Hundavel som gått åt hvete

Sv: Hundavel som gått åt hvete

KL Nu har jag sett hela. Faktiskt ett utomordentligt granskande reportage på en helt anna nivå än vad svensk tv brukar prestera. Det förvånar mig hur lite makt engelska kennelsklubben påstår sig ha. Det gläder mig att chefsveterinären på RSPCA (modern till alla djurskyddsorganisationer) tar så stark ställning. I många avseenden ligger vi före men inte tillräckligt, vi har mer hälsoprogram o avelsregler men samtidigt tar vi in tex engelska domare som dömer vidare på samma sätt samt importerar hundar med okänd status.
PL

...ursäkta, jag måste andas o räkna till minst 1000 innan jag blir som folk igen......

Tycker det är sunt att bli heligt förbannad efter att ha sett filmen!
Det är dags att sluta blunda för den vansinnesavel som pågår inom vissa av våra hundraser och hög tid att göra något konkret åt problemet.
Det är lätt att bli hemmablind och tro att vissa raser alltid sett ut så här men det har de inte!
Mycket har ändrats i synnerhet de senaste årtiondena och endast till det sämre.
Utställningsdomarna har ett enormt ansvar, så länge de premierar vanskapta djur med exteriöra överdrifter kommer problemet kvarstå.

Jag blir så jävla förbannad varenda gång jag påminns om det här.
Det är så envetet sjukt hur folk väljer vad man kallar "skönhet" framför funktion och hälsa. Jag mår så fruktansvärt dåligt när jag ser dessa engelska bulldogs, shar peier, vänstervarvare till schäfrar (dom extrema), cresteds dogs mfl- Samtliga levande frankensteins, människors försökskaniner. Allt för att man tjusas av ett visst yttre. Hundens hälsa spelar tydligen inte minsta roll.

Och på vilket sätt är CCDs ohälsosamma menar du??

Jag tycker inte att din hund är vacker heller men inte jämför jag den med frankenstein!

Läs på lite om rasen så kommer du nog inte göra lika korkade uttalanden i fortsättningen!

// Microglia + CCD

nakenheten hänger ihop med en defekt som även ger tandförluster. inte så kul, eller hur?

Och på vilket sätt är CCDs ohälsosamma menar du??

Jag tycker inte att din hund är vacker heller men inte jämför jag den med frankenstein!

Läs på lite om rasen så kommer du nog inte göra lika korkade uttalanden i fortsättningen!

// Microglia + CCD

Vad du tycker om min hund utseendemässigt kunde jag inte skita mer i.
CCDn har precis som Cilla och marhta skriver grava problem med tandförlust+valpdöd pga av den letala genen man avlar på-det är inte annat än vansinne. Du kanske skulle läsa på mer om din egen ras? Du verka ärligt talat inte så insatt vilket sannerligen får dig att framstå som beydligt mer korkad än jag själv.

martha, jag såg att du lagt in westien som en av dessa raser. Jag är nyfiken på vad du syftar på ? (Ja jag är väl medveten om att ca 10 procent av rasen drabbas av klåda, undrar mest om det är att anse som ett extremt problem då detta har tagits tag i ) .

Senast ändrad:

Det får väl ses som ett extremt problem fram tills dess att man kunnat få ner problemen på rimlig nivå. Det är inte bara fråga om en hög frekvens utan också om synnerligen besvärliga problem.
Det finns en massa raser där man påstår sig ta tag i problem men där sitauationen inte blir bättre.
Folk ser gärna problemen hos andra raser men blundar för den egna rasens fel.
PL

Jag tror linjer har lika stor betydelse där som i tex schäferaveln. Jag tycker mig se en koppling.

Ja, du kan i princip "utavla" inom samma ras om rasen är tillräckligt stor. Speciellt i raser som är uppdelade i show/arbete, där räknar man med att det är två stora populationer i en ras vilket innebär att de har tämligen litet genetiskt gemensamt ursprung. Det kan finnas ännu fler populationer, säg att ett gäng uppfödaren avlar på "sin" typ av schäfer. De har till slut mycket mindre gemensamt med övriga schäfrar och kan användas för att friska upp genpoolen.

Tänk om man kunde smälla ihop brukshundarna med showhundarna och få en dual purpose-hund med bättre hälsa i slutändan...?

Senast ändrad:

Nästan alla.
PL

Okej, ja du kanske har rätt. Personligen anser jag nog mig själv som oerhört kritisk till "mina" rasers utveckling och åtminstone som väldigt engagerad i westiens framtid. Det var ganska intressant när jag var på WDS och ställde jobbiga frågor om hur rasen (whwt)utvecklats (jag spelade givetvis mycket dum), jag har nog aldrig sett så sura miner bland tanterna och farbröderna i westiemontern förr :rofl:

Nu är jag kanske lite extrem, men jag tycker inte att arbetande raser har så mycket på utställning att göra. En exteriörbeskrivning däremot måste givetvis få finnas.

Det finns fördelar med att gå på utställning också.

En exteriörbeskrivning får enligt mig gärna fortsätta ske i utställningsform. Däremot vore det skönt om själva prestigen runt utställningsringen kunde sänkas...

Ja jag vet inte, jag sitter mest och funderar på hur det blir om jag skulle få för mig att börja föda upp westies (det är ju drömmen). Jag kan mycket väl tänka mig att slopa utställningar helt i syfte att få fram den där robusta och sunda terriern som är klockren i gryt..ja som den var förr. Jag tror att jag kommer att ställa ut, har jag dock en hund som inte alls är premierad på utställning men klockren i gryt+ i övriga aspekter samt kan bidra med sundhet skulle jag inte tveka att använda den hunden i aveln om man säger så.

utställningar är nog egentligen ganska harmlösa om det blir avelsstopp för hundar som inte kan arbeta och inte är friska. jag får erkänna att jag har väldigt dålig koll på vad som krävs för att få avla på brukshundar, mer än mh (känd status?) och HD/AD. men nog borde kan kunna kräva resultat i åtminstone lägre klass bruks och lydnadstvåan? och genomfört godkänt MT? och för jakthundar, godkänt på respektive anlagstest eller jaktprov?

utställningar är nog egentligen ganska harmlösa om det blir avelsstopp för hundar som inte kan arbeta och inte är friska. jag får erkänna att jag har väldigt dålig koll på vad som krävs för att få avla på brukshundar, mer än mh (känd status?) och HD/AD. men nog borde kan kunna kräva resultat i åtminstone lägre klass bruks och lydnadstvåan? och genomfört godkänt MT? och för jakthundar, godkänt på respektive anlagstest eller jaktprov?

Ja det är lite så jag tänker också.

Tror på det den dan SKK tex tvingar fram en helt ny rasstandard för eng bulldog.
PL

Det kan skk inte göra eftersom den engelska bulldogen inte är en svensk ras. Det är (som jag skrivit förut i liknande trådar) endast kennelklubben/rasklubben i rasens hemland som kan förändra rasstandarden.

Däremot kan ju vart och ett land sträva efter att inte premiera de mest extrema varianterna på utställning och på så viss jobba för en hälsosammare variant som ryms inom rasstandarden och det är väl tanken med skk's lista över raser att kolla extra på.

Fast det vore ju trist om du på det viset fick fram en westie som allt mer påminde om en vit jack russel till utseendet? Hur bra den än är i gryt.

Även om jag tycker det är beundrandsvärt att bibehålla de "gamla" egenskaperna i en hund så undrar jag också hur stor efterfrågan det finns på riktiga grythundar i Sverige idag.

Jag hör till dem som tycker att det inte borde vara omöjligt att få fram en hund som är både bra i arbete och trevlig att titta på. :) Brukstest/arbetsprov och utställningar borde komplettera varandra, inte splitta raser i två läger.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 123
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 180
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 006
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt... 2 3
Svar
55
· Visningar
3 884

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Friskvårdsbidraget.
  • Vad gör vi? Del CCX
  • Fettisdagen

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattbilder #10