hundcoachen på tv 4+

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Doglovers
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 167
  • Visningar Visningar 12 889
Sv: hundcoachen på tv 4+

Nej, jag ifrågasätter märkliga uppgifter, bemöter oriktigheter och motarbetar smutskastning. Om det är att försvara CM, så gör jag väl det då.

Men som även i en del andra fall, så ser jag det hellre som att jag försvarar sanning och saklighet. Det är inte i första hand en fråga om att tycka/känna, däremot om att hålla sig till sanning och låta sina argument vara sakliga och utan förvanskning. Om jag anser att MrsScabtree bryter mot detta och därmed förvränger diskussioner, må det väl vara MIN rätt att påpeka det??

Använder ignore är inget bra alternativ i såna här fall.

LIA

Ja du får påpeka det DU tycker är fel självklart, har inte sagt annat.

Men antagligen så uppfattar MrsScabtree CM på ett annat vis än du och så länge du bara sett hans program ( dvs precis som MrsScabtree ) så kan ni bara komma överens om att ni tycker olika.

För att säga att hon har fel och du har rätt går liksom inte alls ihop i en sådanhär diskussion eftersom allt handlar om tolkande av ett program ni båda har tagit del av.
Ni tolkar CM olika och har olika åsikter om hans arbete.

Det är ju inte bara MrsScabtree som tycker så som hon beskriver om CM..

Och om du inte orkar läsa hennes inlägg om CM i tråd efter tråd, utan ber henne sluta så var mitt råd att sätta henne på Ignore så du slipper läsa om hennes åsikter .

Senast ändrad:

OM man nu provat alla möjliga sätt att få ordning på hunden och detta inte lyckas, är då el helt fel.
OM man lyckas att bryta ett riktigt dåligt beteende och sen få hunden att fungera kan det då inte vara värt det obehaget hunden under en kort tid utsattes för?

Jag vet inte, frågar er :cool:

Hörm. "Bukes" svar skulle bli: leta reda på en mer erfaren person som tar över träningen - kan du inte lösa problemet utan våld är du en dålig hundtränare.

Själv tycker jag att det finns tillfällen och situationer då det är berättigat till att utsätta hunden för obehag. (Skilj dock på obehag och våld.)

Håller helt med, beroende på vad det är för hund ( självklart ) så kan det vara befogat i en situation att skapa ett obehag för hunden.

Nej, jag ifrågasätter märkliga uppgifter, bemöter oriktigheter och motarbetar smutskastning. Om det är att försvara CM, så gör jag väl det då.
Nja, fast det gör du inte heller. Du har ju aldrig sagt vad för felaktigheter jag kommit med. Däremot har du sagt ATT jag kommit med felaktigheter. Du är som vanligt välkommen att redovisa vad i min åsikt/tolkning det är som är tokigt?

Om jag anser att MrsScabtree bryter mot detta och därmed förvränger diskussioner, må det väl vara MIN rätt att påpeka det??
Javisst, men då måste du ju också framföra vad det är för lögner, osaklighet och smutskastning jag kommer med. Du ä väldigt hård i din kritik gentemot mina tolkningar/åsikter. Jag låter som rena rama skurken! Har jag dock någonsin fått veta vad sjutton det är i tolkningarna som är så lögnaktiga och
förkastligt tolkade? Nej, det har jag inte. Är du för saklighet får du ju sopa rent framför egen dörr först. För den kritiken är ju knappast saklig utan förklaring, jag är faktiskt lite trött på martyrspelet.

Såg ni hunden i ceasars flock med tratt och halsband med dosa? Det var knappast en spraydosa med tanke på att han hade tratt...

Det troligaste är att det var en vibrationsdosa som är lika ofarlig som spraydosan. Ceasar har pratat om den i ett annat program. Den är godkänd även i sverige.

Jag vet för övrigt precis vad ordet betyder
Men så bra! :) Då kan du ju också informera om vilka föremål Cesar har använt för att slå hundar med. Det ska bli intressant att få dela den informationen.
Vad menar du förresten med kräksnara? Är det ett stryphalsband?

