hundcoachen på tv 4+

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Doglovers
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 167
  • Visningar Visningar 12 889
Sv: hundcoachen på tv 4+

[QUOTEVar dök skallerormar och livräddning in i bilden? Vilket sätt jämför du det inslaget med jack russeln och coon hundens]

du kanske inte såg skallerormsprogramet då han gjorde hundar "ormrena" med el....
Jo, men det är ju ett extremfall.

Jag diskuterar intespecifika hundar,jag diskuterar olika tillvägagångssätt, för olika problem. Samma problem på olika hundar kaske man inte kan komma tillrätta med på exakt samma sätt, hundar är indivder och därmed olika personlighter.
Ja, men vem diskuterar du det med? Du riktar inläggen till mig men dina svar stämmer föga överens med vad som tidigare skrivits så sllt blir väldigt luddigt.
Tro mig, jag VILL verkligen förstå..men jag ser ingen klar poäng i dina téxter. Därför blir det svårt att tolka.
Förstörde han coonhunden o russeln?

Inte vad jag vet,hurså?

Ja just det, var och varannan svensson har ett i byrån hemma.
Eller ska vi prata på lagbrytarnivå? Utgör det en majoritet av hundägarna i sverige eller vad är din poäng?

Men vad är det med dig?
Det finns, thats it.
Den som vill skaffa sig ett sånt gör det på en dag.
Du sa att det inte finns i sverige. Jag sa att det finns

Jo, men det är ju ett extremfall.

Ja, men vem diskuterar du det med? Du riktar inläggen till mig men dina svar stämmer föga överens med vad som tidigare skrivits så sllt blir väldigt luddigt.
Tro mig, jag VILL verkligen förstå..men jag ser ingen klar poäng i dina téxter. Därför blir det svårt att tolka.

Inte vad jag vet,hurså?

eftersom jag inte citerar varje inlägg så kanske du har svårt att förstå, inte vet jag.

Jag undrade om russeln o coonhunden blev förstörda för all framtid för att du tog upp just dom två hundarna, eller om dom kanske blev t om normala efter CM varit där...jag menar att CM vet nog vad han gör, hur han gör och när han ska göra det...där ligger vi nog i lä alla på detta forumet

Jag tycker bara att allt som gör att saker blir bra ÄR bra, om det sen går fort så är det ju ÄNNU bättre, men en del tycks tycka att man ska traggla länge..Varför då ?

eftersom jag inte citerar varje inlägg så kanske du har svårt att förstå, inte vet jag.
Men när jag sitter och skriver att jag inte kan bli imponerad av en tränare som flitigt använder stackel och el på hundar av olika sort, men att jag imponeras av hans sk energi och utstrålning-då börjar du svamla om hur folk i allmänhet pluttigullar med sina djur och att dom är rädda för att provocera dom. Nä jag sedan frågar eter gråskalor börjar du prata om något annat. Att svensson visst använder el på sina hundar när dom vill få dom att sluta jaga.

Vill du bara inflika att du tycker att el är ett bra redskap?

Jag undrade om russeln o coonhunden blev förstörda för all framtid för att du tog upp just dom två hundarna, eller om dom kanske blev t om normala efter CM varit där...jag menar att CM vet nog vad han gör, hur han gör och när han ska göra det...där ligger vi nog i lä alla på detta forumet

Ja i inslagen ser dom tämligen normala ut men hur ska jag kunna veta vad som hände sedan? Jag förstår inte vad det har med diskussionen att göra.
Är det någon som sagt att dom skulle bli förstörda för all framtid så har jag missat det, men då förstår jag inte varför du tar upp det med mig.

Jag tycker bara att allt som gör att saker blir bra ÄR bra, om det sen går fort så är det ju ÄNNU bättre, men en del tycks tycka att man ska traggla länge..Varför då ?

Om min hund snor en macka från bordet har jag rätt att klubba till den med ett basebollträ? Det hade sannerligen hjälpt!

Vilka tycks tycka att man ska traggla länge? Jag kan inte se ett inlägg i den här debatten som verkar för det?

en när jag sitter och skriver att jag inte kan bli imponerad av en tränare som flitigt använder stackel och el på hundar av olika sort, men att jag imponeras av hans sk energi och utstrålning-då börjar du svamla om hur folk i allmänhet pluttigullar med sina djur och att dom är rädda för att provocera dom. Nä jag sedan frågar eter gråskalor börjar du prata om något annat. Att svensson visst använder el på sina hundar när dom vill få dom att sluta jaga.

Vill du bara inflika att du tycker att el är ett bra redskap?

Var det det enda svar du kunde läsa ut av mina inlägg?

Jag använder mig inte av el och har aldrig gjort, men det har funnits tillfällen då jag önskat jag haft en fjärrkontroll :devil:
Däremot har jag el till hästarna i hagen, helt utan dåligt samvete

Senast ändrad:

Ja i inslagen ser dom tämligen normala ut men hur ska jag kunna veta vad som hände sedan? Jag förstår inte vad det har med diskussionen att göra.
Är det någon som sagt att dom skulle bli förstörda för all framtid så har jag missat det, men då förstår jag inte varför du tar upp det med mig.

Det har väl med diskussionen att göra.om du klankar ner på hur han arbetar, så lär ju resultatet visa om han har rätt eller fel.

Sen huruvida du skriker, dammar till, avvisar eller slår den med basebollträ om den snor en macka, det är ju upp till dig, men man måste ju inte gå till ytterligheter. Man kan ju även slå ihjäl hunden, då har man ju definitivt inga problem längre

Senast ändrad:

Det har väl med diskussionen att göra.om du klankar ner på hur han arbetar, så lär ju resultatet visa om han har rätt eller fel.
Så det finns endast ett enda sätt att uppnå resultat på? Jag menar, en hund vore ju bra korkad eller nervskadad om den inte respekterade el eller stackel?
Givetvis ger redskapen resultat?

Sen huruvida du skriker, dammar till, avvisar eller slår den med basebollträ om den snor en macka, det är ju upp till dig, men man måste ju inte gå till ytterligheter
Men stackel är ingen ytterlighet på en 10 kg jack russel? (tex)

Så det finns endast ett enda sätt att uppnå resultat på? Jag menar, en hund vore ju bra korkad eller nervskadad om den inte respekterade el eller stackel?
Givetvis ger redskapen resultat?

Men stackel är ingen ytterlighet på en 10 kg jack russel? (tex)

Hmm, det är ju en ytterlighet, coh om jag var du så skulle jag maila CM och höra HANS version om varför han hade det , och frågan står ju kvar, är hunden förstörd för all framtid...
Vad jag vet så även om en russel inte är speciellt stor så är dom otroligt envisa, tjurskalliga och t om aggressiva..så frågan är väl om det vore bättre om den hängde i ett vanligt strypkoppel så,om såmånga av våra svenska russlar gör....Inte vet jag. Är du seriöst intresserad så hör med Cesar. Nån bra förklaring har han säkert.

Jag har redan försökt kontakta människan vid ett tillfälle men det är ganska lönlöst. Jag gissar på att han får tusentals brev varje dag och att en majoritet slängs utan överblick. Sen är jag inte så intresserad över varför han använde redskapen, det är ju fullt lagligt i staterna så varför skulle han inte göra det när det är en norm i hans land? Jag har nog aldrig direkt funderat på den frågan.

Jag förstår inte varför hundarna skulle vara förstörda för all framtid? Varför tror du att dom skulle vara det?

Vad gäller russels har jag relativt stor erfarenhet av rasen, många i min umgängeskrets däribland en uppfödare. Visst är dom envisa liksom alla terriers, men dom är ju inte dumma i huvudet.

Jag har redan försökt kontakta människan vid ett tillfälle men det är ganska lönlöst. Jag gissar på att han får tusentals brev varje dag och att en majoritet slängs utan överblick. Sen är jag inte så intresserad över varför han använde redskapen, det är ju fullt lagligt i staterna så varför skulle han inte göra det när det är en norm i hans land? Jag har nog aldrig direkt funderat på den frågan.

Jag förstår inte varför hundarna skulle vara förstörda för all framtid? Varför tror du att dom skulle vara det?

Vad gäller russels har jag relativt stor erfarenhet av rasen, många i min umgängeskrets däribland en uppfödare. Visst är dom envisa liksom alla terriers, men dom är ju inte dumma i huvudet.

Den erfarenheten jag har så kan dom nog bli ganska så dumma i huvudet, eller som dom själv tycks tro, envåldshärskare om dom får den möjligheten.
Varför jag frågar om dom är förstörda pga Cesars behandling av dom är ju ganska relevant , om dom är det så är det ju definitivt fel metoder han använder, blir dom bättre, ja då blir dom ju på slutändan lyckligare hundar och därmed var ju metoderna rätt vid koll av facit.

Varför jag frågar om dom är förstörda pga Cesars behandling av dom är ju ganska relevant , om dom är det så är det ju definitivt fel metoder han använder, blir dom bättre, ja då blir dom ju på slutändan lyckligare hundar och därmed var ju metoderna rätt vid koll av facit

Tja, jag vet hundar som får sig lusingar i tid och otid för jämnan, hundar som jag vet skulle funka bra eller bättre utan sådana. Ändå lyckas ägarna få hundarna att lyda. Är deras metoder rätt? Varför tror du att tex har förbjudits på svensk mark om det nu är ett så ypperligt redskap?

den möjligheten.
Varför jag frågar om dom är förstörda pga Cesars behandling av dom är ju ganska relevant , om dom är det så är det ju definitivt fel metoder han använder, blir dom bättre, ja då blir dom ju på slutändan lyckligare hundar och därmed var ju metoderna rätt vid koll av facit.

Varför skall allt vara svart eller vitt? Min hund blir knappast förstörd av att jag slänger honom i backen enbart för mitt eget höga nöjes skull men han blir antagligen förvirrad och kanske skygg om han är av känsligare natur.

Det finns oftast fler vägar till ett mål. Jag skulle inte välja el eller stackel för att bli av med ett problem (ex hund som jagar traktor) jag skulle kanske inte heller kasta köttbullar på hunden såfort vi ser en traktor...Alla situationer och hundar är unika och vad man gör i en specifik situation måste man avgöra där och då.

Jag förstår inte meningen med att försvara elhalsbandanvändande när det finns andra vägar att gå?

Tja, jag vet hundar som får sig lusingar i tid och otid för jämnan, hundar som jag vet skulle funka bra eller bättre utan sådana. Ändå lyckas ägarna få hundarna att lyda. Är deras metoder rätt? Varför tror du att tex har förbjudits på svensk mark om det nu är ett så ypperligt redskap?

Men då funkar det ju knappast om dom måste ge dom det i tid i otid...en lydig hnd är ju en lydig hund

Kag försvarar heller inte elhalsband förutom i vissa situationer KAN det vara rätt redskap och BEROENDE på vem som håller i kontrollen. Ex i skallerormsavsnittet.
Om jag hade bott i ett område där det finns giftormar och var rädd om min hund så¨skulle jag kunna tänka mig att använda det som ett verktyg, men denb som skulle få hunden ren ska ju också veta vad den har i näven,
Hur skulle du få din hund ren från orm om du fick välja ? Ett exempel.

frågan är kanske om man kan lita på att den skvallrar, för ormmöten är väl inte så himla vanliga..för att lära den skvallra behövs ju en orm och jag kan nog spontant tycka att en orm ska BARA förknippas med obehag..jag vet ju hundar som dödar ormar om dom får chansen, stöter dom på en giftorm så behöver man aldrig träna dom mer :D

Men då funkar det ju knappast om dom måste ge dom det i tid i otid...en lydig hnd är ju en lydig hund

Fast man lär ju inte in en grej och slutat träna sedan. Det finns ju alltid något att fila på. Jag kan ge ett exempel. Föraren ber hunden att göra "si"..Hunden gör "si"..men är lite slarvig. Den får en sula "nu fan skärper dig!!! Gör si!"..Hunden gör nu uppgiften men helt utan glädje.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 295
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 921
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 359
Senast: Juli0a
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 567
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka