hundcoachen på tv 4+

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Doglovers
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 167
  • Visningar Visningar 12 889
Sv: hundcoachen på tv 4+

Fast det du beskriver är ju lydnad på högre nivåer.
Jag kan väl inte påstå att Ceasars hundar är överlyckliga att tappa befälet...

Kag försvarar heller inte elhalsband förutom i vissa situationer KAN det vara rätt redskap och BEROENDE på vem som håller i kontrollen. Ex i skallerormsavsnittet.
Om jag hade bott i ett område där det finns giftormar och var rädd om min hund så¨skulle jag kunna tänka mig att använda det som ett verktyg, men denb som skulle få hunden ren ska ju också veta vad den har i näven,
Hur skulle du få din hund ren från orm om du fick välja ? Ett exempel.

Ja nu har jag inte ormproblemet här däremot har jag ett kostängsel med en jäkla el i som jag passerar varje dag. Detta staket (och korna)skyr min äldre hund som pesten. Hur fick jag honom att göra det?

Jag ojjade mig första gången vi passerade. Tog en rejäl u-sväng runt och kommenterade med skrämd röst "akta" vilket han mycket väl vet vad det betyder. Jag tog aldrig i honom jag skadade honom inte men jag fick honom att fatta att det där tycker matte är skitläskigt.

Det funkade bra för mig. Om jag skulle köra samma metod på orm vet jag inte då jag ej testat. Annars kan skvallerträning säkert sitta fint så som ngn föreslog.

Allmänt finns det ju massor hundarna är förbjudna att göra ibland för att det är farligt, typ springa ut på vägen, springa bakom hästen osv. Allt lär jag in helt utan elhalsband.

Men nu får du väl ha reda på vad du skriver själv iallafall...ska jag göra allt ???

Fast man lär ju inte in en grej och slutat träna sedan. Det finns ju alltid något att fila på. Jag kan ge ett exempel. Föraren ber hunden att göra "si"..Hunden gör "si"..men är lite slarvig. Den får en sula "nu fan skärper dig!!! Gör si!"..Hunden gör nu uppgiften men helt utan glädje.

Jag vet precis vad jag själv skrivit, jag tyckte sitt svar verkade handla om något helt annat? Vad hade ceasars hundar med mitt nämnda exempel att göra? Och vad har deras reaktion på att förlora befälet än mer med den saken att göra?

´Att i syfte att fostra kanske det inte är viktigast med att dom är lyckliga o glada ( jag pratar fortfarande om hundar med attitydsproblem)

´Att i syfte att fostra kanske det inte är viktigast med att dom är lyckliga o glada ( jag pratar fortfarande om hundar med attitydsproblem)

Okej, då går våra åsikter helt isär. Jag kan säga åt mina hundar på skarpen, fysiskt också, men jag strävar åtminstone alltid efter att dom är glada och harmoniska i min närhet. Jag vill vara en ledare åt mina hundar, inte en tyrann.

Knapplån.

Apropå Coonhunden, jag såg bara en liten del av det programmet men jag reagerade på vilka halsband som användes. Ett stackel, och om jag inte minns galet även det vanliga snöret bakom öronen.

Jag uppfattade det som att hunden ville fly ifrån sin ägare, att då ha på halsband som orsakar obehag när kopplet sträcks känns knepigt tycker jag. Det lär ju finnas stor risk att jycken har kopplat ihop matte/obehag i halsen.
Alltså; Ägaren tar i kopplet, hunden försöker fly, ägaren håller i kopplet, hunden får obehag av halsbanden.

Det känns lite som att kasta iväg grimman på en skygg och svårfångad häst, den lär ju inte bli mer sugen på att snacka en stund sen. Eller när folk råkat ropa hunden precis när den fått en stöt och hunden har kopplet stöten med ägaren. Betingning, helt enkelt.

Ah, upplevde du det också så?

Jag vet att någon säkert kommer att skriva att Ceasar brukar använda det som redan sitter på hundarna - men titulerar man sig som hundpsykolog borde man väl ha såpass basic kunskaper inom inlärningspsykologin så att man har kläm på betingning och hur det funkar? Alltså borde man ha funderat på att byta halsband för just den hunden som ju faktiskt var rädd för människor. Allt för att inte skapa fler negativa kopplingar till människor?

Jag har redan länkat till avsnittet i den här tråden och klagat på halsbandet.
Mycket riktigt dök det upp att "han använder det ägarna vill använda"..

Ah, det missade jag!
Det är ett knepigt argument tycker jag; han ändrar ju hela deras sätt gentemot hunden, varför kan han inte lika gärna ändra utrustningen?
(som han ju faktiskt gör ibland - men då till snöre under öron.)

Vet du vad en punkt är....?

Jag tror INTE att de ägarna hade kunnat klara upp den rottisen. De fattade ju inte ens att hunden visade aggressiva tendenser. "Ja han hälsar så där..."

Sen vad du kan göra med dina hundar är väl knappast relevant...

Nä tyvärr ja har ingen aning om vad ............. är , men du kan väll lära mig. Jag menar att Fredrik anser att man måste vara hulken för att kunna hantera en rottweiler som visar aggresiva tendenser. givetvis ska man konfrontetra problemen om den är aggresiv/ dominant, men inte som han gör, å dom hade säkert klarat av den hunden med proffshjälp ett tag.

Okej, då går våra åsikter helt isär. Jag kan säga åt mina hundar på skarpen, fysiskt också, men jag strävar åtminstone alltid efter att dom är glada och harmoniska i min närhet. Jag vill vara en ledare åt mina hundar, inte en tyrann.

Ja men vi pratar inte om DINA hundar, utan "Cesars" hundar.:cool:
Du måste väl iallafall förstå skillnaden .

Har ingen av er som tittar på CM hört att han använder vad ägarna använder för halsband till sina hundar????

Det stämmer inte riktigt heller. Ett avsnitt med en Labrador som var väldigt glad i att rusa ner i poolen bytte han till stackel. Hunden hade ett vanligt läderhalsband när han inte tränade med honom.

Man får först se hundens explosiva beteende i och runt poolen. Cesar pratar med ägarna om problemet, försvinner ut, och när han är i bild igen har han en simdräkt på, hunden har stackel, skakar, svansen nere, öronen bak, långa mungipor och kniper med ögonen samt rycker till när Cesar gör sina "tss"-ljud.

Som flera sa (i denna tråden eller en annan) när det gällde Fredrik Sten och den svarte Labradorkorsningen som han fick lugn efter att ha tagit den ur bild en stund kan man ju undra vad han gjorde med hunden egentligen :crazy:

Det känns som om vissa här tycker (eller tror) att alla oönskade beteenden ska straffas bort och att inga andra metoder finns. Kanske bara är min tolkning?

frågan är kanske om man kan lita på att den skvallrar, för ormmöten är väl inte så himla vanliga..för att lära den skvallra behövs ju en orm

Men det behövs ju om du ska använda el också. Då kan man ju träna med samma hjälp (en orm i bur eller va det var i programmet) och köra skvallerträning som Gabbi föreslog. Personligen så hade jag också tränat så. TwiggyM var inne på ett annat spår som kan funka precis lika bra, det blir obehagligt att gå nära och inga våldsamheter behöver förekomma för att få resultat.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 295
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 921
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 359
Senast: Juli0a
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 567
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka