Hunden följer med ut på ridturerna!!!????

Sv: Hunden följer med ut på ridturerna!!!????

Där har du en poäng, men det där går att träna under säkra former. I en stor inhägnad t ex, där det inte är folk. Eller om det inte går på annat ställe där det inte drabbar oskyldiga förbipasserande.

Du och Ginnies skrev ungefär like så jag svarar:

Det går inte att träna min hund på och samma plats eftersom han lätt lär sig att här gör man si, någon annanstans gör man så. Han lär sig lydnad efter plats så att säga. Han lär sig också hundar: den gula hunden som vi tränat med ofta kommer han sluta att bli nojjig över men alla andra hundar skäller han på.
För att detta skulle vara praktiskt utförbart för mig skulle det kräva minst 5 hundar han aldrig träffat och att vi skulle använda halva kommunen som träningsplats..

(Observera att han bara skäller på andra hundar när han är kopplad)

"Aldrig haft problem med honom utom när vi träffar andra hundar (minst sagt ouppfostrad- men det är mammas hund och hon gör ju som hon vill med den) och då räcker det med att vifta med spöet framför nosen så går han snällt med hästen utan problem."

Här ovan skriver du själv att hunden är "minst sagt ouppfostrad", det tycker jag säger det mesta. Jag har inte valt att få din eller någon annans hund nära mig och tycker inte att jag ska behöva ha det för att ägaren inte kan hålla koll på sin hund. Sedan vet inte ägaren vad det är för människa hunden möter, vissa ser inte om hunden kommer framspringandes glad eller aggresiv och agerar sonika som att den vore aggresiv. Det betyder att hund och människa kan komma till skada pga att ägaren inte har koll på hunden. Det borde införas någon form av licens för att få skaffa hund (och barn med för den delen...).
Jag håller med f.ö. med ginnies.

Det kommer de aldrig att göra heller för han springer inte fram...
Om du läser om så skrev jag att han endast reagerar så när han är kopplad, han har sådana "issues" där han känner att han måste skydda oss när han är kopplad- alltså är han trevligare samt mer lydigare utan koppel faktiskt. Vilket gör att den hela "hunden rider med lös" inte blir ett problem alls. (Han är alltså ouppfostrad när han är kopplad och ser en annan hund, i alla andra situationer är han lydig och trevlig)
Han springer alltså inte fram till hundar och andra människor utan följer med mig.

Du och Ginnies skrev ungefär like så jag svarar:

Det går inte att träna min hund på och samma plats eftersom han lätt lär sig att här gör man si, någon annanstans gör man så. Han lär sig lydnad efter plats så att säga. Han lär sig också hundar: den gula hunden som vi tränat med ofta kommer han sluta att bli nojjig över men alla andra hundar skäller han på.
För att detta skulle vara praktiskt utförbart för mig skulle det kräva minst 5 hundar han aldrig träffat och att vi skulle använda halva kommunen som träningsplats..

(Observera att han bara skäller på andra hundar när han är kopplad)

Så du menar att om du tar ut din hund i en stor fårhage där han inte ser stängslen, utan för honom är det ett fält som vilket annat. Så efter en träningssejour så är han säker där, men INTE på något annat fält? Eller om du tränar honom i en skog så är han stensäker just i DEN skogen men inte en annan skog bestående av en massa granar bredvid varandra? Jag tvivlar.

Men isf, skitenkelt, träna honom på de platser ni passerar vid ridning! :idea:

Ang andra hundar så brukshundsklubben brukar kunna erbjuda mer än 5 hundar/gång som störningsmoment, och det brukar vara hyfsat görligt att kuska runt till mer än en brukshundsklubb och besöka deras plan?

Så du menar att om du tar ut din hund i en stor fårhage där han inte ser stängslen, utan för honom är det ett fält som vilket annat. Så efter en träningssejour så är han säker där, men INTE på något annat fält? Eller om du tränar honom i en skog så är han stensäker just i DEN skogen men inte en annan skog bestående av en massa granar bredvid varandra? Jag tvivlar.

Men isf, skitenkelt, träna honom på de platser ni passerar vid ridning! :idea:

Ang andra hundar så brukshundsklubben brukar kunna erbjuda mer än 5 hundar/gång som störningsmoment, och det brukar vara hyfsat görligt att kuska runt till mer än en brukshundsklubb och besöka deras plan?

Ja så har det funkat hittills :angel: , exempel:

Brukshundsklubben: Han kan deras plan och när vi kommer dit vet han att "här jobbar vi, inte leka eller stojja" och han beter sig utmärkt, skäller inte oavsett kopplad eller inte. Ingen uppe på klubben tror på oss när vi berättar att han skäller som en tok på hundar annars (notera: kopplad då).

Stallet: Han sticker inte, lyssnar och springer inte efter en av stalltjejernas hundar: han skäller inte på de hundarna alls, oavsett om han möter de en bit bort från stallet eller i stallet- han vet helt enkelt att de är "ok".

Det är väldigt frustrerande och han blir svår att träna. När jag och mamma dessutom han olika syn på uppfostran samt att hon ibland inte förstår hur hundar fungerar och att de inte är lika oss människor hjälper inte. Jag tar med honom på ridturerna så han får ut ordentligt och röra på sig och han tycker det är kul: som sagt, inga problem utom just när han är kopplad och ser en hund (vilket jag för övrigt sett till att han slutat med, viftar med spöt bara), allt annat är ok.

Ja så har det funkat hittills :angel: , exempel:

Brukshundsklubben: Han kan deras plan och när vi kommer dit vet han att "här jobbar vi, inte leka eller stojja" och han beter sig utmärkt, skäller inte oavsett kopplad eller inte. Ingen uppe på klubben tror på oss när vi berättar att han skäller som en tok på hundar annars (notera: kopplad då).

Stallet: Han sticker inte, lyssnar och springer inte efter en av stalltjejernas hundar: han skäller inte på de hundarna alls, oavsett om han möter de en bit bort från stallet eller i stallet- han vet helt enkelt att de är "ok".

Det är väldigt frustrerande och han blir svår att träna. När jag och mamma dessutom han olika syn på uppfostran samt att hon ibland inte förstår hur hundar fungerar och att de inte är lika oss människor hjälper inte. Jag tar med honom på ridturerna så han får ut ordentligt och röra på sig och han tycker det är kul: som sagt, inga problem utom just när han är kopplad och ser en hund (vilket jag för övrigt sett till att han slutat med, viftar med spöt bara), allt annat är ok.

Jag talar om stora inhägnade öppna ytor där han tror han är fri och på fälten/i skogen. Klart det fungerar på 'hemmaplan', så fungerar de flesta hundar.

Du har honom väl inte kopplad när du rider??

Jag talar om stora inhägnade öppna ytor där han tror han är fri och på fälten/i skogen. Klart det fungerar på 'hemmaplan', så fungerar de flesta hundar.

Du har honom väl inte kopplad när du rider??

Eftersom vi rider i bebyggelsen i början, mycket asfalt osv, så har jag honom i rullkoppel innan vi kliver upp i skogen. Det har fungerat utmärkt hittills och hästen är inte lättskrämd så inga problem från det hållet. Blir det problem är det bara att hoppa av och leda hästen.

Nu får ni väl tycka vad ni vill men jag har funderat fram och tillbaka och bestämt mig för att det är värt risken mot att han får komma ut och röra på sig ordenligt. Han är av vallhundsras så han blir loco av att gå ut den lilla tid som han går ut med mamma och jag har tyvärr inga möjligheter att ta ut honom om jag inte tar med honom till stallet. Kan inte lämna honom ensam i stallet heller för det är bara synd om honom att sitta i hästens box och skälla och ev. störa andra i stallet eller hästarna där.
Han tycker det är otroligt kul att få komma i alla fall ^_^

Finns en tråd om att ha hund kopplad vid ridning, som jag svarat i. Jag skulle inte ha det (man lär sig av misstagen typ). Därför jag reagerade.

Men kan du inte träna i samhället då, om han 'lär sig det ställe för ställe'?

(rent teoretiskt)

Om en normal funtad person anser att hunden är tillräkligt lydig för att springa lös så hade jag iten varit rädd för en lös hund.

Men eftersom det finns personer som har lösa hundar i alla fall så tror jag mycket beror på hur hunden är dvs om det är glad golden retriver eller en rottweiler som kommer farandes.

Finns en tråd om att ha hund kopplad vid ridning, som jag svarat i. Jag skulle inte ha det (man lär sig av misstagen typ). Därför jag reagerade.

Men kan du inte träna i samhället då, om han 'lär sig det ställe för ställe'?

Hittills när vi varit ute och ridit har det varit ganska bra träning faktiskt. Han skäller iaf inte, men han gör inte så som jag skulle velat heller (kör upp svansen i vädret och låter "boff"). Men sedan kräver det mycket av oss alla i familjen för att hunden ska bli bra för det funkar inte om en säger si och andra så. Men eftersom jag flyttar snart för vidare studier så lägger jag inte stor vikt i det hela- så länge han inte skäller eller utgör någon fara för andra hundar och jag kan ta med honom ut så klagar jag inte.

Okej de 'anfaller' sällan (ska vara den lätt mentalstörda grävling som bor här då, den är inte riktigt..som den ska..), men klarar hästarna det så klarar de att en hund hoppar fram ur skogen framför dem.

Fast jag menade anfallande hundar. Har haft stora problem med en hos mig i många år.

Eftersom vi rider i bebyggelsen i början, mycket asfalt osv, så har jag honom i rullkoppel innan vi kliver upp i skogen. Det har fungerat utmärkt hittills och hästen är inte lättskrämd så inga problem från det hållet. Blir det problem är det bara att hoppa av och leda hästen.

Om nu din hund är så lydig, varför koppla den överhuvudtaget?

Fast jag menade anfallande hundar. Har haft stora problem med en hos mig i många år.

Okej, ja det är ju värre. Jag har - tack och lov - inte drabbats av mer än enstaka lösspringande hundar som snor runt hästen och skäller på den, den var i närheten av att nafsa i bakbenen men då hytte hästen och hunden kom på bättre tankar. Den var inte aggresiv utan enbart olydig och uppspelt och ville få 'fart' på hästen.

Nu är ju mina hästar som tur var hundvana, så arabvalacken stod snällt still på lång tygel medan jag undrade när ägaren skulle HÄMTA sin hund och sluta tycka 'men fy då lilla Karo, så får du inte göra, kom nu. Karo kom nu. Nu får du sluta Karo, kom här. Ja kom då' *sucka och himla med ögonen*

Det hade varit VÄLDIGT drygt om hästen inte varit hundvan och hundsäker dock. Men det har hänt tre ggr på 7 år (samma hund alla tre ggr, vissa lär sig aldrig). Annars har det bara varit hundar som (ibland plötsligt) dykt upp, kollat, viftat på svansen och dragit vidare.

Jag förstår inte heller hennes bemötande:crazy:
Det hade vart en annan sak om din vovve hade försökt att springa fram men när detta inte hände så skulle hon väl ha hållt tyst:confused:
Jag har nästan alltid mina med men som tur är så har jag aldrig stött på någon som opponerat sig hittills:)
Lillan var snarare rädd för andra hästar i början, första gången vi mötte på några så drog hon hem och satt å väntade vid bilen:rofl:
I början så tog jag bara halvtimmesturer som var långt ifrån vägar å annat otyg!
Bild på oss:
14952781.jpg

Den skäller om du har den kopplad eller om du håller i den för att den ska skydda dig.
Gå ifrån hunden ska du se att den tystnar.

Rider man ut får man räkna med att möta fler "farliga" saker än lösa hundar. Det är väl det minsta problemet egentligen. Hur e det med bilister som tutar. Älgar (min häst är livrädd för älgar). Folk som kastar saker mot ryttare m.m. Bor man som många med häst på landet så är lösa hundar ett ganska naturligt inslag i en hästs liv.
Övning ger färdighet som det heter. Miljöträning...

Håller helt med!

Tycker att hunden ska var inom räckhåll ifrån ägaren max. 3 m så att ägaren kan få tag på hunden på kort tid ifall en annan människa eller djur dyker upp.

Och man ska alltid ha uppsikt över sin hund när den går lös eller är kopplad, ser du inte hunden är den för långt bort, alltså ska den inte springa en sväng i skogen utan var inom räck och synhåll.

Är både häst och hundägare, och har en sån där hemsk stor svart hund så är lugnare än de flesta...

Tror t o m att det står i lagen att man BÖR ha hunden kopplad om man inte har sådan pli som om den vore kopplad....inte helt hundra men vet att jag läst det där med "som om den vore kopplad" någonstans.

Jaktlag (1987:259)
6§ Under tiden den 1 mars-den 20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådant tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.

Dock så, i marker där det finns vilt, ska hund/ar hållas under sådan tillsynd att de hindras från att löpa lösa också under annan tid än d. 1 mars-d. 20 aug.

Hunden ska vara kopplad, eller stå under motsvarande kontroll. Det betyder att den ska befinna sig intill sin förare och kunna kallas in omedelbart. Den får inte "löpa lös" som det står i lagtexten.

Förutom detta, som gäller nationellt, finns en radda lokala bestämmelser, som är olika från kommun till kommun. Men kopplad eller under sådan kontroll som om den vore kopplad.

'Strikt' koppeltvång, dvs att man oavsett kontroll och pli MÅSTE ha hunden kopplad finns eg bara i nationalparker och naturreservat och liknande.

Tror t o m att det står i lagen att man BÖR ha hunden kopplad om man inte har sådan pli som om den vore kopplad....inte helt hundra men vet att jag läst det där med "som om den vore kopplad" någonstans.

Det stämmer, så står det i lagen, men då kan juh hunden vara lös på en radie på åtminstonde 10 meter........
Annars borde juh flexikoppel vara olagliga, det man gör om hunden studsar runt i ett flexikoppel på en tio meter, när man får mötande är antingen o kallar in den eller drar i kopplet.
Så om jag då har min hund LÖS på en tio meters radie och får mötande o kallar in den och den kommer, så är det juh som den vore kopplad. :banana: :banana:

(rent teoretiskt)

Om en normal funtad person anser att hunden är tillräkligt lydig för att springa lös så hade jag iten varit rädd för en lös hund.

Men eftersom det finns personer som har lösa hundar i alla fall så tror jag mycket beror på hur hunden är dvs om det är glad golden retriver eller en rottweiler som kommer farandes.

Jago lill-brorsan var ute en eftermiddag som barn när en väldigt ilsken hund kom o skällde morrade o stort sett attackerade brorsan. Det var ingen rottis, utan en Golden Retriever. Ägaren var åtminstone 100 meter efter. Så gulliga goldens ger jag inte mycket för. Blir alltid rädd när en hund kommer springande mot mig efter det, oavsett storlek o ras.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 360
Senast: Trassel12
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 163
Senast: malumbub
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 574
Övr. Hund Jag har tagit på mig uppdraget att vara dagmatte 06.00-15 ca, detta är varannan vecka. Det är 2 st lite mindre hundar. Vi kom överens...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 628
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar