Hundavel som gått åt hvete

Sv: Hundavel som gått åt hvete

Enstaka uppfödare kan inte göra något när en hel ras kapsejsat. SKKs dokument är årtionen för sen o alldeles för svagt könns som ett spel för gallerierna. Tror på det den dan SKK tex tvingar fram en helt ny rasstandard för eng bulldog.
PL

Är inte det olika på olika raser?

Siffran beräknas på rasens genomsnittliga födsel av valpar, så jo. Siffran är olika på olika raser, men är proportionellt lika stor.

Ingen hane bör ge fler avkommor under sitt liv än 5% av rasens antal födslar under ett år. Om jag inte minns helt galet.

Vissa raser undrar man om de ens är existensberättigade och om en ändrad rasstandard är nog. Finns det (tillräckligt bra) material nog inom rasen för att förbättra dess hälsa inom en etiskt försvarbart rimlig tid?
Just engelska bulldoggen känner jag personligen att man bör lägga ner aveln helt på och vissa andra utsatta raser vill jag nog gärna se inkorsningsprogram för.

Var det nån mer än jag som läste den mycket tänkvärda artikeln skriven av en hundintresserad filosof i senaste numret av Hundsport rörande just renrasavel kontra blandrasavel?

Shar pei tex borde läggas ner direkt. Men eng bulldog tycker jag personligen vore värd att försöka restaurera med hjälp av duktiga genetiker, att bara vända aveln i dess nuvarande form tror jag inte är tillräckligt.
PL

Shar pei tex borde läggas ner direkt. Men eng bulldog tycker jag personligen vore värd att försöka restaurera med hjälp av duktiga genetiker, att bara vända aveln i dess nuvarande form tror jag inte är tillräckligt.
PL

Jag tror på utavel på bulldoggen, det finns raser med snarlikt temperament och kroppstyp, ex amstaff torde kunna förädla och förfriska.

Enstaka uppfödare kan inte göra något när en hel ras kapsejsat. SKKs dokument är årtionen för sen o alldeles för svagt könns som ett spel för gallerierna. Tror på det den dan SKK tex tvingar fram en helt ny rasstandard för eng bulldog.
PL

Instämmer till tusen, klockrent.

Men utavlade man inte clumbern med cockern? Hur såg dom ut? :o

En amstaffbulle skulle nog bli ganska charmig :D

inte mitt heller faktiskt. hur är det med de engelska staffarna? är de friska nog? tempramentet verkar i alla fall vara betydligt stabilare.

Är dom inte på tok för små?

Kan även inflika att detta inte skulle handla om vilka amstaffs som helst. Jag förutsatte att man diskuterade de flesta raserna i tråden och att åtgärder bör göras mot dom flesta. Inte bara för fysiska åkommor utan även mentala egenskaper (ex amstaffens extrea kamplust och allmäna tuffhet mot andra hundar).

Amerikansk bulldog?
Konstigt nog har amerikanerna inte gått till samma överdrifter i just det här fallet.
PL

Ja, det är självklart olika för olika raser. Det baseras på hur många hur många valpar som föds totalt inom rasen.

Amerikansk bulldog?
Konstigt nog har amerikanerna inte gått till samma överdrifter i just det här fallet.
PL

Ja typen skulle kunna förbättras helt klart, men är inte det en ras med mycket hälsoproblem också? Jag kanske tänker på dogo argentino..
Boxer kanske, jag skulle kunna likställa temperamentet , å andra sidan är det avsevärd storlekskillnad.

Känner inte till vilka hälsoproblem am bulldog har. Boxern hör klart till de sjukligaste rserna även om man där inte har någon koppling till exteriören.
PL

Jag tror på utavel på bulldoggen, det finns raser med snarlikt temperament och kroppstyp, ex amstaff torde kunna förädla och förfriska.

De amerikanska bulldoggarna och deras olde english bulldogs ser ju betydligt vettigare ut. Normalt sett har jag inte mycket till övers för deras förvanskning av raser (jämför tex amerikansk och engelsk cocker) men där verkar de vara på rätt spår.

Vi har även problemet med att inavelsgraden som man mäter den(några få generationer tillbaka) inte är ett bra mått på den genetiska variationen. Detta togs upp i filmen när det gällde mops.
PL

filmen håller på att laddas för mig, men bara början visar tydligt vad filmen handlar om. :cool:

vad man än säger så verkar inte världen bry sig.. tänk om det fanns nått man kunde göra?

jag är inte så insatt i olika hundraser, men jag vet att det finns en hund som inte kan föda naturligt.. varför ska man avla på dessa?

och hundar som knappt kan andas?

vilka raser är det jag pratar om? någon som är duktig? ^^

Kattaveln har samma problem men när man nämner det blir man beskylld för att vilja utrota alla raskatter o att snacka skit bakom ryggen på sina kunder med raskatter.
PL

Fast på ett sätt tycker jag faktiskt att åtminstone den svenska kattaveln lyckats bättre än dito hundaveln och det är att man varit mycket bättre på att utavla i god tid och fortfarande inte bara tillåter utan även uppmuntrar utavel i raser med snäv genbas.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 123
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 180
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 006
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt... 2 3
Svar
55
· Visningar
3 884

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka