Sv: Hundavel som gått åt hvete
*KL*
Jag är absolut inte insatt i detta men även om man inte är insatt fattar man ju hur sjukt det är att avla så att hundar ser ut som dem gör, man förstår ju ibland varför chihuahuor kallas råttor med stora ögon eller att ögonen ploppar ur om man drar för hårt i kopplet.
Attackera mig inte fören ni läst klart vad jag har å säga
Och det framstår tydligt att det finns folk som är totalt blinda för sin egen ras bara för att dem äger en sådan och inte vill inse att det finns fel på rasen, att den lilla procent som man sett av rasen verkar stå för hela, och att dessa kanske är friska, men det är ju helt fel. Liksom, 10 hundar gör ju inte en hel ras och hur man kan vara så trångsynt att inte fatta att raser har defekter och extrema sådana dessutom. Hundar är levande varelser och ska inte behandlas som accesoarer, det är ju helt sjukt. Liksom, tänk om jag bar runt på en dvärg (inte illa menat mot de som är dvärgar nu men) och hade denne som en accesoar? Det skulle ju vara helt sjukt eller hur? Man kan ju inte bära runt på en människa som accesoar, men hundar är ju också levande varelser, bara det att dem inte talar vårt språk. Är det inte helt sjukt?
Att förneka så extremt att ens "egen" ras inte har några defekter är bara rent egoistiskt, att vara en sån besserwisser att man kommer med en massa bortförklaringar som man sagt så många gånger och håller fast vid så hårt är lika sjukt det, för om det är bevisat att det finns defekter, att hundar faktiskt lider av det, o så bortförklarar man o blundar för det? Jag skulle kalla det tortyr.
Varsågoda att attackera mig om ni vill o tycker att jag har fel, men det är iaf min åsikt.