag har min hund med mig, lös. Ibland har jag två. jag har lagen på min sida och full kontroll på dem. Känner jag mig osäker lämnar jag hunden hemma eller sitter av och håller den.

Lagen säger att hunden måste vara kopplad på vissa platser och vissa perioder i skogen. Detta betyder INTE att hunden måste gå i snöre utan det kräver att du har hunden nära dig så att den ej kan störa vilt i er omgivning och att du har samma kontroll över dess agerande som man har med hunden i koppel. Man ska alltså kunna hindra den från att jaga vilt och liknande utan undantag.

Senast ändrad:

Som hundägare har man ansvar att kalla in hunden när man möter människor. Man kan aldrig veta vem som är rädd och inte. Det är bara att tala om det till oansvariga hundägare. Många tänker sig inte för.

Hoppas att du ska slippa det i framtiden iaf. :bow:

Även jag tycker att det är trevligt att möta ett ekipage där alla har ett samspel. Varken jag eller min häst är rädd för hundar, men jag uppskattar ändå inte hundar som inte lyder och är lösa. Det säger mest om ägaren faktiskt, om man har hund lös utan att ha koll.

Allt beror på omständigheterna. Kag förutsätter att man har stenkoll på sin hund om man rider ut med den. Att platsa hunden alt. låta den gå fot på sidan som ej vätter mot den mötande är på sin plats.
Det är lätt att säga att man ska miljöträna sin häst men det beror helt på vad man sitter på. Är det en krutdurk är risken stor för skador på den mötande om hundägaren inte klarar av att ha lydnatstränat sin hund så att den kan platsas eller gå fot. Har man en mer flegmatisk häst är riskerna mindre. Om ägaren går till fots är chansen större att den får tag i hunden än om den sitter på hästryggen.
Jag har mött föredömligt lydiga hundar som är ett nöje att passera och totalt odresserade hundar som tvärhoppat upp ur diken just när man passerat. Det är dålig stil av hundägaren tycker jag.

Du om någon ska ju inte ha med dig hund om den inte lyder dig hela tiden! Det är ju sådana som du som förpestar för de som faktiskt har koll på sin hund.

Tack för att du dömmer mig och påstår att jag "förpestar" vardagen för andra hundägare utan att varken veta av situationen eller hur hunden egentligen reagerar.
Skillnaden är att hunden gör inget lös, det är kopplet som är problemet och han får en sorts "nu ska jag skydda"-känsla när han ser en annan hund- jag vill också påpeka att han gör inget annat än att skälla mot andra hundar, får han hälsa blir han tyst. Är han lös lyder han hundra gånger bättre men jag föredrar att ha honom kopplad bland trafiken ändå för att vara säker- han brukar inte säga mycket när jag säger åt honom då han har respekt för hästar. Ingen har klagat, inget har hänt och många här omkring ser positivt på det.

(Sen skulle jag ju inte ändra mina vanor om någon på internet som aldrig sett mig, min hund eller hur det hela går till, klagar på att jag är roten till allt ont ungefär. :devil: )

*kl*

så länge man har lika bra kontroll på hunden som när man har den kopplad så ser jag inget problem, förutsatt att hunde lyssnar i kopplet
har en stallkompis som har en häst 168 cm, hennes hund har hon lös men eftersom hon inte kan kontrollera den när det kommer bilar (vill hoppa in i dem) så för hunden (en dvärgpudel) hoppa upp i hennes knä. :love:
hon böjer sig och fångar hunden vid stigbygeln:idea:

men folk som inte kontrollerar sina hundar blir jag skitförbannad på!
nu på nyår så träffade jag ett 2 tjejer som inte ens kunde få hunden att vara tyst när jag pratade med dem. Var nära att gå fram till hunden och trycka ner den på marken :devil:, hunden ska acceptera när man säger åt den att vara tyst annars så ska den stanna hemma:cool:

Min hund är mkt lydig, kommer ALLTID på inkallning, får vi mötande hästar, hundar eller människor så kallar jag in henne o säger åt henne att sitta vid sidan och det gör hon, så där finns det inget att klaga på.
Självklart hände det i början, när vi tränade att hon blev ivrig o försökte springa fram till ett djur eller en person som kom, men då vände jag red åt andra hållet o ropade HEJDÅ, så kom hon springades efter mig direkt.

Undrar hur många din hund skrämde INNAN du fick den lydig?

Hur ska man annars träna en hund om man inte får hamna i de situationer som kan uppstå...?

Så du menar för att få en hund lydig så måste det ibland ske på bekostnad av andra människor och djurs rädsla?

Om man resonerar som du kan ju alla ha sina hundar lösa med mottot:- Den blir lydig sen, kanske.....

Undrar hur många din hund skrämde INNAN du fick den lydig?

hmmm,,,,,,,,,,,,, ja,,,, du det finns något som heter träning.
Vi började med att jag red runt stallgården och stallhusen en längre tid, där det var personer som alla känner mig och Ronja som min hund heter, som jag innan talat med ang, att jag behövde träna hunden. Så jag tror faktiskt inte att hon direkt skrämt någon.
Jag red nämligen inte ut på någon direkt tur med henne, fören jag kände mig någo lunda säker på henne.
Min största mardröm var att vi skulle träffa på en annan hund i skogen första ridturen och det gjorde vi, jag höjde rösten i förebyggande syfte och kallade in henne, sa åt henne att sitta och vips det gjorde hon...... så, så stolt matte (jag) blev. :banana:

Damen som var ute o promenerade med sin hund kunde passera utan problem och berömde mig för att jag hade en så lydig hund. :rofl:

Sen hände det någon gång att efter det att hon försökte gå fram till förbipasserande, men som jag skrev tidigare, då vände jag åt ett annat håll och ropade HEJDÅ!!! Så kom hon efter på en gång.
:bump:

Det är väl bra att din hund ÄR lydig och lyssnar, tyvärr är långt ifrån alla det.

Så du menar för att få en hund lydig så måste det ibland ske på bekostnad av andra människor och djurs rädsla?

Om man resonerar som du kan ju alla ha sina hundar lösa med mottot:- Den blir lydig sen, kanske.....

Då kan vi skita i att ha hundar lösa alls! För även om du tränar som en dåre på plan så kan din hund agera annorlunda vid en viss situation och du blir alltså aldrig riktig säker på vad din hund kan göra. Hur fasen ska du kunna säga att "min hund kan gå lös och lydigt när en annan hund kommer" om du aldrig hamnat i den situationen? Och tränar du aldrig under de förhållanden kommer den aldrig att bli det heller. Eller blir hundar automatiskt lydiga i alla situationer för att den kan "plats" och "stanna" uppe på hundklubben?

Sedan resonerar jag det så att om jag har hunden lös så SKA den bli lydig, om det inte funkar kan jag inte ha den lös, oavsett. Och jag kan ju endast göra den bedömningen om jag varit i den situationen.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Trassel12
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 177
Senast: malumbub
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 592
Övr. Hund Jag har tagit på mig uppdraget att vara dagmatte 06.00-15 ca, detta är varannan vecka. Det är 2 st lite mindre hundar. Vi kom överens...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 628
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar