hundcoachen på tv 4+

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Doglovers
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 167
  • Visningar Visningar 12 889
Sv: hundcoachen på tv 4+

vansinnigt dessutom med ett sånt halsband på en sån hund... :crazy: jag tyckte också det var bra att han visade vad som kan hända med en stor kaxig hund om man försöker korrigera... det kan hända att den svarar upp och då blir det inte lika kul.

Nej men hur hade du gjort i en sån sits???
Hur hade du hanterat det???
Och jag kan hålla med om att det var bra att familjen insåg att rottisen behövde omplaceras till någon som är hundvan och har ledarskap i sig...

1 visst 1 hopp hade varit oki men inte fler
2 jag hade sagt till på skarpen inte daltat m den eller gosat m den å skrattat å fått den mer uppspelt men det kanske bara e jag som hade satt ner foten å visat att d inte funkar på mig...
Hur hade du gjort???

Beror helt på vad det hade varit för hund och hur jag tror den är mentalt.
När jag hjälpte till på hundpanget/hundhemmet fick man hantera en del mindre roliga hundar och väger man 44 kilo och vet vad en instabil hund kan ställa till med så inser man att det ibland bara är korkat att "säga till på skarpen och sätta ner foten och visa att d inte fungerar på mig" när man inte måste/kan lösa det på andra sätt.

Om jag bara hade besökt familjen, hade jag nog med kroppsspråk försökt hindra den. Hade det inte hjälpt hade jag bett dom be den gå och lägga sig.

Jag hade nog inte wrestlat omkring den om den inte slutat. Jag är inte tillräckligt kunnig (eller dum?) för det.

Men hade jag kommit dit för att studera hundens beteende hade det varit intressant att först få se vad beteendet bestod av.

Jag gillar varken killen eller programmet men

1. Fattar ni inte att det fanns en poäng i att låta huden hoppa och bära sig åt?
Dels för att han själv ska se problemet, dels för att vi tittare ska få en bild av varför de sökt hjälp.

2. Jag blir lite nyfiken på hur alla er som påstår "jag skulle aldrig tilllåta att hunden gjorde så" hur skulle ni själva lösa det den dag ni står med 55 kilo okänd rottweiler med "bad attitude"? Är ni lika kaxiga då? Har ni en bra sjukförsäkring?

:bow::bow:

Finns många ( som vi säger inom travet ) staketkuskar här tror jag :angel:
Men de finns de ju överallt.

Ja jag såg det också och undrade varför har man sånt halsband till en sådan hund men det var väl för den skulle se cool ut med nitar... Visst kanske bra att visa vad som kan hända med en sån dominant hund som tror han äger alla och kan göra som han vill...
Men inte så överdrivet och inte hetsa upp den som han gjorde då blir det ju fel...

Nej precis visat med kroppspråket att det inte är accepterat....
Och jag hade inte brottats med den i heller det gör ju bara saken värre...
Ja det ska bli intressant att se andra delen hur han kommer fortsätta med rottisen...

Gillar honom verkligen inte heller!
Får skumma vibbar av honom och tycker också han är pinsam.....:grin:
Visst att Cecar kanske får allt att se så lätt ut, men efter hans program är ju den svenska stollen rena skämtet!
Som lyckades rehabilitera en rottweiler som sonen fick & blev så glad:)
Han Fredrik eller vad han heter verkade mest livrädd, men skulle verka tuff.
Han verkar så konstig, och sen att han ska pussa på främmande hundar???
Skulle vara skitkul & se honom på Cecars ställe

jag tycker inte alls han hetsade den. jag tycker han lät hunden vara i början för att se hur illa det var. sen satte han lite press = hunden svarade upp = han backade inte, men visade samtidigt hur otrevligt det kan vara med en sådan hund.

jag tycker inte alls han hetsade den. jag tycker han lät hunden vara i början för att se hur illa det var. sen satte han lite press = hunden svarade upp = han backade inte, men visade samtidigt hur otrevligt det kan vara med en sådan hund.
Det krävde dock inte en examen i hjärnkirurgi för att räkna ut att hunden skulle tända till när den gjorde det... Så sett skulle man kunna säga att det var framprovocerat.

Men det visar att det inte är så enkelt som en del säger att "bara säga till på skarpen" så är problemet smärtfritt löst. Visst en del kan reda ut det men de flesta gör det nog inte.

Senast ändrad:

Gillar honom verkligen inte heller!
Får skumma vibbar av honom och tycker också han är pinsam.....:grin:
Visst att Cecar kanske får allt att se så lätt ut, men efter hans program är ju den svenska stollen rena skämtet!
Som lyckades rehabilitera en rottweiler som sonen fick & blev så glad:)
Han Fredrik eller vad han heter verkade mest livrädd, men skulle verka tuff.
Han verkar så konstig, och sen att han ska pussa på främmande hundar???
Skulle vara skitkul & se honom på Cecars ställe

Håller helt klart med :bow::bow::bow::bow::bow::bow:

Jo du har helt rätt, det är klart att det var "meningen" att hunden skulle plocka fram registret lite, annars hade han ju haft svårt att göra sin pedagogiska poäng. Om hunden "bara" hade varit glad och stor och ohängd så hade nog inte heller ägarna fattat vad de hade i kopplet (om de ens gjorde det riktigt nu).

Bra att han föreslog omplacering också, det var ju helt fel hund för dem.

Visst provocerade han hunden till protester, och han verkade inte inse det själv till en början. Jag begrep inte varför han körde den stilen när hunden var fokuserad på den andra och knappast mottaglig för något konstruktivt arbete. Han är alldeles för matcho och effektsökande för mig.

Jämför gärna Cesars arbete med "sin" rottis. I o f s var ju problembilderna olika, men vilken skillnad i att närma sig dom problemen. C tar över situationen utan annat än viss mental press och lär sig hunden under tiden. Visst tog det sin tid, men varför inte?

LIA

Håller med om allt du säger:bow:

Jag tycker att de flesta här i tråden hänger upp sig på fel sak, självklart måste problemet i sin helhet visas eftersom det är ett TV-program - och hur skulle det förresten ha sett ut om FS t ex hade kickat till hunden det första han gjorde när han klev in genom grinden?

Det jag retar mig på i det här avsnittet är att det inte togs upp på allvar att det är precis sånt här som händer när folk skaffar sig fel typ av hund! Den här familjen verkade inte ha något som helst intresse av att jobba med sin hund, så varför i h-e skaffar de då sig en stor, stark brukshund? Jo, för att han var "som en nallebjörn när han var 8 veckor" - men för helsike, kan inte folk tänka???

... , för att han var "som en nallebjörn när han var 8 veckor" - men för helsike, kan inte folk tänka???
En vuxen som är piercad i ansiktet och sätter på "nallen" ett supertufft "draghalsband" plus kallade hunden för något annat "tufft", minns ej vad. Vad begär du? :laugh:

LIA

En vuxen som är piercad i ansiktet och sätter på "nallen" ett supertufft "draghalsband" plus kallade hunden för något annat "tufft", minns ej vad. Vad begär du? :laugh:

LIA

Harley hette han :cool:

Jag är minst lika ball, massa tatueringar och en hund som heter Harley...Han ha nithalsband också!
men det kanske inte är lika ballt att ha en westie..? hmm...eh..:D

Harley_apport.jpg

*kl*

Missade ju första programmet så såg det första gången i går och innan hade jag suttit och sett Cesar Millans program och i jämförelse så var det ju pinsamt...och då är jag ändå inget fan av Cesar. Är skrattretande att de satt de två programmen efter varandra :rofl:

I "Hundcoachen" reagerade jag på att han lät så himla dämpad. Nästan som återhållsam ilska hela tiden. Hade jag varit hund hade jag blivit negativt inställd bara av hans energi. Sen att klappa en stressad hund på huvudet när den är i sk. "låst läge" vette tusan vad jag ska säga om...han hade tur som inte blev mer illa åtgången än vad han blev.
Kanske han gjorde allt med mening men jag blev då inte alls imponerad. Det enda bra jag tyckte att han gjorde i programmet var att tala om för mannen med den svarta hunden att det var han som påverkade den genom att stressa.

Han sa faktiskt två bra saker till. Att de borde omplacera hunden och att en del hundar blir arga om man försöker säga till dem.

Men jag är inte speciellt förtjust i varken honom eller ceasar.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 295
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 921
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 359
Senast: Juli0a
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 567
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka