Hunden följer med ut på ridturerna!!!????

Sv: Hunden följer med ut på ridturerna!!!????

Då kan vi skita i att ha hundar lösa alls! För även om du tränar som en dåre på plan så kan din hund agera annorlunda vid en viss situation och du blir alltså aldrig riktig säker på vad din hund kan göra.

Det är rätt många hundar som enligt ägarna fungerar alldeles utmärkt när de tränar men inte alls när de släpps lösa.

Tycker du att hundägare har rätt att släppa sina hundar lösa för att träna, på bekostnad av andra människors och djurs rädsla?

Man får väl se till att träna sådana situationer, fejka händelser, fungerar inte det får man se till att ha sin hund i koppel. För du vet väl vad det är? Koppel alltså?

"Aldrig haft problem med honom utom när vi träffar andra hundar (minst sagt ouppfostrad- men det är mammas hund och hon gör ju som hon vill med den) och då räcker det med att vifta med spöet framför nosen så går han snällt med hästen utan problem."

Här ovan skriver du själv att hunden är "minst sagt ouppfostrad", det tycker jag säger det mesta. Jag har inte valt att få din eller någon annans hund nära mig och tycker inte att jag ska behöva ha det för att ägaren inte kan hålla koll på sin hund. Sedan vet inte ägaren vad det är för människa hunden möter, vissa ser inte om hunden kommer framspringandes glad eller aggresiv och agerar sonika som att den vore aggresiv. Det betyder att hund och människa kan komma till skada pga att ägaren inte har koll på hunden. Det borde införas någon form av licens för att få skaffa hund (och barn med för den delen...).
Jag håller med f.ö. med ginnies.

Sedan resonerar jag det så att om jag har hunden lös så SKA den bli lydig, om det inte funkar kan jag inte ha den lös, oavsett. Och jag kan ju endast göra den bedömningen om jag varit i den situationen.

Där har du en poäng, men det där går att träna under säkra former. I en stor inhägnad t ex, där det inte är folk. Eller om det inte går på annat ställe där det inte drabbar oskyldiga förbipasserande.

Swedengirl;9793576 Här ovan skriver du själv att hunden är "minst sagt ouppfostrad" skrev:
ser[/I] inte om hunden kommer framspringandes glad eller aggresiv och agerar sonika som att den vore aggresiv. Det betyder att hund och människa kan komma till skada pga att ägaren inte har koll på hunden. Det borde införas någon form av licens för att få skaffa hund (och barn med för den delen...).
Jag håller med f.ö. med ginnies.

Och jag håller med dig!

Märker att det är en mkt stor åsikts skillnad i denna fråga.

Jag kan inte svara för andra hundar och hundägare.

Men jag har pli på min hund. Jag är kanske lite för hård istället, tycker somliga.
Hon får aldrig hälsa på hundar eller personer ute, vare sig jag sitter på hästryggen eller går. Så har jag gjort med henne ändå sedan hon var bebis.
Så när det kom fram folk o försökte gulla med henne som valp, så snäste jag " Du får jätte gärna gulla med henne, om du lovar att du göra det när hon är fullvuxen och kommer studsande oxå"
Då tittar folk på mig som jag rymt från dårhuset.

Därav, så har aldrig personer eller hundar blivit intressanta för henne.
Hon får ju självklart leka o hälsa på fölk jag känner, men det är först efter jag hälsat och sedan sagt varsågod.
Vad beträffar andra hundar, så har hon bara två hundkompisar som hon får leka med.
;)

Om hunden ska följa med ut på ridturen så ska den inte springa omkring i skogen och hoppa ut oförhappandes framför mig när jag kommer med min häst. Jag vet inte hur många gånger det har hänt - peppar peppar har jag suttit kvar hittills, men det är lika obehagligt varje gång. Hunden ska vara med ryttaren intill hästen så att den syns - inte någon annanstans och kunna orsaka olyckor. Det är min bestämda uppfattning!

Om jag är ute o rider min häst som HATAR hundar o hon attackerar er... Vems är då felet?? Hon uppriktigt hatar hundar o jag måste alltid hålla koll på att det inte kommer någon lös hund för då blir hon vansinig. Jag tycker inte att man ska ha sin hund lös. Även om er hund är så lydig o så snäll, så vet man aldrig med djur. De kan reagera helt annorlunda än vad ni tänkt. Nu rider jag aldrig ut m mitt sto eftersom hon reagerar så på hundar, men det skulle vara roligt någon gång att kunna!!

Min hund får faktiskt skutta runt i skogen, men mesta dels håller hon sig strax framför mig på stigen.

Där tror jag nog att ni som tycker detta är ett problem, ska miljöträna era hästar lite mer.
Hur gör ni när vilddjur hoppar fram????

Det är ju sånt som kommer med när man väljer att rida ut i skogen!!

Nu säger jag inte att min hund kan studsa upp precis framför ett ekipage, men däremot 5-6 meter framför är inte helt omöjligt, men så fort jag ser att vi får mötande så kallar jag självklart in henne. Och då kommer hon genast.

hmmm,,,,,,,,,, ja, det beror väl på hur ditt sto är??
Min hund har stor respekt för hästar. skulle hon komma emot så skulle min hund springa o gömma sig, men om din häst jagar efter så anser jag att det är du och din häst som är ansvariga.

Och sen det här om att du skulle vilja rida ut ???? hmmmm.,,,,,,,,,,jag anser att man rider inte ut på en aggresiv häst, lika lite som som med en aggresiv hund.

jag måste bara fråga vad du har för ledar roll om din häst springer och jagar hundar när du sitter på:eek:

fast jag kanske missuppfattade nått...

våran gårdshund går både lös på gården och följer med på ridturerna i skogen bakom gården. kommer någon till våran gård eller rider igenom den så får dem acceptera detta. jag tycker personligen att
ha en utsäckad häst är en förutsättning för att kunna rida ut. man vet inte vad man kan möta på.

Jag tycker att det är stor skillnad att möta en hund på en gård om man rider igenom. Då har jag valt att träffa hunden. Kommer den däremot springades till mig när jag är i skogen är saken en helt annan. Er gård är er gård.

Där tror jag nog att ni som tycker detta är ett problem, ska miljöträna era hästar lite mer.
Hur gör ni när vilddjur hoppar fram????

Det är ju sånt som kommer med när man väljer att rida ut i skogen!!

Jag har ridit i många år, och aldrig att ett vilddjur har sprungit emot mina hästar.
Däremot lössläppta hundar med en ägare någonstans i närheten som precis som du säger "herregud vad gör du när det kommer ett rådjur"?

Vilt måste få finnas i våra skogar, de rusar inte mot hästar i regel, hundar hör inte till viltet utan ska ha koppel, om man inte har full koll.

Ha!
vi har en älg- Åke som har som sport att hoppa fram 4 m framför oss när man kommer i galopp:rofl:

Ett par utomsocknes red förbi mig i somras o när jag kom ikapp dem så gick den ena med sin häst.-Åke hade varit i farten:bow:
Riktigt rejäla bromsspår o en krater på 2 dm djup i vägen.:eek:

Om jag är ute o rider min häst som HATAR hundar o hon attackerar er... Vems är då felet??

Måste väl vara Hund ägarens fel. Om de har hunden lös o hästen kickar till hunden så skulle jag absolut se det som hundägarns fel. Vare sej det är jag som va min häst som sparkade en hund eller jag som lät min hund komma i kontakt med häst!

Man kan väl inte anklaga en ryttare för att hästen sparkade en hund som kom upp från ett dike eller kom för att hälsa osv...

Min häst gillar inte hundar. Inte ens min egen. Även om hon accepterar honom för att jag kräver det. Han får Inte va i hagen själv med henne. För då smäller det. Men är jag med i hagen sköter hon sej. Dock får jag ha ögon i nacken om inte hunden är nära mej.

Ute kunde min häst ha kickat en lös hund. O jag tycker absolut att det går på hund ägarens ansvar!

Är dock hunden kopplad så är det annorlunda. Då har hundägaren tagit sitt ansvar. Då ska häst ägaren ha sin häst under kontroll..

Senast ändrad:

Ha!
vi har en älg- Åke som har som sport att hoppa fram 4 m framför oss när man kommer i galopp:rofl:

Ett par utomsocknes red förbi mig i somras o när jag kom ikapp dem så gick den ena med sin häst.-Åke hade varit i farten:bow:
Riktigt rejäla bromsspår o en krater på 2 dm djup i vägen.:eek:

Vilken frän älg !!
Hittar på små egna hyss för att roa sig.
Tur att Åke inte bor i mina trakter, men det kanske är för det finns så mk lösspringande hundar?

Jag har ridit i många år, och aldrig att ett vilddjur har sprungit emot mina hästar.
Däremot lössläppta hundar med en ägare någonstans i närheten som precis som du säger "herregud vad gör du när det kommer ett rådjur"?

Vilt måste få finnas i våra skogar, de rusar inte mot hästar i regel, hundar hör inte till viltet utan ska ha koppel, om man inte har full koll.

Och jag har mer än en gång stått öga mot öga med en älgko (och dragit fort som örat, ifall hon har en kalv nearby), har många ggr fått uppflygande rovfåglar framför nosen på hästen, rådjur som hhoppar fram och passerar, grävlingar som gör diton.

Okej de 'anfaller' sällan (ska vara den lätt mentalstörda grävling som bor här då, den är inte riktigt..som den ska..), men klarar hästarna det så klarar de att en hund hoppar fram ur skogen framför dem.

Det är rätt många hundar som enligt ägarna fungerar alldeles utmärkt när de tränar men inte alls när de släpps lösa.

Får jag bara fråga, hur kom de fram till det om de aldrig fått hamna i en situation där hunden är lös och då blir olydig?

Tycker du att hundägare har rätt att släppa sina hundar lösa för att träna, på bekostnad av andra människors och djurs rädsla?

Om hunden aldrig skulle skada något, jaga något eller springa fram till något utan att tänka tycker jag att jag har det. Jag har en hund som inte rusar fram och hoppar på någon eller något över huvud taget, han skäller inte heller när han är lös eftersom han är försiktig av sig- han skräms helt enkelt inte och om det kommer någon så går det lätt att ropa in honom eftersom att han ogärna hälsar.
Men hade jag haft en stor labrador som hoppar på hundar och människor och vill leka så kan det skrämma folk och då skulle jag inte släppa den lös- men jag måste ändå hamna i den situationen så jag kan bedöma att "ja det här gick inte", för inte tror jag att du bara bestämmer dig för att "min hund kan inte gå lös" om du aldrig provat?

Man får väl se till att träna sådana situationer, fejka händelser, fungerar inte det får man se till att ha sin hund i koppel. För du vet väl vad det är? Koppel alltså?

Btw, jag brukar bara gå med honom lös när vi rider, töligt med koppel då ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Trassel12
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 177
Senast: malumbub
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 592
Övr. Hund Jag har tagit på mig uppdraget att vara dagmatte 06.00-15 ca, detta är varannan vecka. Det är 2 st lite mindre hundar. Vi kom överens...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 628
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar