Hundavel som gått åt hvete

Sv: Hundavel som gått åt hvete

Utställningsdomarna inbillar sig att de gör rasen bättre genom att visa på de "korrekta" hundarna, 150 år av utställningar har klart visat att funktionen istället blir lidande.
Så nej jag tycker inte att utställningar är harmlösa.
PL

Jag är helt klart för ett bruksprov på schäfrar där man kan utvärdera avelsduglighet. Jag tror tyvärr inte att tävlingsresultat ger en bra bild av en hund om kraven endast är lägre klass. Jag vet hundar som tävlat IPO III (inte bara sch)som många ifrågasatt om dom ska gå i avel. Det ser bra ut på tävlingsbanans gräsplan med till vardags är det något helt annat...ja, lite så.

Då återstår väl inget annat än att utesluta bulldogen.
Eller menar du att SKK som huvudorganisation skall fortsätta att sanktionera avel som tydligt strider mot gällande lag
PL

låter man utställningsresultaten styra hur man avlar, då blir det problem. så är det ju idag. skit samma om hunden är helt oduglig som arbetshund, är det vacker så avlar vi! men om en bra arbetshund även är vacker, så kan väl utställningar inte vara negativa? titta bara på kelpien, där hundarna fortfarande kan vara SUCH SBCH SLCH och friska!

vidare bör övertypade hundar (typ alla dagens utställningsschäfrar) inte kunna tilldelas något pris. övertypning bör klassas som ett allvarligt fel, värre än inte tillräckligt typad.

Jag har uppfattat problemen större än så och är i ärlightetens namn inte jättepåläst. Fast man ska ju inte behöva vara rädd för att få en westie som plågas av klåda i vilket fall somhelst om man vill köpa en sån. Får dom klåda för att dom är vita eller varför får dom det ?

Jag måste verkligen försöka att ta reda på mer och ta tag i detta och på nåt sätt dra mitt strå till stacken...jag har som sagt retat mig på detta med extremavel många år , och nu får det banne mig vara nog :mad:
Westien är inte den värsta :D , men det är ju ändå onödigt ofräsh om man säger så.

Jag har en gammal kompis som föder upp ( i mina ögon) inte alls friska schäfrar, hon är jävligt sur på mig för att jag tycker det är fel...hennes hundar är ju så fina på utställningar så då kan det ju inte vara fel :crazy:

Fast det vore ju trist om du på det viset fick fram en westie som allt mer påminde om en vit jack russel till utseendet? Hur bra den än är i gryt
Nu låter du precis som exteriörarna på schäfersidan. :D
"Ha! Bruksschäfrarna ser ju inte ens ut som schäfrar längre!" .
Så många som kallat min hund för blandras visar ju bara på vilken bild folk fått av aveln. Jag tror att risken att få en westie som liknar en vit jack russel till utseendet är extremt liten. Jag sa dessutom inte att jag aldrig skulle ställa ut, men jag jagar inte championat på utställning. Skulle jag råka få ett med en hund så vore väl det kul, men jag tänker inte kämpa mig dit.

Man måste ju inte hålla på med gryt för att man har en grythund. Liksom måste man inte apportera om man har en golden, huvudsaken är ju att hunden får göra något. Att kvaliten sitter i hunden och att detta går att utröna på prov skulle räcka gott och väl.

Jag hör till dem som tycker att det inte borde vara omöjligt att få fram en hund som är både bra i arbete och trevlig att titta på. :)

Ja, men skönheten ligger onekligen i betraktarens öga. För mig finns det inget vackrare än en hund som är i sitt rätta element. :)

jag tänker mest på att man inte bör minska avelsbasen för mycket. med krav på pris i lägre klass har man i alla fall sållat bort nervvraken som inte ens kommer till start. godkänt MT med betoning på att hunden är nervfast och skottfast tar också bort de värsta exemplaren.

Jag har uppfattat problemen större än så och är i ärlightetens namn inte jättepåläst. Fast man ska ju inte behöva vara rädd för att få en westie som plågas av klåda i vilket fall somhelst om man vill köpa en sån. Får dom klåda för att dom är vita eller varför får dom det ?

Jag måste verkligen försöka att ta reda på mer och ta tag i detta och på nåt sätt dra mitt strå till stacken...jag har som sagt retat mig på detta med extremavel många år , och nu får det banne mig vara nog :mad:
Westien är inte den värsta :D , men det är ju ändå onödigt ofräsh om man säger så.

Jag har en gammal kompis som föder upp ( i mina ögon) inte alls friska schäfrar, hon är jävligt sur på mig för att jag tycker det är fel...hennes hundar är ju så fina på utställningar så då kan det ju inte vara fel :crazy:

Men jag håller med dig, och jag tror definitivt att hälsoproblemen inom rasen (westien) är långt mycket värre utomlands.

Den största anledningen till att westien har hälsoproblemen den har idag är dels pga av att man runt 60/70/80 kunde använda avelshanar relativt obegränsat vilket har lett till en trång avelsbas. Man har som i dom flesta "förstörda" raser satt skönhet framför funktion och hälsa . Kollar man på dom flesta westies idag har dom rosa hud trots att det i rasstandard står att svart eller grå hud +klor ska premieras. Vitheten i pälsen har inte så mycket med saken att göra, men många uppfödare vill gärna inflika att deras hundar inte tål protein för att "vita hundar är så känsliga". På sin "storhetstid" var westien sannerligen vit och mycket sund. Den härstammar ju från skottland där vädret är både fuktigt och kargt och ofta dyblött-ändå har många westies i dagsläget lätt för att få svamp i tassar och skägg vid väta.... Ja, du ser utveckligen. Den är tämligen ologisk.

Jag minns när vi fick Harley, i restriktionerna från uppfödaren fick han ABSOLUT inte äta proteinrik mat. Huvudkosten var doggy och godiset vetekex (kan säga att jag ger rått kött och grönsaker idag med långt mycket bättre resultat).

Många uppfödare lever tyvärr fortfarande i förnekelse. Det tar nog emot att erkänna att sin sååå vackra hund egentligen är kass mentalt och faktiskt har diverse foderallergier. "Tänk vad fina valpar och vilka pris dom skulle få på utställning"..

Vad du tycker om min hund utseendemässigt kunde jag inte skita mer i.
CCDn har precis som Cilla och marhta skriver grava problem med tandförlust+valpdöd pga av den letala genen man avlar på-det är inte annat än vansinne. Du kanske skulle läsa på mer om din egen ras? Du verka ärligt talat inte så insatt vilket sannerligen får dig att framstå som beydligt mer korkad än jag själv.

Gör om gör rätt! Att dubbel uppsättning nakengener är förenat med tillbakabildning av foster är en vetenskap som man alltmer frångått nu när extensiv forskning har visat att det inte direkt är kopplat till nakengenen! Tyvär är det mer komplicerat än så... Finns ett par artiklar som behandlar ämnet, kan leta upp dem åt dig om du vill...

Tandförluster ser inte jag som ett problem.
Min hund och alla andra kineser jag har träffat äter torrfoder, tuggar ben och pinnar precis som vilken annan jycke som helst.. Så vart ligger problemet? Förutom att vi har mycke färre tänder att borsta på våra hundar, men det är knappast nåt negativt :P

Tycker att det är sjukt tråkigt att folk dömer ut en hel ras pga föråldrade kunskaper. Jag tänker inte sticka under stol med att även CCD dras med rasspecifika sjukdomar men att jämföra dem med schäfrar eller engelska bulldogar är orättvist!

Många uppfödare lever tyvärr fortfarande i förnekelse. Det tar nog emot att erkänna att sin sååå vackra hund egentligen är kass mentalt och faktiskt har diverse foderallergier. "Tänk vad fina valpar och vilka pris dom skulle få på utställning"..

Ja, som hon med cavalieren i filmen som blev BIS och bar på den hemska neurologiska sjukdomen....avlar vidare på det och förnekar totalt...Jag vet faktiskt inte vad jag skulle gjort om jag stod där och visste óm detta, jag hade säkert blivit utburen av vakterna :angel:...Jag skiter i rosetter och deras ekonomi, jag bryr mig om hundarna och dom ska banne mig inte behöva lida för att det är idioter till människor som styr...visste inte detta om cavalieren, men ögonen och hjärtat har jag vetat om.

Menar du en sån här ?

7103414.jpg

Öronformen, tassarna och cresten talar för att den hunden inte är en ren CCD. CCD har inte hudproblem som rasspecifik sjukdom och huden verkar vara den hundens största problem (förutom att den är förbannat ful). Att det finns sämre individer inom en ras går ju inte att komma ifrån på något sätt, det måste väl alla hålla med om?
Hade merparten av CCDs sett ut som den på bilden hade jag också tagit avstånd från rasen. Men att komma med en trolig blandras och förfasa sig över de hemska uppfödarna av nakenhundar är enligt mig inte ok. Hur många CCDs har du träffat som har sett ut som den? Och hur många sunda individer har du sett?

Dels ökningen av autoimmuna sjukdomar inom rasen, dels tandlossningen , tydligen får man ändå ställa ut hundar där tänder saknas :crazy:, men framförallt den letala genen. Den forskningen du pratar om är snarare spekulativ än fastställd. Hur menar du annars att man ska få fram hårlösa hundar?

Sam ??

sam220_188480w.jpg

Nu vet jag att det är extremt, men det ska övht inte kunna bli såhär.

Och vilka autoimmuna sjukdomar pratar du om nu da? Jag har inte hört talas om att det skulle förekomma med högre frekvens hos CCD än hos någon annan ras... Och tandlossning vet jag inte vart du har fått ifrån. De tappar inte tänder, de föds utan komplett tanduppsättning. Finns det inte gener för tänder så kommer det inte heller växa ut tänder. Det här är grundläggande biologi som lärs ut i årskurs 7. I rasstandarden står det att avsaknad av tänder inte ska räknas som fel på den nakna men däremot på puffen! Därför får man ställa ut även hunda utan komplett tanduppsättning. Men du svarade inte på min fråga. Var i ligger problemet att inte ha korrekta tänder?

Hur man får fram hårlösa hundar? Jadu man tar en hund med nakengen och sen parar man den med en annan hund. Men hm det här låter bekant. Just det det är ju precis så man gör för att få fram vilken annan hund som helst!

Jag är även nyfiken på hur du ställer dig till puffarna. Är de lika osunda som de nakna? Är bara vissa utvalda delar av rasen osunda eller ser du inte puffar som CCDs?

Brukstest/arbetsprov och utställningar borde komplettera varandra, inte splitta raser i två läger.

Jag håller helt med i detta, det är synd att så många raser har blivit uppdelade på det sätt som de är idag. Jag tycker inte att man ska behöva slopa utställningar helt, men synen på vad som ska premieras måste helt klart ändras.

Frågan är ju hur man ska få dessa uppfödare av utställningshundar att börja blanda in andra närliggande raser/brukstypen inom samma ras? Känns inte som att argumentet att det är enda sättet att rädda rasen hjälper eftersom många inte verkar se det som ett problem. Nej, usch för denna prestige och rivalitet och girighet som går ut över så många djur.

Visst att hunden är ful men det beror väl mest på hans katarakter i ögonen (som inte är mer frekvent förekommande hos CCD än någon annan ras). Bara för att en hund är ful så behöver den väl inte vara osund? Sen har jag hört att den individen även dras med hudcancer och det beror väl enligt mig på att den utsatts för stark UV-strålning utan skydd. Man är bra dum om man tror att en nakenhund inte utsätts för samma mutationsfrekvens som vi om den utsätts för strålning. Även människor får cancer, är vi också osunda?

tycker du att den hunden ser sund ut ?????

Tycker du att det låter övht sunt att inte kunna ha en hund utomhus utan att skydda den från solen...andra hundar kan ju normalt vara ute utan att få hudcancer iallafall

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 123
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 180
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 003
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt... 2 3
Svar
55
· Visningar
3 884

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • tämja halvvuxna katter

Hästrelaterat

Tillbaka