Betr dina länkar, så visar den första den sedan länge sönderdiskuterade episoden med motorcykelhunden (där jag absolut inte kan se att han gör fel), den andra hans miss att släppa ut en katt (också söndertjatad men i USA) (klantigt av CM) samt den sista en liten ilsk rosa lurvig sak men där ingenting märkligt händer i avsnittet (varför?).
För att acceptera dina anklagelser vill jag se något mer påtagligt.

Jag anser också att CM gör bättre och sämre insatser, men han är ju en människa så annat är väl orimligt att kräva? Däremot kan jag inte se att han är den hundplågare du utmålar honom som. Vi kanske helt enkelt har olika kunskaper och erfarenheter när det gäller hundar och därför ser olika på vad som händer?

Men, som synes faller jag i fällan att börja käfta med dig om CM, så därför slutar jag nu. Däremot fortsätter jag gärna via PM. :cool:

Låter tråden återgå till att diskutera "hundcoachen". :)

LIA

Men så bra! :) Då kan du ju också informera om vilka föremål Cesar har använt för att slå hundar med. Det ska bli intressant att få dela den informationen.
Tillhygge betyder korrekt "tillfälligt vapen" ungefär och behöver således inte vara något man slår med...sålänge man inte väljer att slå med kniven..pistolen..mm:p
Jag använde ordet tillhygge metaforiskt för att jag tycker att det passar in på det lite väl kärleksfulla sättet han ser på redskap som är väldigt skarpa.

Vad menar du förresten med kräksnara? Är det ett stryphalsband?
Ja, det kan man väl säga fast i en mycket värre mån. Snara sätts bakom hundens öron och trycker vid vekan mot en nerv som framkallar npgot som man skulle kunna likna vid ett svårt migränanfall vilket utlöser en kräkreflex. Ceasar har en egen version av detta (som precis släppts i sverige)
dogillusion.jpg

Ett populärt halsband i programmen!

Betr dina länkar, så visar den första den sedan länge sönderdiskuterade episoden med motorcykelhunden (där jag absolut inte kan se att han gör fel),
Det handlar ju inte om vad du enskilt tycker.
Utan att du med flera förnekar hans användande av diverse redskap. Det är mycket svårt att missa stacklet på den här jycken. Sedan vad jag tycker om
stackel på en 10 kilos hund är en annan historia.

den andra hans miss att släppa ut en katt (också söndertjatad men i USA)
Nej, eldosan på hunden är ju lätt att missa.

(klantigt av CM) samt den sista en liten ilsk rosa lurvig sak men där ingenting märkligt händer i avsnittet (varför?).
För att acceptera dina anklagelser vill jag se något mer påtagligt.
Då missade du coon hunden.

Jag anser också att CM gör bättre och sämre insatser, men han är ju en människa så annat är väl orimligt att kräva?[/QUOTE] Utan tvekan!

Däremot kan jag inte se att han är den hundplågare du utmålar honom som.
Jag kan inte heller se honom som den hundplågaren du utmålar mig att ha anklagat honom för?

Vi kanske helt enkelt har olika kunskaper och erfarenheter när det gäller hundar och därför ser olika på vad som händer?
Givetvis, jag har ju personligen ingen erfarenhet av hur man använder tex ett stackel. Jag har aldrig hållt i ett koppel som leder till ett sådant halsband.

Men, som synes faller jag i fällan att börja käfta med dig om CM, så därför slutar jag nu. Däremot fortsätter jag gärna via PM. :cool:
Jahopp, varsågod att pm:a.

Men slänger ut en fråga

OM man nu provat alla möjliga sätt att få ordning på hunden och detta inte lyckas, är då el helt fel.
OM man lyckas att bryta ett riktigt dåligt beteende och sen få hunden att fungera kan det då inte vara värt det obehaget hunden under en kort tid utsattes för?

Jag vet inte, frågar er :cool:

Ang elhalsband så tycker jag att visst, det skulle kanske kännas hemskt att använda även om jag har velat testa vissa gånger :angel: men tror att man verkligen behöver veta vad man gör osv.
Men sen tänker jag, alla är så anti el och tycker det är fruktansvärt, men kan ändå ge hästarna en rejäl stöt för att dom ska respektera ett staket???:grin:
Visst, jag har själv (med dåligt samvete) låtit min häst få sig en stöt då han hoppade över staketet innan det var el i (de vi hyrde av vägrade sätta el i staketet, och det tog ett tag att fixa allt själva), och pga den stora skaderisken så ville jag visa honom att det var el i, vilket han respekterar.
Det kändes jätte elakt:cry:, men som ett måste då det var farligt annars.
Men en hund, är det annorlunda???
Jag menar inte att ge el i tid & otid, men om det nu verkligen hjälper?
En snabb stöt är väldigt obehagligt, men är det värre än dragande och skrikande? Och såna halsband som sprutar vatten så hunden kanske blir jätterädd, är det så mkt bättre än en liten stöt?
Och som sagt, jag vet inte om jag skulle våga testa med el hur som helst, men frågar är ju hur illa det är, om man VET VAD MAN GÖR?

Har ingen av er som tittar på CM hört att han använder vad ägarna använder för halsband till sina hundar???? Medans han själv gärna använder enkelt koppel jag har likadant "snöre" som han har och har haft länge, här i sverige brukar dom kallas jaktkoppel....
Tycker som någon annan skrev varför inte använda munkorg om han som ska kunna allt ser och märker att det är en dominant hund....
Sen tycker jag han hade otroligt dålig attityd trodde fan han skulle slå Rottisen, men han höll väl minen nu när kamran rullade....
Men som sagt jag gillar han inte ALLS...
Jag är inget fan av CM men jag blev förvånad första gången jag såg han,för jag hanterar mina hundar "ungefär" på samma sätt... Jag tycker CM visar bara allmänt synt förnyft när det gäller hunduppfostran. För i dagens läge är det ju tyvärr så att folk INTE uppfostrar sina hundar utan behandlar dom som bebisar och då kommer alla problemen som FOLK skyller på hunden och att det är fel i huvet på dom för det är av en sån ras eller av en sån ras...

Många här omkring har EL staket till sina hundar när dom har dom ute och hundarna har fått lära sig att det gör ont med EL så dom går inte på det igen...
Är det fel av dom som har sådana "hundhagar" ???

*halvt kl*
Nu har ju snacket blivit så ot att jag som inte sett hundcoachen kan hoppa in jag med. Kikade på klippet med den rädda hunden i CM program och där säger speakerrn att Ceasar använder det kopplet ("tool") som ägaren vill använda. Antar då att de syftar på stackelhalsbandet.

Det som stör mig då är att om jag går in som tränare och ägaren vill använda en pryl eller en metod jag känner motstånd inför- ja då försöker jag visa hur bra det går utan den metoden/prylen!

Jag är totalt emot Ceasars användande av diverse specialhalsband. Men han är en duktig människotränare och mycket han säger håller jag med om. Dock inte allt.

F.ö skulle jag mer än gärna se Svenske hundcoachen och vara delaktig i det snacket men jag har inga tv-kanaler. Hojta gärna till om hela avsnitten går att hitta på nätet.

Min tomt angränsar till ena hästhagen där det är uppsatt elband. Jag ser inga problem med att mina hundar får sig en stöt om de försöker springa in i hästhagen. Dock är det väldigt lätt för hundarna att hajja. Häststaket = AJ.

Att däremot sätta på ett elhalsband och träna bort ett beteende känns helt fel. Jag skall så matcha in exakt tiondelssekund och trycka på knappen och dessutom riskera göra fel.

Förövrigt skulle jag inte linda eltråd runt hundens hals heller.

Ang elhalsband så tycker jag att visst, det skulle kanske kännas hemskt att använda även om jag har velat testa vissa gånger :angel: men tror att man verkligen behöver veta vad man gör osv.
Men sen tänker jag, alla är så anti el och tycker det är fruktansvärt, men kan ändå ge hästarna en rejäl stöt för att dom ska respektera ett staket???:grin:
Men el får användas vid instängsling (stavning?) av hundar utomhus, givetvis enligt vissa regler (höjd, area m.m.), om jag inte kommer ihåg fel. Rätta mig gärna om jag har fel. :)

Visst, jag har själv (med dåligt samvete) låtit min häst få sig en stöt då han hoppade över staketet innan det var el i (de vi hyrde av vägrade sätta el i staketet, och det tog ett tag att fixa allt själva), och pga den stora skaderisken så ville jag visa honom att det var el i, vilket han respekterar.
Det kändes jätte elakt:cry:, men som ett måste då det var farligt annars.
Men en hund, är det annorlunda???
Men el används inte som korrigering till hästar vilket det kan göra till hundar.

Jag menar inte att ge el i tid & otid, men om det nu verkligen hjälper?
En snabb stöt är väldigt obehagligt, men är det värre än dragande och skrikande? Och såna halsband som sprutar vatten så hunden kanske blir jätterädd, är det så mkt bättre än en liten stöt?
Men en stöt kan man väl säga ger ett annat fysisk obehag (utöver det psykiska) än vad en stråle vatten gör, därmed inte sagt att vatten alltid är lämpligt. Ex. om jag tar i ett staket med el i så tycker jag obehaget känns i hela kroppen (=fysiskt) + att jag kan bli förskräckt/rädd (=psykiskt). En stråle vatten tycker inte jag ger samma fysiska obehag (såvida man inte sprutar i öronen/ögat eller annat illa valt ställe) jämfört med el. Men jag ska tillägga att jag inte haft någon kontakt med elredskap till hund så jag vet faktiskt inte hur de känns eller inte känns för hundens del. De kanske fungerar/känns på ett helt annat sätt än vad jag tror.

Och som sagt, jag vet inte om jag skulle våga testa med el hur som helst, men frågar är ju hur illa det är, om man VET VAD MAN GÖR?

Där kommer vi till det knepiga, vem ska egentligen få använda det? Enbart instruktörer (som det finns lika många bra som dåliga trots utbildning) eller en vanlig Svensson med/utan utbildning i hur redskapet fungerar? Hur ska det regleras? Eller ska alla få använda det? Då tror jag att det tyvärr kommer missbrukas av vissa, som tror de kan mer än vad de egenligen gör eller som vill ha en quick-fix på ett problem.

Det är tillåtet att använda kräksnara (Förlåt, släpphalsband som det så vackert heter) i Sverige, ett tillhygge som egentligen är värre än stackel (tycker jag själv). Tycker du att det är något som Fredde sten skulle ha nytta av? Han gör ju bara det situationen kräver och den rottisen om någon hund kunde ju behöva "tyglas"?

Är inte alls spydig nu. Utan uppriktigt nyfiken på resonemanget

Har inte haft tillf'lle att se den nya coachen.
Men jag känner igen mig med Ceasar i min egna hantering med djur, jag förutsätter att jag är "ledaren" , en ledare behöver ju inte bruka våld OM "underhuggarna beter sig som sig bör...OM dom inte gör det så får man ju ta till det som krävs, oftast så behövs inget våld, om man nu inte kallar avvisningar , tillrättavisningar mm som våld förstås.

Jag fostrar både unghästar/hingstar som jag gjort i många herrans år och det som krävs är ett sunt förnuft, konsekvens, trygghet o kärlek...NÄR hormonerna bl a på unghingstarna gör sig gällande då kan dom flesta sköta sig, dom som inte klarar det dom fr man ju fundera ut nån lämplig lösning. t ex kedjegrimskaft några ggr.

Mina hundar är kända är i området för att dom är så lydiga, båda (sch/bc och DSG ) går lösa överallt, kommer fot om man möter nån, springer aldrig fram till andra hundar och är trygga o harmoniska hundar...så är även mina hästar..MEN jag 'r en hygglig prick så länge dom inte spökar sig o provocerar mig och skulle jag vara tvungen att ta ett "tillhygge" såsom halti/ el/stackel av nån anledning så skulle jag nog göra det, ett tag.

Allt Ceasar gör har med energier, kroppspråk och utstrålning att göra...sen vet väl de flesta också att alla hundar faktiskt inte har alla hjärnceller intakta, eller såhar dom helt enkelt inte ägare som borde ha hund, för det spelar ingen roll hur många stackel, el o haltis han drar fram, fattar ägarna inte vad det går ut på så är det ju ingen ide i allafall...

Men att lalla runt problem är inget för mig så såna filosofier går bort direkt för mig. Som han säger, hundar lever i nuet...ALLA olater kan HAN få bort, för han är NU.....men han vill ju att det ska funka fast inte han är där också. Dom som fattar, dom får ordning på hundarna, dom andra kan ju stå där med mössan i hand

(Nu riktar jag inte precis det här till dig, du får ta åt di gom du känner igen dig). Det som upprör folk när man (Jag) lägger fram deras idols lite "fulare" sida är att dom kanske först blir lite chockade. Sedan blir dom lite oroliga, strax efter utbryter hysteri och man går in i försvarsinställning. Jag vet inte hur många gånger folk på buke och bla LIA som alltid har den här diskussionen med mig blir så irreterade/upprörda att dom helt missar allt jag tidigare skrivit som faktiskt tyder på att jag är en människa som inte fjösar runt med mina hundar OCH att jag många gånger faktiskt nämner Ceasar som ett bra exempel på en hundkunnig människa! Man ser lite det man vill se ungefär.
Alla vet väl att jag kallblodigt hatar Ceasar? Fast jag bara
uttryckt att jag inte är så imponerad som alla andra när han står med ett skarpare redskap i handen. I ett enskiljt fall har jag uttryckt missnöje över att han faktiskt använde redskapet och det var på Jack russeln Rudy, där jag tyckte att det var rentav löjligt.

Det blir löjligt när folk först menar på att han INTE använder sig av redskapen.
När dom sedan får det svart på vitt försöker man sopa det under mattan med att "men han använder det som ägarna vill att han ska använda" och plötsligt är inte stackel/el/whatever lika farligt som förr. Finns det något jag inte tål är det dubbelmoral.

För övrigt håller jag med dig. Jag visar mina djur att jag är nöjd med dom NÄR jag är nöjd med dom , är jag missnöjd är jag inte sen med att visa det. Ibland kan jag tom bli fysisk :cool:

jag 'r en hygglig prick så länge dom inte spökar sig o provocerar mig och skulle jag vara tvungen att ta ett "tillhygge" såsom halti/ el/stackel av nån anledning så skulle jag nog göra det, ett tag.
Du väljer om du vill strida mot lagen.

Allt Ceasar gör har med energier, kroppspråk och utstrålning att göra
Nej, det är just det. ALLT, har inte med energier och kroppspråk och utstrålning att göra. I början när dog whisperer började sändas köpte jag det mesta Ceasar sa och tyckte han var fantastisk! När jag sedan märkte att det satt dosor på några av halsbanden, och inåtvända piggar på andra blev jag genast mindre imponerad och kritisk. MYCKET av det han gör handlar dock om energi och dom delarna i sina fall ska han ha all credit för, för det gör han bra.

Det som stör mig då är att om jag går in som tränare och ägaren vill använda en pryl eller en metod jag känner motstånd inför- ja då försöker jag visa hur bra det går utan den metoden/prylen!
Exakt! Undrar hur många gånger jag har försökt framföra det! :bow:

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 295
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 921
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 359
Senast: Juli0a
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 567
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka