Hundavel som gått åt hvete

Sv: Hundavel som gått åt hvete

samma gen som ger nakenhet ger också tandförluster. man avlar alltså medvetet på en defekt som dels ger avsaknad av päls, dels ger avsaknad av tänder och som grädde på moset är dödligt i dubbel upplaga. är inte det frankensteinvarning?

tror inte det är någon här som har något emot deras utseende som sådant (jag tycker att de är skitsöta), men nakenhetsgenen ger för så mycket mer än mindre päls på kroppen! vilket iofs också kan diskuteras, en hund är ett utedjur och ska inte behöva skyddas från utomhusmiljön. nej slopa nakenaveln och fram för puffavel. samma hund men utan defekt! :)

Senast ändrad:

Och vilka autoimmuna sjukdomar pratar du om nu da? Jag har inte hört talas om att det skulle förekomma med högre frekvens hos CCD än hos någon annan ras...
Givetvis inte, du lever ju i total förnekelse vilket är barnsligt enkelt att urskiljdra i dina inlägg. För övrigt pratar jag om både akuta och kroniska autoimmuniteter. Det är en hejdlös massa benämningar med tex AIHA, IMT,SLE ,Reumatoid artrit osv. Vad som är vanligast på CCDn kan jag dock inte svara på, men jag anser att det inte spelar någon roll. Att det ökar är ju bara ytterligae ett bevis på att aveln knappast går framåt med den här rasen.

Och tandlossning vet jag inte vart du har fått ifrån. De tappar inte tänder, de föds utan komplett tanduppsättning. Finns det inte gener för tänder så kommer det inte heller växa ut tänder. Det här är grundläggande biologi som lärs ut i årskurs 7.
Det tillhör normal mänsklig utveckling att kunna vara observant. Även tandlossning förekommer på CCn, att dom föds utan ordentlig tanduppsättning är ju bara ännu mer förkastligt, chockerande om inte annat att detta få förekomma.

I rasstandarden står det att avsaknad av tänder inte ska räknas som fel på den nakna men däremot på puffen! Därför får man ställa ut även hunda utan komplett tanduppsättning. Men du svarade inte på min fråga. Var i ligger problemet att inte ha korrekta tänder?
Herregud, jag trodde din fråga var ironisk :crazy:
Konsekvensen av att inte ha ordentlig tanduppsättning (och jag talar inte om avsaknad av en eller två tänder här utan munnar där det ser definitivt värre ut) är dels att hunden inte kan tugga. Man kan förvisso mata den med babymat eller blötmat livet ut, men den synen på hund är ju inget annat än totalt vriden. Du pratade om färre tänder att borsta, önskar du dig själv tandlöshet? Jag menar om du inte har ork nog att borsta dom du har?

Hur man får fram hårlösa hundar? Jadu man tar en hund med nakengen och sen parar man den med en annan hund. Men hm det här låter bekant. Just det det är ju precis så man gör för att få fram vilken annan hund som helst!
Alltid intressant när folk ska försvara sig genom att spela dumma. Jag pratar på genetiknivå, inte fortplantningsnivå.

Jag är även nyfiken på hur du ställer dig till puffarna. Är de lika osunda som de nakna? Är bara vissa utvalda delar av rasen osunda eller ser du inte puffar som CCDs?
Om man enbart valde att avla på puffarna och koncentrerade sig även där på att avla fram sunda hundar hade jag nog inte haft några invändningar. Det måste dock hända något drastiskt även här, hunden är inte alla gånger friskare för att den är bepälsad.

Jag är även nyfiken på hur du ställer dig till puffarna. Är de lika osunda som de nakna? Är bara vissa utvalda delar av rasen osunda eller ser du inte puffar som CCDs?

Nej, eftersom de saknar den defekta genen som ger nakenhet och tandlöshet så är de sundare än de nakna.

Var går gränsen för hur många tänder en ccd "får" sakna? Är det ok med fyra tänder?

Jag personligen skulle inte vilja vakna upp brevid den där varje morgon men osund ser han inte ut att vara, förutom katarakterna som sagt. Så länge den fungerar som en vanlig hund är den enligt mig inte osund. Hur ser du på saken?

Och ja jag tycker att det är sunt att smörja in sin nakenfis om det är stark sol ute. På precis samma sätt som det är sunt att sätta på dem tjocka overaller när det är såhär kallt. Vidtar man sådana åtgärder så fungerar en CCD på precis samma sätt som vilken annan hund som helst. Bara för att de kräver annan omvårdnad än pälsade hundar är de inte osunda!

Ser man tillbaka på rasens ursprung och utveckling så smörjde man ju inte in dem i begynnelsen och uppenbarligen så klarade de sig fint. Är det då fel på rasen eller på oss som sänker dess fitness genom att förstöra ozonlagret?

Man måste ju inte hålla på med gryt för att man har en grythund. Liksom måste man inte apportera om man har en golden, huvudsaken är ju att hunden får göra något. Att kvaliten sitter i hunden och att detta går att utröna på prov skulle räcka gott och väl.

Ja, men skönheten ligger onekligen i betraktarens öga. För mig finns det inget vackrare än en hund som är i sitt rätta element. :)

Som ägare till jaktgolden håller jag med om att vad som är vackert är relativt. Inte många tror på mig när jag försöker förklara att Loka visst är renrasig. :p

Men jag kan också säga att en riktigt bra apportör och arbetande golden INTE passar majoritet av de människor som idag köper en golden. De som söker en stor, lurvig, lekglad och vänlig familjemedlem.
Frågan blir ju då om man ska avla efter efterfrågan eller efter eget tycke...? Elementen förändras, grytjakt blir allt mer ovanligt t.ex, ska hunden förbli densamma eller bör den förändras för att passa in i de nya förutsättningarna?

Inget påhopp alltså utan en tanke som grott i mitt huvud sedan jag läste senaste hundsport. :)

Källa på ökad frekvens av autoimmuna sjukdomar tack. Vem som helst kan säga vad som helst men har man inte belägg för sina uttalanden lägger jag dem i samma låda som katten skiter i :P Visar du mig relevant forskning är jag inte sen att ändra uppfattning!

Att CCDs inte äter torrfoder vet jag inte vart du har fått ifrån. Källa på det också tack. För som sagt äter både min hund och alla andra CCDs jag har träffat TORRT torrfoder, gnager ben och pinnar..

Vi kan gärna prata genetik. Vad är det du undrar över? att gen X= naken och gen Y=pälsad. Uppsättning XX=naken XY=naken YY=pälsad.. vad finns det mer att prata om?

Som ägare till jaktgolden håller jag med om att vad som är vackert är relativt. Inte många tror på mig när jag försöker förklara att Loka visst är renrasig. :p

Men jag kan också säga att en riktigt bra apportör och arbetande golden INTE passar majoritet av de människor som idag köper en golden. De som söker en stor, lurvig, lekglad och vänlig familjemedlem.
Frågan blir ju då om man ska avla efter efterfrågan eller efter eget tycke...? Elementen förändras, grytjakt blir allt mer ovanligt t.ex, ska hunden förbli densamma eller bör den förändras för att passa in i de nya förutsättningarna?

Inget påhopp alltså utan en tanke som grott i mitt huvud sedan jag läste senaste hundsport. :)

Nej nej jag förstår vad du menar. Men ingen hundras passar ju alla. Det finns redan ett praktexemplar på whwt i Sverige idag och jag anser att hon verkligen är eftersträvansvärd! (stavas? :confused:) . Hon premieras högt på utställning och har dessutom flera godkända grytprov både som förliggare och sprängare. Detta är dock ingen aktivitet som utövas varje dag utan det är väl snarare agility och sådant som står på schemat för den damen när det ska aktiveras. En westie har aldrig varit eller kommer att bli något i den tyska jaktterrierns väg om man säger så. Därför ser jag inget hinder i att köra grytanlagsprov på dessa hundar (konstgryt, ren grytjakt är som du säger inte helt vanligt)samt mentaltesta och öka hälsokraven innan man börjar vifta med vilken hund som är vackrast.

Funktion , mentalitet och sundhet först, skönhet sist.

Jag sätter sundhet/mentalitet först, sen funtion, sist skönhet.

Loka är rätt värdelös som jaktgolden men en harmonisk hund ändå. Billie var ett ess i vassen men skitdryg att leva med och aldrig tillfredsställd. Mina erfarenheter har präglat min prioritering. :)

Nakengenen i dubbel uppsättning är inte per definition dödlig. Man vet fortfarande för lite om vilka gener som spelar in här för att säkert kunna uttala sig om vilken kombination som är dödlig. Sen förstår jag inte riktigt vad det är som är så hemskt med att foster tillbakabildas. Det är ju inte så att det föds hundar som lider sig till döds. De blir embryon, inget mer... Och innan vi vet vilken kombination som har en dödlig utgång är det svårt att undvika den.

Att hunden måste skyddas från UV-strålning är ju vårt fel eftersom vi förstör ozonlagret. Som sagt var fitnessen för rasen inte sänkt förrän vi började använda icke förnybara energikällor i alltför stor utsträckning. Man ska ha klart för sig att evolutionen har verkat på den här rasen mycket längre än vad människan har gjort! Det är ju inte ett mänskligt påfund från början att avla fram en specifik hårlös ras så visst måste det finnas fördelar med att vara naken.

Nakengenen i dubbel uppsättning är inte per definition dödlig. Man vet fortfarande för lite om vilka gener som spelar in här för att säkert kunna uttala sig om vilken kombination som är dödlig. Sen förstår jag inte riktigt vad det är som är så hemskt med att foster tillbakabildas. Det är ju inte så att det föds hundar som lider sig till döds. De blir embryon, inget mer... Och innan vi vet vilken kombination som har en dödlig utgång är det svårt att undvika den.

Jag är mållös, faktiskt. :crazy:

ge mig en godtagbar anledning till varför det är bra att vara nakenhund/katt...förutom då kanske att allegiska MÄNNISKOR kan ha dom....
Det är sällan det finns godtagbara argument för hundavel numera...såg du inte filmen, hur vi förändrat skallen o skelett på bl a eng bulldog o bullterriern på bara 100 år.
Sen säger vi att dom sett uit så jämt....som mannen sa i filmen, bullshit..hade bulldogen sett ut så hade den inte haft en chans mot en tjur, den hade aldrig hunnit undan.
Människan älskar freakshower o extrema saker....men det är förjävligt att oskyldiga djur ska få betala priset

ge mig en godtagbar anledning till varför det är bra att vara nakenhund/katt...förutom då kanske att allegiska MÄNNISKOR kan ha dom....

Inte ens det räcker eftersom många främst reagerar på saliv och hudavlagringar på hundar, inte själva pälsen i sig...

För att vara helt ärlig hittar jag inte en enda mening som säger något om tandlossning. Tandbortfall och tandlossning är inte samma sak.. Där får du gärna vara mer specifik!

Däremot hittade jag det här stycket "Genom flera omgångars utskick av hälsoenkäter har vi idag en uppfattning om hur det ser ut i vår ras. Det har visat sig att vår ras har ett mycket gott hälsoläge jämfört med "medelhunden". Detta bekräftas även av uppgifter från de större försäkringsbolagen. " Taget direkt från RAS

"Alldeles i slutet av 2006 kom information om att en individ av rasen Chinese Crested/Powder Puff är drabbad av Addisons sjukdom. Den korrekta benämningen på sjukdomen är Hypoadrenocorticism.
Ärftligheten är inte klarlagd. Sjukdomen finns belagd hos Labrador Retriever, Nova Scotia Duck Tolling Retriever, Portugisisk Vattenhund, Grand Danois, Rottweiler, Soft Coated Weathen Terrier, West Highland White Terrier, Pudel och Bearded Collie. Troligen fler raser. Här snackar vi om att kasta sten i glashus :P Källa : chinesecrestednetwork.se

Aha... Så länge det finns andra raser med sjukdomar är det ok att fortsätta avla fram nakenfisar utan tänder?

Tungt argument. Verkligen.

Men har du inte läst Scabtrees inlägg ??
Isåfall...vad menar du att kasta sten i glashus?

Varför mållös?

För att du framstår som en hundägare som fanatiskt ska försvara sin ras och helt förnekar dess nackdelar. Argument som att det finna andra raser som också har sjukdomar gör det "ok" för dig att även din ras har problem.

Hur ska man kunna bekämpa sjukdomar, problem och brister i sin ras om man inte ens är villig att erkänna att de finns? Det finns inget som en perfekt hund eller perfekt ras.

Det gör det väldigt svårt för mig att ta dig på allvar.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 123
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 180
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 003
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt... 2 3
Svar
55
· Visningar
3 884

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka